Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 20:01
Verwijderd
Ik heb een SpeedTouch 510 ADSL multi-pc modem/router (ethernet dus). Nou heb ik toevallig een tijdje geen ADSL meer, omdat we ISDN krijgen. Dus krijgen we straks ook een ISDN modem. Maar toch wil ik de modem gebruiken onder Linux, voor het LAN netwerkje. Onder Windows gaat dat natuurlijk moeiteloos, maar onder Linux lukt het nog niet zo...

Ik heb Mandrake Linux 10 Official. Ik heb geprobeerd met "drakconf" een LAN verbinding in te stellen. Ook heb ik de "ADSL verbinding" optie gekozen. Maar dit lukte allemaal niet. Het was me wel gelukt om een statische LAN verbinding te configureren, met dus een van te voren door mij opgegeven IP-adres (10.0.0.1). Maar dan kon ik nog steeds niet de andere computer in het netwerk bereiken (pingen). Ik moet eigenlijk net als onder Windows kunnen zorgen dat de router/modem een IP-adres toewijst aan de computer. En dan moet ik toegang kunnen krijgen tot mijn router door 10.0.0.138 in te tikken bij de browser. Ik heb dus ook LAN verbinding, en dan DHCP geprobeerd. Dit werkte helemaal niet. Toen kreeg ik dus wel een eth0 te zien bij ifconfig, maar zonder een IP-adres. De netwerkkaart detecteert ie wel! Dus daar ligt het niet aan. ADSL met PPPoE heb ik ook geprobeerd, werkte ook niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit in zou kunnen stellen? Misschien zijn er mensen hier die Mandrake 10 gebruiken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 22:30
twain4me
twain4me is offline
kan je wel je eigen pingen?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 11:16
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 19-10-2004 @ 23:30 :
kan je wel je eigen pingen?
Jawel, ik kan doen ping 127.0.0.1, werkt! En als ik statisch een IP-adres toewijs, bijv. 10.0.0.1 kan ik dat ook pingen. Maar ik kan niet ping 10.0.0.138...het adres van de router. En als ik via LAN verbinding, met DHCP de computer een IP-adres wil laten toewijzen (door de router) en ik doe ifconfig, dan zie ik dat ik alleen een inet6 address heb ("fe80::2e0:18ff:fe7f:6683/64")
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 12:25
Verwijderd
Hmm... het blijkt dat m'n netwerkkaart toch niet zo goed geconfigureerd is... Maar hij weet wel welke kaart het is (NVidia NForce...) Hij gebruikt alleen IRQ 10 ervoor, een adres dat niet klopt. Deze conflicteert nl. met de USB controller. Ik heb bij m'n Windows instellingen gekeken, en deze heeft het volgende voor de netwerkkaart:

IRQ 22
I/O-bereik: D800-D807
Geheugenbereik: E5800000-E58003FF

Weet iemand misschien hoe ik deze opties kan veranderen?

Misschien iets veranderen in /etc/modules.conf ??
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 18:35
Verwijderd
Ik heb het zelf al opgelost. Mandrake Linux had een eigen driver/module meegeleverd voor de NVidia NForce netwerkkaart: forcedeth. Maar deze blijkt dus gewoon niet goed te werken (bij mij helemaal niet althans...) Ik heb nl. de drivers van de website van NVidia gedownload, en deze werkten prima! Het gebruikt wel IRQ 10 (zelfde IRQ als de USB controller), en geeft gek genoeg geen I/O-adres aan... Maar 't netwerk werkt dus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten