Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2004, 17:39
shameonme
shameonme is offline
Hallo allemaal,

Ik zit al vanaf dinsdag ziek thuis, omdat ik te lang heb doorgelopen met een blaasontsteking.
Ik heb nu een antibioticakuur, maar die wil niet goed aanslaan.
Nu is mijn probleem, dat ik net 3,5 week een nieuwe baan heb voor 25 uur pw. ( ik zit dus nog in mijn proeftijd. )
ik vind het erg vervelend dat ik niet kan werken nu, maar ik heb gewoon nog teveel pijn ( waarschijnlijk heeft de blaasontsteking ook mijn nieren aangetast, omdat ik zolang gewacht heb met naar de dokter gaan ).

Nu is mijn vraag, en ik weet niet of jullie mij daar een antwoord op kunnen geven, maar ik kan het allicht voorleggen;

kunnen ze me door mijn afwezigheid ontslaan?
of mag dat niet wegens ziekte?

Groetjes, feminime
Oud 30-09-2004, 18:29
tandenborstel
tandenborstel is offline
Volgens mij mag je werkgever je ontslaan, omdat je nog in je proeftijd zit. Maarja, als je de afgelopen weken hebt laten zien dat je je werk goed doet en het aan je baas uitlegt komt het misschien ook wel gewoon goed?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 19:33
Boogie
Boogie is offline
Volgens mij mag dat ook, gezien die proeftijd.
Oud 30-09-2004, 21:48
Verwijderd
Helaas heb je in de proeftijd nauwelijks bescherming tegen ontslag. Je hebt niet vermeld of je een proeftijd hebt, maar dat zal wel zo zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 21:50
Auntie M
Auntie M is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-09-2004 @ 22:48 :
Helaas heb je in de proeftijd nauwelijks bescherming tegen ontslag. Je hebt niet vermeld of je een proeftijd hebt, maar dat zal wel zo zijn.
Citaat:
Nu is mijn probleem, dat ik net 3,5 week een nieuwe baan heb voor 25 uur pw. ( ik zit dus nog in mijn proeftijd. )
Oud 30-09-2004, 21:53
Verwijderd
Ik ben naar een intellectueel hoogstaande theatervoorstelling geweest, nu hoef ik niet meer zo scherp te zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 21:56
Auntie M
Auntie M is offline
Gij zijt vergeven.
Oud 01-10-2004, 03:30
little nemo
little nemo is offline
tijdens je proeftijd mag je zonder rede ontslagen worden. helaas.
Oud 01-10-2004, 09:57
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 01-10-2004 @ 04:30 :
tijdens je proeftijd mag je zonder rede ontslagen worden. helaas.
Wel, ook bij een ontslag in de proeftjid kan er wel sprake zijn van verboden ontslag. Alleen dat is dan niet kennelijk onredelijk, maar zal over de band van misbruik van bevoegdheid moeten worden gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 16:06
shameonme
shameonme is offline
Dus in je proeftijd kunnen ze je gewoon ontslaan zonder reden?
Oud 01-10-2004, 16:37
Auntie M
Auntie M is offline
In principe wel.
Oud 01-10-2004, 16:38
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
feminime schreef op 01-10-2004 @ 17:06 :
Dus in je proeftijd kunnen ze je gewoon ontslaan zonder reden?
In principe wel.

Ziekte kan dan zelfs een reden zijn
Oud 01-10-2004, 19:17
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-10-2004 @ 17:38 :
In principe wel.

Ziekte kan dan zelfs een reden zijn
nah t idee is dat er geen reden nodig is, dus je laatste opmerking is een beetje raar
Oud 02-10-2004, 23:38
ikbenschipper1
Citaat:
little nemo schreef op 01-10-2004 @ 20:17 :
nah t idee is dat er geen reden nodig is, dus je laatste opmerking is een beetje raar
Ookal kan je nog zo goeed je werk doen, kan je baas je "te" vaak ziek achten (dus een reden)
Oud 03-10-2004, 00:03
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-10-2004 @ 00:38 :
Ookal kan je nog zo goeed je werk doen, kan je baas je "te" vaak ziek achten (dus een reden)
Ja, maar ook al staat jouw hoofd de baas niet aan, dan nog kun je ontslagen worden in de proeftijd. Natuurlijk zal hij dat dan wel inkleden als 'niet goed functioneren' want geheel vogelvrij ben je niet in de proefperiode. Onder omstandigheden kan er misbruik van recht zijn.

Na de proefperiode, dus tijdens de gewone duur van de overeenkomst, is 'te vaak ziek' natuurlijk nooit een reden om iemand zomaar te ontslaan. Je kunt dan wel opzeggen, maar met inachtneming van de opzegtermijn en met het vereiste van art. 6 BBA 1945 (toestemming Regionaal directeur arbeidsverhoudingen). Ook zal dan rekening moeten worden gehouden met de kansen op het vinden van een nieuwe baan, er moet wel een 'reden' zijn om te ontslaan. Zeg je zomaar op zonder reden dan loopt het ontslag licht de kans kennelijk onredelijk geoordeeld te worden. Een te hoog ziekteverzuim kan in ieder geval in beginsel niet een dringende reden voor onverwijlde opzegging ('staande voet') opleveren.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 03:24
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 03-10-2004 @ 00:38 :
nah ook als ie zoiets heeft van...goh wat een raar hoofd heeft die persoon dan kan ie je ontslaan...zelfs als ie kop of munt gooit en bij kop ontslaat en munt niet dan kan ie dat doen, een reden is gewoon niet nodig
Oud 03-10-2004, 10:11
ikbenschipper1
Citaat:
little nemo schreef op 03-10-2004 @ 04:24 :
nah ook als ie zoiets heeft van...goh wat een raar hoofd heeft die persoon dan kan ie je ontslaan...zelfs als ie kop of munt gooit en bij kop ontslaat en munt niet dan kan ie dat doen, een reden is gewoon niet nodig
Hij hoeft er ook geen reden voor te noemen. Maar hij heeft echt wel een reden in zijn hoofd.
Te vaak ziek, komt te laat, heb er toch geen uren voor etc
Oud 05-10-2004, 19:48
coopergirl
coopergirl is offline
In juni dit jaar heb ik iets vergelijkbaars meegemaakt; had keelontsteking waarmee ik absoluut niet kon werken, had er al twee anti-biotica voor gehad, maar eveneens het probleem dat ik nog maar een paar dagen had gewerkt bij ****** firma. (Het betreft een weekendbaantje, btw). Ik heb geen gezondheidsverklaringen ofzo hoeven in te vullen toen ik werd aangenomen, maar met een paar dagen had ik een brief op de mat dat ik thuis mocht blijven, ik had voordat ik mijn contract ging ondertekenen moeten aangeven dat ik bekend met keelklachten ben (Heb tweemaal eerder in m'n leven een keelontsteking gehad ). Goodluck (f)
Oud 07-10-2004, 23:57
TRXD
TRXD is offline
Als je om die reden ontslagen wordt feminime dan weet je in ieder geval dat je werkgevers rotte appels zijn zonder respect voor je. Dat het vervelend is lijkt me duidelijk maar je weet dan wel wat je aan ze gehad zou hebben. Ook al is het tegenwoordig moeilijk om wat te vinden, het komt wel weer.

Beterschap en hopelijk mag je blijven werken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten