Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2004, 19:26
Quincy
Quincy is offline
Dit is een beetje een algemeen onderwerp maar ik vind het wel van nationaal belang.

Mijn biologie leraar vertelde dat zo'n 40 jaar geleden het grondwater begon te dalen in Nederland. Dit kwam door onder andere proefboringen van 'wetenschappers' en door bepaalde oppervlakte mijnen in West-Duitsland. Het grondwater liep door de wand van de mijn heen en werd gebruikt voor de machines als koelingswater.

Nu begint deze grondwaterdaling een beetje te stoppen al niet helemaal te stoppen maar dan zie ik de volgende boodschap op televisie: "Omdat het grondwater in Nederland steeds meer toeneemt zorgt de overheid voor meer grachten en sloten om zo dit water te kunnen opvangen."
Deze boodschap kwam als reclame van de overheid en werd geacteerd door het personage Peter die ook wel bekend is van andere reclames.

De bron ben ik even kwijt en kan het dus niet nazoeken dus nou is mijn vraag, als iemand de bron weet (inetsite) post hem alsjeblieft even dan kunnen we hier over discussieren want het kan niet waar zijn dat er twee partijen in Nederland zijn die allebei het tegenovergestelde beweren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2004, 12:53
damaetas
damaetas is offline
het verschil ligt gewoon in definities. dat grondwater van die duitse mijnen is heel diep grondwater, een regendruppel die op de grond valt en niet afspoelt heeft soms wel 10 jaar nodig om tot zo diep te migreren.

het grondwater dat ze gaan opvangen in grachtjes enzo is wat men noemt: subsurface runoff (afvloei onder het oppervlak.)het wordt soms ook wel bodemwater genomd. dit kan je eigenlijk geen grondwater noemen, maar overheden nemen het allemaal niet zo nauw met de wetenschappelijke betekenissen van die woorden.

water kan op een paar verschillende maieren weggeraken na een regenbui:

overland flow: als er meer regen valt dan er kan opgenomen worden door de bodem op die tijdspanne

subsurface flow: het water stroomt weg langs het bodemprofiel en stroomt eigenlijk op de minderdoorlaatbare bodemlagen (diepte hiervan variëert tussen 20 en 100 cm)

throughflow: het water migreert naar de grondwatertafel (diepte afhankelijk van geologie.)

duidelijk?
Oud 17-10-2004, 13:21
[Pierewiet]
[Pierewiet] is offline
http://www.postbus51.nl/
http://www.tno.nl:1201/compass?brows...2grondwater%22
http://www.ciw.nl/cgi-bin/SearchProt...ocal/search.pl ZOEKEN op Gorndwater.
Reageren

Regels voor berichten