Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2004, 20:03
Kejos
Kejos is offline
'dag mensjes

Probleem zit 'm in het volgende:
Wanneer ik een paar uur na elkaar rechtsta krijg ik echt ongeloofelijke zeer in m'n rug.

Kennen jullie soms manieren om je rugspieren te ontspannen, of van houding te veranderen?

Het is vooral lastig wanneer ik vb. naar een concert ga (Night of the proms volgende week) en na 3 u van tussen de massa weg moet om even te gaan zitten, meestal is dat dan wel rap over als ik 5 mins ging zitten, maar ik kan dan onmogelijk teruggaan naar de mensen waarbij ik stond...

Bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 20:25
Billy_bob
Billy_bob is offline
hmm, denk dat het best logisch is dat je rug na een lange tijd stilstaan, rechtstaan pijn gaat doen, je moet gewoon wat meer bewegen denk ik. Anders gewoon langs de dokter
Oud 24-10-2004, 20:28
Mara
Mara is offline
Ik denk dat de meeste mensen er wel last van krijgen, maar 't kan ook aan je houding liggen, zoals ik ook heb/had. Als je er echt vaak last van hebt moet je er mee naar je dokter. Ik heb Cesar-therapie gehad ervoor, dat hielp wel, maar tegenwoordig wordt dat volgens mij niet meer vergoed.

Oefeningen die ik doe: Niet per sé ontspannen, maar andere spieren aanspannen. Draai een beetje, maak je rug afwisselend hol en bol. Hurk even, beweeg zodat alles los komt. Verander je houding enigszins.

Tip: Ga eens in je ondergoed voor een grote spiegelstaan, met je zijkant naar de spiegel gericht. Kijk eens hoe je staat. Ik schrok best toen ik zag hoe verkeerd ik eigenlijk stond, misschien dat jij ook kan zien wat je verkeerd doet en daar dan op letten
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 07:52
Bartje
Bartje is offline
Meeste mensen staan met hun benen stijf.
Je moet proberen iets door je knieen heen te zakken,
dit haalt de belasting van je rug af omdat deze mee ontspant.
Je hoeft niet heel die te zakken een kleine knik is genoeg.
Oud 25-10-2004, 07:55
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Je moet je benen niet overstrekken...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 11:27
ekki
ekki is offline
Inderdaad knieën een klein beetje buigen (uit die overstrekking), bekken zo kantelen dat je rug niet meer zo hol is. Probeer inderdaad voor de spiegel eens je bekken te kantelen en te kijken naar je rug.
Oud 25-10-2004, 13:11
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb daar ook altijd last van . Als ik een nacht ga stappen of naar een concert of een lang practicum heb waarbij ik moet staan oid ga dan heb ik aan het einde van de avond echt last van mijn rug. Ik weet wel dat het begonnen is nadat ik gestopt was met sporten, dus misschien zou de oplossing voor mij wel zijn om weer te gaan sporten, maar daar ben ik te lui voor . Ik sta eigenlijk nooit helemaal gestrekt dus daar ligt het niet aan. Gewoon een zwakke rug ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 13:20
Verwijderd
Veel mensen staan met een naar voren gekromde rug en leggen dan hun hoofd in hun nek om toch maar naar voren te kijken. Als je dat doet is het vrij logisch dat je bovenin je rug (bij je schouderbladen) pijn krijgt, die spieren zijn namelijk niet bedoeld voor die houding. Komt ook veel voor bij mensen die hun beeldscherm te laag hebben staan.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:19
Kejos
Kejos is offline
Bedankt, dat knikje zal wonderen verrichten denk ik

Ik ben nl 1,96 m groot (18 jr) , dit speelt niet in m'n voordeel natuurlijk.

Maar ik zal vast & zeker dat knikje, veel bewegen & ontspannen houding toepassen!

Erg bedankt voor de hulpvolle informatie!

ps: ik heb dit enkel bij een lang concert rechtstaan (en dus stilstaan) . dus een dokter is (nog) niet nodig
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:33
Bartje
Bartje is offline
En voordeel van zo groot zijn, ook al knik je je knieën iets.
Je uitzicht blijft hetzelfde
Oud 25-10-2004, 18:58
Kejos
Kejos is offline
hehe idd

tot ergernis van mensen die achter me staan soms... (kleine meisjes)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 19:30
*oma*
*oma* is offline
ik heb hier zelf ook last van, maar probeer dan schouderbreedte te gaan staan (zet je voeten tegen elkaar, wijs daarna met je tenen naar buiten en zet daarna je hak recht onder je tenen zegmaar (beetje ongelukkig uitgelegd...)) let ook op je houding, sta je een beetje krom naar achter naar voren? kantel je bekken naar voren je borst ook, buik in en schouders naar achteren.
Oud 27-10-2004, 17:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Daar heb ik ook last van, maar dat komt omdat de stand van mijn knie(schijven) niet goed is, waardoor er spieren in benen, knieen en rug worden belast. Niet leuk, maar iets door je knieen zakken helpt al best veel! Verder eraan denken niet je kont teveel naar achteren te steken, want dan krijg je een holle rug. Bekken naar voren kantelen dus.

Voor mij is er nog niet zoveel aan te doen, maar fysio en m'n steunzooltjes zullen gaan helpen, hoop ik. Want het is inderdaad echt irritant.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 20:27
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 27-10-2004 @ 18:10 :
Daar heb ik ook last van, maar dat komt omdat de stand van mijn knie(schijven) niet goed is, waardoor er spieren in benen, knieen en rug worden belast. Niet leuk, maar iets door je knieen zakken helpt al best veel! Verder eraan denken niet je kont teveel naar achteren te steken, want dan krijg je een holle rug. Bekken naar voren kantelen dus.

Voor mij is er nog niet zoveel aan te doen, maar fysio en m'n steunzooltjes zullen gaan helpen, hoop ik. Want het is inderdaad echt irritant.
ik ken het, last van me knien en me onderrug, heel irritant als je bijvoorbeeld een dagje uit gaat
steunzooltjes heb ik als kind ook gehad, maar of het geholpen heeft weet ik niet

Regels voor berichten