Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 20:48
FreeZzze
FreeZzze is offline
Wie is er in een relatie meestal het dominanst de man of de vrouw? En bij jouw huidige relatie? Hoe ervaar je dat als ongelijk of weet je er zelf goed mee om te gaan en jouw partner?

Ik heb nog nooit echt een relatie gehad dus weet er weingi over. Wel denk ik dat ik niet een dominante type ben!

Ik ben nieuwsgierig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2004, 20:51
Verwijderd
Ligt nogal erg aan de persoon en ook aan de situatie, denk ik...ik denk niet dat er zomaar te zeggen is wie er in de meerderheid van de relaties het dominanst is... Ook ligt het er nogal aan wat je precies onder "dominant zijn" verstaat.

In mijn relatie zijn we beiden zo nu en dan dominant, denk ik...alleen allebei op andere momenten en op een andere manier. Meestal weten we er wel goed mee om te gaan, soms is het wel eens irritant.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "Hoe ervaar je dat als ongelijk"?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 15-10-2004 @ 21:51 :
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met "Hoe ervaar je dat als ongelijk"?
hij bedoelt, volgens mij, hoe je die (eventuele) dominantie dan ervaart: als een ongelijkheid in je relatie, of dat je er goed mee om weet te gaan.

trouwens, is het niet bedoelt!?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 21:00
Verwijderd
Gemiddeld genomen de man, natuurlijk.

In mijn huidige relatie denk ik dat het min of meer gelijkwaardig is, hoewel mijn vriendin zich bij tijd en wijle onderdanig opstelt.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:36
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 15-10-2004 @ 21:48 :
Wie is er in een relatie meestal het dominanst de man of de vrouw?
Je kunt tegenwoordig niet echt meer spreken van een overheersende man of vrouw. Evolutionair gezien ligt de dominantie nogsteeds bij de man, maatschappelijk wordt dat wel degelijk recht getrokken.
Citaat:
En bij jouw huidige relatie?
Geen op het moment. Maar bij mij heeft het altijd aan de situatie gelegen, soms ben ik dominant, over andere dingen doe ik vreselijk makkelijk (in andermans ogen).
Wat ik altijd wens is iemand die gelijk aan mij staat, zodat je elkaar ('s reactie bvb) beter begrijpt en het dus makkelijk te verdelen is.
Dat was dan ook altijd het geval
Citaat:
Hoe ervaar je dat als ongelijk of weet je er zelf goed mee om te gaan en jouw partner?
Zoals hierboven al gezegd; meestal neem ik het voor waar, dat verwacht ik ook van hun.
Al geef ik toe dat ik geen 'over'dominante jongen/vent/man aan zou kunnen. Daar ben ik zelf net iets te dominant voor.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:52
Verwijderd
Ach kom, die dominantie van de man door de jaren heen was puur naar buiten zo. Geloof je nou werkelijk dat een kostwinner veel te zeggen had in het huis waar zijn vrouw heerste?
Ik denk dat die hele dominantiestrijd nogal overschat wordt. Om relatief gelukkig te kunnen leven in een relatie en, van vroeger uit, een gezin, zul je compromissen moeten sluiten, behoorlijk evenredig moeten geven en nemen. Ik geloof werkelijk niet dat in een gemiddelde relatie de één de ander altijd de baas is en was.

Ik geloof niet dat er bij mij en de relaatsie sprake is van enige strijd om dominantie. Er is dan ook niet veel om dominant over te doen - wat moet ik dan, hem bevelen nu met mij tv te kijken? Of hij moet mij dwingen om mee uit te gaan? Kijk, op onbekend terrein laat je iemand die meer ervaring heeft met de situatie eerder de leiding nemen, maar dat lijkt mij logisch.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 15-10-2004 @ 23:52 :
Gewoon even een voorbeeldje;
Je man/vrouw zeggen 'ruim jij dat even op' is dominantie.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 09:17
ilse
ilse is offline
Wie is er in een relatie meestal het dominanst de man of de vrouw?
de vrouw meestal ddenk ik... althans ik bedacht de dingen wat we gingen doen en hoe etc.
En bij jouw huidige relatie?
niet denk ik..
Hoe ervaar je dat als ongelijk of weet je er zelf goed mee om te gaan en jouw partner?
ik vind het zo veel makkelijker, haha. nee, ik mag dit wel. hij heeft veel meer een mening
Oud 16-10-2004, 09:48
Sade
Sade is offline
Ik denk niet dat in elke relatie dominantie aanwezig is. Mijn ex was wel heel dominant, maar ik weet zeker dat er ook relaties zijn waarin geen van beide dominant is. Heeft meer met karakter te maken, denk ik.
Oud 16-10-2004, 11:58
dragonstorm
dragonstorm is offline
Vrouw.
Tenminste, naar buiten misschien niet.
Maar in werkelijkheid is de het de vrouw die beslist:

-met wie ze 'n relatie aangaat
-tot hoe ver die relatie gaat
-wanneer er seks in voorkomt

Tenminste, evolutionair gezien dan.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Sovreze schreef op 15-10-2004 @ 23:57 :
Gewoon even een voorbeeldje;
Je man/vrouw zeggen 'ruim jij dat even op' is dominantie.
Maar dat zeggen man en vrouw toch ongeveer even vaak in een relatie? Of ken ik nou alleen maar mensen met vreemd gelijkwaardige huwelijken?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 16-10-2004 @ 13:14 :
Of ken ik nou alleen maar mensen met vreemd gelijkwaardige huwelijken?
Ik denk het.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 13:39
miekmuis
miekmuis is offline
Bij mij is het zo dat als ik de mogelijkheid krijg, ik dominant ben. Maar als een vriendje uitstraalt dat hij dat niet zou pikken doe ik dat niet. Ligt dus bij mij gewoon aan de combinatie.
Oud 16-10-2004, 13:46
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik win meestal.
maar daar selecteer ik ze ook op.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:10
elledc
elledc is offline
Ik denk dat ik me beter voel met iemand op dezelfde lijn als ik. Ik moet toegeven (door horen zeggen) dat ik soms de dominante kant opga, hehe maar soms dan ook weer niet. Onlangs zei iemand tegen mijn vriend dat ie 'onder de sloef ligt' omdat ik besliste om naar huis te gaan en hij nog wilde blijven. Maar wat wil je met een vriend die nooit eens kan zeggen 'nu houdt het op, nu zijn we door'
Anderzijds beslist hij vaak wat we doen en waar we heen gaan.
Ik kan me niet inbeelden bijvoorbeeld dat ik onderdanig zou zijn in een relatie, zo ben ik helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:28
Shitonya
Shitonya is offline
per relatie verschillend / per mens verschillend
Dus je kunt er geen algemeen antwoord op geven
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 11:52
-bambi-
-bambi- is offline
Als ik er eens goed over na denk denk ik dat in mijn huidige relatie mijn vriend wel domineert
Terwijl ik toch best een dominant persoon ben. Hmmz...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 12:05
Mennuz
Mennuz is offline
Vaak de vrouw.. Hoeveel vrienden van me ineens nooit meer mee bier gaan drink'n sinds ze een vriendin hebben, niet normaal :\
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 12:22
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
mwoah verschillend...

Mijn ex en ik waren meer allebei dominant zeg maar, waardoor ook vrij veel ruzies ontstonden

Dat is best raar. Ik wil aan de ene kant dat een jongen dominant is, duidelijk aanwezig is en een eigen mening heeft. Ik wil geen vriendje aka 'volger' van mij zeg maar. Maar aan de andere kant ben ik zelf ook best dominant waardoor dat dan vaak botst.
Oud 17-10-2004, 12:49
Yolcu
Yolcu is offline
Dat verschilt inderdaad per situatie en per persoon.
In één relatie was ik duidelijk wat dominanter.. ik werd er af en toe echt gek van dat hij geen tegengas gaf. Ik m'n laatste relatie waren we allebei ontzettend dominant, dat leverde nogal eens onenigheden op Twee sterke karakters botsen nu eenmaal. (Maar des te leuker was het om de ruzies weer goed te maken )
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 17:42
Verwijderd
ik vind het leuk als mn vriendje dominant is Maar soms kan ik het zelf ook wel zijn geloof ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten