Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2006, 11:47
Verwijderd
Ik ben eind juni hopelijk afgestudeerd en nu vraag ik mij af hoe het zit met de studiefinanciering.

Ik ga nog wel een 2 jarige kopstudie erbij doen, maar mijn vraag is of ik de studiefinanciering terug moet betalen omdat ik over de norm heen ga eind van het jaar.

Mijn verwachting is dat ik richting de 13.000 euro ga verdienen, weet iemand hier meer van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2006, 11:48
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je bijvoorbeeld in juni over de limiet van wat je mag verdienen heen gaat dan krijg je in de maanden janauri tot en met mei gewoon nog studiefinanciering. Pas vanaf juni heb je er dan geen recht meer op.
Oud 26-01-2006, 12:52
Verwijderd
Maar kan ik daarna nog wel lenen bij de ibgroep en krijg ik dan nog wel een OV.

Mijn ov is belangrijk ik woon namelijk niet echt dichtbij mijn nieuwe studie
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 12:55
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 26-01-2006 @ 13:52 :
Maar kan ik daarna nog wel lenen bij de ibgroep en krijg ik dan nog wel een OV.

Mijn ov is belangrijk ik woon namelijk niet echt dichtbij mijn nieuwe studie
Volgens mij dat ook niet want volgens mij heb je dan gewoon geen recht meer op stufi en dus ook niet op lenen of OV maar dat weet ik niet zeker. Dat leid ik nu gewoon logisch af.
Oud 26-01-2006, 13:49
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 26-01-2006 @ 13:55 :
Volgens mij dat ook niet want volgens mij heb je dan gewoon geen recht meer op stufi en dus ook niet op lenen of OV maar dat weet ik niet zeker. Dat leid ik nu gewoon logisch af.
volgens mij mag je nog 2jaar lenen nadat je er geen recht meer op hebt, dus ook met OV.
heb geen bron helaas,maar las het pas nog ergens.
Oud 26-01-2006, 14:12
Neiu
Neiu is offline
Je mag in totaal zeven jaar geld ontvangen van de IB-groep. Meestal is vier jaar (soms vijf en de geneeskunderegeling weet ik zo niet) daarvan een beurs en de drie jaar daarop (soms twee dus) een lening. Zolang je nog binnen deze zeven jaar valt heb je recht op een OV-jaarkaart, zelfs al krijg je geen beurs meer en leen je niet (de 0-lening).
Ook als je een nieuwe studie of in jouw geval kopstudie begint mag je eerst die zeven jaar vol maken en heb je daarin recht op een OV. Mits je afstudeert binnen 10 jaar natuurlijk, de OV-jaarkaart is onderdeel van de prestatiebeurs. Dat afstuderen moet gebeuren aan de opleiding waarvoor je je bij de IB-Groep hebt ingeschreven. Als je daarna aan een andere studie begint en deze niet afmaakt hoef je je beurs daarvan niet terug te betalen (maar dat geldt eigenlijk alleen voor je OV, omdat je anders sneller moet gaan dan nominaal en het is niet zo gemakkelijk om drie jaar studie in twee jaar te proppen, zeker niet met de schoolse toestanden van tegenwoordig). Je lening uiteraard wel.

edit: Dat afstuderen aan de opleiding waar je ingeschreven staat beinvloedt dus ook de lengte van je beurs. Voor mensen die een tweede studie erbij gaan doen en af willen maken is het dus handig om even te kijken welke van de studies het langst is en dat tot hoofdstudie te maken. Het kan een jaar studiefinanciering schelen.

In jouw geval: ik weet niet of de kopstudie die je wilt gaan doen een tweejarige master is die op een bachelor volgt, maar als dat zo is zou ik de IB-Groep even bellen, want dan krijg je daar ook studiefinanciering voor, maar dat kan iemand van IBG je beter uitleggen, daar zijn namelijk nog meer aparte regeltjes voor.

over je OV: Ik heb m�n diploma gehaald, wordt m�n OV-studentenkaart nu ook een gift?
Voor de meeste studies geldt dat je na 4 jaar prestatiebeurs nog maximaal 3 jaar kunt lenen. Ook tijdens de jaren dat je leent heb je recht op de OV-studentenkaart. Haal je een diploma binnen 10 jaar? Dan worden niet alleen de eerste 4 jaar OV-studentenkaart omgezet. De OV-studentenkaart wordt ook over de jaren dat je leent omgezet in een gift.
bron: IB-Groep FAQ

Laatst gewijzigd op 26-01-2006 om 14:19.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 14:34
Neiu
Neiu is offline
Oh ja en voor je norm: je moet de maanden nadat je over de inkomensgrens bent gegaan terugbetalen. Het beste is om je studiefinanciering met ingang van de maand waarin je eroverheen dreigt te gaan stop te zetten. Het vervelende daarvan is dat je ook je OV dan in moet leveren. De maanden stufi blijven dan wel voor later staan gelukkig.

Ik ontvang studiefinanciering. Wat moet ik doen als ik teveel bijverdien?
Op het moment dat je inkomsten boven de bijverdiengrens uit dreigen te komen, kun je het beste je studiefinanciering voor de rest van het kalenderjaar stopzetten. Je voorkomt daarmee dat je later terug moet betalen. Je kunt in het volgende kalenderjaar (per januari) weer studiefinanciering aanvragen. Vergeet niet je OV-studentenkaart op tijd in te leveren (v��r of op de vijfde werkdag van de eerste maand waarin je geen recht meer hebt op studiefinanciering). Als je 30 jaar of ouder bent, kun je het beste contact opnemen met de IB-Groep Infolijn, of een uitgebreide mail sturen, voordat je je studiefinanciering stop zet.

en

Ik ontvang studiefinanciering. Wat zijn de gevolgen van teveel bijverdienen?
De IB-Groep controleert jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je in 2005 teveel hebt verdiend -terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet- heeft dat de volgende gevolgen:

- je krijgt een boete van 76,48 euro per maand over de maanden dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of gebruik hebt gemaakt van een vergoeding voor je OV-studentenkaart
- naast de boete van 76,48 euro per maand, moet je het bedrag dat je verdiend hebt boven de grens van 10.461,66 euro terugbetalen. Natuurlijk hoef je nooit m��r terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar ontvangen hebt aan basisbeurs en aanvullende beurs
- een bedrag aan rente. De rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van de IB-Groep een Bericht hebt gekregen over de hoogte van de boete.
(FAQ IB-Groep)
Oud 26-01-2006, 15:07
Verwijderd
dankje wel
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 16:20
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je teveel verdient, heb je toch ook niet echt een ov nodig, lijkt me.

ow, en dit :

Gefeliciteerd met je afstuderen !
Oud 26-01-2006, 16:22
Verwijderd
Hij is nog niet afgestudeerd, dat gebeurt als het goed is pas eind juni kennelijk. Misleidende topictitel hoor!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 09:53
Little Dutchess
Little Dutchess is offline
En dan nog 1 tip:

Geloof de IB nooit. Bel minstens 10x naar ze en neem dan het gemiddelde van de antwoorden op dezelfde vraag voor een minimale kans op een fout antwoord. (zie mn topic)
Reageren

Regels voor berichten