Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2004, 18:21
Verwijderd
Hier ligt een netwerkje: Laptop -- Desktop met een crossed cable. Vanaf de laptop kan ik wel op de desktop komen, maar vanaf de desktop kan ik niet op de laptop komen. Als ik dat doe komt de melding: Geef netwerkwachtwoord op voor deze locatie o.i.d. Hoe los ik dit op? Firewall is uit, en ik heb niks ingesteld van een wachtwoord ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2004, 18:25
freyk
freyk is offline
Welk besturingsysteem heeft je laptop?
En als je windows xp gebruikt op die laptop: heb je de xp-firewall al uitgezet?
Oud 17-10-2004, 18:28
Verwijderd
Simple file sharing uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 18:35
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
komt door combinatie van 98-xp/2k

óf

gewoon op de ene computer precies de gebruikersnaam en wachtwoord van de andere computer zetten en visa versa
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 17-10-2004 @ 19:25 :
Welk besturingsysteem heeft je laptop?
En als je windows xp gebruikt op die laptop: heb je de xp-firewall al uitgezet?
Sorry vergeten te vermelden.

Laptop: XP Pro.
Desktop: 98 SE

Firewalls en virusscanners zijn uit.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 18:36
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 17-10-2004 @ 19:28 :
Simple file sharing uitzetten.
Maar kan ik dan nog wel bestanden delen en alles doen wat ik eerst ook kon met het netwerk?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 19:54
ILUsion
ILUsion is offline
Simple File Sharing doet hier weinig aan, dacht ik. Het is overigens iets dat enkel in XP Pro beschikbaar is omdat XP Home altijd de simpele bestandsdeling aanzet.
Welk wachtwoord je moet gebruiken: dat van je notebook en een gebruikersnaam van een gebruiker die aan de bestanden mag komen.
Als je nog foutmeldingen krijgt (enkel XP Pro) moet je in "gpedit.msc" (ingeven in Start > Uitvoeren) ergens in de policies instellen dat lege wachtwoord niet gelimiteerd moeten worden tot console-gebruik (staat er wel ergens, weet niet precies meer waar) (in mensentaal: als je wachtwoord leeg is, zal XP Pro je enkel in laten loggen als je aan het scherm van de computer zelf zit, als dat niet het geval is, mag je niet op de computer (door deze instelling te doen, heb je dat probleem niet maar dat is ook mogelijk een veiligheidsgat).
Oud 19-10-2004, 11:21
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 17-10-2004 @ 20:54 :
Simple File Sharing doet hier weinig aan, dacht ik. Het is overigens iets dat enkel in XP Pro beschikbaar is omdat XP Home altijd de simpele bestandsdeling aanzet.
Welk wachtwoord je moet gebruiken: dat van je notebook en een gebruikersnaam van een gebruiker die aan de bestanden mag komen.
Als je nog foutmeldingen krijgt (enkel XP Pro) moet je in "gpedit.msc" (ingeven in Start > Uitvoeren) ergens in de policies instellen dat lege wachtwoord niet gelimiteerd moeten worden tot console-gebruik (staat er wel ergens, weet niet precies meer waar) (in mensentaal: als je wachtwoord leeg is, zal XP Pro je enkel in laten loggen als je aan het scherm van de computer zelf zit, als dat niet het geval is, mag je niet op de computer (door deze instelling te doen, heb je dat probleem niet maar dat is ook mogelijk een veiligheidsgat).
Als ik het wachtwoord invoer dat ik gebruik voor de beheerdersaccount op de laptop kom ik er nog steeds niet in, de foutmelding blijft. In gpedit.msc zit ik liever niet, heb er geen verstand van, straks gaat het fout . Is er geen andere oplossing? Simple file sharing, waar vind ik dat?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 11:37
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik zeg toch, stel je win xp werkt met de gebruiker laurens en met wachtwoord hallo, dan moet je op 98 een gebruiker maken genaamd laurens met het wachtwoord hallo. En als je op 98 werkt met de naam blaat en w8woord gek, dan maak je op xp een gebruiker blaat aan met w8woord gek, klaar

je kan ook nog gasttoegang aanzetten, maar dat is een beetje lomp vind ik
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:02
ILUsion
ILUsion is offline
Voor gpedit.msc moet je geen schrik hebben, het is net als met het register: blijf van dingen af waarvan je het effect niet weet/kunt afleiden, maar in gpedit.msc krijg je wel hulp: elk item heeft een min of meer duidelijke benaming (soms zijn ze wel inconsistent: de ene optie is '... toelaten', de andere '... verbieden' wat de duidelijkheid (zeker in het Engels (allow,disallow,disable,enable,...) niet ten goede komt.
Simple File Sharing staat in maptopties (gewoon in verkenner > opties > maptioes > geavanceerd > simpele mapdeling (aanbevolen) aanvinken [staat al aangevinkt, standaard].
Het verschil tussen standaard deling en simpele deling is:
- standaarddeling is veiliger en geavanceerder (dit komt overeen met hoe je in NT/2000 mappen kon delen)
- simpele deling is de standaard van XP en aanbevolen voor thuisgebruikers (XP Home deelt ook simpel, dat kun je niet wijzigen via mapopties).
Dit verschil wil niet zeggen dat beide systemen niet samen werken: intern maakt het alletwee gebruik van SMB (het Windows-protocol voor het delen van printers/bestanden) maar de interface verschilt een beetje...

In gpedit.msc moet je dus naar deze locatie gaan als je wachtwoord leeg is (anders laat je dat beter aan, dat is veiliger!):
(sorry voor de Engelse titels, maar ik gebruik XP Pro in het Engels)
Local Computer Policy > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > Security Options
hier kan je dan "Accounts: limit the local account use of blank passwords to console logon only" aanzetten (dubbelklikken en waarde verzetten).
Doe dit dus enkel als je een leeg wachtwoord hebt, de betere optie is natuurlijk een wachtwoord instellen, maar voor thuisgebruik is dat vaak geen optie...

Het wachtwoord op 98 en XP gelijkstellen zou in principe ook moeten werken (XP-XP werkt dat; XP geeft automatisch de instellingen van de werkaccount mee, of 98 dit ook doet, weet ik niet, maar waarschijnlijk wel). Het enige probleem is dat je op 98 steeds je wachtwoord moet ingeven, en 98 werkt vaak niet heel efficiënt met verschillende gebruikers (verplaatsing van instelleingen etc.)
Reageren

Regels voor berichten