Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2004, 15:57
evanescence
evanescence is offline
moet een psycholoog verantwoording afleggen aan een derde, bij een diagnose die hij/zij stelt? en zo ja, bij wie?
(sowieso aan degene bij wie hij/zij de diagnose stelt, maar ook aan collega's? doktoren etc?)
heeft iemand hier antwoord op...ik vroeg me dat namelijk af...of kan iemand mij misc een site geven waarop dat allemaal staat...ik heb al op psychologie.pagina gekeken maar dat zijn allemaal algemene site's waar geen antwoord op deze vraag staat...

tnx...
Oud 14-09-2004, 16:00
Quiana
Quiana is offline
Bij mij is er iig wel (meerdere keren) over vergaderd door het
behandelteam voordat er een diagnose (en behandeladvies)
gesteld werd, als ik het me goed herinner.

En het lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch, dat men niet
'zomaar' diagnoses kan stellen ed...
Oud 19-09-2004, 14:31
boe-1986
boe-1986 is offline
ik geloof dat een psycjiater nooit alleen mag beslissen over de diagnose, hij/zij heeft meestal alleen moment opnames van jou. en het moet altijd in een behandelteam worden besproken.
dit kan bestaan uit:

als je opgenomen bent : de groepsleiding; eventuele therapeuten (van mziek, pmt,etc) psychiater/psycholoog; artsassistent.

als je niet opgenomen bent : diegene waar jij gesprekken mee hebt. hij/zij heeft meestal ook een team waarin hij/zij samen werkt (van psychologen/psychiaters tot bijvoorbeeld je ouderbegeleider).

dan pas mag er een diagnose vast gesteld worden.
als ieman d van buiten de instelling bijvoorbeeld belt om het te weten te komen mogen ze dat niet doen zonder jou toestemming, wel aan je ouders al je nog geen 18 bent.

-x-
Oud 19-09-2004, 15:27
Nona
Nona is offline
Ik heb bij mijn psychologe ook herhaaldelijk gehoord dat ze dingen met haar team had overlegd.

Dat was bij het RIAGG, ik weet niet hoe het bij particuliere psychologen zit.
Oud 19-09-2004, 18:25
Verwijderd
Letterlijke verantwoording lijkt me niet. Een psychiater/psycholoog is een zelfstandig handelend beroepsbeoefenaar. Het zal vast zo zijn dat hij vaak overlegt met een andere psycholoog, of dat hij misschien zelfs wel altijd een second opinion moet vragen. Maar hij moet niet 'verantwoording' in de zin van rekenschap afleggen, hij hoeft niet aan een 'meerdere' uit te leggen waarom hij een bepaalde diagnose heeft gesteld. Daar zijn toezichts- en tuchtraden voor, maar die worden pas ingeschakeld als je een klacht indient.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 18:52
Slettelina *
Slettelina * is offline
Ik zal het aan me vader vragen
Oud 19-09-2004, 19:05
floortje bloem
floortje bloem is offline
ik heb onderandere bij een onafhankelijke
kinderpsychiater gelopen, en volgens
mij hoefde zij geen verantwoording af te leggen,
ze heeft het er in ieder geval nooit over gehad....

nu zit ik bij een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige
bij het ggz.
zij heeft een behandelteam achter zich waarin
ze mijn "geval" kan bespreken, als ze daar behoefte
aan heeft. verder hebben ze ook nog een soort
kleinere groep en daar bespreekt ze mij echt in.

snap je het nog? anders moet je het maar ff vragen
Oud 21-09-2004, 11:18
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
In sommige situaties zijn de zaken voor een psycholoog vrij snel in te schatten. Dan is het niet echt nodig om de diagnose te bespreken. Bovendien liggen voor de vaak voorkomende dingen, zoals depressies de behandelmethoden al in grote lijnen vast dus daar is dan ook weinig overleg voor nodig.

Ik weet niet hoe het zit met zelfstandige psychologen, maar als er wel een diagnose moet worden gesteld is de psycholoog meestal de enige die echt bij het gesprek aanwezig is. De rest ziet het alleen op videoband en dan geldt die ook meestal alleen als ondersteuning van zijn diagnose/beargumentatie.
Oud 22-09-2004, 19:04
Fantôme
Fantôme is offline
op mijn studie is mij verteld dat wij altijd verantwoording moeten afleggen aan collega's over waarom we een client op die manier willen behandelen en ook wanneer de 'behandeling' niet lijkt aan te slaan verantwoording afleggen over waarom niet. Maar ik studeer geen psychologie maar doe MWD aan de hogeschool van Amsterdam (mwd=maatschappelijk werk en dienstverlening). Maatschappelijk werkers/werksters moeten iig wel die verantwoording afleggen.

xxx
Oud 23-09-2004, 06:33
Verwijderd
Mijn eerste lijnspsycholoog heeft niets besproken met een team ofzo want ze was gewoon zelfstandig.
Bij jeugdzorg moest ze wel altijd alles met haar team bespreken enzo en daardoor vertraagde de boel ontiegelijk.
"we bespreken je donderdag, ow nee dat kan niet, nou dan wordt het dinsdag, ownee dan is het vol etc.. "
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 12:45
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
evanescene schreef op 14-09-2004 @ 16:57 :
moet een psycholoog verantwoording afleggen aan een derde, bij een diagnose die hij/zij stelt? en zo ja, bij wie?
(sowieso aan degene bij wie hij/zij de diagnose stelt, maar ook aan collega's? doktoren etc?)
heeft iemand hier antwoord op...ik vroeg me dat namelijk af...of kan iemand mij misc een site geven waarop dat allemaal staat...ik heb al op psychologie.pagina gekeken maar dat zijn allemaal algemene site's waar geen antwoord op deze vraag staat...

tnx...
Nou ik heb op school geleerd, dat er vrijwel altijd rapportage aan derden wordt afgelegd. Meestal wordt zoiets overlegd met een een team.
Reageren

Regels voor berichten