Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2004, 20:13
freakzor1987
freakzor1987 is offline
hallo,

ik ben een 17 jaar en studeer in vlissingen, ik woon echter best ver weg (2 uur met bus) en ben dat gebus kotsbeu, zeker als je op 1 dag 4 uur in de bus zit terwijl je 1 uurtje les hebt, daarom wil ik ook op kamers zoals mijn meeste lotgenoten maar mijn ouders zeggen dat daar geen geld voor is op het moment.

ik had zelf al voorgesteld om dan een lening bij de ib groep te nemen, dacht aan 200 euro per maand extra stufi, maar ze zijn hier fel op tegen omdat ik dat dan later als ik een goeie baan heb allemaal moet terugbetalen

ik zoek echt een manier om ze te overtuigen, weet iemand hier nog iets wat kan helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2004, 20:18
Verwijderd
Als uitwonende student krijg je 224 euro studiefinanciering per maand. Als je ouders niet genoeg verdienen kun je een aanvullende beurs aanvragen. Je kunt een aantal uur per week gaan werken (lijkt me dat dat moet kunnen als je op sommige dagen maar één uur les hebt).

Misschien dat als je dat voorstelt dat ze dan inzien dat je het echt heel graag wilt...? 'k zou er gewoon als een volwassen iemand met ze over praten. Reken uit wat je tijdbesparing is als je op kamers woont, zoek eventueel uit hoe duur een kamer in Vlissingen is, maak een totale kostenberekening (met eventueel een vergelijking met de kosten die er zijn als je thuis woont), enz.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:27
freakzor1987
freakzor1987 is offline
ja ik weet wel wat de kosten zijn

kamer is gemiddeld 180 euro, bespaard zeker 3,5 uur per dag, en werken kan ik ook omdat ik elke dag iets van 1 of 2 uur les heb, dus heb dan nog 44 euro per maand over en dat is niet genoeg om te eten/drinken, boeken kopen en collegegeld betaln zal het er eens serieus als een volwassene met ze over hebben maar ik heb weinig hoop

en ik word ook behoorlijk depressed als ik eraan denk dat zowat iedereen uit m'n klas, inclusief een heel leuk meisje , daar altijd uit gaan terwijl ik hier elke avond op dat saaie dorp zit

Laatst gewijzigd op 01-10-2004 om 20:32.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:32
Verwijderd
Met welke berekening houd jij nog 44 euro per maand over? 224 - 180? Dan heb je je eventuele salaris niet meegerekend, lijkt me dan niet een helemaal kloppende berekening.

Mij lijkt dat je ouders best iets bij kunnen dragen, je kost ze nu ook geld. Ik neem tenminste aan dat ze je nu ook te eten geven en dat je thuis ook mag douchen ed? Misschien kunnen ze uitrekenen hoeveel ze nu aan je kwijt zijn en je dat bedrag dan geven? Is misschien geen gigantisch groot bedrag, maar het scheelt iig iets.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:34
Lente
Lente is offline
Citaat:
freakzor1987 schreef op 01-10-2004 @ 21:27 :
ja ik weet wel wat de kosten zijn

kamer is gemiddeld 180 euro, bespaard zeker 3,5 uur per dag, en werken kan ik ook omdat ik elke dag iets van 1 of 2 uur les heb, dus heb dan nog 44 euro per maand over en dat is niet genoeg om te eten/drinken, boeken kopen en collegegeld betaln zal het er eens serieus als een volwassene met ze over hebben maar ik heb weinig hoop
heb jij Leonoor's stukje wel gelezen?
als je tijd hebt om te werken kun je toch je eten, collegegeld ed verdienen? en je hebt misschien ook recht op een aanvullende beurs omdat je ouders het niet kunnen betalen?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:39
Lente
Lente is offline
uh internet is beetje sloom
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:39
freakzor1987
freakzor1987 is offline
ja ik zou kunnen werken in de tijd dat ik vrij ben maar of dat genoeg verdient om al die dingen mee te betalen en ook nog eens uitgaan lijkt me sterk, of ik moet zowat elk vrij moment van de dag werken, en dan komt er binnenkort ook nog eens bij dat ik 18 wordt en dus zelf verzekering moet betalen en waarschijnlijk kostgeld dus ik denk niet dat ze mij dan veel geld zullen geven voor eten enzo als ik op kamers zou wonen
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:40
light fighter
light fighter is offline
ik moet ook vier uur reizen per dag.

mijn ouders hebben ook geen geld en die zeggen van je betaald alles zelf dus lenen van de ib. dat is een vrij voordelige lening en heeft verder geen gevolgen voor eventuele hypotheken later. Ten tweede je krijgt een der mate goed betaalde baan wss dat het makkelijk af te lossen is. WHAT THE POINT??
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 20:41
freakzor1987
freakzor1987 is offline
tsja ik weet niet maar mijn ouders zijn nogal tegen lenen en ze vinden dat ik nog niet volwassen genoeg ben om op mezelf te leven terwijl ik daar juist heel erg aan toe ben, ik denk dat dat o.a. komt doordat ik geen oudere broers/zussen heb en mijn ouders zelf nooit gestudeerd hebben en dus niet weten wat ik mis!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 21:00
Verwijderd
Citaat:
freakzor1987 schreef op 01-10-2004 @ 21:39 :
ja ik zou kunnen werken in de tijd dat ik vrij ben maar of dat genoeg verdient om al die dingen mee te betalen en ook nog eens uitgaan lijkt me sterk
Uitgaan is geen noodzakelijke levensbehoefte. Dat is dan een keuze die je moet maken.

@freakzor1987: Laat je ouders dan zien dat je zo volwassen bent als je zegt te zijn? En als jij vindt dat je het kan, waarom dat dan niet gewoon doorzetten?

Het duurt nog even voor je 18 wordt btw...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2004, 21:52
Verwijderd
Werk zoeken in vlissingen en uitrekenen aan je ouders dat je het wel kan betalen
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 09:45
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ja ik zou kunnen werken in de tijd dat ik vrij ben maar of dat genoeg verdient om al die dingen mee te betalen en ook nog eens uitgaan lijkt me sterk, of ik moet zowat elk vrij moment van de dag werken, en dan komt er binnenkort ook nog eens bij dat ik 18 wordt en dus zelf verzekering moet betalen en waarschijnlijk kostgeld dus ik denk niet dat ze mij dan veel geld zullen geven voor eten enzo als ik op kamers zou wonen
Als jij bereid bent genoeg te werken (je hebt maar 2 uurtjes les per dag???), heb je niet eens een lening nodig. 44 Euro per maand, daar kun je niet alles van, dat klopt. Maar als het 144 euro per maand wordt, ziet het er al beter uit. En 100 euro per maand heb je al verdiend met 4 keer in de maand 6 uurtjes werken op een zondag

Als je dan 2 keer in de week extra werkt (in de horeca kun je nog wel eens 8 uur werken op een avond), kun je uit zoals je nog nooit uit geweest bent!
Oud 02-10-2004, 16:34
freakzor1987
freakzor1987 is offline
ok ik heb mijn ouders een schema laten zien met alle inkomsten/uitgaven als ik thuis woon en die als ik op kamers zou gaan en het blijkt dat ik ongeveer evenduur uitben maar toch willen ze het niet
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 17:35
Verwijderd
Ik woon op 1.5 uur van m'n school. Maar thuis wonen heeft zo z'n voordelen: goedkoop, geen eten koken en niet wassen. Je kunt dus je stufi gebruiken voor uitgaan enzo.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 18:13
PV
PV is offline
Citaat:
freakzor1987 schreef op 02-10-2004 @ 17:34 :
ok ik heb mijn ouders een schema laten zien met alle inkomsten/uitgaven als ik thuis woon en die als ik op kamers zou gaan en het blijkt dat ik ongeveer evenduur uitben maar toch willen ze het niet
waarom denken ze dan dat je niet volwassen genoeg bent?
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 18:16
freakzor1987
freakzor1987 is offline
ik heb geen idee waarom ze dat denken maar om ff terug te komen op een vorige post

ik mag m'n (90euro per maand) stufi dus op dit moment echt niet zelf gebruiken, moet ik gewoon passen aan mun ouders omdat die ook collegegeld en boeken betalen
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 19:21
Verwijderd
er zijn meer dan genoeg mensen die op kamers wonen en waarvan de ouders weinig of niks betalen (zie ook het topic over zakgeld op kamers) dus dat moet wel mogelijk zijn (evt met lenen en zoals iemand anders ook al eerder zei dat kun je later gemakkelijk terugbetalen (ik zou het overigens alleen doen als het nodig is!!! en niet om lekker wat extra geld te hebben))

misschien is het een idee om een tijdelijk in onderhuur te gaan. je hebt dan kans op een gemeubileerde kamer *dus geen verhuzing en al dat gedoe er omheen* en vaak is het voor één tot een paar maandjes. misschien staan je ouders daar wel voor open en als je dat eenmaal achter de rug hebt misschien ook wel voor het feit dat je echt het huis uitgaat

overigens kan ik me niet voorstellen dat je ouders je kunnen dwingen thuis te wonen (nouja misschien wel omdat je 17 bent, maar vanaf je 18e sowieso niet lijkt mij) maar dat is waarschijnlijk niet de beste oplossing

succes ermee

ben erg blij dat mijn vader zelf op kamers heeft gewoond en het sterk aanraadde (misschien kan mijn vader jouw ouders wel even bellen ) en van mijn mama moest ik het huis uit omdat die vond dat het wel tijd was (ik ben 19) en daarnaast heb ik ook nog twee oudere broers dus dat heeft zeker ook meegespeeld

Laatst gewijzigd op 02-10-2004 om 19:23.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 20:39
freakzor1987
freakzor1987 is offline
ja precies dat bedoel ik

mijn vader heeft nooit op kamers gezeten
mijn moeder wil mij niet het huis uit
heb geen oudere broers/zussen

precies het tegenovergestelde denk ik maar ik geloof dat ze door de begroting die ik had gemaakt wel er achter zijn gekomen dat het niet ZO veel duurder is om op kamers te gaan dus hopelijk kan ik ze overhalen en dan moet ik nog een fatsoenlijke kamer vinden voor rond de 170 euro
Met citaat reageren
Oud 02-10-2004, 21:51
PV
PV is offline
Citaat:
freakzor1987 schreef op 02-10-2004 @ 21:39 :
precies het tegenovergestelde denk ik maar ik geloof dat ze door de begroting die ik had gemaakt wel er achter zijn gekomen dat het niet ZO veel duurder is om op kamers te gaan dus hopelijk kan ik ze overhalen en dan moet ik nog een fatsoenlijke kamer vinden voor rond de 170 euro
Nou als je die zelfstandig kan vinden, is dat misschien wel genoeg bewijs voor je ouders dat je het aan kan.
Zoveel studenten zitten op kamers en dan zou jij het niet kunnen? Geef je ouders eens een krant
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 08:12
Verwijderd
@ikke-eva: Nadeel bij onderhuur is wel dat je studiefinanciering 90 euro blijft...of is dat inmiddels veranderd? Als dat nog steeds zo is, dan lijkt me dat qua 'geld-gebeuren' niet echt praktisch, want dan heb je wel hogere kosten, maar geen hoger inkomen.

@TS: Als je ouders al je collegegeld en boeken ed betalen, waarom zouden ze je dan ook nog extra geld gaan geven...? In verhouding komt dat op wat de meeste mensen van hun ouders krijgen (zie idd die topic over (zak)geld op kamers bv.). Of willen ze dat stopzetten zodra je het huis uit gaat?

En of het echt zoveel uit zou maken of je ouders nooit op kamers hebben gezeten en je geen oudere broers/zussen hebt...? Dat was bij mij ook allemaal niet het geval en toch mocht ik zo. En ook niet omdat mijn ouders me zo graag weg wilden hebben, maar gewoon omdat ze beseften dat een kind ook langzaam volwassen wordt en daar hoort op jezelf gaan wonen ook gewoon bij.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 10:07
rubenrtv
rubenrtv is offline
Mijn ouders, stiefbroer, stiefzus en broer hebben gestudeerd, dus voor mij is het heel chill.
Maar in jouw geval moet je echt een goede berekening maken met je werk erbij.
Oud 03-10-2004, 11:18
Gimme more beer
Citaat:
freakzor1987 schreef op 02-10-2004 @ 19:16 :
ik heb geen idee waarom ze dat denken maar om ff terug te komen op een vorige post

ik mag m'n (90euro per maand) stufi dus op dit moment echt niet zelf gebruiken, moet ik gewoon passen aan mun ouders omdat die ook collegegeld en boeken betalen
Maar je krijgt wel zakgeld en kleedgeld? Dat is namelijk ongeveer 90 euro in de maand, in de meeste gevallen.

Als je uitwonend bent krijg je die 224 euro in de maand, je ouders hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, je hebt de toestemming van je ouders nergens voor nodig, maar ik zou het goed overleggen, als je wilt dat ze je boeken en school betalen.

Het is trouwens de bedoeling van de IB groep dat je zelf die 90 euro houdt en niet aan je ouders geeft, zeg ze dat maar
Oud 03-10-2004, 11:20
Gimme more beer
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2004 @ 09:12 :
@TS: Als je ouders al je collegegeld en boeken ed betalen, waarom zouden ze je dan ook nog extra geld gaan geven...?
Dat is zijn doel helemaal niet. Ik heb al gezegd dat hij beter kan gaan werken, maar hij had het zelf over een lening. Iig wil hij niet dat zij het voor hem betalen, lijkt me zo
Oud 03-10-2004, 11:41
@Moon
@Moon is offline
*Doet me denken aan wat mn oude economieleraar zei* Je kan beter geld lenen en tijd over hebben om te studeren dan dat je veel te veel moet werken dat je zelfs niet eens meer aan studeren toe komt. Want dan ben je nog verder van huis. Doe je nog langer over je studie.
Maar in jouw geval zou je best parttime gaan werken. Je hebt elke dag maar 1 of 2 uur les. Als je zo'n 20uur in de week werkt heb je volgens mij nog zat tijd om te studeren. Moet je zelf maar even kijken hoeveel uren je dan wilt gaan werken en wat je inkomen ongeveer is. Als je er mee rond kan komen is dat mooi meegenomen en anders kan je altijd nog wel iets bij de ib-groep bijlenen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 12:20 :
Dat is zijn doel helemaal niet. Ik heb al gezegd dat hij beter kan gaan werken, maar hij had het zelf over een lening. Iig wil hij niet dat zij het voor hem betalen, lijkt me zo
Ik haal oa twee topics wat door elkaar, maar ik zeg niet dat dat zijn doel is, ik zeg alleen dat hij dan niet minder geld heeft/krijgt dan de meeste andere studenten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2004, 12:08
Gimme more beer
Citaat:
Leonoor schreef op 03-10-2004 @ 12:50 :
Ik haal oa twee topics wat door elkaar, maar ik zeg niet dat dat zijn doel is, ik zeg alleen dat hij dan niet minder geld heeft/krijgt dan de meeste andere studenten.
Okee
Oud 03-10-2004, 12:18
freakzor1987
freakzor1987 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 12:18 :
Maar je krijgt wel zakgeld en kleedgeld? Dat is namelijk ongeveer 90 euro in de maand, in de meeste gevallen.

Als je uitwonend bent krijg je die 224 euro in de maand, je ouders hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, je hebt de toestemming van je ouders nergens voor nodig, maar ik zou het goed overleggen, als je wilt dat ze je boeken en school betalen.

Het is trouwens de bedoeling van de IB groep dat je zelf die 90 euro houdt en niet aan je ouders geeft, zeg ze dat maar
ja maar als ik die 90 euro per maand zelf houdt moet ik dus ook zelf collegegeld en boeken betalen en 90*12 euro is daar niet genoeg voor want collegegeld alleen is al 1490 dus dan geef ik die 90 per maand liever aan mun ouders en hun betalen dan wat er nog tekort komt
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 19:16
freakzor1987
freakzor1987 is offline
hm, ik heb een kamer gevonden voor 175 p/maand, 13 vierkante meter en iedereen kookt omstebeurt zodat je maar iets van 10 euro per week aan avondeten kwijt bent. ook woont een klasgenoot in dat appartement dus het lijkt me echt heel relaxed maar....

mijn ouders blijven gewoon koppig doen en zeggen dat er geen geld voor is en ze willen er voorlopig niets meer over horen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 20:04
Gimme more beer
Citaat:
freakzor1987 schreef op 03-10-2004 @ 13:18 :
ja maar als ik die 90 euro per maand zelf houdt moet ik dus ook zelf collegegeld en boeken betalen en 90*12 euro is daar niet genoeg voor want collegegeld alleen is al 1490 dus dan geef ik die 90 per maand liever aan mun ouders en hun betalen dan wat er nog tekort komt
Als dat de deal is... Tjah. Mijn ouders zouden gewoon mijn studie betalen.
Oud 03-10-2004, 20:05
Gimme more beer
Citaat:
freakzor1987 schreef op 03-10-2004 @ 20:16 :
hm, ik heb een kamer gevonden voor 175 p/maand, 13 vierkante meter en iedereen kookt omstebeurt zodat je maar iets van 10 euro per week aan avondeten kwijt bent. ook woont een klasgenoot in dat appartement dus het lijkt me echt heel relaxed maar....

