Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 22:34
grensgeval
grensgeval is offline
Hi,

heb sinds een paar daagjes een nieuwe cpu.

Onderstaande dus

[ WCPUID Version 3.3 (c) 1996-2004 By H.Oda! ]

Processor #1 : AMD Athlon XP (Model A) / AE582AA8
Platform : Socket A (Socket 462)
Vendor String : AuthenticAMD
CPU Type : Original OEM Processor (0)
Family : 6 (7)
Model : 10 (10)
Stepping ID : 0 (0)
Brand ID : - (-)
APIC : ----
HT Log.CPU Cnt : ----
Name String : AMD Athlon(tm)

Internal Clock : 1173.19 MHz
System Bus : 204.03 MHz DDR
System Clock : 102.02 MHz
Multiplier : 11.5

L1 I-Cache : 64K Byte
L1 D-Cache : 64K Byte
L1 T-Cache : ----
L1 Cache : ----
L2 Cache : 512K Byte
L2 Speed : 1173.19 MHz (Full)

MMX Unit : Supported
SSE Unit : Supported
SSE2 Unit : Not Supported
SSE3 Unit : Not Supported
MMX2 Unit : Supported
3DNow! Unit : Supported
3DNow!+ Unit : Supported

Host Bridge : 10DE:01E0.C1 [NVIDIA nForce2]
South Bridge : 10DE:01EB.C1 [NVIDIA nForce2 400 MCP]
VGA Device : 102B:0525.04 [Matrox Millennium G400 DualHead]
Memory Size : 256M Byte
Memory Clock : ----

OS Version : Windows XP Version 5.1.2600 Service Pack 2, v.2162

##--- Date 09/01/2004, Time 23:30:27 / 2.0.0.0

Vcore = 1.67 V

Nu zit ik in over de temps.

idle 50 graden
stressed 59 graden

dit is volgens mij veel te hoog...

De (boxed) koeler is volgens de voorschriften geinstalleerd. ik heb zelfs nog alles 3x gechecked

de temps zijn met case open

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2004, 22:35
Agamemnon
Agamemnon is offline
Mijn CPU zit bij normaal gebruik zo rond de 50 graden.
Oud 01-09-2004, 22:37
grensgeval
grensgeval is offline
jah maar kijk, het zijn gewoon standaard instellingen, niet eens overclocked ofzo. ik ben er wel een beetje van geschrokken, ik was namelijk 33 graden gewend van mijn oude vertrouwen p3tje
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 22:58
M@rco
M@rco is offline
Die Athlon XP's worden vrij warm, dat is normaal... zolang alles stabiel draait hoef je je echt nergens druk om te maken.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 23:54
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
maar 50 graden?

Ik moet het alarm hier altijd uitzetten want die van mij haalt 72 graden de hele tijd. Bij 75 viel alles geloof ik uit.

AMD 2000 XP trouwens... zegt genoeg
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 00:16
M@rco
M@rco is offline
72 graden is ook wel weer overdreven, dan zit er toch echt iets niet goed

Mijn vriendin heeft ook een XP2000+ en die zit standaard zo rond de 45 graden (en dat is in een el cheapo-kast zonder enige vorm van airflow, dus dat kan vast beter).
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 07:52
twain4me
twain4me is offline
al eens aan een brake temp censor gedacht...(of een behoorlijke standaard afwijking)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:00
Jolt
Jolt is offline
Of hij meet de temp van in de processor, de core dusz.,.. die ligt ook altijd hoger dan een normale temp sensor
Oud 02-09-2004, 09:55
grensgeval
grensgeval is offline
dus, niets om me zorgen over te maken,

maar stel ik ga overclocken, hoe warm mag ie stressed worden (wat wordt veilig beschouwd)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 10:19
Verwijderd
Ik zou hier niet mee gaan overklokken aangezien hij stressed al 59 graden wordt. Tegen de 60 wordt toch wel als bijna in de gevarenzone beschouwd.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 10:26
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-09-2004 @ 11:19 :
Ik zou hier niet mee gaan overklokken aangezien hij stressed al 59 graden wordt. Tegen de 60 wordt toch wel als bijna in de gevarenzone beschouwd.
Een grensgeval dus
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 13:50
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-09-2004 @ 01:16 :
72 graden is ook wel weer overdreven, dan zit er toch echt iets niet goed

Mijn vriendin heeft ook een XP2000+ en die zit standaard zo rond de 45 graden (en dat is in een el cheapo-kast zonder enige vorm van airflow, dus dat kan vast beter).
Voor de een of andere reden isoleert mijn kast veels te goed. Als ik hij zijschot openlaat komt ie op de 45-55 graden uit. Dicht wordt het 60-70 en das dan in de winter, want in de zomer valt ie om de 5 minuten uit als ik mn systeem kast dicht laat EN er GEEN ventilator opzet.

