Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2004, 14:14
Rhinus
Rhinus is offline
Want ik luister nu een CD die pas over 2 weken uit komt. En dan vraag ik me af, hoe kan dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2004, 14:15
Verwijderd
medewerkers van bv. winkels, distributeurs, muziekmaatschappijen etc. die de cd uploaden.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:15
]{ing
]{ing is offline
uitgelekt dus. rippen en verspreiden op internet is zo gebeurd
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:16
Rhinus
Rhinus is offline
Zoiets leek mij ook. Maar, 't zijn niet allemaal marketing stunts etc?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:19
Paniccore
Paniccore is offline
tis heel aanlokkelijk om zo'n cd te lekken als je een promo voor je hebt liggen
Oud 11-09-2004, 14:24
Carn
Carn is offline
mwah. als een promo al bij iemand ligt dan is ie vaak al uitgelekt

Wat te denken van testcdtjes die in de studio in de vuilnisbak worden geknikkerd en door een handige schoonmaker eruit worden gevist?

klinkt onwaarschijnlijk maar zo gebeurt het soms wel. Zodra een band een (al dan niet promo of test) versie opstuurt naar een platenmaatschappij dan is het een kwestie van een dag (of zelfs uren) voordat zoiets door een medewerker op internet word gezet. Als het echt om hele vroege opnamens gaat dan wil men die wel eens brandmerken oid, bv een hele vroege versie van de laatste slipknot was dus al een tijd bij roadrunner maar als die zou lekken dan wist men meteen wie men daarop kon aanwijzen.

Maar iig, zodra er massaal promo's worden geperst voor pers etc dan is ie zo online.
Oud 11-09-2004, 14:27
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 11-09-2004 @ 15:16 :
Zoiets leek mij ook. Maar, 't zijn niet allemaal marketing stunts etc?
wat is er marketing stunt aan het laten uitlekken van een cd op internet waar je geld mee moet verdienen dmv normale verkoop??
Oud 11-09-2004, 14:28
groene-specht
groene-specht is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 11-09-2004 @ 15:14 :
Want ik luister nu een CD die pas over 2 weken uit komt. En dan vraag ik me af, hoe kan dat?
Ma zoude mense ni op neme van Tv op van op radio en die dan opslaan op een mp3 file en die dan op het internet zette?
Oud 11-09-2004, 14:29
D_RRADIO
D_RRADIO is offline
Citaat:
groene-specht schreef op 11-09-2004 @ 15:28 :
Ma zoude mense ni op neme van Tv op van op radio en die dan opslaan op een mp3 file en die dan op het internet zette?
Ja, op Kazaa.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 14:29
Carn
Carn is offline
lijkt me sterk dat albums in hun geheel worden uitgezonden op radio/tv voor de retail date Gebeurt soms wel eens maar dat is dan bv 1 of 2 dagen daarvoor. Singles willen nog wel eens eerder de deur uitgaan om zo wat hype op te bouwen maar dat zie je alleen bij de grote popacts
Oud 11-09-2004, 14:31
groene-specht
groene-specht is offline
Citaat:
D_RRADIO schreef op 11-09-2004 @ 15:29 :
Ja, op Kazaa.
da bedoelde ik dus wel of KaZaA LitE ++
Oud 11-09-2004, 14:35
D_RRADIO
D_RRADIO is offline
Citaat:
groene-specht schreef op 11-09-2004 @ 15:31 :
ja da da ik al.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 15:12
Fjall
Fjall is offline
kazaa is bagger
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 15:18
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Carn schreef op 11-09-2004 @ 15:24 :
mwah. als een promo al bij iemand ligt dan is ie vaak al uitgelekt

Wat te denken van testcdtjes die in de studio in de vuilnisbak worden geknikkerd en door een handige schoonmaker eruit worden gevist?

klinkt onwaarschijnlijk maar zo gebeurt het soms wel. Zodra een band een (al dan niet promo of test) versie opstuurt naar een platenmaatschappij dan is het een kwestie van een dag (of zelfs uren) voordat zoiets door een medewerker op internet word gezet. Als het echt om hele vroege opnamens gaat dan wil men die wel eens brandmerken oid, bv een hele vroege versie van de laatste slipknot was dus al een tijd bij roadrunner maar als die zou lekken dan wist men meteen wie men daarop kon aanwijzen.

Maar iig, zodra er massaal promo's worden geperst voor pers etc dan is ie zo online.
Soms gebeurd het wel eens dat de studio masters worden gestolen, maar tegenwoordig staat alles op harde schijven en deze kunnen gemakkelijk worden gecopyeerd en/of gestolen worden, dat in tegenstelling tot bv 24 sporen banden die voor de gewone muziekpiraat niet af te spelen zijn, laat staan deze op Cd zetten.

Onlangs kreeg ik mail van iemand die zelf veel contakten onderhoudt met jazz/fusion muzikanten, en hij schreef mij dit over deze muziekopnames. (Zie mail in quote).

Citaat:
Hallo Cornel

Wat Vital betreft, de masters die gestolen zijn, zijn wel de orginele masters.
Kan best zijn dat ze nu weer boven water zijn, maar een aantal jaren geleden zei Smith
mij, dat zelfs hijzelf het moest doen met een DAT-tape.

De LP's zijn ook destijds in minimale oplagen in Japan gereleased, en uitsluitend bij een
tour verkocht bij de optredens in Japan.
Dus het is de vraag of er een Japanse release mogelijk is.
Een vriend van me heeft beide LP's als Japanse persing, zeer gaaf klinken die op CBS/Sony.

Meestal zijn er niet meer dan 1000 cd's gemaakt van zo'n cd als Caldera.
Dat is best wel veel hoor, verkijk je niet.
Ze lopen echt niet hard voor dit soort cd's.
Let maar op: over een jaar of 2, 3 zie je ze niet meer, en worden het net als Dreamer
collectors items.
Eigenlijk moet je er nu een stuk of 20 kopen en 12 jaar vast houden!
Maar dat weet je nooit zeker.
Stel dat ze die John Blake/Didier Lockwood nu zouden uitbrengen?
Geloof niet dat er in Europa 10 liefhebbers voor zijn!
Jij wil er 250 euro voor geven, maar daarin zijn jij en ik uniek.
Er zijn maar weinig mensen die zo gepassioneerd zijn.
Een ander geeft er nog geen 15 euro aan uit, want dan moeten ze al achter hun oor
krabben van" is dat niet te duur"?
Bovendien: geen hond die het kent!

groeten,
Marco
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 15:59
FF-FeliX-FF
FF-FeliX-FF is offline
hmm tuurlijk kan dat..... albums komen soms ook ergens anders sneller uit als in nederland..
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 16:11
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
FF-FeliX-FF schreef op 11-09-2004 @ 16:59 :
hmm tuurlijk kan dat..... albums komen soms ook ergens anders sneller uit als in nederland..
Zoals in Japan, daar lopen ze al jaren voorop wat Cd uitgaves aangaat.

Zo werden er al in 1984 platen van Pinkfloyd in Japan op CD uitgebracht, terwijl de Cd in Europa en de rest van de wereld pas 2 of 3 jaar later verschenen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 17:07
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Cornel schreef op 11-09-2004 @ 17:11 :
Zoals in Japan, daar lopen ze al jaren voorop wat Cd uitgaves aangaat.

