Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2004, 19:24
vortex
vortex is offline
Op 11 februari 2002 heb ik een mobiele telefoon gekocht bij Primafoon (KPN). Een Nokia 3310. Hiervoor had ik best lang gespaard want het was een duur toestel. De telefoon inclusief garantie kostte mij in totaal 228,95 euro. De verkoopster raadde mij aan “PrimafoonGarantie” te nemen in plaats van de “1 jaar standaardgarantie”. Dan zou ik het volgende krijgen:

- 3 jaar volledige garantie bij defecten
- Reparatie binnen 10 werkdagen
- Altijd een leentoestel gedurende de reparatie

Dit staat ook het garantiecertificaat dat ik mee kreeg. Op de achterkant stond nog veel meer in hele kleine lettertjes (algemene voorwaarden), maar dit liet de verkoopster mij niet zien en zag ik thuis pas.

Maar ja, ik was blij met mijn Nokia 3310 en hij heeft tot een paar weken geleden goed gefunctioneerd. Toen kwam aan mijn blijdschap een einde. Want telkens viel de telefoon spontaan uit als ik even belde. Het maakte niet uit hoe vol de batterij was. Ook als ik hem helemaal opgeladen had en ik ging bellen viel de telefoon na enkele minuten uit.

Ik dus terug naar de Primafoon. Ik legde het probleem uit en de verkoper zei dat hij hem zou opsturen zonder accessoires zoals de batterij. Want die viel sowieso niet onder de garantie zei hij. Dit vond ik vreemd want ik had toch juist extra die duurdere garantie van 3 jaar genomen bij de aankoop? Hij wees me op de achterkant van het garantiecertificaat waar het inderdaad stond in hele kleine lettertjes:

“De service omvat het kosteloos repareren dan wel vervangen van materiaal en/of fabricagefout van de Mobiele Telefoon. Accessoires (zoals batterijen, adapters, etc.) vallen niet onder de service.”

Maar de verkoper zei mij dat het waarschijnlijk toch niet aan de batterij lag maar aan de mobiele telefoon zelf. Dus hij zou hem opsturen naar de reparateur en die zouden het apparaat nakijken. Dat zou ongeveer twee weken gaan duren. Omdat ik toch eigenlijk een mobiele telefoon nodig had wees ik de verkoper erop dat ik recht had op een leentoestel zoals op het garantiecertificaat stond. Dat was geen probleem zei hij en ik kreeg een Nokia 6310i als leentoestel mee.

Vandaag belde Primafoon mij op en vertelde mij dat ik langs kon komen omdat het toestel terug was van de reparateur. Dus ik erheen en ik verwachtte eigenlijk dat mijn telefoon weer in orde zou zijn. “Sorry, meneer. Uw toestel heeft vochtschade”. Ik stond verbaasd te kijken want ik heb mijn Gsm nooit in de buurt van water gebruikt. Ook nooit buiten laten liggen of naar het zwembad meegenomen of iets dergelijks.
Dus ik vroeg de verkoper waar dit op sloeg. “Weet ik niet meneer, de reparateur heeft dit vastgesteld en hoe ze dat doen weet ik niet”. Ik zou dus geen nieuwe telefoon krijgen en hij werd ook niet kosteloos gerepareerd. Nu zit ik dus met een defecte mobiele telefoon.

Ik vind het heel erg asociaal en klantonvriendelijk hoe Primafoon dit afhandelt. Ik heb verder geen flauw idee wat ik nu moet doen. Kan iemand hier mij misschien advies geven wat ik nu het beste kan doen? Sta ik in mijn recht? Ik heb geen geld om een nieuwe mobiele telefoon te kopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2004, 20:18
Fleur
Fleur is offline
Dat vochtschade verhaal is ook een keer bij Kassa geweest, misschien kun je daar iets over vinden.

Kan al door zweten komen tijdens het bellen ofzo, hoe ze het toen opgelost hebben weet ik (helaas) niet meer..
Oud 16-09-2004, 20:28
Energie
Energie is offline
Duur prijsje voor die telefoon zeg, met een abbo via het internet was je waarschijnlijk dik goedkoper uitgeweest.

Maar ik denk niet dat je hier tegen iets kan doen. Of gewoon bij een andere filiaal proberen
Oud 16-09-2004, 20:35
vortex
vortex is offline
Citaat:
Fleur schreef op 16-09-2004 @ 21:18 :
Dat vochtschade verhaal is ook een keer bij Kassa geweest, misschien kun je daar iets over vinden.

Kan al door zweten komen tijdens het bellen ofzo, hoe ze het toen opgelost hebben weet ik (helaas) niet meer..
Ja dan heeft élke telefoon vochtschade! Ieder mens transpireert, maar ik zweet echt niet meer dan de gemiddele mens hoor.

Wat is Kassa? Een programma op TV?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 20:36
Energie
Energie is offline
Citaat:
vortex schreef op 16-09-2004 @ 21:35
jah .. dat je dat geeneens weet
Oud 16-09-2004, 20:36
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
vortex schreef op 16-09-2004 @ 21:35 :
Ja dan heeft élke telefoon vochtschade! Ieder mens transpireert, maar ik zweet echt niet meer dan de gemiddele mens hoor.

Ja weet ik, het is ook een heel slap excuus, daar ging het juist om bij Kassa, precies het probleem wat jij beschrijft, dat de garantie dat dus niet blijkt te dekken.

Kassa is idd een programma op TV, over allerlei consumentenzaken.

Zal even kijken of ik iets voor je kan vinden.
Oud 16-09-2004, 20:38
Unexplained
Unexplained is offline
Schrijf ze een brief waarin je ze in gebreke stelt en alsnog het recht op garantie claimt. Stel bovendien dat jij meent dat niet is aangetoond dat het defect is ontstaan door onzorgvuldig gebruik.

Als dat niet lukt, dan kun je altijd Kassa nog inschakelen.
Oud 16-09-2004, 20:39
vortex
vortex is offline
Citaat:
Energie schreef op 16-09-2004 @ 21:28 :
Duur prijsje voor die telefoon zeg, met een abbo via het internet was je waarschijnlijk dik goedkoper uitgeweest.

Maar ik denk niet dat je hier tegen iets kan doen. Of gewoon bij een andere filiaal proberen
Ik heb er inderdaad veel geld voor betaald. Maar ik bedoelde het goed en wilde zo'n toestel gewoon bij een nette winkel kopen. Achteraf hebben ze me gewoon genaaid!
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 20:39
Fleur
Fleur is offline
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=for...=25363&cat=802

Een (populaire) discussie die over jouw probleem gaat.

Wellicht kun je op de site van Kassa zelf wel meer over dit geval vinden.

http://kassa.vara.nl/
Oud 16-09-2004, 21:05
Verwijderd
Het is toch logisch dat dit niet onder de garantie valt? Hier zou je iets als een verzekering voor nodig hebben.

Vochtschade kan komen door zweet, praten met consumptie, condens enzovoort.

Wat je wel kan laten doen is een second opinion laten doen of het waterschade is. Ik neem aan dat het waterschade is. Bij een 3310 kan je dit o.a zien doordat er naast je contactpuntjes een stikker zit met een rood streepje... is dat rood streepje vervaagt is het altijd waterschade. Dit kan jij gewoon zien.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 22:32
Verwijderd
Ik heb dit ook gehad. Ik heb bij primafoon ook een 3310 gekocht (heeeel lang gelede) en er is op een avond een glas water overheen gegaan , dus ik naar de winkel (had ook die extra verzekering) en had de verkoper vertelt dat ie ineens uit viel. Dus de verkoper heeft em opgestuurd naar de fabrikant maar zei wel dat de batt indd niet onder de verzekering valt. Dus ik een leentoestel mee, en na 3 wken kon ik em ophalen . Dus de verkoper vertelt dat er vochtschade was , ik natuurlijk net doen alsof ik van niks wist maar dat dus door allerlei omstandigheden kan komen , zoals weer , zweet etc. Dus ik zat ook zonder mobiele telefoon. Maar na een paar dagen heb ik em weer aangezet en toen deed die et weer en nu heeft een vriendin van mij em en nu is die dus wel stuk .

Hmmm weet ook niet waarom ik dit post , niet echt nuttige info.Maar weet hoe je je voelt
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 08:19
little nemo
little nemo is offline
heb ongeveer tzelfde gehad, alleen dan zonder die uitgebreide garantie. maar idd, mn toestel was niet nat geworden en toch claimde ze van wel. dus ik zo'n brief sturen met blabla...gebrekkig nagekomen...nouja, dat is dus kansloos want jij moet aantonen dat zij gebrekkig zijn nagekomen, dus je moet kunnen bewijzen dat t niet komt doordat je toestel nat is. verder kan je die algemene voorwaarden ook nog wel aanvechten, maar dat is allemaal zoveel gedoe (dr zal op zn minst een rechter aan te pas komen lijkt me) dat je beter maar gewoon nooit meer een te dure telefoon kan kopen met zo'n onzinnige garantie.
Oud 18-09-2004, 17:42
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
een nieuwe 3310 kost tegewoordig ook nog maar iets van 40/50 euro......

mischien een nieuwe kopen..?
Oud 18-09-2004, 18:03
Miracle
Miracle is offline
Ik vind de primafoon sowieso een rot winkel. Duur en slecht. Ik kom echt niet op het idee om daar een telefoon te kopen.

Maar goed, daar heb je nu niks meer aan. Tis idd naaien. Volg de raad op die mensen hier geven. Je kunt ook bellen met de ombudsman. Zie kassa site..
Oud 19-09-2004, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 16-09-2004 @ 21:38 :
Schrijf ze een brief waarin je ze in gebreke stelt en alsnog het recht op garantie claimt. Stel bovendien dat jij meent dat niet is aangetoond dat het defect is ontstaan door onzorgvuldig gebruik.

Als dat niet lukt, dan kun je altijd Kassa nog inschakelen.
In gebreke van wat zijn ze dan? Ze weigeren niet te voldoen aan hun contractuele verplichting, ze stellen dat deze schade buiten hun contractuele verplichting valt. Natuurlijk kun je wel een ingebrekestelling sturen maar dan zul je wel specifiek moeten zijn. Zomaar met hagel schieten maakt niet echt een goede indruk.

Verder is het natuurlijk altijd een probleem. Technische dienst stelt dat schade door vocht komt, jij stelt dat hij nooit in de buurt van water is gebruikt. Wie moet dat bewijzen, wie is het meest kundig? Op zich heb je je telefoon natuurlijk vast wel een keertje in je zak gehad toen het buiten regende en/of het vochtig was, dus het zal erg moeilijk worden om te bewijzen.

Mijn eigen insteek mbt. telefoons is altijd: koop een niet te dure telefoon en wees daar gewoon voorzichtig op.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 18:32
vortex
vortex is offline
Bedankt voor de reactie allemaal. Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat het weinig zin heeft om grote zeik te gaan maken daar bij de Primafoon. Ik kan toch niets bewijzen ben ik bang.

Nu moet ik dus wel een nieuw toestel hebben. Waar kan ik deze het beste kopen? Een prepay simkaart heb ik al dus ik moet gewoon een simlockvrij toestel hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 17:50
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
vortex schreef op 19-09-2004 @ 19:32 :
Bedankt voor de reactie allemaal. Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat het weinig zin heeft om grote zeik te gaan maken daar bij de Primafoon. Ik kan toch niets bewijzen ben ik bang.

Nu moet ik dus wel een nieuw toestel hebben. Waar kan ik deze het beste kopen? Een prepay simkaart heb ik al dus ik moet gewoon een simlockvrij toestel hebben.
Los toestel is altijd aso duur, je kunt beter een prepaid toestel van dezelfde aanbieder nemen, ben je goedkoper uit.. Gooi je het prepaid kaartje weg nadat je hem hebt leeggebeld (of je geeft hem weg)...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 21:09
Darko
Darko is offline
Citaat:
Snufje schreef op 21-09-2004 @ 18:50 :
Los toestel is altijd aso duur, je kunt beter een prepaid toestel van dezelfde aanbieder nemen, ben je goedkoper uit.. Gooi je het prepaid kaartje weg nadat je hem hebt leeggebeld (of je geeft hem weg)...
Desnoods koop je een van een ander netwerk en laat je em gelijk voor een 10/20 euro simlock vrij maken. kost je hoogstens een nieuwe 3310 70 euro.
Reageren

Regels voor berichten