Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2001, 16:22
Imperans
Imperans is offline
Ik wil graag mensen leren kennen die ook helemaal gek zijn van talen en grammatica's. Die voor hun lol ook talen leren (ik leer momenteel Baskisch).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2001, 18:28
MH
MH is offline
Ik doe momenteel ook zoiets. Afgelopen jaar heb ik me geconcentreerd op IJslands en nu heb ik uit de bibliotheek een boekje 'leer Tsjechisch' geleend.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2001, 20:59
MH
MH is offline
Vooral talen met naamvallen vind ik leuk. Tsjechisch is met nominativus, genitivus, dativus, accusativus, vocativus, locativus en instrumentalis een zevenvoudig naamvallenparadijs, en dan hebben ze ook nog een vierde geslacht (mannelijk wordt verdeeld tussen levende mannelijke woorden en m znw van levenloze zaken) en bezittelijke vnw'den bestaan ook in twee vormen (van de persoon in kwestie of van een ander: Ta je sva matka (dat is zijn/haar moeder) en Je jeji matka (ze is haar moeder, de moeder van een ander)). Echt een feest dus voor wie van het leren van talen houdt.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 16:15
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
MH schreef:
Vooral talen met naamvallen vind ik leuk. Tsjechisch is met nominativus, genitivus, dativus, accusativus, vocativus, locativus en instrumentalis een zevenvoudig naamvallenparadijs, en dan hebben ze ook nog een vierde geslacht (mannelijk wordt verdeeld tussen levende mannelijke woorden en m znw van levenloze zaken) en bezittelijke vnw'den bestaan ook in twee vormen (van de persoon in kwestie of van een ander: Ta je sva matka (dat is zijn/haar moeder) en Je jeji matka (ze is haar moeder, de moeder van een ander)). Echt een feest dus voor wie van het leren van talen houdt.
yep, maar probeer dan van de eerste keer Russisch. Alles van hierboven hebben ze ook, ze smijten u er een nieuw alfabet bovenop en zo. Echt niet gemakkelijk. Chapeau als je dat kan leren...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 16:28
Verwijderd
Zodra ik het door heb (duurt altijd ff bij mij ) vind ik grammatica (en dan vooral Duits) heerlijk, alleen aan talen zelf (behalve Duits, Zweeds en Nederlands (literatuur )) heb ik een hekel... En ik ben over het algemeen nogal slecht in talen (behalve Duits ), dyslectisch, dus ja, breng er meestal niet echt veel van terecht en voor m'n lol een taal leren doe ik dan ook niet echt (weer behalve Duits ).

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (03-08-2001).]
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 18:16
stefano17
stefano17 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Zodra ik het door heb (duurt altijd ff bij mij ) vind ik grammatica (en dan vooral Duits) heerlijk, alleen aan talen zelf (behalve Duits, Zweeds en Nederlands (literatuur )) heb ik een hekel... En ik ben over het algemeen nogal slecht in talen (behalve Duits ), dyslectisch, dus ja, breng er meestal niet echt veel van terecht en voor m'n lol een taal leren doe ik dan ook niet echt (weer behalve Duits ).

Waarom heb je dat dan juist niet met Duits???
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 18:27
Onbekende
Onbekende is offline
Ik ga komend jaar Grieks en Latijn studeren. Ik kan niet zeggen dat ik gek ben op talen en grammatica, maar ik vind het wel leuk. Leuk genoeg om een taal te gaan studeren in ieder geval.
Oud 03-08-2001, 19:50
Zuppagirl
Zuppagirl is offline
heb t afgelopen jaar grieks en latijn geleerd. vooral grieks vindt ik echt leuk! komende jaar ga ik spaans en turks doen.
ik ben wel goed in talen, behalve in het nederlands................ egt een kl*te taal vindt ik dat.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2001, 11:53
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Grammatica is een van de mooiste verschijnselen die ik ken. Bovendien kan grammatica, net als een wiskundige vergelijking, erg elegant zijn. Ik lees graag grammatica's (in reguliere taalcursussen wordt de grammatica tot mijn grote ergernis vaak zo veel mogelijk vermeden: "wees niet bang, de grammatica is tot een minimum beperkt!" en "snel Italiaans leren zonder grammatica!").

Ik heb me een keer verdiept in het hiërogliefenschrift van de Egyptenaren (werkelijk schitterend). Maar ook de Griekse en Latijnse grammatica zijn erg interessant (vooral de Griekse, de Latijnse is zakelijker). Ik ben benieuwd wat het Italiaans te bieden heeft (dat zou ik graag volgend jaar gaan leren).

Nu ik MH gehoord heb over het Tsjechisch (een zevenvoudig 'naamvallenparadijs', 4 geslachten!) is dat ook het nazoeken waard :watertandt:

Er schijnt een grammatica te bestaan van de Indische Pánini. Dat moet een bijna mathematisch opgezette grammatica zijn van het Sanskrit, bovendien de compleetste van de wereld. Heeft iemand deze toevallig gelezen?

Oud 07-08-2001, 11:54
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik ga komend jaar Grieks en Latijn studeren. Ik kan niet zeggen dat ik gek ben op talen en grammatica, maar ik vind het wel leuk. Leuk genoeg om een taal te gaan studeren in ieder geval.
In Leiden?
Oud 07-08-2001, 19:28
MH
MH is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Grammatica is een van de mooiste verschijnselen die ik ken. Bovendien kan grammatica, net als een wiskundige vergelijking, erg elegant zijn. Ik lees graag grammatica's (in reguliere taalcursussen wordt de grammatica tot mijn grote ergernis vaak zo veel mogelijk vermeden: "wees niet bang, de grammatica is tot een minimum beperkt!" en "snel Italiaans leren zonder grammatica!").

Ik heb me een keer verdiept in het hiërogliefenschrift van de Egyptenaren (werkelijk schitterend). Maar ook de Griekse en Latijnse grammatica zijn erg interessant (vooral de Griekse, de Latijnse is zakelijker). Ik ben benieuwd wat het Italiaans te bieden heeft (dat zou ik graag volgend jaar gaan leren).

Nu ik MH gehoord heb over het Tsjechisch (een zevenvoudig 'naamvallenparadijs', 4 geslachten!) is dat ook het nazoeken waard :watertandt:

Er schijnt een grammatica te bestaan van de Indische Pánini. Dat moet een bijna mathematisch opgezette grammatica zijn van het Sanskrit, bovendien de compleetste van de wereld. Heeft iemand deze toevallig gelezen?
Dan kan ik je ook aanraden om de taal van de Feniciers te ontcijferen en te leren begrijpen. Het alfabet is de oorsprong van het onze, het Arabische, het Griekse en het Hebreeuwse.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2001, 20:44
Verwijderd
Citaat:
stefano17 schreef:
Waarom heb je dat dan juist niet met Duits???
We hadden vroeger in de zomervakantie elk jaar 3 weken een Duits jongentje (Europa Kinderhulp) in huis, daardoor voelde ik me 'verbonden' met Duitsland. Verder vind ik de geschiedenis en de cultuur enzo van Duitsland ontzettend interessant. In 4 havo kreeg ik bijles Duits van een leraar, die heeft mijn intresse voor de Duitse grammatica gewekt, heerlijk zodra je het snapt, lekker puzzelen enzo. En de literatuur, die vind ik ook geweldig. En van m'n dyslexie had ik ook met Duits last, hoor.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (07-08-2001).]
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 03:26
Imperans
Imperans is offline
Ik ben ook GEK op naamvallen en werkwoordsbuigingen en dat soort dingen. Omdat het Nederlands naar mijn smaak veel te weinig buigingen heeft heb ik met een vriendin van mij zelf een taal gemaakt, met 8 naamvallen: nominativus, genitivus, dativus, accusativus, relativus, adverbativus, vocativus en absolutivus. Ik wil er nog meer bij, maar dat ziet zij niet zitten... Ik zou graag nog een essivus, locativus en instrumentalis toevoegen... Waarom wil ze het nou niet??
De woorden zijn gewoon Nederlands, maar dan aangepast aan onze grammatica, dus we hoeven zelf geen woorden te verzinnen.
Zijn er nog meer mensen die een eigen taal hebben? En waar halen jullie info over grammatica's vandaan, ik kan ze in de bieb nauweijks vinden en ook al niet op het Internet.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 03:29
Imperans
Imperans is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
Ik lees graag grammatica's (in reguliere taalcursussen wordt de grammatica tot mijn grote ergernis vaak zo veel mogelijk vermeden: "wees niet bang, de grammatica is tot een minimum beperkt!" en "snel Italiaans leren zonder grammatica!").

Ik voel je pijn, ik vind dat ook SUPERIRRITANT. Hoe kun je een taal nou goed leren als je de grammatica niet eens kent???
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 19:26
MH
MH is offline
Citaat:
Imperans schreef:
Ik ben ook GEK op naamvallen en werkwoordsbuigingen en dat soort dingen. Omdat het Nederlands naar mijn smaak veel te weinig buigingen heeft heb ik met een vriendin van mij zelf een taal gemaakt, met 8 naamvallen: nominativus, genitivus, dativus, accusativus, relativus, adverbativus, vocativus en absolutivus. Ik wil er nog meer bij, maar dat ziet zij niet zitten... Ik zou graag nog een essivus, locativus en instrumentalis toevoegen... Waarom wil ze het nou niet??
De woorden zijn gewoon Nederlands, maar dan aangepast aan onze grammatica, dus we hoeven zelf geen woorden te verzinnen.
Zijn er nog meer mensen die een eigen taal hebben? En waar halen jullie info over grammatica's vandaan, ik kan ze in de bieb nauweijks vinden en ook al niet op het Internet.
Als je die taal even nader kunt uitleggen en kunt sturen naar hwmhulleman@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 08-08-2001, 20:54
Verwijderd
het mooie aan taalgroepen vind ik de overeenkomsten tussen verschillende talen. overeenkomstige woorden, grammaticaregels.

voorkeur taal is bij mij frans. maar toch heb ik geen frans gekozen (spijt, spijt) in mijn vakkenpakket omdat er nog meer dingen waren waar ik me voor interesseer en er dus geen taal meer bij kon. ik ben van plan na de middelbare school talencursus in frankrijk te volgen. okay ik dwaal af maar 'k moest het ff vertellen, sorry.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten