Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2002, 02:33
skyscraper
skyscraper is offline
Ik kom nooit op Psychologie, maar ik zat ff met een ding

Hoe kan men nou spijt hebben van iets. De fouten die je maakt zijn eigenlijk alleen maar nuttig omdat ze je laten zien wat je mist,nodig hebt,liefhebt etc.

Een voorbeeld. Je gaat vreemd. Je leert hier dus van dat je je geliefde kan kwijt raken als ze erachter komt. Hier heb je dus van geleerd en dat isnuttig geweest. Heb je dan spijt omdat je haar wil houden en dat zij van jou verwacht dat je er spijt van hebt...

Mischien heb je spijt voor de ander, maar ook voor jezelf?

het is een beetje laat, dus mischien wat raar verwoord maar ik hoop dat jullie het begrijpen en dat het hier thuishoort
Oud 01-07-2002, 10:39
Verwijderd
Citaat:
skyscraper schreef:
Een voorbeeld. Je gaat vreemd. Je leert hier dus van dat je je geliefde kan kwijt raken als ze erachter komt. Hier heb je dus van geleerd en dat isnuttig geweest. Heb je dan spijt omdat je haar wil houden en dat zij van jou verwacht dat je er spijt van hebt...
Je hebt de spijt nodig om ervan te leren, anders zou je het zo weer doen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 11:43
Verwijderd
Citaat:
skyscraper schreef:

toch nie serieus voorbeeld?

Je leert er denk ik niet van..dat je diegene kwijt kan raken WANT als het goed is weet je dat al lang van te voren. Het komt misschien dichterbij maar tis heus niet zo dat je dat nog niet wist dat je diegene dan kwijt zou kunnen raken
Je moet het zowieso vertellen maakt niet uit.. mij lijkt dat je ook met een enorm schuldgevoel rondloopt dan.
Je zou het zo op kunnen vatten.. Ik ga vreemd maar dat maakt niet zo veel uit want zo kom ik erachter hoeveel ik eigenlijk van je hou
klopt denk ik niet helemaal.

vaag gijs..

Laatst gewijzigd op 01-07-2002 om 12:02.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 14:41
skyscraper
skyscraper is offline
Citaat:
******** schreef:
Je hebt de spijt nodig om ervan te leren, anders zou je het zo weer doen.
Je hebt fouten nodig om van te leren, geen spijt.
Oud 01-07-2002, 17:37
mathfreak
mathfreak is offline
Je kunt spijt hebben van iets omdat je daarmee misschien mensen hebt geïrriteerd of gekwetst, terwijl dat helemaal niet je bedoeling was, of je kunt spijt hebben omdat achteraf blijikt dat je een bepaalde beslissing beter wel of niet had kunnen nemen. Het is inderdaad zo dat je kunt leren van je fouten. Doordat je spijt hebt kun je in ieder geval (proberen te) voorkomen dat je opnieuw dezelfde fout maakt.
Oud 01-07-2002, 18:38
Ox
Ox is offline
Citaat:
skyscraper schreef:

Je hebt fouten nodig om van te leren, geen spijt.
Je hebt spijt om je fouten te onthouden, ook om andere mensen te laten zien dat je beseft dat je iets fout heb gedaan...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 20:46
Verwijderd
Ik ben het met je eens..

Als ik mn leven over zou mogen doen, zou ik het precies hetzelfde willen omdat al het nare wat er is gebeurd mij wel heeft gemaakt tot wie ik ben. Ik heb er idd van geleerd.

Ja, ik wou dat ik dingen anders had gedaan zodat ik daar die mensen niet bij zou hebben gekwetst, maar voor mezelf heb ik geen spijt, dan had ik maar eerder na moeten denken vind ik zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten