Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2004, 10:12
Verwijderd
Ik heb vorige week maandag mijn kamer opgezegd in Groningen na verscheidene ruzies met de huisbaas en zijn dochter, die ook in dit huis woont. Nu heb ik tot 12 december deze kamer nog en gisteravond was ik toevallig even in Groningen op mijn kamer. De dochter van de huisbaas kwam mij toen melden dat er vandaag iemand om 10 uur mijn kamer zou komen bezichtigen, het maakte niet uit of ik er wel of niet was, het zou gewoon gebeuren. Is het niet zo dat dit eerst schriftelijk of mondeling aan mij gevraagd moet worden zodat ik daar, zonnodig, toestemming voor kan geven? Enfin, de dochter zegt dat iedereen ten alle tijden mijn kamer kan komen bezichtigen. Vanochtend ging om 10 uur de bel en die jongen stond voor de deur. Ik heb mijn kamer toen op slot gedaan en gewacht tot hij weer wegging. Hij heeft dus uiteindelijk niet de kamer gezien, wel lullig voor hem maar goed. Nu ben ik net naar haar toegegaan en ze heeft gezegd dat er de komende tijd vast nog wel meer mensen komen kijken, ongeacht of ik er ben of niet. Mijn vraag is dus: mag dit zomaar zonder mijn toestemming? Ik huur de kamer tenslotte nog tot 12 december.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2004, 10:13
Verwijderd
Staat hier iets over in jouw huurovereenkomst?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:18
Verwijderd
Dat weet ik niet zeker, ik dacht dat er wel in stond dat er toestemming gevraagd moet worden, maar wat als dit niet het geval is?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:21
Verwijderd
Dat weet ik niet precies. Ik denk zelf dat je überhaupt niet zoveel hebt aan wettelijke regelingen mbt. het huurrecht, omdat je zoiets toch niet kunt afdwingen. Waar wilde je dat doen, naar de rechter stappen voor zoiets? Dat gaat niet. Je kunt het het beste gewoon onderhands regelen met je huisbaas, ga met hem praten en zeg dat je graag wilt dat hij vantevoren aankondigt wanneer hij mensen laat langskomen in onderling overleg met jou. Op zich heeft hij natuurlijk ook een redelijk belang bij het laten langskomen van die mensen, hij heeft immers geen zin om de kamer leeg te zien staan zodra jij weg bent.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:24
Verwijderd
Dat heb ik al geprobeerd, maar hij heeft al gezegd dat het hem niet uitmaakt wat ik ervan denk. Als ze gewoon een afspraak maken met mij heb ik er verder geen problemen mee, maar ik vind het niet zo leuk dat er hier ongevraagd mensen mijn persoonlijke spullen komen bekijken zonder dat ik daar bij ben.
Het staat btw wel in het huurcontract dat ik hier toestemming voor moet geven.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:26
Verwijderd
Dan werp je hem dat tegen. Je kunt natuurlijk ook gewoon niet meewerken aan die bezichtiging, maar dan drijf je het conflict wel verder op de spits. Maar als jouw huisbaas echt van kwade wil is en hij is gewoon vastbesloten om zich niks van jou aan te trekken, dan kun je helaas weinig doen. Ik neem aan dat je ook een borgsom hebt betaald, dus je bent best wel gebonden, anders zou ik namelijk gewoon per direct uit die kamer gaan en niet meer de verdere huur betalen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:28
Verwijderd
Ik heb geen borgsom betaald, maar ik moet hier wel tot 12 december zitten en betalen omdat ik een maand opzegtermijn heb. En ja, hij is er echt op uit om mij zoveel mogelijk dwars te zitten. Mijn god, als hij gewoon even belt voor een afspraak...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:31
Verwijderd
Nouja, dat scheelt dan alvast. Heb je een nieuwe kamer gevonden? Als je namelijk gestoord wordt in je huurgenot (en dat is het geval als hij onaangekondigd mensen in je kamer laat rondbanjeren) dan heb je in beginsel het recht om de betaling van de huurprijs op te schorten, nadat je de huurbaas schriftelijk over één en ander hebt ingelicht.

Dus even een briefje dat je er echt niet blij mee bent, gewoon praten kan ook wel (zo nauw neemt hij het zelf ook niet met verplichtingen, blijkbaar) en als hij door blijft gaan met die onzin gewoon niets meer betalen en de kamer verlaten, of gewoon de mensen die langskomen consequent weigeren.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 10:35
Verwijderd
Nee, ik ben gestopt met m'n studie en ik was eerst wel van plan om deze kamer gewoon te houden, maar ik woon nu gewoon thuis. Bellen doe ik niet meer, hij beledigt me constant aan de telefoon, dus ik stuur wel een briefje. Helaas ben ik er de komende weken niet, maar als ik het goed begrijp kan ik dus niks doen als ik erachter ben gekomen dat er ongevraagd mensen in mijn kamer zijn geweest?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 11:04
Verwijderd
Nouja, laat ik de vraag anders stellen, wat zou je willen doen? Een vergoeding in geld, een verbod voor hem om het nog een keer te doen? Ik denk dat dat niet mogelijk is. Het middel om je te verzetten tegen inbreuken van de verhuurder op jouw huurgenot is het stopzetten van de betaling van de huur, maar als je al opgezegd hebt is het helaas niet meer zo'n sterk middel. Ik zou een brief sturen dat je niets meer betaalt omdat hij niet doet wat hij verplicht is (het verschaffen van ongestuurd huurgenot) en zich bovendien niet als een goed verhuurder gedraagt bij het uitvoeren van de overeenkomst, en dat je daarom niet meer de huur betaalt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:34
iamcj
iamcj is offline
Hoe het normaal gaat:

Huisbaas geeft jouw telefoonnummer aan gegadigden om een afspraak met jou te maken.
Oud 24-11-2004, 21:55
little nemo
little nemo is offline
nah echt veel ga je denk ik niet kunnen doen zoals nare zegt...trouwens..

heb je al t/m 12 dec huur betaald??
Oud 25-11-2004, 12:01
Verwijderd
Nee, voor november heb ik het al wel betaald, maar voor de 12 dagen in december nog niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten