Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2004, 07:33
ImportEnskudeër
ImportEnskudeër is offline
Beste allemaal,

ik ga binnenkort voor het openen van een winkel een aantal modellen op de foto zetten in kleding die ik verkoop.
Na het schieten van de fotos wil ik de modellen dus een contract laten tekenen, wat inhoudt dat ik alle rechten op de genomen fotos heb.

Nu is mijn vraag: Mogen modellen van alle leeftijden dit zelf tekenen, of pas vanaf een bepaalde leeftijd, en moeten jongere modellen een ouder (of beide) laten tekenen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2004, 08:53
Verwijderd
Deze moeten ook door de ouders getekend worden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 09:55
Verwijderd
Ik zie de ouders maar laten meetekenen, in hun hoedanigheid van wettelijk vertegenwoordigers. Beter teveel dan te weinig.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 14:49
little nemo
little nemo is offline
t lijkt me wel dat je de ouders moet laten meetekenen maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn lijkt me..??
Oud 23-09-2004, 16:50
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Trek eventueel de leeftijd even na.
Oud 24-09-2004, 13:16
Verwijderd
de ouders moeten sowieso het contract tekenen als de modellen nog jonger zijn dan 18 jaar
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 14:34
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik weet dat een contract bij Albert Heijn (ga ik weer) bij onder de 16 door één van de ouders moet worden getekend

grtz
ivo
Oud 24-09-2004, 15:55
Bloompje
Bloompje is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 24-09-2004 @ 15:34 :
Ik weet dat een contract bij Albert Heijn (ga ik weer) bij onder de 16 door één van de ouders moet worden getekend

grtz
ivo
Daar ging het toch niet over???
Oud 24-09-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Bloompje schreef op 24-09-2004 @ 16:55 :
Daar ging het toch niet over???
Vergelijkbare situatie
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 24-09-2004 @ 17:16 :
Vergelijkbare situatie
nou nee, niet echt, want minderjarige modellen fotograferen is wat anders
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 16:48
Verwijderd
Citaat:
GodSaveTheQueen schreef op 24-09-2004 @ 17:38 :
nou nee, niet echt, want minderjarige modellen fotograferen is wat anders
Een contract is een contract. Dus het is in dat opzicht vergelijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 16:55
Verwijderd
Niet helemaal vergelijkbaar. De algemene regel is dat minderjarigen (dat zijn personen onder de achttien) onder gezag staan en dat hun handelingen altijd 'bekrachtigd' moeten worden door hun ouders, dwz. dat ze er toestemming voor moeten hebben. Hebben ze die niet, dan kunnen de ouders achteraf de handeling weer ongedaan maken.

In sommige gevallen wordt die toestemming zoals dat heet 'verondersteld aanwezig te zijn'. Het gaat dan om dingen die elke minderjarige in het normale dagelijks leven doet, zoals CD's kopen, een drankje kopen in de kroeg etc. Het kopen van een scooter is alweer op de grens, dat is een zo grote aankoop dat je als verkoper beter kunt informeren of de toestemming van de ouders er wel écht is.

Bij ondertekening door een minderjarige gaat het dus om de vraag of de toestemming van de ouders aanwezig mag worden verondersteld. Bij een afstand van recht zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon de ouders ook laten ondertekenen. Dat is een kleine moeite en je komt achteraf niet voor onaangename verrassingen te staan. Er zal vast ook bijzondere regelgeving (branche-overeenkomsten en reglementen) zijn van modellenbureau's die afzonderlijke eisen stellen, maar dan zit je altijd goed.

Dat tenslotte een arbeidsovereenkomst wél door zestien- en zeventienjarigen kan worden aangegaan, zonder toestemming van de ouders, komt doordat de wetgeving mbt. de arbeidsovereenkomst dat uitdrukkelijk toestaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten