Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2004, 19:18
Stofzuigerslang
Stofzuigerslang is offline
Hallo...

Ik zit nu dus al een tijdje in de 4de, en heb het Natuur&Techniek profiel gekozen, omdat die vakken leuk vind, en ze wel kan.
Maar mijn ouders zitten me de hele tijd te stangen dat ik ook economie moet doen, terwijl ik daar niet goed in ben (ook niet in maatschappijleer en geschiedenis), en ze zeggen dat ik niks heb aan biologie, natuurkunde en scheikunde.

Ik heb ze al een paar keer gezegd dat ik er niet goed in ben, en dus ook niet wil doen (want waarom dingen doen die je niet leuk vind?).

Maar toch blijven ze doorgaan...

Wat kan ik doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2004, 19:20
Verwijderd
Natuurlijk heb je wel iets aan biologie, natuurkunde en scheikunde...
Heb je al een idee wat je na het halen van je diploma wil gaan doen? Dat zal vast en zeker niets economisch worden... waarom zou je dan economie nemen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 19:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ze slaan.

ze willen gewoon dat je een economische opleiding krijgt, misschien om het geld bijvoorbeeld? maar jij wilt dat niet. je bent niet goed in economie en je wilt het niet, je vind het niet leuk.

wat zeuren je ouders dan? sorry, maar het gaat om jouw toekomst. en je moet je toekomst toch wel een beetje naar je zin kunnen maken.

vraag eens hun argumenten (als je die nog niet weet/als hun die wel weten ) en vertel je eigen argumenten (niet nodig, toch geen economie, wil leven niet verpesten enz. )

jij hebt niets aan economie, je wilt je leven niet zo inrichten. zij denken dat het beter voor jou is, maar jij kunt ze toch ook uitleggen dat je er niets aan gaat hebben.

btw, wat zijn hun precieze argumenten?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 19:24
Stofzuigerslang
Citaat:
Andijvie schreef op 01-10-2004 @ 20:20 :
Natuurlijk heb je wel iets aan biologie, natuurkunde en scheikunde...
Heb je al een idee wat je na het halen van je diploma wil gaan doen? Dat zal vast en zeker niets economisch worden... waarom zou je dan economie nemen?
Zoiets heb ik ook een paar keer gezegd, en dat iedereen zegt dat je moet kiezen wat je zelf wilt, en niet doet wat anderen zeggen...
Ik dacht iets professor-achtigs, of leraar...

Citaat:
GanzenVeer schreef op 01-10-2004 @ 20:23 :
vraag eens hun argumenten (als je die nog niet weet/als hun die wel weten ) en vertel je eigen argumenten (niet nodig, toch geen economie, wil leven niet verpesten enz. )

jij hebt niets aan economie, je wilt je leven niet zo inrichten. zij denken dat het beter voor jou is, maar jij kunt ze toch ook uitleggen dat je er niets aan gaat hebben.

btw, wat zijn hun precieze argumenten?
Zoals ik al net op MSN tegen iemand zei, ik zeg dat iedereen kiest wat ze zelf willen, en hun ouders er niet mee bemoeien, en het goed vinden wat ze ook doen, en dan zeggen ze dat et bij mij nie zo is, omdat ik Chinees ben.

Volgens mij zitten ze nog steeds met et idee van dat wanneer ik ouder wordt, dat ik voor ze moet zorgen, door een groot inkomen te hebben ofzo....

Mn vader zei ook iets van dat met een economische baan dat ik up-to-date zou zijn, en dat er veel ontwikkelingen zijn, en dat met wetenschappelijke dingen et een lange tijd duurt voordat je iets bereikt, en dat et dus veel tijd kost, en tijd is geld (nooit ged8 daze dat tegen me zouden zeggen)...

Ik verschil eigenlijk best veel van me ouders qua standpunten...

Laatst gewijzigd op 01-10-2004 om 19:34.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 19:32
Sketch
Sketch is offline
Als je Natuur&Techniek doet en economie1 als keuzevak neemt, kun je vrijwel alle vervolgopleidingen doen die je met E&M zou kunnen doen, (zo niet alle). je zou eco1 dus als keuzevak kunnen kiezen, dan stoppen je ouders met zeuren (en eco1 is makkelijk te doen), en daarna ga je gewoon een technische vervolgopleiding volgen.
Maar natuurlijk eerst gewoon proberen je ouders te overtuigen dat je geen eco hoeft.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 19:33
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Jij hebt gewoon irritante ouders.
Oud 01-10-2004, 20:41
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Sketch schreef op 01-10-2004 @ 20:32 :
Als je Natuur&Techniek doet en economie1 als keuzevak neemt, kun je vrijwel alle vervolgopleidingen doen die je met E&M zou kunnen doen, (zo niet alle). je zou eco1 dus als keuzevak kunnen kiezen, dan stoppen je ouders met zeuren (en eco1 is makkelijk te doen), en daarna ga je gewoon een technische vervolgopleiding volgen.
Maar natuurlijk eerst gewoon proberen je ouders te overtuigen dat je geen eco hoeft.
Je hebt irritante ouders , je moet doen wat je zelf wilt. Maar je kan idd. met ec.1 erbij alle kanten op. Ik heb bijvoorbeeld NT met bio12 en ec1.
Oud 01-10-2004, 22:18
Verwijderd
Zoals de minister zegt: in de beta vakken ligt de toekomst!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 22:19
Balance
Balance is offline
Vraag aan je ouders of ze willen dat jij 45 jaar lang een beroep uitvoert dat je niet leuk vindt.
Oud 01-10-2004, 22:26
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Cha schreef op 01-10-2004 @ 20:18 :
Wat kan ik doen?
Niet luisteren naar je ouders, die hebben hier namelijk geen fuck mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 22:29
Fantôme
Fantôme is offline
hmm... ik deed een heel ander profiel dan jij (C&M met biologie, en eerst wisk. a12 maar dat heb ik er uitgegooit omdat het gewoon niet ging). Iig is het meestal het profiel C&M waar men commentaar op heeft in de trant van 'pretpakket' 'daar kan je niks mee' e.d. En als je zo'n profiel hebt als jij juist niet. Dus het verbaasde me echt dit te lezen. Maargoed, met jouw profiel kan je echt een hoop kanten uit, vooraal in de geneeskunde waarschijnlijk (weet niet of er iets in die richting is met de havo) maar juist omdat er minder mensen die vakken doen (er zijn nou eenmaal meer mensen beter in alfa dan betavakken...) zou er, denk ik, wél een toekomst in liggen.

Maar zoals iemand al zei, is eco1 heel goed te doen. Ik was ook nooit goed in eco, maar eco1 heb ik toch met een 7 af weten te sluiten. Misschien kan je het proberen erbij te nemen, en als het niet lukt, of je het gewoon écht niet leuk vind, dat je het er alsnog uitgooit (hetzelfde als wat ik heb gedaan met wiskunde?)

succes iig! en je komt er zeker weten wel hoor, met deze vakken

xxx
Oud 01-10-2004, 22:34
Verwijderd
Je ouders zijn ofwel zwakzinnig, ofwel dom, ofwel ontwetend.

Met een studie technische natuurkunde of scheikundige technologie heb je 100% baangarantie. Er is een schreeuwend tekort aan deze mensen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 22:41
Verwijderd
Inderdaad. Aan het zoveelste halfbakken economie'managertje' heeft niemand iets. Er zijn al zoveel mensen die MER, CE, en dergelijke HBO's doen. Don't become a statistic.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 23:11
onderkoffer
onderkoffer is offline
waarschijnlijk zijn je ouders gewoon wat overbezorgt en willen daarom dat je zo breed mogelijk paket hebt zodat je nog allekanten op kunt
opzich is daar niet eens wt mis mee maar als economie echt niet leukvind en het niet kan zou ik zorgen dat er iemand emt ze gaat praten als jij ze zelf neit kan overhalen
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 07:58
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
mm, hebben jouw ouders mijn ouders soms gesproken?

Anyway, ik heb ook N&T gedaan, met geschiedenis erbij (achteraf dom, want ik ben nu toch met biotechnische studie bezig)

Het verschil wss met jou en mij is, dat jij er wel goed in bent en ik niet; oftewel kick je ouders en doe wat jij leuk vindt en wat je goed lijkt; het gaat tenslotte om jou toekomst en werk en niet om dat van hun.

Dus zeg tegen je ouders, dat jij kiest wat je leuk vindt en dat het om jouw toekomst en latere werk gaat.
Uiteindelijk zullen ze dan wel bij draaien (gebeurde mij ook, NA mn eindexamen HAVO )
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 23:29
Stofzuigerslang
HAVO heeft toch maar 5 jaren?
Ik moet de volle 6 jaren doen... (gymnasium)

En ik moet ok nog es Chinees gaan leren van mn ouders, maar da wilk pas na mn middelbare school doen (samen met Japans).
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 23:43
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
ik zou zeggen probeer een beetje uit te vinden welke vakken jouw meer liggen en wat voor richting je uberhaupt later op wilt, het is logisch dat je niet je ouders wilt teleurstellen, maar JIJ moet het gaan doen en mag al die uurtjes in die boeken turen, dus ik zou zeggen, kies voor jezelf, maar denk ook aan de toekomst ..
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 00:21
Verwijderd
Niet toegeven en zodra je gaat studeren op kamers, ben je van het gezeur af.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 00:27
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 03-10-2004 @ 01:21 :
Niet toegeven en zodra je gaat studeren op kamers, ben je van het gezeur af.
Ook dan heb je je ouwe nog nodig, namelijk voor het geld.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 07:22
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-10-2004 @ 23:41 :
Inderdaad. Aan het zoveelste halfbakken economie'managertje' heeft niemand iets. Er zijn al zoveel mensen die MER, CE, en dergelijke HBO's doen. Don't become a statistic.
Juist
Oud 03-10-2004, 08:09
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
Cha schreef op 03-10-2004 @ 00:29 :
HAVO heeft toch maar 5 jaren?
Ik moet de volle 6 jaren doen... (gymnasium)

En ik moet ok nog es Chinees gaan leren van mn ouders, maar da wilk pas na mn middelbare school doen (samen met Japans).
klopt, maar we moeten allemaal pas in de 4de kiezen (vwo kan ook in 5 vwo nog dingen kiezen volgens mij; want me buurmeisje zei dat ze pas in 5 vwo definitief moet kiezen (ze zit nu in 4 vwo).
Maar de profielen op havo en vwo zijn hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 08:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2004 @ 01:27 :
Ook dan heb je je ouwe nog nodig, namelijk voor het geld.
Als je echt wilt kan je altijd nog erbij lenen en werken.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 10:00
rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
nightwish_assie schreef op 03-10-2004 @ 09:09 :
klopt, maar we moeten allemaal pas in de 4de kiezen (vwo kan ook in 5 vwo nog dingen kiezen volgens mij; want me buurmeisje zei dat ze pas in 5 vwo definitief moet kiezen (ze zit nu in 4 vwo).
ik moest in de 3e al definitief kiezen.
@ Cha, doe wat je zelf wilt. In de beta-vakken ligt de toekomst, er doen veel minder mensen N-profielen en daardoor worden de collegegelden ook lager.
Neem er voor je ouders Eco 1 bij, dan kun je ook E&M studies doen. Als je dan over 3 jaar dat nog steeds niet wilt hebben ze pech
Oud 03-10-2004, 10:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
nightwish_assie schreef op 03-10-2004 @ 09:09 :
Je moet op de meeste scholen (bij zowel havo als vwo) al in de 3e je profiel kiezen.
En de profielen zijn niet precies hetzelfde op havo en vwo. De namen wel ja, maar de inhoud niet.
Oud 03-10-2004, 11:30
SuperSanne
SuperSanne is offline
Het is jouw leven! het is misschien moeilijk om tegen je ouders "in opstand" te komen, maar het is waarschijnlijkk nog moeilijker om eenprofiel te doen dat je helemaal niet ziet zitten met alle gevolgen van dien. Willen je ouders dan niet dat je gelukkig wordt, ookal maak jij misschien niet dezelfde keuzes als zij zouden maken? Overigens is er een schreeuwend tekort aan exacte vakken piepeltjes (ze zijn zelfs bezig met een soort subsidie idee voor mensen die iets wetenschappelijks gaan studeren geloof ik) dus je hebt er wel degelijk wat aan! het is moeilijk, maar op dit soort momenten moet je je ouders gewoon keihard de waarheid vertellen en vervolgens keihard negeren als het niet helpt. 30 jaar later zul je jezelf er dankbaar voor zijn.
Reageren

Regels voor berichten