Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2004, 12:22
Smartie
Smartie is offline
Ik ben er wel benieuwd naar of huisdieren dat zelf door kunnen hebben. Om even een voorbeeld te noemen: wij geven onze cavia soms 'oude' druiven, aardbeien en pruimen. Zelf eten wij deze dingen toch niet meer op, maar de cavia eet ze graag. Daarnaast hebben wij een plant waarvan de bladeren wel eens uitvallen en die geef ik ook incidenteel aan het beestje.

Mijn vraag nu, is dit schadelijk of kan ik ze gewoon alles voorschotelen op het gebied van fruit/planten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2004, 12:46
AngelLena
AngelLena is offline
Nou, je kan ze niet zomaar alles voorschotelen nee. Veel knaagdieren die gedomesticeerd zijn staan erom bekend dat ze alles eten wat enigzins lekker smaakt/ruikt. Terwijl sommige dingen gruwelijk giftig zijn. In het wild zullen ze die dingen juist weer niet eten omdat ze weten dat het giftig is. Groenten en fruit kunnen over het algemeen weinig kwaad, maar geef het met mate en zorg dat ze niet verrot zijn. Vooral met sla erg voorzichtig zijn, te veel zorgt voor diaree waar je beetje aan dood kan gaan.
Oud 26-09-2004, 13:34
Verwijderd
Ik geef mijn konijn wel eens een droog stukje toast ofzo, daar is ze gek op. Maar als ik bijvoorbeeld iets van kauwgom smaak aan mn handen heb en ze ruikt dat, wil ze gelijk een hap nemen. Ze eet volgens mij idd alles wat een beetje lekker ruikt.
Laatst had ze een druif gehad, heerlijk zoet natuurlijk. Maar ze heeft wel de hele avond stil in een hoekje gezeten en wou helemaal niets meer. Gelukkig de volgende dag weer beter, maar druiven krijgt ze niet meer. Appel gaat bijvoorbeeld weer wel goed.
Maar ik denk dat dieren dit niet goed zelf kunnen aangeven.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 26-09-2004 @ 14:34 :
Maar ik denk dat dieren dit niet goed zelf kunnen aangeven.
Dat is wel heel erg gegeneraliseerd. Er zijn genoeg (huis)dieren die prima weten wat ze wel en niet moeten eten.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 16:47
Verwijderd
Ik denk dat ze lang niet alles aan kunnen geven...de meeste honden lusten bv. ook vrijwel alles, terwijl dingen als chocolade toch erg slecht zijn. En denk aan melk en katten (en egels, maar dat zijn geen huisdieren ). En bepaalde planten zijn idd giftig, terwijl dieren ze toch op eten.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 08:38
TechXP
TechXP is offline
Als een dier ver van de oorspronkelijke natuur is gegroeid dan weet deze niet alles meer.
Huisdieren zeker niet echt meer. Veel te veel mee gefokt.

Zelfs de mens weet niet veel meer. We eten ook genoeg wat verkeerd voor ons is. Maar toch blijven we het vaak doen omdat het 'lekker' is.
Reageren

Regels voor berichten