Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2004, 18:24
tosyali
tosyali is offline
Neppartij van BVD misleidde Chinezen

Door onze redacteuren Rob Schoof en Michèle de Waard

AMSTERDAM, 25 SEPT. De Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) heeft jarenlang de Volksrepubliek China misleid en geld van Peking gekregen voor een maoïstische partij die door de BVD zelf was opgericht.

Deze onthulling doet een voormalige functionaris van de BVD, de voorloper van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).

De BVD runde tussen 1970 en 1980 de Marxistisch-Leninistische Partij Nederland (MLPN), om inzicht te krijgen in de aanhang van de maoïstische beweging in Nederland en in de manier waarop China probeerde Nederlandse studenten en wetenschappers te winnen voor het maoïsme. Bovendien voorkwam de geheime dienst met de financiële steun die China aan de MLPN gaf dat andere, échte maoïstische partijen in Nederland geld kregen. De steun van de Chinezen werd onder meer via Albanië uitbetaald aan de Stichting Nederland-Albanië. Ook deze stichting was door de BVD opgericht.

De MLPN had enkele tientallen leden en drukte in de eigen huisdrukkerij van de BVD een officieel partijorgaan, De Kommunist. Verder deelde de partij geregeld pamfletten uit bij bedrijven en deed stakingsoproepen om de façade van een echte partij in stand te houden.

De voormalige BVD-functionaris Frits Hoekstra, die deze onthullingen doet, werkte in de jaren zeventig en tachtig voor de BVD. Hij was onder meer 'analist heimelijke politieke beïnvloeding' bij de 'afdeling Communisme' van de politieke directie B, de directie die zich bezighield met binnenlandse dreiging. Hoekstra publiceert donderdag het boek In dienst van de BVD, waarin hij als eerste oud-medewerker van de dienst uitvoerig verslag doet over het werk van de BVD.

De MLPN won het vertrouwen van Peking en Tirana doordat de partij zich strikt hield aan de zuiver-maoïstische leer die door Peking werd uitgedragen. Daardoor werd de partij door Peking jarenlang gezien als de belangrijkste vertegenwoordiger van de maoïstische leer in Nederland. ,,We suggereerden tegenover de Chinezen dat we heel veel arbeiders onder onze leden hadden'', zegt Hoekstra. In werkelijkheid waren het er niet meer dan ,,enkele tientallen'', van wie een aanzienlijk deel BVD'ers, die moesten opdraven voor vergaderingen, zodat de MLPN groter leek dan ze was.

De oprichting van de MLPN maakte deel uit van het project-Mongool, een serie operaties waarmee de BVD probeerde zicht te krijgen op de omvang van de maoïstische aanhang in Nederland. ,,We hebben een goed zicht gekregen op de werkelijke betekenis van de maoïstisch georiënteerde variant van marxistisch-leninisme in Nederland, zodat we de vrees daarvoor tot ware proporties konden terugbrengen'', zegt Hoekstra. ,,De aanhang was wel luidruchtig, maar heel klein.''

De MLPN was door de BVD bewust opgedeeld in kleine cellen van niet meer dan vier personen, zodat de leden nooit zicht kregen op de werkelijke organisatie, zegt Hoekstra. Drie medewerkers van de BVD werkten volgens Hoekstra fulltime aan het project-Mongool. Hoekstra zegt verder dat het kader van de MLPN, feitelijk dus BVD'ers, talrijke bezoeken brachten aan Peking, waarbij een BVD-agent, genaamd 'Sipier', zich liet fotograferen met de officiële top van de Chinese communistische partij.

In het project-Mongool werkte de BVD nauw samen met de Amerikaanse inlichtingendienst CIA, dat via het CIA-station in Den Haag op de hoogte werd gehouden van de BVD-operaties die waren bedoeld ter misleiding van de Chinese autoriteiten.

De BVD had volgens Hoekstra infiltranten in vrijwel alle communistische partijen in Nederland, zoals in de Communistische Partij Nederland (CPN), maar ook de KEN (ML), de Bond van Marxisten-Leninisten en de Kommunistische Arbeidersorganisatie.

Bron: NRC Handelsblad

ik vraag me af wat we nog meer gaan zien
Oud 25-09-2004, 18:50
Verwijderd
Meesterlijk!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 19:11
T_ID
T_ID is offline
Fantastische operatie zou ik zeggen, in ieder geval voorkomt het het ontstaan van een militante communistische partij in Nederland.

Oud 25-09-2004, 19:17
dutch gamer
dutch gamer is offline
Ik vind het goed wat de BVD gedaan heeft, maar om eerlijk te zijn vind ik het minder dat een oud-BVD'er ermee naar buiten komt. Ik weet niet wat hij allemaal nog meer naar buiten gaat brengen, maar ik vind dat dit soort informatie niet op straat moet liggen, ook al is het van een flinke tijd geleden.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 20:30
T_ID
T_ID is offline
ik denk idd dat Peking 'not amused' zal zijn als ze horen waar hun geld naar toe is gegaan.
Oud 25-09-2004, 21:55
Daevrem
Daevrem is offline
Wat een stelletje fascisten.
Oud 26-09-2004, 00:04
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 25-09-2004 @ 22:55 :
Wat een stelletje fascisten.
laff
Oud 26-09-2004, 00:35
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
McCaine schreef op 26-09-2004 @ 01:04 :
laff
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 00:45
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
tosyali schreef op 25-09-2004 @ 19:24 :
De oprichting van de MLPN maakte deel uit van het project-Mongool, een serie operaties waarmee de BVD probeerde zicht te krijgen op de omvang van de maoïstische aanhang in Nederland.
hahaha
Oud 26-09-2004, 10:55
Verwijderd
Wel, het is natuurlijk zeer begrijpelijk dat dit gebeurde. Als je kijkt naar bewegingen als de Rote Armee Fraktion (Duitsland) of de Brigado Rosso (Italië) dan zie je dat men misschien niet groot in aantal was, maar inderdaad 'luidruchtig' en zeker gewelddadig. Als je bekijkt hoe populair het Rode Boekje van Mao was onder bepaalde groepen in Nederland, dan snap ik wel dat de BVD dat destijds als een serieuze dreiging opvatte.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 11:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 25-09-2004 @ 21:30 :
ik denk idd dat Peking 'not amused' zal zijn als ze horen waar hun geld naar toe is gegaan.
Ik denk dat het ze een worst zal zijn aangezien ze helemaal niet meer communistisch zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 11:15
Verwijderd
?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 12:24
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Tja, da's ook een manier om het begrotingstekort te drukken natuurlijk
Oud 26-09-2004, 12:29
Machiavelli
Machiavelli is offline
Goed werk.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 13:14
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
is dit onderwerp wel discussiewaardig?
Oud 26-09-2004, 13:40
Joostje
Joostje is offline
Binnenlandse veiligheidsdienst houd zich bezig met de binnenlandse politiek en licht een buitenlandse regering op

nah, niet discussiewaardig
Oud 26-09-2004, 23:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Joostje schreef op 26-09-2004 @ 14:40 :

En toch reageer je. Apart.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 23:32
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 26-09-2004 @ 13:29 :
Goed werk.
Ja, hiermee word weereens duidelijk dat er nooit gekke commis hebben bestaan, maar dat het alleen mensen van de bvd waren
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 07:10
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 27-09-2004 @ 00:32 :
Ja, hiermee word weereens duidelijk dat er nooit gekke commis hebben bestaan, maar dat het alleen mensen van de bvd waren
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 07:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 26-09-2004 @ 14:40 :
Binnenlandse veiligheidsdienst houd zich bezig met de binnenlandse politiek en licht een buitenlandse regering op

Zou het in opdracht zijn geweest van ondermeer de CIA of was het echt puur vanuit binnenlandse veiligheid? Gingen die bevoegdheden dan wel zo ver over de grenzen bij het beschermen van de binnenlandse veiligheid? Verscheen de BVD meer in het jasje dat ze nu heeft aangetrokken als zijnde de AIVD?
Oud 27-09-2004, 08:03
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Chimera schreef op 27-09-2004 @ 00:29 :
En toch reageer je. Apart.
ironie/sarcasme/zoiets is niet aan je besteed, of wel"?
Oud 27-09-2004, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Dannemann schreef op 27-09-2004 @ 00:32 :
China bestaat eigenlijk ook helemaal niet, dat is gewoon een nepland opgezet door de wereldwijde veiligheidsdiensten als excuus om legers te hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:22
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-09-2004 @ 10:18 :
China bestaat eigenlijk ook helemaal niet, dat is gewoon een nepland opgezet door de wereldwijde veiligheidsdiensten als excuus om legers te hebben.
Dan vraag ik me af waar ze die miljard figuranten vandaan hebben
Oud 27-09-2004, 14:25
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 27-09-2004 @ 15:22 :
Dan vraag ik me af waar ze die miljard figuranten vandaan hebben
Werklozen
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 14:53
Gatara
Gatara is offline
lol

Oud 27-09-2004, 14:59
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Zou JP ook moeten steunen, om het begrotingstekort te verkleinen.
Oud 27-09-2004, 16:33
Verwijderd
Zouden ze ook de AEL hebben opgericht?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 17:25
Verwijderd
Nee, dat was de staat Israel
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 19:06
Tampert
Tampert is offline
aha!. Welke geheime dienst zou de VVD hebben opgericht?

Ik vind het op zich wel een acceptabele spionageactie. Ik vraag me alleen af wat er uit is gekomen en waarom deze partij is opgeheven...

En het is natuurlijk een zeer geniale actie om je begrotingstkort te dekken.
Reageren

Regels voor berichten