Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2004, 21:43
Adrenaline
Adrenaline is offline
Kan iemand mij a.j.b vertellen wat 'frictiewerkeloosheid' en het 'multipliereffect' inhouden? Ik moet een PO inleveren nl en het staat niet in mijn boek
Oud 15-11-2004, 22:12
Freestyler*
Freestyler* is offline
nee zo zie je er niet uit
kijk zon simpele term kun je toch wel gewoon googelen
Oud 15-11-2004, 22:20
Verwijderd
frictiewerkloosheid
Ontstaat als vraag en aanbod niet onmiddellijk op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld als veel schoolverlaters werk zoeken en dat niet onmiddellijk vinden. Verder bestaat er ook structurele werkloosheid, conjuncturele werkloosheid en seizoenwerkloosheid. Zie ook FNV-Scriptietekst Werk.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:15
Dolores
Dolores is offline
Het multipliereffect houdt in dat als gevolg van een bestedingsimpuls het nationaal inkomen met een groter bedrag stijgt dan het bedrag van die impuls was. Dus door de multiplier neemt het nationaal meer toe dan de hoogte van een eenmalige impuls. Dat komt doordat een eenmalige bestedingsimpuls productie veroorzaakt, waardoor er inkomensvorming plaatsvindt, wat weer tot meer bestedingen leidt.

En frictiewerkloosheid is zoals Anneka al zei de werkloosheid die ontstaat als iemand werk zoekt, omdat het tijd kost om een baan te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 20:03
T_ID
T_ID is offline
verschillen inopleiding vallen ook onder frictiewerkeloosheid dacht ik.

(voorbeeld: er zijn schreeuwende tekorten aan artsen, die niet gevult worden omdat geen van de werkelozen een opleiding tot arts heeft gevolgd)
Oud 18-11-2004, 20:13
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
frictie werkloosheid is toch bv.. als jemet je ene baan stopt en nieuwe baan hebt maar pas over 4 maanden kunt beginnen..
je bent dan 4 maanden (frictie)werkloos.
Oud 20-11-2004, 16:19
Femic
Femic is offline
T_ID is right

Frictiewerkloosheid ontstaat inderdaad wanneer vraag en aanbod van arbeid niet op elkaar aansluiten, maar dat komt dan doordat de verschillen in vraag en arbeid te groot zijn. Er is bijvoorbeeld behoefte aan hoogopgeleiden en er zijn alleen maar mensen zonder diploma. Die zijn dan dus werkloos, terwijl er wel werk is.
Reageren

Regels voor berichten