Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Driehoek, dacht ik al: euphorbia. Is onkruid voor de echte cactusfan. Die dingen groeien als de *****, je moet ze bemesten als een 5Ha akker mais en ze zijn bijna onmogelijk tot bloeien te bewegen. Moeilijke plant in dat opzicht. Ik krijg ze ook altijd van iedereen, maar na een tijdje zijn ze te lang/breed/groot en dan gaan ze over het kapmes de biobak in
![]() |
![]() |
|
ben jij 50+er?
nooit geweten... nouwja, ik heb 2 cactusjus, met van die haren eraan. niet heel stekelig, geloof ik, maar je kan ze niet zo even oppakken. ik heb ze net weer teruggevonden (achter de kast vandaan geplukt), en wat water gegeven, ze leven nog steeds... maar tis in jouw ogen waarschijnlijk ook onkruid, ze komen gewoon van de intratuin. worden die nou eigenlijk ook ooit nog groot? ik heb ze al zeker.... euhhh... 6 jaar, en ze zijn volgens mij nog geen milimeter gegroeit. (kan ook aan het gebrek aan aandacht, water of zon liggen, dat geef ik direct toe. maargoed, ik heb me net voorgenomen om ze beter te gaan verzorgen.... (hoevaak moet ik ze water geven eigenlijk?) (en moeten ze in de zon staan, of boeit dat niet zo veel?)
|
![]() |
Hm, ik denk dat je naar de groeikern moet kijken (bovenop). Als die nog groen is, moet je ze in de volle zon zetten en ze water geven als een plant. In de winter geen water geven, hooguit 1 keer per twee maanden. Als ze nog in een klein potje staan, verpotten of bemesten (kijk uit met kunstmest!).
Als de groeikern dood is, moet je even een scherp vleesmes pakken. Je haalt in één keer de top eraf. Is misschien lastig bij jouw soort (foto?), probeer maar. Dan zal de cactus, mits goed verzorgd, scheuten aan het snijvlak gaan ontwikkelen. |
![]() |
|
dit is de ene...
http://www.endoria.net/upload/index.php/2324304029 http://www.endoria.net/upload/index.php/1846045838 http://www.endoria.net/upload/index.php/1114280124 mijn pa dacht trouwens dat ze dood waren... de andere, die dus niet op de foto staat, ziet er niet echt heel goed meer uit.... (ik ben bang dat hij aan reanimeren niet zo veel heeft....)
|
dit is de.... dooie cactus. tenminste, ik denk dattie dood is, hij heeft een beetje een deuk in z'n... tja... hoe heet dat bij die dingen.... stam? steel?
http://www.endoria.net/upload/index.php/1138177503
|
![]() |
FlyingPinguin, leuke foto's, al moet ik zeggen dat wat erop te zien is niet zo leuk is. Ze zien er allebei niet erg levendig uit. Misschien moet je eens in diegene prikken die jij levend vindt. Als er sap uit komt leeft ie nog. Ik dacht al aan een cereus, maar ik wist en weet niet welke. Mijn groot cactusboek heeft alleen foto's van grote, bloeiende cactussen en niet van kleine, verwaarloosde stoffige. De foto's zijn eigenlijk te onduidelijk voor een degelijke determinatie, het is ook niet erg boeiend. Als je erg hecht aan die cactus, moet je hem verzorgen en zorgen dat ie beter wordt*, je zou haar ook in de GFT-bak kunnen dumpen en voor twee euro een nieuwe kunnen kopen
![]() *doe dit alleen als je van plan bent de rest van je leven met een saaie cactus opgescheept te zitten die elk moment kan sterven, als je van plan bent rond je 75e een huis met een sèrre te kopen waarvan je de luchtvochtigheidsgraad kan regelen en die in Florida staat. Het zal anders altijd een al dan niet stoffig saai ding blijven. Je kan ook naar de intratuin gaan en daar naar een gymnocalycium, mammilaria, rebutia of een rhipsalis fasciculata (overal te krijgen, zelfs hier, die moet je snoeien = leuk!) vragen. Veel kans dat ze er de ballen niet van snappen ![]() ![]() PS: ik ben nog geen 50. gr, t |
![]() |
|
Tja, hij is dus al weg...
ach, ik ben waarschijnlijk gewoon niet zo geschikt om planten te houden... dees lag ook al achter de kast, en hij werd ook wel eens bedolven onder de kleren enzo... nouwja, ik heb mijn cactussen de afgelopen paar jaar dus langzaam vermoord... waarschijnlijk waren ze al een paar jaar dood, vooral die ene, die heeft vanaf dat ik hem had al problemen met z'n gezondheid gehad, z'n haren hingen altijd een beetje zielig langs z'n stam, en hij had een deuk in z'n buik...
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ze bloeien bijna nooit, ik ben ook heel slecht in het verzorgen, soms geef ik ze te weinig water en soms zoveel dat er eentje is doodgegaan aan de verrotheid ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het Prutje:
Misschien heb je geen zelf-bestuivende soorten, kan ook heel goed. Als de bloemen uitgebloeid zijn, gewoon laten zitten en wachten. Het kan een jaar duren voor de vruchten volgroeid en rijp zijn. Ook hebben ze veel zon nodig voor de fructosevorming (suiker voor in de vruchtjes). Kan ook zijn dat ze honger hebben, dan moet je bemesten, of verpotten. Eerste lijkt me praktischer, ivm ruimte. Kijk uit met kunstmest. PS: heb je geen cactussen met opgeprikte bloemetjes gekocht? Tuincentra maken weinig omslag met cactussen wat dat betreft. |
![]() |
|
![]() |
![]() ![]() Hee maar die zaadjes he, ik heb nog eens gekeken, maar dat zijn natuurlijk die zwarte puntjes die overblijven op de plek waar eerst de bloemetjes zaten, right? Dan heb ik er nl wel een paar ![]() Van drie soorten in elk geval, van drie andere moeten ze dan nog komen want die zijn nu aan het bloeien Bemesten is misschien wel een goed idee, maar ik verpot ze regelmatig in verse cactusgrond (wat volgens de kweker die ik laatst sprak niet nodig is, hij gebruikt gewone potgrond dus ik maakt even deze zak cactusgrond op en stap massaal over op gewone grond maar goed ![]() Alleen ik vraag me af of zo vaak verpotten eigenlijk wel zo goed is voor die beestjes, misschien is het steeds een zo grote schok voor ze dat ze tijd nodig hebben om bij te komen.... ![]() ![]() Oh ja, ze krijgen trouwens genoeg zon geloof ik, tenminste.... meer dan dit kan haast niet want onze tuin staat op het zuiden en ze staan in het raam dat aan de tuin grenst. Als dit nog niet genoeg is.... ![]() |
![]() |
|
![]() |
Hm, zwarte puntjes waar eerst bloemetjes zaten... kunnen meerdere dingen zijn. Als het goed is, waren het eerst vruchtjes die nu opgedroogd zijn, anders is het niet goed.
Gewone potfrond gebruiken is niet zo handig, cactussen (bij mij) wortelen er niet goed in, gebruik een mengsel van potgrond en 'zwarte' grond. Kan ook 'scherp'=geel zand gebruiken. Kwekers gebruiken inderdaad potgrond, maar dat is niet dezelfde als die je in de winkel als potgrond koopt. Nog succes met je examens.
||
![]() |
Citaat:
Er zijn er nu een paar waarvan sommige bloemetjes net uitgebloeid zijn.. maar die vruchtjes, die moet je dan tog gewoon laten zitten? Tenminste, ik neem aan dat er dan zaadjes gevormd worden ![]() ![]() Pf, ik ga maar weer es leren %) |
Advertentie |
|
![]() |
|
|