Nja tegen de tijd dat longhorn is er is ga ik mooi zon water koel systeem kopen en flink upgraden. Dus nog 1 zomer deze verschrikking en dan is het voorbij!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 14:42
twain4me
twain4me is offline
uhmmmm totaal geen luchtstroom in je kast dus....

bind kabels zo netjes mogelijk bij elkaar en check je casefan's
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 18:28
Jolt
Jolt is offline
Download Everest eens en kijk dan naar de sensors, als daar staat diode dan is het de kern van de cpu...
Oud 04-09-2004, 10:48
Someboy
Someboy is offline
50 is normaal..

Zolang het rond de 65 graden zit zal ik zeggen: kijk nog eens of je wel genoeg coolers hebt, word het rond de 75 graden dan zou ik toch echt eens je pc laten nakijken.
En idd, Athlon Xp's worden vrij warm.
Oud 04-09-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Someboy schreef op 04-09-2004 @ 11:48 :
50 is normaal..

Zolang het rond de 65 graden zit zal ik zeggen: kijk nog eens of je wel genoeg coolers hebt, word het rond de 75 graden dan zou ik toch echt eens je pc laten nakijken.
En idd, Athlon Xp's worden vrij warm.
Wat een nonsens. Vijftig graden is echt te warm voor een idle draaiende processor. Bekijk de thermische specificaties voor de Athlon XP maar eens op de site van AMD, dan zul je zien dat zeventig graden echt het maximum is.

Dat Athlon XP's warm worden is nog grotere nonsens. De Athlon XP Palomino werd redelijk warm inderdaad, maar de (veel meer geproduceerde) Thoroughbred-A en -B bleven veel koeler. De huidige Barton-core blijft zelfs heel lekker koel, ik heb hier een Athlon XP 2400+ TBred-B core die op 2325 MHz draait en idle rond de 39 graden hangt.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 11:27
Jolt
Jolt is offline
ach ik let neit meer op de tempratuur, als ie afslaat dan stop ik gewoon ff
Oud 04-09-2004, 11:48
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-09-2004 @ 12:10 :
Wat een nonsens. Vijftig graden is echt te warm voor een idle draaiende processor. Bekijk de thermische specificaties voor de Athlon XP maar eens op de site van AMD, dan zul je zien dat zeventig graden echt het maximum is.
Nou, nee... het maximum voor alle Athlon XP processoren (Maximum Die Temperature) ligt tussen de 85 en 90 graden. 70 Graden wordt iig niet genoemd.

Laatst gewijzigd op 04-09-2004 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 12:10
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
AMD 3000, constant rond 50 graden

geen problemen dus
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 12:22
Jolt
Jolt is offline
50 maakt niet veel uit hoor, pas hoger. Mijne idle 46 graden ..

Amd 2600 Barton, ik dacht dat die koeler waren dan een Th
Mijn amd 2400 was nog cooler
Oud 04-09-2004, 15:49
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 04-09-2004 @ 13:22 :
50 maakt niet veel uit hoor, pas hoger. Mijne idle 46 graden ..

Amd 2600 Barton, ik dacht dat die koeler waren dan een Th
Mijn amd 2400 was nog cooler
Misschien heb je kut airflow?