mijn ouders blijven gewoon koppig doen en zeggen dat er geen geld voor is en ze willen er voorlopig niets meer over horen
Je ouders hoeven niets te betalen, dat is het hele punt. Gewoon gaan! Wat hebben ze nog te zeggen? Ze zijn echt niet zo dom om je studie dan niet meer te betalen, hoor. Jij zoekt een goede baan, schrijft je in als uitwonende en gaat op kamers. Zo simpel zou het tenminste bij mij zijn.
Oud 03-10-2004, 21:03
Verwijderd
Volgens mij hebben je ouders gewoon het geld niet om veel bij te dragen aan je studie. Daar moet je ook begrip voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 21:26
Gimme more beer
Citaat:
Alex schreef op 03-10-2004 @ 22:03 :
Volgens mij hebben je ouders gewoon het geld niet om veel bij te dragen aan je studie. Daar moet je ook begrip voor hebben.
Hij studeert nu toch ook?

Tjah, ik snap zijn probleem niet en ik snap z'n ouders niet, maar okee...
Oud 03-10-2004, 23:42
Blenderhead
Blenderhead is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-10-2004 @ 22:26 :
Hij studeert nu toch ook?

Tjah, ik snap zijn probleem niet en ik snap z'n ouders niet, maar okee...
welke 17-jarige rebel snapt z'n ouders nou wel?
Oud 04-10-2004, 13:30
Nobucta
Nobucta is offline
Lijkt best wel op mijn situatie een paar jaar geleden. Zelfde leeftijd, zelfde reistijd en ouders die moeilijk deden.
Ik denk zelf dat die financien een smoesje zijn. Mijn ouders hadden het er ook erg moeilijk mee; ik was toch erg jong en nog niet erg zelfstandig. Ben ook de oudste en ze vonden het toch vrij eng dat ik zomaar aan de grote boze wereld overgeleverd werd.
Ik ben op een gegeven moment gewoon gaan zoeken, maar heb ze er wel redelijk bij betrokken. Ze zijn toen mee wezen kijken naar kamers en hebben toen ook meeverhuisd. Voor geld hoefde ik in het begin niet bij ze aan te kloppen; moest mezelf eerst bewijzen. Dat is me inmiddels wel gelukt. Nu betalen ze mijn collegegeld en rijlessen. Zo nu en dan, als ik wat bereikt heb krijg ik wat geld, zoals 20 euro voor mijn propedeuse. En ik kreeg bijvoorbeeld voor mijn verjaardag een gruwelijk duur kado; een nieuwe wasmachine. Maar dat heeft me wel een jaar gekost.
Maar als er zo weinig geld is; ga dan eens narekenen. www.ib-groep.nl. Ik krijg 465 euro per maand en heb geen lening of werk.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 15:49
Gimme more beer
Citaat:
Nobucta schreef op 04-10-2004 @ 14:30 :
Lijkt best wel op mijn situatie een paar jaar geleden. Zelfde leeftijd, zelfde reistijd en ouders die moeilijk deden.
Ik denk zelf dat die financien een smoesje zijn. Mijn ouders hadden het er ook erg moeilijk mee; ik was toch erg jong en nog niet erg zelfstandig. Ben ook de oudste en ze vonden het toch vrij eng dat ik zomaar aan de grote boze wereld overgeleverd werd.
Ik ben op een gegeven moment gewoon gaan zoeken, maar heb ze er wel redelijk bij betrokken. Ze zijn toen mee wezen kijken naar kamers en hebben toen ook meeverhuisd. Voor geld hoefde ik in het begin niet bij ze aan te kloppen; moest mezelf eerst bewijzen. Dat is me inmiddels wel gelukt. Nu betalen ze mijn collegegeld en rijlessen. Zo nu en dan, als ik wat bereikt heb krijg ik wat geld, zoals 20 euro voor mijn propedeuse. En ik kreeg bijvoorbeeld voor mijn verjaardag een gruwelijk duur kado; een nieuwe wasmachine. Maar dat heeft me wel een jaar gekost.
Maar als er zo weinig geld is; ga dan eens narekenen. www.ib-groep.nl. Ik krijg 465 euro per maand en heb geen lening of werk.
Dus eigenlijk ben je gewoon fucking lucky...
Oud 04-10-2004, 21:53
Nobucta
Nobucta is offline
Valt wel mee. Mijn ouders verwachten wel resultaat, wat ze ook krijgen (propedeuse in 1 jaar +meer). En die wasmachine heb ik gekregen omdat mn moeder het zat was elke twee weken opgezadeld te zitten met 3 trommels was.

En die rijlessen.. tja.. ik heb er zelf nooit aanstalten toe gemaakt. Dus toen ik 20 werd vonden ze het maar eens hoog tijd worden, ivm baankans enzo.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 11:35
Verwijderd
Als je ouders zo weinig geld hebben, dan krijg je als uitwonend student echt wel mneer dan 224 euro per maand. Aanvullende beurs enzo, is afhankelijk van het inkomen dat je ouders 2 jaar geleden hadden (dus wat ze in 2002 samen verdienden)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 12:42
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
en dan komt er binnenkort ook nog eens bij dat ik 18 wordt en dus zelf verzekering moet betalen en waarschijnlijk kostgeld
Sorry hoor, maar geef die ouders van je een schop. Studeren in nederland is praktisch onmogelijk zonder dat je ouders meebetalen.

Als je ouders niet meebetalen, kun je dat aangeven bij de IBG. Je krijgt dan (als het goed is, weet niet of dat tegenwoordig anders is) meer stufi.

En wat betreft die lening: dat is ook best een optie. Als je eenmaal een fulltime baan hebt betaal je dat echt wel terug.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 21:32
Verwijderd
200 euro per maand kun je heus wel terugbetalen, de rente is superlaag en je mag er 10 jaar over doen. Van op kamers gaan wordt je eerder zelfstandig en volwassen en het is een hele leuke tijd. Je kunt ook een minder grote kamer nemen, hopelijk is deze dan minder duur. Je kunt daarnaast ook een beetje gaan werken, wat ook goed is voor je zelfstandigheid, je verantwoordelijkheidsgevoel en voor je portemonnee. Als je op kamers woont verlies je geen tijd meer op een nutteloze manier.
Als dit geen argumenten zijn om je ouders te overtuigen weet ik het niet meer...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 21:43
Verwijderd
Ff een vraagje: hoe kom je aan stufi terwijl je nog geen 18 bent?
Als je wel stufi krijgt: 224 krijg je standaart als uitwonend. Als je ouders weinig verdienen dan kun je max 230 erbij krijgen. Je kunt zelf ongeveer 200 bijverdienen. Dan hoef je maar 10 u per week te werken ofzo. Dat kan ook gewoon een dagje werken zijn. En het kan ook in het weekend dan ben je zeker vrij, of s avonds in de horeca. En anders bij een uitzendbureau, dan kan je zelf uitmaken wanneer waar en hoeveel je werkt.
224 + 230 + 200= 654
Kamer 180, eten 75, collegegeld en boeken 140 (?)
Als je alles bijelkaar optelt dan heb je nog 159 euro over om kleding van te kopen, uit te gaan en telefoon of internet te betalen. Dan hoef je niet eens te lenen bij de ibg.

Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 21:47.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 22:27
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-10-2004 @ 22:43 :

Kamer 180, eten 75, collegegeld en boeken 140 (?)
Als je alles bijelkaar optelt dan heb je nog 159 euro over om kleding van te kopen, uit te gaan en telefoon of internet te betalen. Dan hoef je niet eens te lenen bij de ibg.
belastingen, ziektekostenverzekering, eventuele aanvullende verzekering, aansprakelijkheids en inboedel verzekering, iets om te sparen voor het geval je onverwacht werkloos raakt en je hosspita wel erg rood aan begint te lopen (of voor het geval je koelkast o.i.d. stukgaat).....
Oud 08-10-2004, 12:54
Verwijderd
Ja ok ziektekostenverzekering
Maar belastingen heb je niet. Ook niet als je gaat werken. Er gaat heel weinig af voor premies en loonheffing krijg je weer terug. Inboedelverzekering etc heb ik zelf niet eens en ik ken ook niemand die dat heeft. Anders leen je nog 100 euro bij ibg dat is iig weer minder dan 200 euro.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten