Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2004, 18:35
Preity
Preity is offline
begrijpt iemand dat ??? ik heb het gelezen...maar ik weet echt niet wat het precies inhoudt and hoe het precies werkt..best ingewikkeld...

gedifferentieerde bloedcellen ....??

kan iemand me dit misschien uitleggen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2004, 18:59
swie
swie is offline
kijk een embrio bestaat uit meerde cellen en die blijven zich delen op een moment veranderen die cellen in bloedcellen zenuwcellen.... deze heben een eigen functie en zijn anders gebouwd daarom.

dit is differentietie van cellen.

wetenschapelijker: stamcellen die veranderen in andere specefieke gerichte cellen.

ik hoop dat je aan mijn uitleg verstaat.

Laatst gewijzigd op 30-10-2004 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:21
Preity
Preity is offline
Citaat:
swie schreef op 30-10-2004 @ 19:59 :
kijk een embrio bestaat uit meerde cellen en die blijven zich delen op een moment veranderen die cellen in bloedcellen zenuwcellen.... deze heben een eigen functie en zijn anders gebouwd daarom.

dit is differentietie van cellen.

wetenschapelijkertemcellen die veranderen in andere specefiec geregte cellen.

ik hoop dat je aan mijn uitleg verstaat
hey ...

bedankt....ja het is nu wel duidelijker geworden....
van boek begreep ik niet echt....

tanx...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:30
swie
swie is offline
sorry voor de schrijffouten

en het doet mij een plezier dat je het nu verstaat.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:30
sdekivit
sdekivit is offline
we beginnen dus met een embryo als 2 lagige kiemschijf (een epiblast en een hypoblast). Vervolgens verdikt de epiblast en stulpt in en vervangt de hypoblast en vormt een tussenliggende laag. We hebben dan een 3-lagige kiemschijf, bestaande uit een ectoderm, mesoderm en entoderm.

het is echter niet duidelijk waar de bloedcellen zich vormen. cel-tracing en labelen met antilichamen suggereren dat bloedcellen uiteindelijk uit het mesoderm bij de aorta dorsales worden gevormd

het is wel zo dat uit deze 3 lagen de verschillende 'onderdelen' van het embryo worden gevormd. Zo wordt bijvoorbeeld uit het ectoderm de neurale buis gevormd en de hersenen

Sander
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:45
swie
swie is offline
heb je een link want lijkt mij wel interesant. en lijkt mij zo nogal moeilijk te verstaan.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 20:50
sdekivit
sdekivit is offline
heb eigenlijk geen link --> heb nu embryologie en dan komt dit uitgebreid ter sprake

als je boek wilt weten: human embryology van Larsen

en ja --> het is niet zo makkelijk als dat het lijkt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 21:11
Global
Global is offline
offtopic wat is het verschil tussen jullie studies? of zijn het gewoon de zelfde?
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 09:05
swie
swie is offline
hogeschool in Belgie en sdekivit universiteit niet

Met andere woorden mensen met zo een diploma worden mijn baas.

alle mijn baas die mensen zijn denk ik meer bezig met experimenteele proeven.

en ik moet nog kiezen voor een optie farmaceutiche en biologische technieken of medische laboratoriumtechnologie.

dus verschil

minder theorie wat ik wel spijtig vind. minder lang 3 jaar in plaats van 4 voor de unif (in vlaanderen). plus mijn laatste jaar is de helft stage.

zou ik da maar eens in mijn profiel vermelde want jullie kennen blijkbaar ni die studie onder die naam

hier een link: http://www.khleuven.be/index.php?page=341

krijg je een beter idee van de inhoud van mijn studie.

Laatst gewijzigd op 31-10-2004 om 09:18.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 15:37
Preity
Preity is offline
hey sander en swie.....bedankt voor replies...
ik moet wel toegeven Sander dat het me best moeilijk lijkt....
het is een beetje moeilijk voor me om het goed te begrijpen....

wat is lagige precies???
en ectoderm, mesoderm en entoderm.???
deze termen zijn helemaal nieuw voor me...ik weet echt niet wat ze precies inhouden....
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 17:23
swie
swie is offline
Citaat:
Preity schreef op 31-10-2004 @ 16:37 :
hey sander en swie.....bedankt voor replies...
ik moet wel toegeven Sander dat het me best moeilijk lijkt....
het is een beetje moeilijk voor me om het goed te begrijpen....

wat is lagige precies???
en ectoderm, mesoderm en entoderm.???
deze termen zijn helemaal nieuw voor me...ik weet echt niet wat ze precies inhouden....
http://home.planet.nl/~gruit037/tamara/kiemlagen.htm

http://superucool5.startnow.com/~lou...llenfinaal.htm

twee links die hopelijk beide termen nog duidelijker maken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 17:23
sdekivit
sdekivit is offline
je begint als een bevruchte eicel en daarin komen klievingsdelingen (morulastadium). In de morula ontstaat dan een vochtholte, de blastocyst of blastocoel, en dan hebben we aan de ene kant een 2 lagige platte schijf cellen (dus 2 lagen cellen boven elkaar en die wordt de embryoblast genoemd en een laag cellen aan de buitenkant,de trofoblast. Dit is het blastulastadium.

vervolgens gaat de eicel zich innestelen en krijg je dus dat de onderste laag cellen van de embryoblast (de hypoblast) zich om uitstulpt om de trofoblast en dus een 2e zak vormt, de primitieve dooierzak.

blablabla afijn we hebben nu een eicel waarin een amnionholte en een dooierzak zijn (na allemaal stappen) en dan hebben we dus nog steeds een platte schijf van 2 lagen cellen, een laag cellen stulpt zich dan in en vormt een tussenliggende laag. We hebben nu dus een platte schijf van 3 lagen cellen.

de laag grenzend aan de amnionholte heet dan de ectoderm, de tussenliggende laag het mesoderm en de onderste laag grenzen aan de dooierzak de endoderm. (om alles heen is dus de chorionholte gevormd)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten