Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2004, 21:54
willypirate
willypirate is offline
Goed heb er nog een om over te denken

Tis eigenlijk voor psychologie en filosofie tegelijk.

Kan de mens zichzelf "herprogrammeren" , door hardop te roepen?
Dus gewoon door dingen hardop te zeggen en zich daarmee dan anders "instellen"?
Zou dit fysieke verandering teweeg kunnen brengen? of alleen bewuste verandering?
Zou je ook kunnen zeggen dat je jezelf kan "heropladen" door geregeld dingen hard op te roepen en ook echt te beleven?

Oud 04-11-2004, 22:00
Verwijderd
Ik dacht dat Neuro Linguistisch Programmeren nu zijn beste tijd toch wel gehad zou moeten hebben. De herprogrammering door verandering in verbale communicatie is bij alle onderzoeken van zeer korte duur gebleken. Het lijkt me dan niet te stellig aan te nemen, dat als mentale verandering al niet langdurig plaatsvindt, een fysieke verandering helemaal uitgesloten is.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 05:35
willypirate
willypirate is offline
Goed loop een beetje achter
Oud 05-11-2004, 11:44
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 05-11-2004 @ 06:35 :
Goed loop een beetje achter
Nee, zo bedoel ik het niet - het is best een legitieme en interessante vraag, maar wel veel besproken. Alleen denk ik persoonlijk dat gedachten voor woorden komen, i.p.v. woorden voor gedachten. Herprogrammeren dmv NLP lijkt me dus weinig doelmatig.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 12:40
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
alluman schreef op 05-11-2004 @ 12:44 :
Nee, zo bedoel ik het niet - het is best een legitieme en interessante vraag, maar wel veel besproken. Alleen denk ik persoonlijk dat gedachten voor woorden komen, i.p.v. woorden voor gedachten. Herprogrammeren dmv NLP lijkt me dus weinig doelmatig.
Ooops

Het zit hem eerder in de gevoelens dan de gedachten die het individue programmeren. Als het via denken gebeurde , dan had ook nooit iemand bijvoorbeeld een trauma , want hé dan dacht je het gewoon weg toch? Het is ervaring door emotie en botsing met andere elementen die bepaalde meachanismen programmeert bij mensen. Nu ligt het voor de hand om te zeggen dat "herprogrammering" dan ook door middel van ervaring en emotie dient te geschieden.

Toch zijn er mensen die zichzelf gedeeltelijk herprogrammeren door middel van hardoppraten en nadenken over de verbanden van hun handelings meachanismen.
Oud 05-11-2004, 21:14
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
alluman schreef op 05-11-2004 @ 12:44 :
Dat is niet helemaal waar. Ik gebruik even het model van de boodschapper, de boodschap en de ontvanger. Als je zelf de boodschapper bent heb je eerst de gedachte, die codeer je in woorden en de ontvanger zet het weer om in een gevoel.

Maar als je de ontvanger bent ontvang je de boodschap die uit woorden bestaat. Dan zet je de woorden om in gevoelens en gedachten, dan komen gevoelens en gedachtes dus later.

Als je terechtkomt in een andere cultuur en via andere woorden andere denkwijzes binnenkrijgt, dan denk ik eigenlijk dat je jezelf wel gaat aanpassen. Voila, een mentale herprogrammering. Dat het fysieke veranderingen meebrengt lijkt me sterk. Het kan natuurlijk wel, bijv als je in een cultuur terechtkomt waar je opeens je mannelijkheid moet bewijzen ofzo, maar het zal niet op een directe manier door de hersenen komen.
Oud 05-11-2004, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Daboman schreef op 05-11-2004 @ 22:14 :
[...] Als je terechtkomt in een andere cultuur en via andere woorden andere denkwijzes binnenkrijgt, dan denk ik eigenlijk dat je jezelf wel gaat aanpassen. [...]
Waarom je met de eenvoudige communicatieketen op de proppen komt, is me niet helemaal duidelijk. Wel moet ik erop wijzen, dat je meer dan woorden nodig hebt om een denkwijze binnen te krijgen. Je geeft het zelf al aan: in dit geval noem je iemand die zichzelf in het geheel verplaatst naar een andere cultuur. Denk je dat de persoon ook zich zal aanpassen door gebruik van andere woorden in zijn eigen cultuur? Ik denk van niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 14:06
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
alluman schreef op 05-11-2004 @ 23:21 :
Waarom je met de eenvoudige communicatieketen op de proppen komt, is me niet helemaal duidelijk. Wel moet ik erop wijzen, dat je meer dan woorden nodig hebt om een denkwijze binnen te krijgen. Je geeft het zelf al aan: in dit geval noem je iemand die zichzelf in het geheel verplaatst naar een andere cultuur. Denk je dat de persoon ook zich zal aanpassen door gebruik van andere woorden in zijn eigen cultuur? Ik denk van niet.
Daar kwam ik mee omdat daar andere gedachtes dan die van jezelf vandaan komen, en we dus ook daarnaar moeten kijken voor het vraagstuk. Maar ik zie nu dat ik het vraagstuk niet helemaal goed heb gelezen, m'n excuses daarvoor.

Over het algemeen kan ik het wel met je eens zijn, maar er blijven wel uitzonderingssituaties denk ik. Stel dat een persoon door een aantal woorden opeens een compleet nieuw inzicht krijgt? Ik denk dat die persoon zich dan wel anders kan gaan gedragen.
Oud 07-11-2004, 11:30
LMP
LMP is offline
Citaat:
willypirate schreef op 04-11-2004 @ 22:54 :
Goed heb er nog een om over te denken

Tis eigenlijk voor psychologie en filosofie tegelijk.

Kan de mens zichzelf "herprogrammeren" , door hardop te roepen?
Dus gewoon door dingen hardop te zeggen en zich daarmee dan anders "instellen"?
Zou dit fysieke verandering teweeg kunnen brengen? of alleen bewuste verandering?
Zou je ook kunnen zeggen dat je jezelf kan "heropladen" door geregeld dingen hard op te roepen en ook echt te beleven?
Kan heel misschien. Dan zou het komen door het verschijnsel zelfsuggestie. Wat Psychologen vaak toepassen bij patienten in hypnose.

Als je in hypnose bent heb je geen vrije wil en sta je open voor alle suggesties. Dus als de psycholoog tegen je zegt.. "ga kakelen als een kip" dan ga je dat idd dan ook werkelijk doen. Zo kan een psycholoog andere suggesties geven. "Als je morgen de wolken ziet krijg je opeens heel veel zelfvertrouwen".

Maar van dat schreeuwen betwijfel ik.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 22:23
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
alluman schreef op 04-11-2004 @ 23:00 :
Ik dacht dat Neuro Linguistisch Programmeren nu zijn beste tijd toch wel gehad zou moeten hebben. De herprogrammering door verandering in verbale communicatie is bij alle onderzoeken van zeer korte duur gebleken. Het lijkt me dan niet te stellig aan te nemen, dat als mentale verandering al niet langdurig plaatsvindt, een fysieke verandering helemaal uitgesloten is.
NLP geeft, denk ik, inderdaad slechts korte-termijn-consequenties.

Wel geloof ik in Self Fulfilling Prophecy. Door het genoeg te denken wordt het bewaarheid. Meestal gebeurt dit doordat mensen een kwaliteit of een vervelend iets eigen aan jou frequent en op lange termijn herhalen.
Doordat je het zoveel hoort, begin je het te geloven om het simpel te zeggen.

Citaat:
Willypirate : Het is ervaring door emotie en botsing met andere elementen die bepaalde meachanismen programmeert bij mensen. Nu ligt het voor de hand om te zeggen dat "herprogrammering" dan ook door middel van ervaring en emotie dient te geschieden.
Dus spreek je nu je eigen stelling tegen?
Want woorden op zich zijn geen ervaring, er kan wel een emotie aan vasthangen.

Ik geloof wel dat mensen door ervaring kunnen veranderen, maar dit gebeurt veelal pas na erover te denken.
(Veelal - als ik de conditionering meereken.)
(herprogrammeren klinkt zo raar)

Citaat:
Daboman : ...Maar als je de ontvanger bent ontvang je de boodschap die uit woorden bestaat. Dan zet je de woorden om in gevoelens en gedachten, dan komen gevoelens en gedachtes dus later....
Citaat:
Stel dat een persoon door een aantal woorden opeens een compleet nieuw inzicht krijgt? Ik denk dat die persoon zich dan wel anders kan gaan gedragen.
Je kan ontvanger zijn van innerlijke boodschappen en van boodschappen van buitenuit. Volgens mij sla je die twee wat door elkaar. Een buitenstaander heeft, geloof ik, niet veel met het 'hardop tegen zichzelf roepen' te maken.

Om de laatste vraag van de TS te beantwoorden. 'k Denk dat iedere mens zich (in optimale omstandigheden, vb. geen zware depressie of zo) wel weet op te peppen, maar waarom zou dit hardop moeten gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 16:49
willypirate
willypirate is offline
Omdat door hard op roepen je het dan ook uit. Dwz stel je vind dat iemand vervelend doet , en in jezelf zeg je dan iets als : "Wat een klootzak". Hiermee verdwijnt dat gevoel niet. Zeg je het nu hardop , waar die persoon wel of niet bij is , dan uit je dat gevoel en blijft het niet , negatief , in je systeem zitten. De persoon bljift dan nog steeds een klootzak voor je , maar je kunt die onstane gevoelens uiten en kwijtraken.

Citaat:
phensicske schreef op 10-11-2004 @ 23:23 :
Dus spreek je nu je eigen stelling tegen?
Want woorden op zich zijn geen ervaring, er kan wel een emotie aan vasthangen.
Dat is nu precies wat ik bedoel. Woorden waar dus een emotie aan vasthangen. Of beter gezegd een situatie. Maar kan dat fysische verandering teweeg brengen?

ps: ik sprak mezelf dacht ik niet tegen , want ik zei: "Het ligt voor de hand...."

Laatst gewijzigd op 11-11-2004 om 16:54.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:34
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
willypirate schreef op 11-11-2004 @ 17:49 :
Omdat door hard op roepen je het dan ook uit. Dwz stel je vind dat iemand vervelend doet , en in jezelf zeg je dan iets als : "Wat een klootzak". Hiermee verdwijnt dat gevoel niet. Zeg je het nu hardop , waar die persoon wel of niet bij is , dan uit je dat gevoel en blijft het niet , negatief , in je systeem zitten. De persoon bljift dan nog steeds een klootzak voor je , maar je kunt die onstane gevoelens uiten en kwijtraken.

Dat is nu precies wat ik bedoel. Woorden waar dus een emotie aan vasthangen. Of beter gezegd een situatie. Maar kan dat fysische verandering teweeg brengen?

ps: ik sprak mezelf dacht ik niet tegen , want ik zei: "Het ligt voor de hand...."
'k Denk niet dat het een onmiddelijke fysische verandering kan teweegbrengen. Maar wat versta je dan ook onder zo'n verandering?

Het kan idd wel opluchten, maar nu spreek je enkele over een situatie waarin je agressie voelt en die wilt uiten. Het heeft nu toch niet echt te maken met het herprogrammeren van jezelf?

'Het ligt voor de hand...' kwam me onduidelijk over. 'k Wist niet of het nu voor jou voor de hand lag of in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 12:32
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Waar een wil is, is een weg
Oud 25-11-2004, 22:37
pepperen88
pepperen88 is offline
ik denk wel degelijk dat het werkt het is een andere positie die je in neemt,
wat al eerder werd gezegd is dat JIJ dan de ontvanger word waardoor je ook beter naar je eigen woorden luisterd,
ik doe het zelf soms ook
werkt wel!
Reageren

Regels voor berichten