Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2004, 20:30
Shock
Shock is offline
Het is me nu gelukt om netwerkkaarten aan de praat te krijgen en ip-nummers toe te wijzen, maar op de één of andere manier kan ie niet met andere computers communiceren. Is daar één kant en klaar programmaatje voor? En zoja, is het mogelijk om een dos-machine bestanden te laten plukken van een win98-computer met partities van 20 Gb?
Oud 16-09-2004, 23:03
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Shock schreef op 16-09-2004 @ 21:30 :
Het is me nu gelukt om netwerkkaarten aan de praat te krijgen en ip-nummers toe te wijzen, maar op de één of andere manier kan ie niet met andere computers communiceren. Is daar één kant en klaar programmaatje voor? En zoja, is het mogelijk om een dos-machine bestanden te laten plukken van een win98-computer met partities van 20 Gb?
een programma zou ik niet weten... zeker niet omdat je met allerlei technieken bezig bent (TCP/IP, SMB voor bestandsoverdracht, enzovoort)

als je slim bent installeer je op die DOS-computer eerst windows'98, en daarna gooi je (als je netwerk werkt) alles weg, behalve C:\windows\ en c:\windows\command\
Vermoedelijk blijven dan praktisch alle commando's werken, met name NET START en NET USE

Dan heb je met een miniem aan moeite een werkende netwerk-dos-computer.
Oud 16-09-2004, 23:33
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 17-09-2004 @ 00:03 :
een programma zou ik niet weten... zeker niet omdat je met allerlei technieken bezig bent (TCP/IP, SMB voor bestandsoverdracht, enzovoort)

als je slim bent installeer je op die DOS-computer eerst windows'98, en daarna gooi je (als je netwerk werkt) alles weg, behalve C:\windows\ en c:\windows\command\
Vermoedelijk blijven dan praktisch alle commando's werken, met name NET START en NET USE

Dan heb je met een miniem aan moeite een werkende netwerk-dos-computer.
Het hele mooie ervan is dat die dos-computer (een laptop die af en toe ook voor school handig is, voor kleine word-docjes) geen mp3tjes zonder haperen af wil spelen in een grafische omgeving als die van Windows. In dos met mpxplay gaat het prima, maar onder Windows dus niet, terwijl ik toch Word wil houden enzo
Oud 17-09-2004, 20:03
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Shock schreef op 17-09-2004 @ 00:33 :
Het hele mooie ervan is dat die dos-computer (een laptop die af en toe ook voor school handig is, voor kleine word-docjes) geen mp3tjes zonder haperen af wil spelen in een grafische omgeving als die van Windows. In dos met mpxplay gaat het prima, maar onder Windows dus niet, terwijl ik toch Word wil houden enzo
niet eens Wordperfect 5.1 of 6.0 (grafisch) ?

.... rukker
Oud 17-09-2004, 23:01
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Dualboot misschien?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:06
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
dan moet je me trouwens toch eens vertellen wat je probleem nu eigenlijk is ? volgens mij mis ik hier namelijk een probleem

Voor het geval je zelf wilt kiezen:
doe een ATTRIB -S -H -R C:\MSDOS.SYS
en een EDIT C:\MSDOS.SYS
voeg toe bij 'boot' ofzo?: GUI=0
(dacht ik)
en weer een ATTRIB +S +H +R C:\MSDOS.SYS

dan zal win'98 niet automatisch doorstarten naar het grafische gedoe. Evt kun je dat weer wel doen door
WIN
toe te voegen onderaan je C:\AUTOEXEC.BAT

ofzo.
Oud 17-09-2004, 23:39
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Offtopic: Nu begin ik best wel nieuwsgierig te worden naar de specs....volges mij is et een héél oude laptop......
Oud 18-09-2004, 00:36
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
D@mien schreef op 18-09-2004 @ 00:39 :
Offtopic: Nu begin ik best wel nieuwsgierig te worden naar de specs....volges mij is et een héél oude laptop......
eh, een P133 op halve klok (scheelt hitte, dus herrie) kan MP3 of Internet. Niet allebei tegelijk
Oud 18-09-2004, 01:15
Mark-The-Local-Hero
Mark-The-Local-Hero is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-09-2004 @ 01:36 :
eh, een P133 op halve klok (scheelt hitte, dus herrie) kan MP3 of Internet. Niet allebei tegelijk
Nu komt de aap uit de mouw
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:29
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-09-2004 @ 01:36 :
Zal ik het nog leuker maken? 't Is een P120
Oud 19-09-2004, 20:31
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-09-2004 @ 00:06 :
dan moet je me trouwens toch eens vertellen wat je probleem nu eigenlijk is ? volgens mij mis ik hier namelijk een probleem

Voor het geval je zelf wilt kiezen:
doe een ATTRIB -S -H -R C:\MSDOS.SYS
en een EDIT C:\MSDOS.SYS
voeg toe bij 'boot' ofzo?: GUI=0
(dacht ik)
en weer een ATTRIB +S +H +R C:\MSDOS.SYS

dan zal win'98 niet automatisch doorstarten naar het grafische gedoe. Evt kun je dat weer wel doen door
WIN
toe te voegen onderaan je C:\AUTOEXEC.BAT

ofzo.
Hier kan ik wat mee, ga ik proberen

[edit]Ik heb het nu zo gedaan, maar als ik m'n netwerk wil benaderen krijg ik met geen mogelijkheid ipx of netbios aan de praat...[/edit]

Laatst gewijzigd op 19-09-2004 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 18:38
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Shock schreef op 19-09-2004 @ 21:31 :
Hier kan ik wat mee, ga ik proberen

[edit]Ik heb het nu zo gedaan, maar als ik m'n netwerk wil benaderen krijg ik met geen mogelijkheid ipx of netbios aan de praat...[/edit]
hmmm... wat voor foutmelding krijg je precies? Euhm, ik dacht dat Netbios eerst moest, en daarna pas IPX (of tegenwoordig trouwens TCP/IP, maar maakt verder niet uit...)

edit: heb je IPX eigenlijk geinstalleerd in Configuratiescherm/Netwerkgedoe ?

Ik had zo'n flauw vermoeden dat IPX makkelijker onder DOS was dan TCP/IP, maar ben daar niet helemaal zeker van hoor. Is voor mij ook al weer even geleden

Laatst gewijzigd op 20-09-2004 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 19:40
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 20-09-2004 @ 19:38 :
hmmm... wat voor foutmelding krijg je precies? Euhm, ik dacht dat Netbios eerst moest, en daarna pas IPX (of tegenwoordig trouwens TCP/IP, maar maakt verder niet uit...)

edit: heb je IPX eigenlijk geinstalleerd in Configuratiescherm/Netwerkgedoe ?

Ik had zo'n flauw vermoeden dat IPX makkelijker onder DOS was dan TCP/IP, maar ben daar niet helemaal zeker van hoor. Is voor mij ook al weer even geleden
Net start gaat goed, maar na net view krijg ik de melding:
De service WORKSTATION is niet gestart. Wilt u deze starten? Ja dus.
Fout bij het laden van stuurprogramma protman.dos.

Fout 7361: IPX of NetBIOS moet actief zijn om de netwerkservices te kunnen laden. Misschien is uw computer geconfigureerd voor het gebruik van een monolithisch stuurprogramma, zoals IPX of XNS, en is het stuurprogramma niet geladen. Volg de instructies in de documentatie van uw secundaire netwerk om het stuurprogramma te laden.

IPX staat wel degelijk onder windows geïnstalleerd, maar het liefst zou ik wel met tcp/ip werken ja..
Reageren

Regels voor berichten