Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 11:26
pillbox tales
pillbox tales is offline
Ik heb vorig jaar (met gemak) mijn havo-diploma gehaald en ben daarna overgestapt naar het hbo. De pabo om precies te zijn. Nu bevalt de pabo me dus ab-so-luut niet, en zou ik niet weten wat voor hbo-studie ik anders nog zou kunnen of willen doen. Ik heb gister dus wat zitten praten over wat ik dan zou willen, en nog twee jaar vwo stond me wel aan. Dit is me door leraren en studiebegeleiders altijd aangeraden, maar ik heb er altijd nee tegen gezegd, omdat ik het zonde van mn tijd vond. Maar als ik er nu over nadenk: ik ben 18, heb nu nog de tijd om te leren, en om nou op mn 23e al een vaste baan te hebben en een heel carriereplan uitgestippeld te krijgen valt me eigenlijk ook niet echt goed.

Oftewel, dit leek me wel wat. Ik kan hier straks alle kanten mee op, en heb nog twee jaar de tijd om na te denken over wat ik nou precies wil.

Maar nu is de vraag of dit dus zomaar kan: naar mn oude school toestappen en weer binnenstromen in het vwo? (ze zijn net anderhalve maand begonnen, en er zijn nog geen tentamens geweest.) En zoja, ben je dan genoodzaakt hetzelfde profiel (of dezelfde keuzevakken binnen het profiel) als op de havo te kiezen, of zullen er hier ookmogelijkheden voor zijn om anders te kiezen?

Alvast bedankt
Oud 19-10-2004, 11:35
Lorelei
Lorelei is offline
Bel de school en vraag het ze. Sommige scholen zijn veel flexibeler dan anderen. En dat zal je wel een beetje nodig hebben aangezien het schooljaar al is begonnen. Ik neem aan dat je wel hetzelfde profiel moet nemen, ja. Maar stel je heb E&M genomen.. en je denkt nu: ja, medicijnen, dat wordt het! Dan raadt ik je aan om een colloquium doctum te doen ipv nog 2 jaar van het vwo. (en daarbij dus de lessen van het colloquium aangezien ik denk dat het te moeilijk is om 'm met 'alleen maar' 5 havo te doen. In Utrecht heb je iig zo'n school. En op andere plaatsen vast ook wel)
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 11:36
Verwijderd
Kan je niet het Luzac of het Erasmus proberen?

Tenminste.. zo heet het hier in Haarlem.

Site van Luzac
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 11:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
grl schreef op 19-10-2004 @ 12:35 :
Bel de school en vraag het ze. Sommige scholen zijn veel flexibeler dan anderen. En dat zal je wel een beetje nodig hebben aangezien het schooljaar al is begonnen. Ik neem aan dat je wel hetzelfde profiel moet nemen, ja. Maar stel je heb E&M genomen.. en je denkt nu: ja, medicijnen, dat wordt het! Dan raadt ik je aan om een colloquium doctum te doen ipv nog 2 jaar van het vwo. (en daarbij dus de lessen van het colloquium aangezien ik denk dat het te moeilijk is om 'm met 'alleen maar' 5 havo te doen. In Utrecht heb je iig zo'n school. En op andere plaatsen vast ook wel)
colloquium doctum is toch pas vanaf je 21ste? Dan zou de TS dus 3 jaar moeten wachten. Imo kan je dan beter vwo doen, aangezien je dan veel meer kans hebt om binnen te komen op zo'n gewilde studie. Colloquium doctums zijn zeker niet makkelijk.
Bovendien weet de TS zo te lezen nog niet wat ze wil gaan doen en kan ze met het vwo diploma gewoon alle kanten op.
Oud 19-10-2004, 11:44
Multilot
Multilot is offline
Op vavo kan het volgens mij wel, maar das dan volgens mij wel topvwo, oftewel, 5 en 6 vwo in een jaar
Oud 19-10-2004, 11:49
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-10-2004 @ 12:44 :
colloquium doctum is toch pas vanaf je 21ste? Dan zou de TS dus 3 jaar moeten wachten. Imo kan je dan beter vwo doen, aangezien je dan veel meer kans hebt om binnen te komen op zo'n gewilde studie. Colloquium doctums zijn zeker niet makkelijk.
Bovendien weet de TS zo te lezen nog niet wat ze wil gaan doen en kan ze met het vwo diploma gewoon alle kanten op.
Oh ja.. sorry. Daar heb je gelijk in. M'n hele school gebeuren is een beetje raar, ik heb overal uitzonderingen en abnormaal soort opleidingen. Dus ik had er even niet aangedacht. Maar inderdaad.. 3 jaar wachten is niet slim en ik ga er sowieso niet vanuit dat iemand die in eerste instantie voor een alfa-profiel zou hebben gekozen, opeens zo'n beta studie wil gaan doen. Dat gebeurt zelden.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 12:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
Multilot schreef op 19-10-2004 @ 12:44 :
Op vavo kan het volgens mij wel, maar das dan volgens mij wel topvwo, oftewel, 5 en 6 vwo in een jaar
maar waarom zou ze het in één jaar moeten doen? Twee jaar is toch ook goed te doen?
Ik denk dat er sowieso al een overgang is van de havo naar het vwo, dus om het dan ook nog eens dubbel zo druk te gaan krijgen...

@TS: ik zou gewoon je school even bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ook omdat je dingen uit de 4e klas gemist hebt en in moet halen.
Oud 19-10-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-10-2004 @ 13:10 :
Ik denk dat er sowieso al een overgang is van de havo naar het vwo, dus om het dan ook nog eens dubbel zo druk te gaan krijgen...
De 'dubbele' drukte van twee-jaar-in-een valt wel mee, hoor. Maar omdat hij van HAVO naar VWO gaat, zal de overgang idd wel iets zwaarder zijn, dan voor 'gewone' VWO-klanten.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 12:31
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-10-2004 @ 13:10 :
maar waarom zou ze het in één jaar moeten doen? Twee jaar is toch ook goed te doen?

@TS: ik zou gewoon je school even bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Ook omdat je dingen uit de 4e klas gemist hebt en in moet halen.
4e jaar hoef je sowieso niet in te halen dacht ik, omdat je normaal gesproken ook van 5 havo naar 5 vwo kan als je je diploma hebt gehaald.

Met de overgang denk ik op zich ook geen problemen te krijgen, ik heb altijd vwo advies gekregen, maar er om verschillende redenen niks mee gedaan. Zelfs tijdens mn diplomauitreiking is me nog aangeraden er twee jaar vwo achter te plakken.

Ik zou alleen graag van ak naar m&o overstappen (als ze dat hebben op t vwo?) daar was k op de havo al achter, maar kon toen niet meer overstappen.

En twee jaar in één heb k ook nog over na zitten denken, maar ik doe het liever allemaal even rustig aan, zodat k nog even na kan denken, en op mn "gemak" mn vwo kan afronden (en het nog kan combineren met een baantje ofzo) + dat ik dit eigenlijk alleen wil doen als ik op mn oude middelbare school terecht kan.
Oud 19-10-2004, 12:43
pillbox tales
pillbox tales is offline
En is het zo dat als je 18 bent geweest, je niet meer wordt toegelaten op middelbare school? K heb namelijk absoluut geen zin in het Joke Smit ofzo.
Oud 19-10-2004, 13:42
engeltje
engeltje is offline
volgens mij maakt dat niet uit hoor, of je 18 bent (geweest). Ik begreep dat vorig jaar bij mij op school ook een meisje was gekomen die al had gestudeerd. en zelf ben ik nu ook weer terug op school. Het gebeurt dus wel vaker
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 13:50
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
pillbox tales schreef op 19-10-2004 @ 13:31 :
4e jaar hoef je sowieso niet in te halen dacht ik, omdat je normaal gesproken ook van 5 havo naar 5 vwo kan als je je diploma hebt gehaald.
Dat kan ook wel, maar dan moet je alsnog dingen van 4vwo inhalen.
Oud 19-10-2004, 14:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-10-2004 @ 14:50 :
Dat kan ook wel, maar dan moet je alsnog dingen van 4vwo inhalen.
idd. de mensen die bij ons van havo5 afkwamen, moesten nog wel talen enzo doen, omdat ze op de havo maar 1 taal hebben gehad.
daar stond tegenover dat ze voor sommige vakken (gs1, gym en ckv1 deels) weer vrijstelling kregen.
Oud 21-10-2004, 17:21
-(L)-
[QUOTE]pillbox tales schreef op 19-10-2004 @ 13:31
Ik zou alleen graag van ak naar m&o overstappen (als ze dat hebben op t vwo?) daar was k op de havo al achter, maar kon toen niet meer overstappen.
QUOTE]

Ja dat is mogelijk. In 4vwo wordt namelijk nog geen M&O gegeven, dit krijg je pas in 5vwo als je ervoor kiest in je vrije deel. Aangezien jij in 5vwo instroomt kan je dit dus gewoon als extra vak nemen, en aardrijkskunde dan (eventueel) laten vallen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 01:08
bamiPoep
bamiPoep is offline
ik wilde ook na een paar weken van hbo naar vwo (dan wel 2jaar in 1) ik deed het neit. heb ik nog steeds spijt van

Citaat:
Ja dat is mogelijk. In 4vwo wordt namelijk nog geen M&O gegeven, dit krijg je pas in 5vwo als je ervoor kiest in je vrije deel. Aangezien jij in 5vwo instroomt kan je dit dus gewoon als extra vak nemen, en aardrijkskunde dan (eventueel) laten vallen.
in vwo 4 word wel MO gegeven hoor...

Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 02:07.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 09:01
Verwijderd
Citaat:
bamiPoep schreef op 22-10-2004 @ 02:08 :
ik wilde ook na een paar weken van hbo naar vwo (dan wel 2jaar in 1) ik deed het neit. heb ik nog steeds spijt van

in vwo 4 word wel MO gegeven hoor...
bij ons ook, M&O start in 4 vwo
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 09:07
Verwijderd
Op je 23e een vaste baan hebben is best normaal hoor
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 09:14
saturday
saturday is offline
Ja dat kan
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 09:55
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 21-10-2004 @ 18:21
Dat verschilt echt per school, bij ons wordt het niet eens gegeven, bij andere scholen start het in de 4e.
Oud 22-10-2004, 18:20
pillbox tales
pillbox tales is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2004 @ 10:07 :
Op je 23e een vaste baan hebben is best normaal hoor
Ach, voor sommige mensen is het ook normaal om pas op hun 23e te beginnen met een hbo-studie. En mocht ik wel verder gaan met mn hbo, wil ik daarna waarschijnlijk alsnog doorstuderen (danwel een extra aanvulling op mn opleiding of de universiteit) Zie mezelf gewoon niet tot mn 65e voor de kleuterklas staan :/
Reageren

Regels voor berichten