Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zodra ik het door heb (duurt altijd ff bij mij
![]() ![]() ![]() ![]() [Dit bericht is aangepast door Leonoor (03-08-2001).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Grammatica is een van de mooiste verschijnselen die ik ken. Bovendien kan grammatica, net als een wiskundige vergelijking, erg elegant zijn. Ik lees graag grammatica's (in reguliere taalcursussen wordt de grammatica tot mijn grote ergernis vaak zo veel mogelijk vermeden: "wees niet bang, de grammatica is tot een minimum beperkt!" en "snel Italiaans leren zonder grammatica!").
Ik heb me een keer verdiept in het hiërogliefenschrift van de Egyptenaren (werkelijk schitterend). Maar ook de Griekse en Latijnse grammatica zijn erg interessant (vooral de Griekse, de Latijnse is zakelijker). Ik ben benieuwd wat het Italiaans te bieden heeft (dat zou ik graag volgend jaar gaan leren). Nu ik MH gehoord heb over het Tsjechisch (een zevenvoudig 'naamvallenparadijs', 4 geslachten!) is dat ook het nazoeken waard :watertandt: Er schijnt een grammatica te bestaan van de Indische Pánini. Dat moet een bijna mathematisch opgezette grammatica zijn van het Sanskrit, bovendien de compleetste van de wereld. Heeft iemand deze toevallig gelezen?
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() [Dit bericht is aangepast door Leonoor (07-08-2001).] |
![]() |
|
![]() |
Ik ben ook GEK op naamvallen en werkwoordsbuigingen en dat soort dingen. Omdat het Nederlands naar mijn smaak veel te weinig buigingen heeft heb ik met een vriendin van mij zelf een taal gemaakt, met 8 naamvallen: nominativus, genitivus, dativus, accusativus, relativus, adverbativus, vocativus en absolutivus. Ik wil er nog meer bij, maar dat ziet zij niet zitten... Ik zou graag nog een essivus, locativus en instrumentalis toevoegen... Waarom wil ze het nou niet??
De woorden zijn gewoon Nederlands, maar dan aangepast aan onze grammatica, dus we hoeven zelf geen woorden te verzinnen. Zijn er nog meer mensen die een eigen taal hebben? En waar halen jullie info over grammatica's vandaan, ik kan ze in de bieb nauweijks vinden en ook al niet op het Internet. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
het mooie aan taalgroepen vind ik de overeenkomsten tussen verschillende talen. overeenkomstige woorden, grammaticaregels.
voorkeur taal is bij mij frans. maar toch heb ik geen frans gekozen (spijt, spijt) in mijn vakkenpakket omdat er nog meer dingen waren waar ik me voor interesseer en er dus geen taal meer bij kon. ik ben van plan na de middelbare school talencursus in frankrijk te volgen. okay ik dwaal af maar 'k moest het ff vertellen, sorry. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
I Summon Panopticon! Verwijderd | 46 | 09-10-2018 20:32 |