Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2002, 15:58
Frida
Frida is offline
De wondervraag is deze:
"Stel dat je morgen wakker wordt en er is een wonder gebeurd, hoe ziet mijn leven er dan uit?"

Deze vraag beantwoorden en bedenken wat je hiervoor moet doen, is de kortste vorm van psychotherapie of psychologische behandeling. Sommige mensen ervaren deze vraag als een eye-opener en kunnen hierdoor hun leven veranderen. De wondervraag maakt deel uit van een vorm van oplossingsgerichte therapie waarbij men ervan uit gaat dat de cliënt de hulpbronnen die nodig zijn om te veranderen al heeft. Oplossingsgerichte therapie is een mengeling van een aantal psychologische stromingen waarbij men elementen van gedragstherapie, cognitieve therapie, systeemtherapie en de taalkundige invalshoek van Milton Erickson kan onderscheiden.

Er zijn genoeg mensen die hun leven (gedeeltelijk!) willen veranderen toch? De ene wil wat socialer uit de hoe komen, de andere wil graag een einde maken aan het eeuwige downdenken... Je weet wel...

Met dit topic vraag ik jullie twee dingen:

1. Kan zo'n soort "wondervraag" ( nu misschien niet meteen de bovenstaande) je problemen geheel/gedeeltelijk oplossen? Welke vraag kan daar wel een bijdrage aan maken??

2. "men ervan uit gaat dat de cliënt de hulpbronnen die nodig zijn om te veranderen al heeft." Jullie mening hierover? Heeft een individu onbewust de hulpbronnen ( cognitie, emotionele intelligentie, ....) in zich om zijn problemen op te lossen??

Neem dit wel allemaal een beetje met een korreltje zout Je kan meteen zeggen NEEN, maar dan is dat misschien NEEN je kan niet "alle" probelen oplossen. IK vraag mij gewoon af, of er niet een deel waarheid in zit. Hebben we zelf niet iets in ons dat onze problemen deels kan oplossen?
Oud 19-05-2002, 16:31
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
1. Ja kan zeker helpen, je moet weten wat je wil om gelukkig te zijn. je moet een doel hebben om na te streven, de weg ernaartoe wordt je gelukkig van.

2. ja iedereen heeft het zker weten Alle mensen kunnen veranderen enz.
Oud 19-05-2002, 20:15
Gothic
Gothic is offline
1. Kan zo'n soort "wondervraag" ( nu misschien niet meteen de bovenstaande) je problemen geheel/gedeeltelijk oplossen? Welke vraag kan daar wel een bijdrage aan maken??

Ja ik denk zeker. Als je gelukkig wilt worden, moet je weten wat je wil, en daar achterna gaan. En als je weet wat je wilt, en hoe je gelukkig kan zijn, kan je daarna opzoek gaan en dingen die daar niet in passen, oplossen, verwijderen, afkappen enzovoorts...

2. "men ervan uit gaat dat de cliënt de hulpbronnen die nodig zijn om te veranderen al heeft." Jullie mening hierover? Heeft een individu onbewust de hulpbronnen ( cognitie, emotionele intelligentie, ....) in zich om zijn problemen op te lossen??

Absoluut, zonder zelfkennis, enige intelligentie enzo kun je niet aangeven wat er mis is. En als je dat niet kunt verwoorden, of voor jezelf kunt bepalen, kun je er niets aan doen. Verder heb je iig enige fantasie nodig, of iig kunnen bedenken hoe je de cirkel kunt doorbreken...
Reageren

Regels voor berichten