Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2005, 13:41
Nebel
Nebel is offline
Hi
Ik heb nooit van mn leven kunnen sporten ivm chronische ziekte. Ik ben daar in april aan geopereerd en nu kan ik sporten. Ik wil graag een goede conditie, dus ik ben gaan hardlopen. In de periode dat ik erg ziek was en daarna had ik geen zin in eten, en ik haatte mijn lichaam. ik ben toen erg afgevallen. Toen ik ging hardlopen viel ik natuurlijk nog meer af. Door mnoperatie is mn hormoonhuishouding in de war geschopt. Ik werd daarom een tijd niet ongesteld. Ik ben nooit regelmatig geweest, maar na mn operatie werd ik wel heel onregelmatig, dan elke 2 weken, dan weer 7 weken nix. Sinds ik hardloop is het ook bijna geen menstruatie meer te noemen, na maximaal 2,5 dag ob mini is het over, terwijl ik vroeger 12 dagen zoet was met tampons + maandverband. Ik heb het er met mn moeder over gehad en ze vind het verstandig als ik volgende week even naar de huisarts ga, want ik ben al vanaf de herfstvakantie niet meer ongesteld geweest. (ik ben overigens wel op vakantie geweest in een warm land, kan er geloof ik ook wat mee te maken hebben). Ik vind op zich wel dat ze gelijk heeft, maar op internet staat dat bij 30 % van de hardlopende vrouwen de menstruatie vermindert of uitblijft. Dus zo gek is het niet. Ikwil absoluut niet aan de pil, en ik vraag me dus af wat die huisarts verder kan doen. Ik ben namelijk super bang voor die mensen en ik schaam me hier nogal voor... Dus misschien als ik op een gezond gewicht kom (heb maar 1 kg ondergewicht, maar ga werken naar een bmi van 20) en voldoende eet dat het dan vanzelf goed komt, of is het heel schadelijk voor je lichaam?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 13:47
Freestyler*
Freestyler* is offline
je bmi is nu?

ja lijkt mij juist makkelijk
maar of het schadelijk is?
lijkt me niet zo heel erg, als je nog wel wat bloed verliest.
Pil ben ik zelf niet zon groot voorstander van.
Ja een beetje meer eten misschien toch

ps. fijn dat je nu kunt sporten
Oud 05-01-2005, 13:56
Lorelei
Lorelei is offline
1 kilo ondergewicht zou niet zo'n effect moeten hebben. Ik zou inderdaad even langs de huisarts gaan. Wat de huisarts kan doen? Kijken waar het door komt en er evt. iets aan doen. Dat hoeft echt niet per se de pil te zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 13:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Veel mensen met ernstige eetstoornissen die zwaar onderwicht zijn krijgen geen menstruatie meer. Dat komt dus omdat ze veel te weinig eten en te weinig wegen. Soms krijg je je menstruatie nooit meer terug als het heel ernstig is, maar bij jou valt het nog wel mee. Je hebt het nog dus als je gezond gaat eten zal het ook weer terug komen. Je kunt als je je menstruatie niet meer krijgt (dus helemaal niet meer en het ook niet meer terug krijgt) onvruchtbaar worden. Of zelfs als je niet onvruchtbaar wordt zal het moeilijker kunnen worden kinderen te krijgen. Ook vergroot je de kans op osteoporose (ofzo) dus dat je botten te zwak worden en makkelijk breken. Hierdoor kun je ook een hunchback (zo'n bobbel in je rug) zeg maar krijgen omdat je botten je hoofd niet meer kunnen houden? Maar ja niet goed dus in ieder geval. Zorg er nu maar voor dat je gezond en genoeg eet en 1800 is niet zo extreem gevaarlijk, maar niet genoeg voor jouw lengte.

Laatst gewijzigd op 05-01-2005 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
grl schreef op 05-01-2005 @ 15:05 :
Lees ik nou verkeerd of is ze maar 1 kilo te licht? Bij 1 kilo spreek ik nog niet van een eetstoornis hoor en zeker niet van een ernstige eetstoornis.
Nee daar gaat het niet om. Ze is wel veel afgevallen terwijl ze niet eens veel woog. Ze heeft een jaar lang maximaal 1200 kcal per dag gegeten en veel hardgelopen. Het ligt niet alleen maar aan je gewicht, maar vooral of je lichaam genoeg binnen krijgt. Dat kreeg die niet dus ze verhongerde als het ware... Houd dit lekker lang genoeg aan en je verliest niet alleen gewicht, ook je menstruatie (zij dus nog net niet).
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:19
Nebel
Nebel is offline
ik heb geen eetstoornis, maar ik heb er wel tegenaan gezeten, of zat. Wat ikkeleerlinge zegt is waar, ik heb een jaar lang maar 1200 kcal gegeten en nu sinds een maand 1800. Mn bmi is nu 18,3 ofzo.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:26
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 05-01-2005 @ 15:07 :
Nee daar gaat het niet om. Ze is wel veel afgevallen terwijl ze niet eens veel woog. Ze heeft een jaar lang maximaal 1200 kcal per dag gegeten en veel hardgelopen. Het ligt niet alleen maar aan je gewicht, maar vooral of je lichaam genoeg binnen krijgt. Dat kreeg die niet dus ze verhongerde als het ware... Houd dit lekker lang genoeg aan en je verliest niet alleen gewicht, ook je menstruatie (zij dus nog net niet).
Mja, ik had m'n post al verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:32
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 05-01-2005 @ 15:19 :
ik heb geen eetstoornis, maar ik heb er wel tegenaan gezeten, of zat. Wat ikkeleerlinge zegt is waar, ik heb een jaar lang maar 1200 kcal gegeten en nu sinds een maand 1800. Mn bmi is nu 18,3 ofzo.
Nee maar het gaat er niet om of je wel of geen eetstoornis had... maar je hebt wel dezelfde symptomen als bijv. anorexia patienten. En beide is veroorzaakt door te weinig eten. En omdat jij het niet zo extreem deed is het bij jou ook niet zo erg. Maar dat betekent niet dat het gezond is om geen menstruatie meer te krijgen, of maar heel weinig. Dat zijn gewoon symptomen die aangeven dat je te weinig eet. En dat niet zonder een risico. Maar ja je moet echt proberen je menstruatie weer terug te krijgen hoor. Je kunt verder wel naar de dokter gaan maar die zal je hetzelfde vertellen als ik (meer eten) en waarom zou je eigenlijk aan de pil gaan? Heeft dat hiermee te maken?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:34
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 05-01-2005 @ 15:32 :
Nee maar het gaat er niet om of je wel of geen eetstoornis had... maar je hebt wel dezelfde symptomen als bijv. anorexia patienten. En beide is veroorzaakt door te weinig eten. En omdat jij het niet zo extreem deed is het bij jou ook niet zo erg. Maar dat betekent niet dat het gezond is om geen menstruatie meer te krijgen, of maar heel weinig. Dat zijn gewoon symptomen die aangeven dat je te weinig eet. En dat niet zonder een risico. Maar ja je moet echt proberen je menstruatie weer terug te krijgen hoor. Je kunt verder wel naar de dokter gaan maar die zal je hetzelfde vertellen als ik (meer eten) en waarom zou je eigenlijk aan de pil gaan? Heeft dat hiermee te maken?
ja.. ik bang dat ik van de pil erg aankom , maarja jij vertelt me al waar ik bang voor was.. meer eten dus.. ik doe mn best hoesnel komt het dan ongeveer terug?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:37
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 05-01-2005 @ 15:34 :
ja.. ik bang dat ik van de pil erg aankom , maarja jij vertelt me al waar ik bang voor was.. meer eten dus.. ik doe mn best hoesnel komt het dan ongeveer terug?
Hmmm, maar zit je nu aan de pil dan ofzo? Of waarom wil je aan de pil gewoon zodat je niet zwanger wordt? Maar ja ik kan zo niet inschatten wanneer het terug komt dat is bij iedereen anders. Maar als je genoeg eet (en je hoeft je zelf nou ook weer niet vol te proppen met junkfood, blijf wel gezond eten maar gewoon meer) zal je lichaam zich vanzelf herstellen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 14:40
Quiana
Quiana is offline
Wanneer het terugkomt verschilt per persoon denk ik. En het zal
ook afhangen van hoe hard de klap is die je je lichaam gegeven
hebt (slecht eten + veel afvallen enz zíjn harde klappen), hoe
lang dat duurde, hoe snel je lichaam herstelt, enz, enz..

Dat afvallen en slecht/te weinig eten heb je ook niet maar een
week gedaan - zo kan je lichaam ook niet alles weer op gang
brengen/herstelt zijn na een week oid...
Oud 05-01-2005, 15:00
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 05-01-2005 @ 15:37 :
Hmmm, maar zit je nu aan de pil dan ofzo? Of waarom wil je aan de pil gewoon zodat je niet zwanger wordt? Maar ja ik kan zo niet inschatten wanneer het terug komt dat is bij iedereen anders. Maar als je genoeg eet (en je hoeft je zelf nou ook weer niet vol te proppen met junkfood, blijf wel gezond eten maar gewoon meer) zal je lichaam zich vanzelf herstellen.
ik wil helemaal niet aan de pil, zwanger word ik toch niet. ik ben alleen bang dat die dokter me aan de pil wil, en ik ben nu dus niet aan de pil
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:02
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 05-01-2005 @ 16:00 :
ik wil helemaal niet aan de pil, zwanger word ik toch niet. ik ben alleen bang dat die dokter me aan de pil wil, en ik ben nu dus niet aan de pil
Waarom zou die je aan de pil willen?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:11
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 05-01-2005 @ 16:02 :
Waarom zou die je aan de pil willen?
om mn menstruatie regelmatig te krijgen?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:16
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sassiefje schreef op 05-01-2005 @ 16:11 :
om mn menstruatie regelmatig te krijgen?
Dat doet de pil niet hoor. Of heb jij het over een andere variatie van de pil? Net als de diane-35 tegen puisten? Nooit van gehoord iig je menstruatie verandert er juist door. Ik weet niet hoe maar ja. Je dokter zal je denk ik gewoon vertellen om meer te eten. Aangezien je voor zo'n lange periode weinig voor je lengte hebt gegeten, is dat de meest overduidelijke oorzaak en zal het zo weer opgelost worden.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:28
Mistery1
Mistery1 is offline
De pil maakt je menstruatie wel een stuk regelmatiger...
Vooral een sterkere pil zoals de Diane-35.
In het begin is het even een zooitje, maar als het goed is ben je binnen ongeveer 3-4 maanden elke maand netjes 3-4 dagen ongesteld.
Zo is het mij uitgelegd en zo werkte het ook bij mij (ook na een tijd veel afgevallen te zijn etc.)
En dat aankomen valt echt wel mee! Vooral als je gewoon blijft sporten en normaal blijft eten kom je er niet van aan.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 05-01-2005 @ 16:16 :
Dat doet de pil niet hoor. Of heb jij het over een andere variatie van de pil? Net als de diane-35 tegen puisten? Nooit van gehoord iig je menstruatie verandert er juist door. Ik weet niet hoe maar ja. Je dokter zal je denk ik gewoon vertellen om meer te eten. Aangezien je voor zo'n lange periode weinig voor je lengte hebt gegeten, is dat de meest overduidelijke oorzaak en zal het zo weer opgelost worden.
de pil maakt je menstruatie wel regelmatig. Dit komt omdat het hormonen afgeeft waardoor precies wordt geregeld dat jij in je stopweek ongesteld wordt. Maar ik denk niet dat de dokter dit zal aanraden. Immers: als je niet ongesteld wordt dan kan de pil je daar ook niet mee helpen, dus eerst moet dat probleem worden opgelost.
Maar buiten dat, al wil de dokter je wél aan de pil: jij bent degene die beslist, niet hij/zij. Je mag dus gewoon nee zeggen.
Oud 05-01-2005, 19:08
Saycheese
Saycheese is offline
Wat balance zegt, als jij niet aan de pil wil, dan heeft de dokter niets te zeggen.
Overigens hoef je niet bang te zijn dat je dik wordt van de pil. Je wordt namelijk niet dik door het slikken van de pil alleen. Maar door de hormonen kunnen sommige vrouwen meer eetlust krijgen. Als je daaraan toegeeft en dus meer gaat eten/snoepen kan je inderdaad aankomen. Maar dat ligt dus geheel aan jezelf.
Oud 06-01-2005, 22:39
charly not
charly not is offline
Ik ben al heel lang niet meer 'normaal' ongesteld geweest (dus met de pil wel).
Ik maakte me er nogal wat zorgen over en ben toen paar keer bij de huisarts geweest en later ook een keer naar de gyneacoloog. Ze hebben het een en ander onderzocht, maar alles bleek wel gewoon goed te zijn. Volgens die arts loopt m'n biologische klok nog niet helemaal goed.. Maar dat er verder niks aan de hand is.
Naja, ik vind het toch vervelend! Vind ook heel raar dat ik opeens niet meer ongesteld werd! Als het over 2 jaar nog niet 'goed' was, moest ik maar weer keertje terug komen...

Regels voor berichten