Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2002, 13:14
Floef
Floef is offline
Er is een machine ontwikkeld, waarbij je jouw fantasiewereld tot werkelijkheid kunt roepen (via elektrodes op je lichaam). Er zitten alleen een paar 'maren' aan: je bent verplicht om er 7 jaren van jouw leven in door te brengen, je bent totaal in de illusie van de vrije wil, en als je weer uit die machine komt is er geen herinnering. Stap jij in die machine? En waarom dan wel of niet?

Als er onduidelijkheden zijn in de vraagstelling dan hoor is dat graag...
Oud 11-06-2002, 13:55
Verwijderd
Nee, ik stap niet in de machine, omdat ik dan 7 jaar van mijn leven weggegooid heb en daarnaast in die periode niets 'opbouwen' kan.

7 jaar in de realiteit, zijn 7 jaar waar ik leer van externe invloeden; ik lees boeken, werk aan mijn studie, leer dingen op het werk, leer beter omgaan met mensen, etc, etc .. ik leer voortdurend: dit is mijn ontwikkeling. En die wil ik dus echt niet kwijt door 7 jaar in een illusie te leven .. hoe mooi die dan ook mag zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 13:56
dream-chaser
dream-chaser is offline
Dus als je er uit stapt heb je geen herrinneringen er van meer.....

Nee daar stap ik nooit in want als je er uit komt ben je 7 jaar ouder genoeg tijd om je eigen dromen in het echt achter na te zitten. Wat heb je aan iets als je er toch geen herinneringen er aan over houd? Ik besteed liever die 7 jaar om mijn dromen in het echt achter na te gaan of het nou lukt of niet. Je weet dan dat je het hebt geprobeert en dat is meer waard dan geen herinneringen van je "uitgekomen droom" hebben.
Oud 11-06-2002, 15:13
aniettie
aniettie is offline
Dat zal er geheel aan liggen wat voor een leven ik zal leiden, zoals het er nu voorstaat zal ik het niet doen, ik ben jong en al zeg ik het zelf gelukkig. Maar stel je nu eens voor dat je verlamt ben of al op oudere leeftijd zit.... Als je daar dan eens goed met je familie en vrienden over praat en zij het met je eens zijn dan is het de kans voor zo'n persoon om ook eens een gelukkig leven te lijden, want ook al herinner je er later niets van, toch heeft je lichaam en je geest een pauze omdat het even geen pijn zal voelen.
Oud 11-06-2002, 15:50
Floef
Floef is offline
Laat ik de verleiding makkelijker maken en er is wel een herinnering. Zou dat echt iets uitmaken?
Oud 11-06-2002, 17:14
damaetas
damaetas is offline
nee, ik heb mijn fantasiewereld niet graag
Oud 11-06-2002, 17:36
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Naa niet voor 7 jaar !! Een weekje zou wel leuk zijn.
7 jaar is echt te lang! Dan mis ik veel te veel joh. Ik ben nu 17, dan ben ik 24! Neeh..
Oud 11-06-2002, 19:11
L Boksha
L Boksha is offline
Nu even niet. Ik heb nog een week om twee werkstukken te maken, en als ik nog eens zeven jaar wacht denk ik niet dat het me nog op tijd gaat lukken...
Oud 12-06-2002, 09:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
Heb je IN die machine wel herinnering aan daarbuiten? Zonee leven we niet in zo'n machine?

Das pas een mooi hypothetisch geval
Oud 12-06-2002, 09:39
Floef
Floef is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Heb je IN die machine wel herinnering aan daarbuiten? Zonee leven we niet in zo'n machine?

Das pas een mooi hypothetisch geval
Heheheh, ja dat is dus de grap. We weten sowieso nooit of we in een illusie leven of niet. Dus je denkt in die machine ook een vrije wil te hebben.
Oud 12-06-2002, 10:00
Yule
Yule is offline
hmm...bij wel herrineren zou ik et doen, alleen niet op deze leeftijd, 16. Ik zou et doen rond m`n...ehh...40ste ?! dan heb ik al tijd gehad om iets op te bouwen, en et lijkt me gewelsig om in zo`n fantasy-wereldjuh te leven
Oud 12-06-2002, 17:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Floef schreef:

Heheheh, ja dat is dus de grap. We weten sowieso nooit of we in een illusie leven of niet. Dus je denkt in die machine ook een vrije wil te hebben.

Is een illusie die niet van de werkelijkheid te onderscheiden is een illusie?
Oud 13-06-2002, 13:19
unintended
unintended is offline
Misschien als ik eerst heel veel geoefend had met mijn fantasie onder controle houden.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 13:56
Naz
Naz is offline
dat is dus eigenlijk 7 jaar dromen...

laat ik eens een tegengesteld standpunt innemen. Je hebt dan eigenlijk wel geleefd ik neem aan dat je er ook wel wat van leert. Is je fantasie geen echte wereld?!?! Ik weet niet of ik het daar mee eens ben, het zijn toch ervarigen die je meemaakt, Zijn het weggegooide jaren? Je maakt toch dingen mee (afhankelijk van hoe je fantasie is). Je kan het ook zien als ene vakantie. Enne als je het als een droom ziet ik leer bijvoorbeeld ook van m'n dromen. Daarnaast m'n dromen wereld is een stuk beter dan deze wereld.

Maar, ik ben er zelf eigenlijk nog niet helemaal uit...
Oud 14-06-2002, 11:02
dream-chaser
dream-chaser is offline
Het grootste probleem is als je wel herinneringen zal hebben dat je dan helemaal weer moet aan passen aan de wereld. In die 7 jaar heb jij je eigen wereld gemaakt zoals jij die wou hebben. Na 7 jaar ben je daar helemaal aangewend en als je dan in een keer weer in de harde realiteit komt ( of die realiteit dan ook zo reeel is laat ik dan buiten beschouwing.) is die over gang veelste groot. Je hebt te maken met tegenslagen die je die 7 jaar daarvoor nooit hebt gehad je denkt dat je alles kan maken want het is een fantasie wereld maar je bnent dan toch in de harder realiteit. Ik zou het als nog niet doen. Mijn eigen fantasie wereldje in mijn hoofd is voor mij voldoende. Die is eigenblijk precies het zelfde. Het enige verschil is dat je lichamelijk niets voelt. Kun je er dan als nog gewoon bij denken.

En dan nog 7 jaar van je leven is veel. Genoeg tijd om je dromen na te jagen.
Oud 14-06-2002, 11:38
Floef
Floef is offline
'DIE OVERGANG=TE GROOT'

Ik zie wel een oplossing voor dat probleem. Denk aan complexiteit en fopelementen...
Oud 14-06-2002, 11:39
Floef
Floef is offline
- Je kunt ook met tijd spelen natuurlijk/ het is JOUW wereld---
Oud 14-06-2002, 22:26
Joël
Joël is offline
Sorry, maar ik filosofeer nooit over hypothetische gevallen.
Oud 14-06-2002, 22:29
Joël
Joël is offline
(Deze las ik later: )

Citaat:
Floef schreef:
Laat ik de verleiding makkelijker maken en er is wel een herinnering. Zou dat echt iets uitmaken?
Dan hoef ik er niet eens meer over te filosoferen. Dan zou ik het gewoon doen. Ik denk dat mijn fantasiewereld er beter uit ziet dan dit om me heen .
Reageren

Regels voor berichten