Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2004, 17:39
Arashi
Arashi is offline
Zie titel.

Ik heb het woord opgezocht in de van Dale (zowel Hedendaags Nederlands als de synoniemenversie), maar daar kom ik eigenlijk ook niet veel verder mee; ik kan het met bijv 'opeenhoping' of een ander synoniem niet in een situatie plaatsen, en dat heb ik wel nodig nu...

Kan er iemand hier een voorbeeldsituatie van accumulatie (mbt de zeven fasen van Marx dus) schetsen? (of het op wat voor manier dan ook duidelijk(er) maken?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2004, 15:21
Machiavelli
Machiavelli is offline
Volgens mij is dat het gedeelte dat elke dissident naar de goelag gestuurd wordt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 23:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 11-10-2004 @ 16:21 :
Volgens mij is dat het gedeelte dat elke dissident naar de goelag gestuurd wordt.

hiero:
http://www.marxists.org/nederlands/r...apitaal/21.htm

"De tweede fase van de beweging, het productieproces, is afgesloten zodra de productiemiddelen veranderd zijn in waren, waarvan de waarde groter is dan de waarde van zijn bestanddelen. Het bevat dus het oorspronkelijk voorgeschoten kapitaal plus een meerwaarde."

voorbeeldje?

erm

peer + water = beiden vrij goedkoop
peer + water in bevroren toestand samengebracht is een heerlijk perenijsje
hehe

nouja, gewoon het eindproduct is twee ingedrienten bij elkaar gestopt en als peer = 1 en water is 0,5 dan zou het perenijsje 1,5 moeten zijn, maar het perenijsje zelf - omdat het zo heerlijk is, is het 2 en niet 1,5. Er is dus het oorspronkelijk voorgeschoten kapitaal (1,5) plus de meerwaarde (heerlijkheid = 0,5) = 2

nouja, ik heb met die cijfertjes de boel al omgezet in geld, kun je zeggen.:
"Deze waren moeten nu opnieuw in de circulatiesfeer geworpen worden. Het gaat erom ze te verkopen, hun waarde in geld te realiseren. Deze kringloop, die altijd dezelfde opeenvolgende fasen doormaakt vormt de circulatie van het kapitaal.

De eerste voorwaarde voor de accumulatie is, dat de kapitalist het klaarspeelt zijn waren te verkopen en het grootste gedeelte van het aldus gekregen geld weer in kapitaal te veranderen."

best een bagger voorbeeld van mij, maar goed

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 23:17.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 23:19
Ex Libris
Ex Libris is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-10-2004 @ 00:15 :

hiero:
http://www.marxists.org/nederlands/r...apitaal/21.htm

"De tweede fase van de beweging, het productieproces, is afgesloten zodra de productiemiddelen veranderd zijn in waren, waarvan de waarde groter is dan de waarde van zijn bestanddelen. Het bevat dus het oorspronkelijk voorgeschoten kapitaal plus een meerwaarde."

voorbeeldje?

erm

peer + water = beiden vrij goedkoop
peer + water in bevroren toestand samengebracht is een heerlijk perenijsje
hehe

nouja, gewoon het eindproduct is twee ingedrienten bij elkaar gestopt en als peer = 1 en water is 0,5 dan zou het perenijsje 1,5 moeten zijn, maar het perenijsje zelf - omdat het zo heerlijk is, is het 2 en niet 1,5. Er is dus het oorspronkelijk voorgeschoten kapitaal (1,5) plus de meerwaarde (heerlijkheid = 0,5) = 2

nouja, ik heb met die cijfertjes de boel al omgezet in geld, kun je zeggen.:
"Deze waren moeten nu opnieuw in de circulatiesfeer geworpen worden. Het gaat erom ze te verkopen, hun waarde in geld te realiseren. Deze kringloop, die altijd dezelfde opeenvolgende fasen doormaakt vormt de circulatie van het kapitaal.

De eerste voorwaarde voor de accumulatie is, dat de kapitalist het klaarspeelt zijn waren te verkopen en het grootste gedeelte van het aldus gekregen geld weer in kapitaal te veranderen."

best een bagger voorbeeld van mij, maar goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten