Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2004, 10:23
Donald Duck
Donald Duck is offline
Wat is jullie mening over de staking in het ov vandaag
denk aan: moeten jullie nu op een andere manier naar school, stonden jullie in de file, heeft de school er rekening mee gehouden.

Om zelf te beginnen, door de stakingen zijn vandaag bij mij alle lessen uitgevallen van school maar verder ben ik het niet echt eens dat al het ov op dezelfde dag staakt
Oud 14-10-2004, 10:26
halloikbenpaap
halloikbenpaap is offline
vind het prima....lekker dagje vrij!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:27
Verwijderd
tja ik vind dat de verkeerde mensen gepakt worden, en als die gasten dan naar het binnenhof gaan, zou ik er nog vrede mee hebben, maar ze zitten maar gewoon te zitten, en daar kan ik niet echt veel voor opbrengen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:38
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-10-2004 @ 11:27 :
tja ik vind dat de verkeerde mensen gepakt worden, en als die gasten dan naar het binnenhof gaan, zou ik er nog vrede mee hebben, maar ze zitten maar gewoon te zitten, en daar kan ik niet echt veel voor opbrengen
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:46
Verwijderd
Ik ben in principe tegen de stakingen in het openbaar vervoer.

Ten eerste wordt niet het kabinet, maar de burger en de werkgever genaaid door deze stakingen. Daarmee pakken ze dus de verkeerde, zoals Trumpetlover ook al zei. Bovendien wordt er een enorme schade aangericht, die door de burger en de werkgever betaald moet worden, in plaats van door degenen die de schade veroorzaken (de bonden).

Ten tweede zijn de bezuinigingen op de sociale zekerheid een democratisch genomen beslissing. Dat de vakbonden deze meerderheidsbeslissing als minderheid door een staking willen omkeren vind ik niet getuigen van respect voor de democratie.

Ten derde vind ik dat staking als middel te makkelijk wordt aangewend. In de tweede wereldoorlog werd er een spoorwegstaking georganiseerd in Amsterdam, uit protest tegen de bezetter. Dat is een reden voor staking, maar staking als middel tegen de democratie zie ik echt niet zitten. De volgende keer als Nederland bezet wordt haalt de bezetter voor de stakers de schouders op.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:56
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
halloikbenpaap schreef op 14-10-2004 @ 11:26 :
vind het prima....lekker dagje vrij!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 14-10-2004 @ 11:46 :

Ten eerste wordt niet het kabinet, maar de burger en de werkgever genaaid door deze stakingen. Daarmee pakken ze dus de verkeerde, zoals Trumpetlover ook al zei. Bovendien wordt er een enorme schade aangericht, die door de burger en de werkgever betaald moet worden, in plaats van door degenen die de schade veroorzaken (de bonden).

Ten tweede zijn de bezuinigingen op de sociale zekerheid een democratisch genomen beslissing. Dat de vakbonden deze meerderheidsbeslissing als minderheid door een staking willen omkeren vind ik niet getuigen van respect voor de democratie.

Ten derde vind ik dat staking als middel te makkelijk wordt aangewend. In de tweede wereldoorlog werd er een spoorwegstaking georganiseerd in Amsterdam, uit protest tegen de bezetter. Dat is een reden voor staking, maar staking als middel tegen de democratie zie ik echt niet zitten. De volgende keer als Nederland bezet wordt haalt de bezetter voor de stakers de schouders op.
Mag ik je er fijntjes op wijzen dat de huidige regering niet geheel democratisch was??
Democratisch was geweest als de PVDA had mee geregeerd, omdat die de 2e partij was, maar Balkenende heeft de wil van het volk, en dus de democratie zowiezo al om zeep geholpen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:04
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-10-2004 @ 11:58 :
Mag ik je er fijntjes op wijzen dat de huidige regering niet geheel democratisch was??
Democratisch was geweest als de PVDA had mee geregeerd, omdat die de 2e partij was, maar Balkenende heeft de wil van het volk, en dus de democratie zowiezo al om zeep geholpen.
Ik vind het niet aan het democratisch gehalte van deze regering afdoen dat de PVDA er niet in zit. Natuurlijk heeft een grote minderheid op de PVDA gestemd, maar ook met CDA, D66 en VVD is er een kamermeerderheid die het kabinet steunt. De meerderheid regeert dus nog steeds ook al is de PVDA-stemmende minderheid niet gekend.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:12
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Onzin.
Balkenende was de winnaar van de verkiezingen (grootste partij) dus hij moest dan kiezen met wie hij het liefste een coalitie wilde vormen om te regeren.
De coalitie heeft een meerderheid dus is het democratisch.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van hoe een coalitievorming werkt: wie zich onmogelijk maakt, wordt buitengesloten, zo werkt het.
Oud 14-10-2004, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-10-2004 @ 12:12 :
Onzin.
Balkenende was de winnaar van de verkiezingen (grootste partij) dus hij moest dan kiezen met wie hij het liefste een coalitie wilde vormen om te regeren.
De coalitie heeft een meerderheid dus is het democratisch.
de wil van het volk, was een centrum links kabinet, niet een centrum rechts kabinet.....
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:46
T_ID
T_ID is offline
en voor de rest ben ik het hier mee eens, deze staking bereikt niets, en zorgt alleen maar voor schade aan mensen, bedrijven, en de economieals geheel.

Citaat:
Oud 14-10-2004, 11:58
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Citaat:
Trumpetlover schreef op 14-10-2004 @ 12:46 :
de wil van het volk, was een centrum links kabinet, niet een centrum rechts kabinet.....
De wil van het volk?? Dat is de wil van jou..Ik zal het ff uitleggen..
We hebben te maken in Nederland met een Evenredige vertegenwoordiging Het aantal stemmen dat een partij van de kiezer krijgt, valt dus samen met het aantal leden dat van die partij in de Tweede Kamer komt. De samenstelling van de Tweede Kamer is dus een directe afspiegeling van de politieke voorkeuren in het land . Hoeveel zetels per partij wordt berekend door het aantal geldig uitgebrachte stemmen te delen door 150 (het totaal aantal leden van de Tweede Kamer). Het getal wat je zo krijgt heet de kiesdeler. Door het aantal stemmen op een partij te delen door de kiesdelen vind je het aantal zetels dat die partij krijgt. Overigens komt een partij pas in de Tweede Kamer als de kiesdeler wordt gehaald..
Nadat voor alle lijsten het aantal toe te wijzen volle zetels is bepaald, worden de restzetels verdeeld. Als er meer dan negentien restzetels te verdelen zijn, gaat de verdeling volgens de grootste gemiddelden. Indien er minder dan negentien zetels te verdelen zijn, via de methode van de grootste overschotten...

Niks oneerlijks aan dus...Het kabinet is gewoon gevormd door het volk.

Dit had echter weinig met de stakingen van vandaag te maken..

Ik vind het persoonlijk niet super vervelend..mis een dagje school, maar daar kan ik mee leven
Voor andere mensen die iets belangrijk(er)s hebben, vind ik het super vervelend..Maar dit is de enige manier om de regering eens duidelijk te maken hoe hardhorend ze wel niet zijn..denk ik. Op welke wijze zouden instanties als het OV het anders moeten aanpakken???

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 12:02.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:26
DEChengst
DEChengst is offline
Ik vind dit de meeste briljante actie ooit

Ouderen die dadelijk moeite hebben om de gezondsheidszorg te betalen worden gesteund door ze te dwingen vandaag een taxi te nemen als ze in het ziekenhuis moeten zijn

Studenten en scholieren voor wie het onderwijs dadelijk minder wordt worden gesteund door ervoor te zorgen dat ze vandaag niet naar de studiebeurs of een tentamen kunnen

Mensen die afhankelijk zijn van het openbaarvervoer met een minimumloon die dadelijk maar met moeite rond kunnen komen worden gesteund door ervoor te zorgen dat als de vakantiedagen op zijn ze op eigen kosten vrij moeten nemen

Laten we ook niet vergeten dat de actie van woensdag naar donderdag is verschoven om de voetbal supports te ontzien. Toch mooi dat de zwakste groep in de samenleving ontzien is door de bonden
Oud 14-10-2004, 12:38
Joostje
Joostje is offline
Nouja, er blijven weinig andere methoden over lijkt me om het kabinet op andere gedachten te brengen. Er is gepraat, gepraat, gepraat, gedemonstreerd, nog meer gepraat, enzovoort. Natuurlijk kun je zeggen dat het kabinet niet getroffen wordt, maar hoe stel je je dan een actie voor waar het kabinet wel getroffen wordt?
Voor de rest bestaat democratie natuurlijk niet alleen uit stemmen, en kan het beleid ook op andere manieren worden aangepast.
Oud 14-10-2004, 12:38
Pierreke
Pierreke is offline
Ik vind stakingen gewoon a-sociaal, en dat terwijl de linkse partijen toch roepen 'sociaal' te zijn!?! Je helpt nu als partijen en vakbonden een kleine groep, en tevens doe je een hele grote groep mensen een hoop onrecht aan, dat is niet echt sociaal wel?. Stakingen zijn verleden tijd in mijn visie althans; de regering trekt zich weinig aan van zo'n staking, en de overlast is daardoor groter dan hetgene wat misschien bereikt gaat worden.
Nee, ik ben dan misschien geen gedupeerde van de staking, maar ik heb er geen enkel goed woord voor over! het word tijd dat mensen in dit land ook de goede wil van dit kabinet eens inzien; deze maatregelen zijn écht nodig om ons land er economisch gezien weer bovenop te krijgen en nog belangrijker er in de toekomst bovenop te houden (bv. om de vergrijzing tegen te gaan)
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:39
Verwijderd
Citaat:
DEChengst schreef op 14-10-2004 @ 13:26 :
Ik vind dit de meeste briljante actie ooit
Hier ben ik het mee eens, in dezelfde sarcastische zin.

Als de vakbonden werkelijk het volk steunen, laat ze dan ophouden met dit soort acties en laat ze het afschaffen van prepensioen en de VUT steunen.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-10-2004 @ 13:38 :
Voor de rest bestaat democratie natuurlijk niet alleen uit stemmen, en kan het beleid ook op andere manieren worden aangepast.
Mijns inziens bestaat een goede democratie wél uit alleen maar stemmen. Als de regering zich te veel zorgen gaat maken over electorale belangen leidt het tot wanbeleid en bureaucratie. (zie Verdonk, te lage belastingen, landbouwsubsidies enzovoorts)

We hebben voornamelijk CDA en VVD gekozen. Blijkbaar wil het volk dus een asociaal beleid. Dan ook niet achteraf gaan zeuren.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:45
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 14-10-2004 @ 13:38 :
(...)

Je bedoelt 'een volwassen democratische rechtsstaat' bestaat uit meer dan alleen stemmen en daar heb je gelijk in. Wil je de huidige samenleving in een model vangen dan zul je ook factoren als de massamedia, grondrechten, stakingen, de positie van sociale actoren als werkgevers- en werknemersorganisaties e.d. erin moeten betrekken. Het is niet zo dat in een democratie éénmaal per vier jaar gestemd wordt, dat die beslissing volledig bevroren wordt en vervolgens het volk geen enkele invloed meer heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:06
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
-Als het bijvoorbeeld om NS- of Arrivabeleid gaat vind ik stakingen in het OV best kunnen, ik ben er nier principieel tegen. In dit geval heeft het OV er echter geen klap mee te maken.

-Dat de regeringscoalitie een meerderheid heeft in het parlement wil niet zeggen dat een meerderheid van de bevolking achter elke beslissing staat...

-...wat overigens irrelevant is vanwege het gebrek aan een mogelijkheid tot een referendum...

-...waar ik ook tegen ben.

-Ik had toch geen zin in een college Economie op de vroege morgen.
Oud 14-10-2004, 14:16
MH
MH is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 14-10-2004 @ 12:46 :
Kom eens met cijfers. En ja, als een bindend referendum (waar toch alle mensen op af komen die geen benul van politiek hebben en waarvoor de mensen met hersenen thuis blijven) was geweest over coalitievoorkeur, dan had je nog enig recht van spreken gehad.
Maar goed, terug naar de staking. Losstaand van hoe sociaal dit kabinet is, wat willen jullie !@#$%^&* bereiken met die staking? Denk je nu echt dat één minister denkt 'hèh, wat zielig voor ons electoraat dat ze een dagje niet met de trein kunnen, laten we eens aftreden, hebben we nog nooit gedaan'??? Om dat te bereiken, moet het leger gaan muiten, dus staken is zinloos. Dan kun je nog beter met z'n allen op de dam gaan wapperen met een hamer-sikkelvlag.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:17
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-10-2004 @ 13:39 :
Hier ben ik het mee eens, in dezelfde sarcastische zin.

Als de vakbonden werkelijk het volk steunen, laat ze dan ophouden met dit soort acties en laat ze het afschaffen van prepensioen en de VUT steunen.
Als dit niet ironisch is, dan ben ik je eeuwig dankbaar voor deze uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:24
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 14-10-2004 @ 15:16 :
Kom eens met cijfers. En ja, als een bindend referendum (waar toch alle mensen op af komen die geen benul van politiek hebben en waarvoor de mensen met hersenen thuis blijven) was geweest over coalitievoorkeur, dan had je nog enig recht van spreken gehad.
Yay voor geclausuleerd stemrecht!

Citaat:
Maar goed, terug naar de staking. Losstaand van hoe sociaal dit kabinet is, wat willen jullie !@#$%^&* bereiken met die staking? Denk je nu echt dat één minister denkt 'hèh, wat zielig voor ons electoraat dat ze een dagje niet met de trein kunnen, laten we eens aftreden, hebben we nog nooit gedaan'??? Om dat te bereiken, moet het leger gaan muiten, dus staken is zinloos. Dan kun je nog beter met z'n allen op de dam gaan wapperen met een hamer-sikkelvlag.
Een staking heeft niet primair tot doel de kabinetsplannen tegen te houden. Een staking is een symbolisch middel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 14-10-2004 @ 15:17 :
Als dit niet ironisch is, dan ben ik je eeuwig dankbaar voor deze uitspraak.
Niet ironisch inderdaad. Had je niet verwacht van een 'linkse rakker' als ik zeker?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 15:08
Outlaw
Outlaw is offline
ik vind die hele staking vrij zinloos, en ik denk niet dat het ook maar enige uitwerking op het kabinet zal hebben.
Oud 14-10-2004, 18:20
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
I second this. En in mijn eigen woorden: 'Ik steun het doel van deze staking, maar niet het middel'.
Oud 14-10-2004, 18:52
MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-10-2004 @ 15:27 :
Niet ironisch inderdaad. Had je niet verwacht van een 'linkse rakker' als ik zeker?
Sommige mensen hebben gelukkig nog verstand.

@nare man: waarom moet dat signaal dan ten koste gaan van de 'belanghebbenden'?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 22:08
Verwijderd
Openbaar vervoer staak minstens 1 keer per jaar, dat is standaard. We kunnen gewoon constateren dat dit een trend is, waarschijnlijk zit het personeel gewoon op deze feestdag voor hun te wachten.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 22:48
Vice
Vice is offline
Citaat:
MH schreef op 14-10-2004 @ 19:52 :
Sommige mensen hebben gelukkig nog verstand.
Ik vind het ook erg tegenvallen dat die vakbonden zo kortzichtig denken. Inplaats van te staken, kunnen ze beter werknemers informeren over de alternatieven van het prepensioen of de VUT.
Oud 14-10-2004, 23:10
Tox
Tox is offline
Citaat:

Oud 15-10-2004, 12:57
MH
MH is offline
Citaat:
Vice schreef op 14-10-2004 @ 23:48 :
Ik vind het ook erg tegenvallen dat die vakbonden zo kortzichtig denken. Inplaats van te staken, kunnen ze beter werknemers informeren over de alternatieven van het prepensioen of de VUT.
Of alsnog een poging wagen om water bij de wijn te doen teneinde het kabinet te doen inbinden. Op zich is er nog veel mogelijk, want het verdiende geld wordt niet afgenomen. In een pensioenfonds stoppen is dus ook mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 17:18
Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Ga werken allemaal joh!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 17:20
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gornetsnoaker schreef op 15-10-2004 @ 18:18 :
Ga werken allemaal joh!
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 18:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:

Had ff gezegd dat je dit gepost had, had mij weer wat chatwerk gescheeld
Reageren

Regels voor berichten