Zo werden er al in 1984 platen van Pinkfloyd in Japan op CD uitgebracht, terwijl de Cd in Europa en de rest van de wereld pas 2 of 3 jaar later verschenen.
logisch, in japan slaan nieuwe technieken sneller aan dus het was nog niet winstgevend om in europa te verkopen waar men nog amper cd spelers had. niet echt als je het mij vraagt..
Met citaat reageren
Oud 12-09-2004, 01:02
Gary X
Gary X is offline
je hebt ook websites zoals bijvoorbeeld VPRO's luisterpaal waarbij ze de CD een week voor de release datum online zetten voor bezoekers om te luisteren. Maar dat is puur promotie voor de desbetreffende cd (en voor de VPRO natuurlijk bezoekers die het nieuwste van het nieuwste willen uitchecken). In dat geval is het een initiatief vanuit de label/band EN de luisterpaal.
Oud 12-09-2004, 21:35
86dagreed
86dagreed is offline
ach, soms krijgen journalisten cd's die echt maanden tevoren worden uitgegeven. ik had vorig jaar mei/juni een cd die pas in oktober uitkwam...
goh vreemd dat uitlekt.
Oud 12-09-2004, 21:39
Paniccore
Paniccore is offline
Citaat:
86dagreed schreef op 12-09-2004 @ 22:35 :
ach, soms krijgen journalisten cd's die echt maanden tevoren worden uitgegeven. ik had vorig jaar mei/juni een cd die pas in oktober uitkwam...
goh vreemd dat uitlekt.
wordt idd een beetje vreemd mee omgegaan door de platenmaatschapijen. Wij krijgen voor onze site soms na 1 mailtje een promo opgestuurd lang voordat het album uitkomt. En dan idd wel raar kijken als een album uitlekt
Oud 13-09-2004, 18:30
LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
Er is natuurlijk wel onderscheid te maken tussen gestolen materiaal en materiaal wat bewust online wordt gezet (met het nodige geschreeuw en gepromoot tussen de liedjes door ) om het materiaal te promoten en je het dan toch wel koopt omdat het niet prettig luisterd
Oud 13-09-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 12-09-2004 @ 02:02 :
je hebt ook websites zoals bijvoorbeeld VPRO's luisterpaal waarbij ze de CD een week voor de release datum online zetten voor bezoekers om te luisteren. Maar dat is puur promotie voor de desbetreffende cd (en voor de VPRO natuurlijk bezoekers die het nieuwste van het nieuwste willen uitchecken). In dat geval is het een initiatief vanuit de label/band EN de luisterpaal.
Daar gaat het hier toch niet om. Bij VPRO doen ze het bewust en legaal.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 19:31
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Citaat:
groene-specht schreef op 11-09-2004 @ 15:31 :
Wat snoezig
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 19:53
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
MCH schreef op 13-09-2004 @ 19:53 :
Daar gaat het hier toch niet om. Bij VPRO doen ze het bewust en legaal.
Dat weet je niet, want dat staat er niet.
Oud 14-09-2004, 19:55
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
Paranoid Android schreef op 12-09-2004 @ 22:39 :
wordt idd een beetje vreemd mee omgegaan door de platenmaatschapijen. Wij krijgen voor onze site soms na 1 mailtje een promo opgestuurd lang voordat het album uitkomt. En dan idd wel raar kijken als een album uitlekt
toch vind ik dan dat je meer naar de journalist moet kijken. labels vragen echt niet of ze het willen kopieren verspreiden of whatever. Journalisten horen dat voor zich te houden.
Oud 14-09-2004, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 14-09-2004 @ 20:53 :
Dat weet je niet, want dat staat er niet.
Dat weet ik wel, want anders was er allang een eind aan gemaakt. Juist goede promotie voor een band, knakker.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 21:34
Kkowboy
Kkowboy is offline
Duran Duran heeft het ook moeten ontgelden.

Met citaat reageren
Oud 14-09-2004, 21:49
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
MCH schreef op 14-09-2004 @ 22:32 :
Dat weet ik wel, want anders was er allang een eind aan gemaakt. Juist goede promotie voor een band, knakker.
Nee, dat weet je niet. Hij heeft nergens gezegd of hij illegaal of legaal bedoelt. alleen dat ie een cdtje ergens twee weken voordat ie uit is ofzo gehoord heeft op internet. Kan netzogoed legaal geweest zijn.
Oud 14-09-2004, 22:29
Paniccore
Paniccore is offline
Citaat:
Gary Craptalk schreef op 14-09-2004 @ 20:55 :
toch vind ik dan dat je meer naar de journalist moet kijken. labels vragen echt niet of ze het willen kopieren verspreiden of whatever. Journalisten horen dat voor zich te houden.
dat ben ik absoluut met je eens. Maar als de labels toch weten dat daar het zwakke punt zit, dan vind ik dat ze daar wat zorgvuldiger mee moeten omspringen
Oud 14-09-2004, 23:42
Gary X
Gary X is offline
Citaat:
Paranoid Android schreef op 14-09-2004 @ 23:29 :
dat ben ik absoluut met je eens. Maar als de labels toch weten dat daar het zwakke punt zit, dan vind ik dat ze daar wat zorgvuldiger mee moeten omspringen
ik denk dat het niet eens erg is. Ik denk dat het alleen maar meer aandacht zal opwekken in fans. De mensen die van plan zijn de CD te kopen zullen hem sowieso wel kopen. En anders downloaden ze hem sowieso.
Oud 15-09-2004, 09:13
Verwijderd
Klopt. Maar marketing works in mysterious ways ...
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 09:44
DeadNation
DeadNation is offline
Als je niet wil dat hij lekt dan moet je maar geen promo's etc versturen. Simpel.
Reageren

Regels voor berichten