M@rco: je hebt gelijk. Ik ben in de war met de gewone K7 Slot-1 die maar 70 graden mag worden. Neemt echter niet weg dat de uitspraak 'pas rond de 75 graden moet je je pc laten nakijken' nergens op slaat.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 17:21
Quincy
Quincy is offline
Toen ik nog een thunderbird had werd die zo'n 50 graden idle en 55 to 57 graden stressed. Ik had gewoon de fabriekscooler. Volgens mij is hetg geen probleem. De Airflow zal weinig invloed hebben op je temp van je cpu omdat dat gewoon iets anders is. De airflow moet gewoon alle warmte wegleiden. Het zal misschien een graadje schelen zonder coolers of met omdat de voeding standaard al de meeste warmte wegneemt.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 22:51
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
Quincy schreef op 04-09-2004 @ 18:21 :
Toen ik nog een thunderbird had werd die zo'n 50 graden idle en 55 to 57 graden stressed. Ik had gewoon de fabriekscooler. Volgens mij is hetg geen probleem. De Airflow zal weinig invloed hebben op je temp van je cpu omdat dat gewoon iets anders is. De airflow moet gewoon alle warmte wegleiden. Het zal misschien een graadje schelen zonder coolers of met omdat de voeding standaard al de meeste warmte wegneemt.
over de thunderbird: die werden pas goed warm ja

OVer je airflow verhaal: dus echt niet zo hè

casefans zorgen er echt wel voor dat de temp met een paar graden kan zakken, zolang je je casefans maar goed opstelt waardoor een goeie airflow onstaat. Dat de voeding de meeste warmte wegneemt klopt alleen als er geen casefans inzitten. De fan in de voeding is al druk met warmte van de voeding zelf weg te blazen en een extra paar casefans laten de temp van je cpu dalen.
Een 8cm fan in laten blazen en een 8cm uitlaten blazen kan al wel goed helpen, mits op de goeie manier opgesteld
Oud 06-09-2004, 00:35
Brutus
Brutus is offline
waar zie je hoe heet het wordt?
Oud 06-09-2004, 00:55
Brutus
Brutus is offline
bij mij idle 55graden, amd athlon 2800+
Oud 06-09-2004, 15:36
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
Citaat:
Brutus schreef op 06-09-2004 @ 01:35 :
waar zie je hoe heet het wordt?
je kunt het bijvoorbeeld in de bios vinden
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 01:35
p-chez
p-chez is offline
Hier... AMD Athlon64 3400+ idle meestal rond de 40 graden.
Stressed komt ie meestal niet hoger dan 55 graden.
Zou 'r echter nog wel 'n coolertje bij willen, soms draaien de coolers nogal snel, en dat produceert geluid wat me irriteert.
Oud 08-09-2004, 09:43
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
p-chez schreef op 08-09-2004 @ 02:35 :
Hier... AMD Athlon64 3400+ idle meestal rond de 40 graden.
Stressed komt ie meestal niet hoger dan 55 graden.
Zou 'r echter nog wel 'n coolertje bij willen, soms draaien de coolers nogal snel, en dat produceert geluid wat me irriteert.
Ja kan toch Cool and Quit aan zetten?
Oud 08-09-2004, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 08-09-2004 @ 10:43 :
Ja kan toch Cool and Quit aan zetten?
Ja, maar Cool 'n Quiet doet niets meer dan gewoon de klokfrequentie verlagen en bepaalde delen van de CPU uitschakelen als ze niet gebruikt worden. Dergelijk powermanagement wordt al jaren gebruikt in chips.

Als je in Windows zit en je load is nul, dan heb je inderdaad een stille CPU-fan omdat hij nauwelijks draait. Maar ga jij load veroorzaken dan draait-ie weer gewoon op volle snelheid. En load is lang niet alleen spellen - als jij de hele middag met 3dsMax zit te werken dan heb je ook echt wel volle load.

Het is gewoon zaak een kwalitatief goed systeem van fans te hebben. Daar moet je vanaf het bouwen al rekening houden. Bijv. door een voeding met stille 120 mm-fan te gebruiken (laag toerental), kwalitatief goede CPU-koeler (Arctic Silencer 64 bijv.) en verder veel 80 mm-fans op 5 volt gebruiken.,
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 12:16
Jolt
Jolt is offline
Die zalman is ook wel fijn cu7000 nog wat, mijn broer heeft hem, je hoort alleen een case fan, voeding ook van zalman ook tering stil
Oud 08-09-2004, 13:31
Verwijderd
Ja, maar alle Zalman-voedingen hebben twee standen, normaal en quiet. Als je die CNPS7000Cu-serie inderdaad op quiet gebruikt dan hoor je hem absoluut niet, maar dan koelt hij ook niet schrikbarend goed. Op normale mode hoor je hem wel degelijk, maar ik geef toe, wederom absoluut niet storend. Onhoorbaar vind ik echter een groot woord.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 14:40
p-chez
p-chez is offline
Ik heb ook Cool'n'Quiet. Bij gewoon desktopgebruik is m'n nieuwe systeem ook zeer stil. (Helemaal in vergelijking met m'n oude systeem). Maar zodra ik ga gamen (far cry, doom 3 e.d.) dan gaan de coolers enorm hard draaien, en dat maakt toch wel erg veel lawaai.

Nare man: wat voor coolers zou ik extra erbij kunnen doen? En waar e.d.? (note: ik ben niet zo'n enorme hardware guru )
Oud 13-09-2004, 19:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-09-2004 @ 12:41 :
Ja, maar Cool 'n Quiet doet niets meer dan gewoon de klokfrequentie verlagen en bepaalde delen van de CPU uitschakelen als ze niet gebruikt worden. Dergelijk powermanagement wordt al jaren gebruikt in chips.
Bepaalde delen uitschakelen als ze niet gebruikt worden, wordt al langer gebruikt. Maar de kloksnelheid en VCORE (voltage) verlagen is nieuw. Dat heeft alleen de Athlon 64 en Sempron 3100+. En natuurlijk de notebook-processors, want daar komt de feature vandaan.

@grensgeval: is je processor nu een Palomino of Thoroughbred, en welk type? Die steppings ken ik niet uit mn hoofd.

Daarnaast, 59 graden zal je processor niet beschadigen. Maar fijn is anders. Overclocken is er ook niet bij. Misschien dat je met een betere CPU koeler al veel beter zit. Boxed houd ik nooit zo van. Arctic Copper Silent 2 TC Pro rev. 2 is een goede koeler. Voor 15 euro bij Gistron.
Oud 13-09-2004, 20:50
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
p-chez schreef op 08-09-2004 @ 15:40 :
Ik heb ook Cool'n'Quiet. Bij gewoon desktopgebruik is m'n nieuwe systeem ook zeer stil. (Helemaal in vergelijking met m'n oude systeem). Maar zodra ik ga gamen (far cry, doom 3 e.d.) dan gaan de coolers enorm hard draaien, en dat maakt toch wel erg veel lawaai.

Nare man: wat voor coolers zou ik extra erbij kunnen doen? En waar e.d.? (note: ik ben niet zo'n enorme hardware guru )
Zalman CNPS7000B-Cu is goed lekker stil.

Mits het op je moederbord past!
Oud 13-09-2004, 21:48
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:33 :
Daarnaast, 59 graden zal je processor niet beschadigen. Maar fijn is anders. Overclocken is er ook niet bij. Misschien dat je met een betere CPU koeler al veel beter zit. Boxed houd ik nooit zo van. Arctic Copper Silent 2 TC Pro rev. 2 is een goede koeler. Voor 15 euro bij Gistron.
Die is vooral stil (heel erg stil!), qua koelprestaties laat ie best wel wat te wensen over...
Oud 13-09-2004, 22:56
Jolt
Jolt is offline
Heb hem nu ook houd mijn temps wel fijn idle rond de 38/40 stressed 48

Heerlijk en dat met een kut airflow alleen mij videokaart maakt nog veel lawaai
Oud 14-09-2004, 01:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 13-09-2004 @ 22:48 :
Die is vooral stil (heel erg stil!), qua koelprestaties laat ie best wel wat te wensen over...
Er zit een smartfan in. Dus bij hogere temperatuur zal de fan harder gaan werken (en dus ook iets meer lawaai maken). De thermal resistance is erg laag bij deze koeler, en daar draait het uiteindelijk om. Dan nog zorgen voor airflow.
Oud 14-09-2004, 14:56
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-09-2004 @ 20:33 :
Bepaalde delen uitschakelen als ze niet gebruikt worden, wordt al langer gebruikt. Maar de kloksnelheid en VCORE (voltage) verlagen is nieuw. Dat heeft alleen de Athlon 64 en Sempron 3100+. En natuurlijk de notebook-processors, want daar komt de feature vandaan.

@grensgeval: is je processor nu een Palomino of Thoroughbred, en welk type? Die steppings ken ik niet uit mn hoofd.

Heb het ff nagecheckt, tis een barton
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt hem nu als 100 / 200MHz FSB draaien trouwens, hij hoort op 166MHz / 333MHz te draaien. Daarom zit je nu ook op 1150MHz.

Maar ik neem aan dat het een 2500+ is dan. Die moet je echt lekker koel kunnen houden. Deze kloksnelheid (1150MHz) en dan al deze temperatuur, dan is er echt iets mis. Hoe heb je de koelpasta etc. aangebracht?
Oud 15-09-2004, 22:43
Jolt
Jolt is offline
Is een Amd 2600 XP zie je aan de multiplayer,

Amd 2500 XP (Barton) 11 x 333
Amd 2600 XP (Barton) 11.5 x 333
Oud 16-09-2004, 16:26
grensgeval
grensgeval is offline
multiplier = 11.5

k geloof het trouwens graag dat er iets mis is met de koelpasta(het koelblok wordt ook niet echt warm) , maar ik ga uhm niet weer uit elkaar als alles goed zit. dus vandaar dat ik het ff navraag

er zat trouwens geen koelpasta bij enzo, maar zo'n stickertje....

Laatst gewijzigd op 16-09-2004 om 16:28.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 18:24
SubbehQ
SubbehQ is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 16-09-2004 @ 17:26 :
multiplier = 11.5

k geloof het trouwens graag dat er iets mis is met de koelpasta(het koelblok wordt ook niet echt warm) , maar ik ga uhm niet weer uit elkaar als alles goed zit. dus vandaar dat ik het ff navraag

er zat trouwens geen koelpasta bij enzo, maar zo'n stickertje....
stikkertje... je bedoelt zon wit laagje dat al op het koelblok zat met een veiligheids plasticje er omheen? Dat is pasta
Oud 16-09-2004, 18:34
grensgeval
grensgeval is offline
jah dat... k bedoelde meer geen losse pasta erbji
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 19:11
grensgeval
grensgeval is offline
trouwens, in bios staat het wel als 166/333 maar met wcpuid geeft het aan als 100/200

Met het opstarten staat ook 1150 MHz

vind het wel een beetje vaag eigenlijk....

Hoe krijg ik dit wel goed??
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 21:31
Jolt
Jolt is offline
Is iets mis in de bios. Ga er weer eens heen zet hem dan met manual op 166
Oud 17-09-2004, 12:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je moet de jumper op 166/333MHz zetten, niet handmatig in BIOS! In het boekje staat duidelijk hoe je de FSB correct instelt.

En zo'n thermal pad ("stickertje") kun je maar 1 maal gebruiken. Als je de koeler eraf haalt, moet je het er helemaal afhalen en koelpasta aanbrengen. Het beste gebruik je Arctic Silver III thermal paste. Die geeft de beste prestaties. Misschien dat een vriend of kennis die heeft liggen voor je, tube. Want als je ze nieuw koopt zijn ze 9 euro ofzo.
Oud 17-09-2004, 22:05
grensgeval
grensgeval is offline
Dus als ik het goed begrijp adviseer je mij eerst de koeler opnieuw te installeren met Artic Silver III thermal paste, dan de temps te checken, en als die goed zijn de jumpers op mobo goed zetten.... als ze niet goed zijn. welke koeler kan ik dan het beste kopen? Het liefste uit dit rijtje http://zisshop.homeip.net/zis/eshop/...ELGROEP=Cooler Als je geen zin hebt om dat rijtje door te lezen mag het evt. ook wel een andere zijn hoor
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 23:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat eerste heb je goed ja, die volgorde.

Mocht je een andere koeler willen: Arctic Copper Silent 2 Pro Rev 2.0 is een goede, voor 15 euro bij www.gistron.com.

Dit is je thermal paste geloof ik:
http://zisshop.homeip.net/zis/eshop/...kelnummer=8741
(wel even informeren of dit echte Arctic Silver III koelpasta is)

Ze spellen het overigens verkeerd, er staat Artic, terwijl het Arctic is. Dus een hoge dunk van deze shop heb ik niet echt.
Oud 18-09-2004, 10:11
grensgeval
grensgeval is offline
tis een winkel van hier uit het dorp... dus ik bestel ook niet van de site, ik ga altijd langs de winkel;

ik zal het trouwens doorgeven

Maar erg bedankt hoor! vooral Enlightenment, en natuurlijk de rest
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 12:12
ysselsteyn
ysselsteyn is offline
kheb een AMD XP 1800 + op dit moment tot iemand anders mij een andere pc aan smeert ma deze zit rond de 69 graden idle en 73/75 als flink aant stressen ben met dit dingetje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten