Hi
Ik heb nooit van mn leven kunnen sporten ivm chronische ziekte. Ik ben daar in april aan geopereerd en nu kan ik sporten. Ik wil graag een goede conditie, dus ik ben gaan hardlopen. In de periode dat ik erg ziek was en daarna had ik geen zin in eten, en ik haatte mijn lichaam. ik ben toen erg afgevallen. Toen ik ging hardlopen viel ik natuurlijk nog meer af. Door mnoperatie is mn hormoonhuishouding in de war geschopt. Ik werd daarom een tijd niet ongesteld. Ik ben nooit regelmatig geweest, maar na mn operatie werd ik wel heel onregelmatig, dan elke 2 weken, dan weer 7 weken nix. Sinds ik hardloop is het ook bijna geen menstruatie meer te noemen, na maximaal 2,5 dag ob mini is het over, terwijl ik vroeger 12 dagen zoet was met tampons + maandverband. Ik heb het er met mn moeder over gehad en ze vind het verstandig als ik volgende week even naar de huisarts ga, want ik ben al vanaf de herfstvakantie niet meer ongesteld geweest. (ik ben overigens wel op vakantie geweest in een warm land, kan er geloof ik ook wat mee te maken hebben). Ik vind op zich wel dat ze gelijk heeft, maar op internet staat dat bij 30 % van de hardlopende vrouwen de menstruatie vermindert of uitblijft. Dus zo gek is het niet. Ikwil absoluut niet aan de pil, en ik vraag me dus af wat die huisarts verder kan doen. Ik ben namelijk super bang voor die mensen en ik schaam me hier nogal voor... Dus misschien als ik op een gezond gewicht kom (heb maar 1 kg ondergewicht, maar ga werken naar een bmi van 20) en voldoende eet dat het dan vanzelf goed komt, of is het heel schadelijk voor je lichaam?
|