Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2002, 21:06
tacidvs
tacidvs is offline
Zoals jullie misschien uit mijn vorige topic op hebben kunnen maken, ben ik een cactusfan. Ik vind het gewoon gezellig om die lieve plantjes te kweken en te verzorgen, beetje mee te spelen. Vraag ik me af: "Zijn er hier nog meer fans?" De reacties op de vorige topic waren een beetje matig, maar dat was ook niet specifiek hierop gericht (niet).

Ik zou graag wat zaden hebben, als je ze ergens moet bestellen moet je 30 soorten ineens kopen, vind moeder niet leuk ivm vol huis. Wie heeft er nog wat leuks in de aanbieding? evt te ruilen voor zaden van de Mammilaria Prolifera of Rhipsalis Brocantha (geloof ik) of van een Opuntia waar ik de naam niet van weet, ik heb alleen wat zaden, uit een in Frankrijk gekochte vrucht gehaald. Stekjes zou ook mogelijk zijn, maar dat is wat lastig in een brief te doen.

groeten,
t
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2002, 22:31
D@mien
D@mien is offline
Bij de Gamma verkopen ze elk jaar zaadjes voor cactussen...of ze dat nu op dit moment nog doen weet ik niet, maar in de winter hadden ze ze nog gewoon... Wat voor'n soorten et zijn weet ik niet...
Oud 15-05-2002, 09:48
tacidvs
tacidvs is offline
De gamma verkoopt alleen maar prut. Maar toch nog bedankt
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 11:37
Gothic
Gothic is offline
Mijn oma staat/gaat vaak naar catusbeurzen, daar kan je plantjes en ook zaden kopen, en dan hoef je niet meteen heel veel te kopen...
Oud 15-05-2002, 21:37
tacidvs
tacidvs is offline
Gothic, dank. Maar heb je ook data en locaties? Die verenigingen zitten nogal mager in de websites namelijk (of ik kan niet zoeken). Maar eigenlijk ben ik benieuwd of ik de enige 50+er ben die van cactvssen houd.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 00:02
Het Prutje
Het Prutje is offline
hoi! IK ben weliswaa geen 50plusser, maar wel een groot cactusfan... Fijn te weten dat ik niet de enige ben (mensen op school/ vrienden verklaren me voor totaal gestoord) Maar zaadjes ofzo.. tjeem.. nee
IK zou echt niet weten hoe je daaraan komt....
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 08:47
tacidvs
tacidvs is offline
@Het Prutje:
Gelukkig dat er meer mensen met mijn ziekte zijn , lucht enorm op. Je houdt zeker zelf geen cactussen? Als je ze wel hebt, lijkt het me toch niet moeilijk om aan zaden te komen. Je moet een soort hebben die zichzelf kan bestuiven. Mammilaria's, ben ik fan van, zijn daar erg goed in. Ik heb er nog een paar, maar die stonden niet in mijn boekje, dus daar weet ik de naam niet van. Sommige soorten zijn bijna niet tot bloeien te brengen, of te bestuiven. Dan kan je in een tuincentrum gaan rondneuzen. Vragen of je een paar vruchten/zaaddoosjes mag plukken wil wel eens werken. Of je plukt ze, zonder te vragen, als er vakantiewerkers zijn ofzo, dan schiet het niet op. Maar die soorten zijn een beetje suf, ik heb liever wat leuks.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 12:54
DarkCat
DarkCat is offline
Ik heb een cactus-achtige plant waar ik nogal aan gehecht ben. Ik heb ooit een klein stekje gehad van mn oma, die is inmiddels al weer 9 jaar geleden overleden. Het plantje, daarentegen, is nu een enorm stekelig gevaarte geworden van minstens een meter hoog
Ik heb er inmiddels nu een heleboel van staan, allemaal dezelfde.. maarja, ik kan inderdaad moeilijk een stekje over de post gaan sturen
Oud 18-05-2002, 14:41
tacidvs
tacidvs is offline
DarkCat, kan je een foto posten? Dan kan ik (proberen) het te determineren. Hij groeit best wel snel, een meter in 9 jaar is veel voor een cactus, ik denk dan ook dat je een euphorbia bedoelt. Euphoribia's komen uit Afrika, zijn niet verwant aan cactussen. Cactussen komen uit (Midden)-Amerika.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 14:53
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ik ben gek op cactusjes, alleen heb ik geen ruimte op mn kamertje..
Oud 18-05-2002, 16:23
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
DarkCat, kan je een foto posten? Dan kan ik (proberen) het te determineren. Hij groeit best wel snel, een meter in 9 jaar is veel voor een cactus, ik denk dan ook dat je een euphorbia bedoelt. Euphoribia's komen uit Afrika, zijn niet verwant aan cactussen. Cactussen komen uit (Midden)-Amerika.
Ik zei ook al; een cactus-achtige plant. Ik heb helaas geen foto (en geen camera). Hij is stekelig (goh ) en heeft een soort 'driehoek-vorm'.
Oud 18-05-2002, 16:29
tacidvs
tacidvs is offline
Driehoek, dacht ik al: euphorbia. Is onkruid voor de echte cactusfan. Die dingen groeien als de *****, je moet ze bemesten als een 5Ha akker mais en ze zijn bijna onmogelijk tot bloeien te bewegen. Moeilijke plant in dat opzicht. Ik krijg ze ook altijd van iedereen, maar na een tijdje zijn ze te lang/breed/groot en dan gaan ze over het kapmes de biobak in , doet me altijd nog zeer. "waar is die cactus -euphorbia!- nouja, dat dan, die we je verleden jaar gegeven hebben? Uh, hij ging uh, dood. Goh, hij zag er nog zo mooi groen uit. Nouja, ik had laatst weer een vriendin met zo'n ding, ik breng hem wel eens mee. (Aaargh! tantes....)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 16:41
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
ben jij 50+er?
nooit geweten...
nouwja, ik heb 2 cactusjus, met van die haren eraan. niet heel stekelig, geloof ik, maar je kan ze niet zo even oppakken. ik heb ze net weer teruggevonden (achter de kast vandaan geplukt), en wat water gegeven, ze leven nog steeds... maar tis in jouw ogen waarschijnlijk ook onkruid, ze komen gewoon van de intratuin.
worden die nou eigenlijk ook ooit nog groot? ik heb ze al zeker.... euhhh... 6 jaar, en ze zijn volgens mij nog geen milimeter gegroeit. (kan ook aan het gebrek aan aandacht, water of zon liggen, dat geef ik direct toe.
maargoed, ik heb me net voorgenomen om ze beter te gaan verzorgen.... (hoevaak moet ik ze water geven eigenlijk?) (en moeten ze in de zon staan, of boeit dat niet zo veel?)
Oud 18-05-2002, 16:47
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, ik denk dat je naar de groeikern moet kijken (bovenop). Als die nog groen is, moet je ze in de volle zon zetten en ze water geven als een plant. In de winter geen water geven, hooguit 1 keer per twee maanden. Als ze nog in een klein potje staan, verpotten of bemesten (kijk uit met kunstmest!).

Als de groeikern dood is, moet je even een scherp vleesmes pakken. Je haalt in één keer de top eraf. Is misschien lastig bij jouw soort (foto?), probeer maar. Dan zal de cactus, mits goed verzorgd, scheuten aan het snijvlak gaan ontwikkelen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 17:32
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
dit is de ene...

http://www.endoria.net/upload/index.php/2324304029
http://www.endoria.net/upload/index.php/1846045838
http://www.endoria.net/upload/index.php/1114280124

mijn pa dacht trouwens dat ze dood waren... de andere, die dus niet op de foto staat, ziet er niet echt heel goed meer uit.... (ik ben bang dat hij aan reanimeren niet zo veel heeft....)
Oud 18-05-2002, 17:36
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
dit is de.... dooie cactus. tenminste, ik denk dattie dood is, hij heeft een beetje een deuk in z'n... tja... hoe heet dat bij die dingen.... stam? steel?
http://www.endoria.net/upload/index.php/1138177503
Oud 18-05-2002, 19:21
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
hmm... ze liggen al in de vuilnisbak, mijn ma zei ook dat ze dood waren... nouwja, tis sielig voor ze...
Oud 18-05-2002, 19:31
tacidvs
tacidvs is offline
FlyingPinguin, leuke foto's, al moet ik zeggen dat wat erop te zien is niet zo leuk is. Ze zien er allebei niet erg levendig uit. Misschien moet je eens in diegene prikken die jij levend vindt. Als er sap uit komt leeft ie nog. Ik dacht al aan een cereus, maar ik wist en weet niet welke. Mijn groot cactusboek heeft alleen foto's van grote, bloeiende cactussen en niet van kleine, verwaarloosde stoffige. De foto's zijn eigenlijk te onduidelijk voor een degelijke determinatie, het is ook niet erg boeiend. Als je erg hecht aan die cactus, moet je hem verzorgen en zorgen dat ie beter wordt*, je zou haar ook in de GFT-bak kunnen dumpen en voor twee euro een nieuwe kunnen kopen En ach, onkruid... waar denk je dat mijn cactussen vandaan komen? Inderdaad...

*doe dit alleen als je van plan bent de rest van je leven met een saaie cactus opgescheept te zitten die elk moment kan sterven, als je van plan bent rond je 75e een huis met een sèrre te kopen waarvan je de luchtvochtigheidsgraad kan regelen en die in Florida staat. Het zal anders altijd een al dan niet stoffig saai ding blijven.

Je kan ook naar de intratuin gaan en daar naar een gymnocalycium, mammilaria, rebutia of een rhipsalis fasciculata (overal te krijgen, zelfs hier, die moet je snoeien = leuk!) vragen. Veel kans dat ze er de ballen niet van snappen . Dan kan je ze vragen om naar de gespecificeerde aankooplijst te vragen. Vaak is dat te veel moeite voor een aankoop van max e5 Ga naar een cactusbeurs ofzo. Zaaien is af te raden. Veel zaailingen overleven überhaupt niet en je moet er een soort kas voor hebben.

PS: ik ben nog geen 50.

gr,
t
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:31
tacidvs
tacidvs is offline
Ben ik 10 minuten bezig geweest met typen??? jeetje.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 19:42
FlyingPinguin
FlyingPinguin is offline
Tja, hij is dus al weg...
ach, ik ben waarschijnlijk gewoon niet zo geschikt om planten te houden... dees lag ook al achter de kast, en hij werd ook wel eens bedolven onder de kleren enzo...
nouwja, ik heb mijn cactussen de afgelopen paar jaar dus langzaam vermoord... waarschijnlijk waren ze al een paar jaar dood, vooral die ene, die heeft vanaf dat ik hem had al problemen met z'n gezondheid gehad, z'n haren hingen altijd een beetje zielig langs z'n stam, en hij had een deuk in z'n buik...
Oud 19-05-2002, 09:50
Het Prutje
Het Prutje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
@Het Prutje:
Je houdt zeker zelf geen cactussen? Als je ze wel hebt, lijkt het me toch niet moeilijk om aan zaden te komen.
Jawel! Ze passen bijna niet meer op de vensterbank *crisis* (ja het is echt erg de laastste tijd, maar ik heb de c-ziekte gelukkig nog niet lang, sinds een jaar ofzo, anders was de ruimte niet om aan te slepen geweest, ik vrees dan ook voor de toekomst van mijn territorium )
Maar ze bloeien bijna nooit, ik ben ook heel slecht in het verzorgen, soms geef ik ze te weinig water en soms zoveel dat er eentje is doodgegaan aan de verrotheid Ik weet gewoon echt niet hoe ik ze nou moet watergeven enzo. En vlak na deze winter (=de eerste winter bij mij ) kwam ik er achter dat je ze swinters geen water moet geven als je wil dat ze bloeien.... (kom ik met mn gietertje, een paar keer in de week....) Dan weet ik dat voor volgend jaar . Er zijn er nu wel een paar die bloeien hoor, maar die hebben we dan ook vers gekocht Met bloemetjes in knop en al Jippie. Maar die zaden, die zitten dan gewoon in de uitgebloeide bloemresten lijkt me? Ik zal es kijken
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 10:04
tacidvs
tacidvs is offline
Het Prutje:

