Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2004, 15:51
meisjuuuuh
meisjuuuuh is offline
Liefdesnacht.

Wanhopige geur die zoet als van sandelhout
Droomerig lauw de lippen overspeelt:
Waar vind ik 't koel gestolde zinnebeeld
Dat in uw stroomen zich nog bovenhoudt?

De moeder bracht mij ver op reis, want nu
Verdwijn ik in vergankelijke tropen,
In teed'ren middengordel, zinloos luw...
Daar komt een zin de polen afgeslopen:

Verdringende dien geur van sandelhout
Slaat 'n ijskorst splitsend om ons neer;
Onze adem wordt daar in dien hoek vreemd koud
Bevroren tot een wieg, een witten speelgoedbeer.

Nu is mijn vraag wat de parafrase is van dit gedicht, ik kom er zelf niet meer uit. Ik had al iets, maar dat was te weinig. Ik had: Een man en een vrouw zijn aan het vrijen, ze beschrijven hoe het ging. Uiteindelijk krijgen ze een kindje. Maar dit was te weinig, maar ik weet niet hoe ik het verder moet doen. Dus willen jullie helpen met het parafraseren van dit gedicht?

Betekenis van Sandelhout, wat sandelhout is:

De eeuwige hemelse geur van Sandelhout.
Vaderlijk, eerlijk en helder, beschermend en
verzachtend. Stimuleert intuïtie en meditatie
en brengt je bij jezelf. Sandelhout belooft je
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2004, 19:12
lovetear
lovetear is offline
Mja, het gaat volgens mij ook over een koppel dat een kind krijgt, maar ik vind de seks niet echt uitgebreid beschreven, alleen in de eerste strofe wordt dat even genoemd. Verder zou je misschien ook nog kunnen vermelden dat (maar ik weet dit niet zeker, het is een interpretatie) dat verwijzingen naar kou in de laatste strofe kunnen betekenen dat ze niet echt blij is met dat kind. De verdrongen geur van sandelhout(zoet, dat zou goede tijd kunnen betekenen) zou daar ook op kunnen wijzen. Verder weet ik niet wat er nog meer in zou moeten, een parafrase hoort volgens mij niet zo lang te zijn.

Wiens gedicht is het?
Oud 29-10-2004, 06:53
meisjuuuuh
meisjuuuuh is offline
Citaat:
lovetear schreef op 28-10-2004 @ 20:12 :
Mja, het gaat volgens mij ook over een koppel dat een kind krijgt, maar ik vind de seks niet echt uitgebreid beschreven, alleen in de eerste strofe wordt dat even genoemd. Verder zou je misschien ook nog kunnen vermelden dat (maar ik weet dit niet zeker, het is een interpretatie) dat verwijzingen naar kou in de laatste strofe kunnen betekenen dat ze niet echt blij is met dat kind. De verdrongen geur van sandelhout(zoet, dat zou goede tijd kunnen betekenen) zou daar ook op kunnen wijzen. Verder weet ik niet wat er nog meer in zou moeten, een parafrase hoort volgens mij niet zo lang te zijn.

Wiens gedicht is het?
simon vestdijk
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 12:29
meisjuuuuh
meisjuuuuh is offline
Kan mss iemand me nu nog helpen?? Kmoet het namelijk zo weten,, dan moet ik het inleveren op school I hope so!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 11:13
Halogeen
Halogeen is offline
buuhuu, ik wilde net posten dat ik dit gedicht echt met open mond las, maar je hebt het niet zelf geschreven >.> bummer.
Reageren

Regels voor berichten