Je mag in totaal zeven jaar geld ontvangen van de IB-groep. Meestal is vier jaar (soms vijf en de geneeskunderegeling weet ik zo niet) daarvan een beurs en de drie jaar daarop (soms twee dus) een lening. Zolang je nog binnen deze zeven jaar valt heb je recht op een OV-jaarkaart, zelfs al krijg je geen beurs meer en leen je niet (de 0-lening).
Ook als je een nieuwe studie of in jouw geval kopstudie begint mag je eerst die zeven jaar vol maken en heb je daarin recht op een OV. Mits je afstudeert binnen 10 jaar natuurlijk, de OV-jaarkaart is onderdeel van de prestatiebeurs. Dat afstuderen moet gebeuren aan de opleiding waarvoor je je bij de IB-Groep hebt ingeschreven. Als je daarna aan een andere studie begint en deze niet afmaakt hoef je je beurs daarvan niet terug te betalen (maar dat geldt eigenlijk alleen voor je OV, omdat je anders sneller moet gaan dan nominaal en het is niet zo gemakkelijk om drie jaar studie in twee jaar te proppen, zeker niet met de schoolse toestanden van tegenwoordig). Je lening uiteraard wel.
edit: Dat afstuderen aan de opleiding waar je ingeschreven staat beinvloedt dus ook de lengte van je beurs. Voor mensen die een tweede studie erbij gaan doen en af willen maken is het dus handig om even te kijken welke van de studies het langst is en dat tot hoofdstudie te maken. Het kan een jaar studiefinanciering schelen.
In jouw geval: ik weet niet of de kopstudie die je wilt gaan doen een tweejarige master is die op een bachelor volgt, maar als dat zo is zou ik de IB-Groep even bellen, want dan krijg je daar ook studiefinanciering voor, maar dat kan iemand van IBG je beter uitleggen, daar zijn namelijk nog meer aparte regeltjes voor.
over je OV: Ik heb m�n diploma gehaald, wordt m�n OV-studentenkaart nu ook een gift?
Voor de meeste studies geldt dat je na 4 jaar prestatiebeurs nog maximaal 3 jaar kunt lenen. Ook tijdens de jaren dat je leent heb je recht op de OV-studentenkaart. Haal je een diploma binnen 10 jaar? Dan worden niet alleen de eerste 4 jaar OV-studentenkaart omgezet. De OV-studentenkaart wordt ook over de jaren dat je leent omgezet in een gift.
bron: IB-Groep FAQ
Laatst gewijzigd op 26-01-2006 om 14:19.
|