Misschien heb je geen zelf-bestuivende soorten, kan ook heel goed. Als de bloemen uitgebloeid zijn, gewoon laten zitten en wachten. Het kan een jaar duren voor de vruchten volgroeid en rijp zijn. Ook hebben ze veel zon nodig voor de fructosevorming (suiker voor in de vruchtjes). Kan ook zijn dat ze honger hebben, dan moet je bemesten, of verpotten. Eerste lijkt me praktischer, ivm ruimte. Kijk uit met kunstmest.

PS: heb je geen cactussen met opgeprikte bloemetjes gekocht? Tuincentra maken weinig omslag met cactussen wat dat betreft.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 11:32
Het Prutje
Het Prutje is offline
nee dat van die opgeprikte bloemetjes-> ik ben daar 1 keer ingetrapt en sindsdien kijk ik wel uit
Hee maar die zaadjes he, ik heb nog eens gekeken, maar dat zijn natuurlijk die zwarte puntjes die overblijven op de plek waar eerst de bloemetjes zaten, right? Dan heb ik er nl wel een paar
Van drie soorten in elk geval, van drie andere moeten ze dan nog komen want die zijn nu aan het bloeien
Bemesten is misschien wel een goed idee, maar ik verpot ze regelmatig in verse cactusgrond (wat volgens de kweker die ik laatst sprak niet nodig is, hij gebruikt gewone potgrond dus ik maakt even deze zak cactusgrond op en stap massaal over op gewone grond maar goed )
Alleen ik vraag me af of zo vaak verpotten eigenlijk wel zo goed is voor die beestjes, misschien is het steeds een zo grote schok voor ze dat ze tijd nodig hebben om bij te komen.... naja. Na mn examens ga ik een kweker opzeken en al mn vragen spuien
Oh ja, ze krijgen trouwens genoeg zon geloof ik, tenminste.... meer dan dit kan haast niet want onze tuin staat op het zuiden en ze staan in het raam dat aan de tuin grenst. Als dit nog niet genoeg is....
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 13:11
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, zwarte puntjes waar eerst bloemetjes zaten... kunnen meerdere dingen zijn. Als het goed is, waren het eerst vruchtjes die nu opgedroogd zijn, anders is het niet goed.

Gewone potfrond gebruiken is niet zo handig, cactussen (bij mij) wortelen er niet goed in, gebruik een mengsel van potgrond en 'zwarte' grond. Kan ook 'scherp'=geel zand gebruiken. Kwekers gebruiken inderdaad potgrond, maar dat is niet dezelfde als die je in de winkel als potgrond koopt. Nog succes met je examens.
Oud 19-05-2002, 15:13
Het Prutje
Het Prutje is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Hm, zwarte puntjes waar eerst bloemetjes zaten... kunnen meerdere dingen zijn. Als het goed is, waren het eerst vruchtjes die nu opgedroogd zijn, anders is het niet goed.
Wat is het dan, als het niet goed is?
Er zijn er nu een paar waarvan sommige bloemetjes net uitgebloeid zijn.. maar die vruchtjes, die moet je dan tog gewoon laten zitten? Tenminste, ik neem aan dat er dan zaadjes gevormd worden
Pf, ik ga maar weer es leren %)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten