Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Om te kunnen differentieren is er eerst een formule nodig met een variabele (bijvoorbeeld x). De som van de drie zijden (zonder de langste zijde) is 25 cm.
Het punt is nu deze formule op te stellen. De oppervlakte van een trapezium wordt gegeven door A = 0,5h(a+b) (als ik me niet vergis). Verder weet je dat a + de niet-evenwijdige zijden = 25. Maar bij de keuze van een willekeurige a liggen h en b nog niet vast! Zelfs de lengte van de andere twee zijden kan nog varieren! O en ik bedenk me net nog iets: aangezien de langste zijde niet meegerekend wordt, kan deze langste zijde maximaal 25 cm lang zijn. Want zijde a is altijd kleiner dan 25 cm en is niet de langste zijde. Het lukt me daarom niet om verder te komen, volgens mij zijn er meer gegevens nodig dan deze alleen.
|
![]() |
He bedankt
Je heb een een eind op weg geholpen misschien kom ik er nu wel uit. Ik heb nu de volgende situatie x + x + y = 25 dus 2x + y = 25 y = 25 – 2x b = 2∙ cos a ∙ x h = sin a∙ x l = y + 2b dus l = 25 –2x + 4∙ cos a ∙ x O = ½(y + l)h Mijn vraag is dus wanneer is O maximaal Kan iemand mij mischien nu verder helpen? Laatst gewijzigd op 19-05-2002 om 12:58. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Ik heb de volgende functie geextremeerd :
Oppervlakte = x*cos(t)*(25-2*x)+x^2/2*sin(2*t) Met de beperking dat x positief moet zijn, en t tussen 0 en Pi/2 moet liggen. Als maximale waarden heb ik gevonden : x = 25/3 en t = Pi/6 Op het grafiekje kun je ook zien dat het maximum daar ongeveer ligt. De berekeningen steunen op het extremeren van meerdere variabelen en zijn nogal langdradig in ingewikkeld (vandaar dat ze er niet bij staan). |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Heb ik er vergeten bij zeggen : 't' is de hoek gemeten tussen de schuine zijde van de trapezium en de normaal op de kleine basis.
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|