Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2004, 17:32
thatssarah
thatssarah is offline
Ik ben nu dus net 14 en ik heb 'last' van hard groeien...
Ik ben snel moe, heb snel honger en ik ben langer dan veel meiden van meer dan een jaar ouder.
'k vind dit vervelend, ik heb liever een gemiddelde lengte.
Nu ben ik dus net weer een groeispurt begonnen, en dat is mijn 4e sinds mijn 10e.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 17:37
Nyai
Nyai is offline
nop.. ik ben ook blijven steken op de 1.63

hoe lang ben je nu dan?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 17:42
thatssarah
thatssarah is offline
Citaat:
Nyai schreef op 29-10-2004 @ 18:37 :
nop.. ik ben ook blijven steken op de 1.63

hoe lang ben je nu dan?
1,76 m
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ben als het goed is nu gestopt. Iets meer dan een jaar geleden m'n laatste groeispurt (toen was ik net 13 ongeveer), nu groei ik niets tot bijna niets meer.

O ja, ik ben 14 en 1.80.

(tenminste, ik hoop echt dat ik gestopt ben.)
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 18:14
Miracle
Miracle is offline
Ik was toen ik 12/13 was ook erg groot voor mijn leeftijd. Ik kreeg ws gewoon vroeg die groeispurt. Toen was ik ook één van de grootsten van m'n klas. Gelukkig was dat verschil binnen een jaar weer omgekeerd. Ik ben nu 170 ongeveer denk ik.
Oud 29-10-2004, 20:13
Periwinkle
Periwinkle is offline
Ik heb ook een groeispurt gehad. Vanaf mijn 8e tot ongeveer mn 14e. Ben nu 16 en 1.82 lang. Ik groei nu ook niks tot bijna niks meer. Vind mn lengte goed. Ik zou zelfs nog wel wat langer willen zijn.
Oud 29-10-2004, 20:28
Mo6
Mo6 is offline
ik ben pas heel laat gaan groeien, was eerst altijd heel klein als ik met mijn vrienden was. en ben toen ineens van 1m70 naar 1m94 doorgegroeid in enkele jaren! maarjah, ik wilde ook altijd klein blijven
Oud 29-10-2004, 23:25
Party_P
Party_P is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-10-2004 @ 19:11 :
Ik ben als het goed is nu gestopt. Iets meer dan een jaar geleden m'n laatste groeispurt (toen was ik net 13 ongeveer), nu groei ik niets tot bijna niets meer.

O ja, ik ben 14 en 1.80.

1.80 is lang ja en je bent nog maar 14 (ook al vink je er wel wat ouder uitzien dan dat ), maar zo heel erg is 1.80 zijn nog niet joh
Oud 30-10-2004, 00:47
jojobro
jojobro is offline
ik heb maar één plekje met groeispurten, maar ik vind het meer plezierig dan dat ik er last van heb.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 09:57
Raven
Raven is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-10-2004 @ 19:11 :

O ja, ik ben 14 en 1.80.

da's een mooie danspartner voor iemand van 1.94

keertje de vloer op ?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 10:09
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik kan me geen groeispurt herinneren
ik wou dat ik 1.80 was
als je niet meer dan een centimeter of 5 groeit, lijkt me dat toch een prachtige lengte
als het echt extreem is wil de dokter toch nog weleens wat voorschrijven?
Oud 30-10-2004, 12:54
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 30-10-2004 @ 11:09 :
ik kan me geen groeispurt herinneren
ik wou dat ik 1.80 was
als je niet meer dan een centimeter of 5 groeit, lijkt me dat toch een prachtige lengte
als het echt extreem is wil de dokter toch nog weleens wat voorschrijven?
Nee, dat kan niet (meer).
Tot een bepaalde leeftijd kan de huisarts je een bepaald medicijn voorschrijven waardoor je botten (of hersens, weet ik veel) denken dat ze al langzaam moeten gaan stoppen met groeien. Dat kan tot de bot-leeftijd 13 (volgens mij, dat vertelde de huisarts mij). Alleen is je bot-leeftijd vaak niet hetzelfde als je eigen leeftijd, dat kan verschillen. Dat kunnen ze zien door middel van een rontgen-foto van je hand. Hoe ouder die bot-leeftijd hoe minder effect die medicijnen hebben.
Krijg je die medicijnen als je bot-leeftijd ouder is dat 13, dan heeft het juist een omgedraaid effect, je gaat juist meer groeien. Ook mag een meisje ze niet meer hebben als ze ongesteld is geworden, dan is er grote kans dat ze onvruchtbaar wordt. (Maar meestal stoppen meisjes langzaam met groeien als je ongesteld zijn geworden.)

Bij mij dachten ze er vroeger ook aan mij die medicijnen te geven, maar ze hebben het toch niet gedaan, omdat het al wel duidelijk werd dat ik (als het goed is) niet boven de 1.85 uitkom. Ik had ook geen medische redenen om die medicijnen te slikken, omdat mijn bouw in vergelijking met m'n lengte goed is en ik zal geen problemen ermee krijgen.

Uh, heel verhaal.

Citaat:
1.80 is lang ja en je bent nog maar 14 (ook al vink je er wel wat ouder uitzien dan dat ), maar zo heel erg is 1.80 zijn nog niet joh
Nee, valt wel mee hoe erg het is.
Jongens boven de 1.90 zijn perfect. (En de mooiste jongens zijn boven de 1.90, komt dat even mooi uit.)

Citaat:
da's een mooie danspartner voor iemand van 1.94

keertje de vloer op ?
Haha, als ik voor m'n knieen weer mag dansen, is het goed.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 15:01
Verwijderd
jouw lengte is niet zo vreemd hoor. je hebt een redelijk gemiddelde lengte. waarschijnlijk groei je nog een paar centimeter komend jaar, en dan sta je stil. ik ben nu 17, maar was ook 14 of 15 dat ik zo groot was als jij. nu ben ik 1.80 en sta stil. maak je dus nog geen zorgen!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 18:08
thatssarah
thatssarah is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-10-2004 @ 13:54 :
Ook mag een meisje ze niet meer hebben als ze ongesteld is geworden, dan is er grote kans dat ze onvruchtbaar wordt. (Maar meestal stoppen meisjes langzaam met groeien als je ongesteld zijn geworden.)
ik heb sinds mijn ongesteldheid nog 2 groeispurten gehad...
en mijn moeder, die was nog amper gegroeid (heel klein + plat)toen ze ongesteld werd.
dus ik weet niet of dat zoveel zegt...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 18:13
Verwijderd
ik heb een erge groeispurt gehad vanaf ongeveer mijn 7e tot mijn 11e. Ik was zo ongeveer de langste van de school Maar nu groei ik niet meer sinds een jaar of 4 geleden. Ik zou overigens 1.67 worden, het werd 10 cm langer
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 18:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
thatssarah schreef op 30-10-2004 @ 19:08 :
ik heb sinds mijn ongesteldheid nog 2 groeispurten gehad...
en mijn moeder, die was nog amper gegroeid (heel klein + plat)toen ze ongesteld werd.
dus ik weet niet of dat zoveel zegt...
Mijn huisarts (en ook nog zo'n andere arts in 't ziekenhuis) zeiden dat de groeispurt vaak voor de ongesteldheid zit (dus voor je 13e ongeveer) en na de eerste ongesteldheid groei je nog een klein stukje door. Borsten groeien gewoon door hoor, dat heeft weinig met ongesteldheid te maken.

Misschien was jij eerder dan 13 ongesteld, dus heb moest die bepaalde groeispurt daarna nog komen.

Mja, elke arts zegt weer wat anders.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 18:15
thatssarah
thatssarah is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 30-10-2004 @ 19:13 :
Mijn huisarts (en ook nog zo'n andere arts in 't ziekenhuis) zeiden dat de groeispurt vaak voor de ongesteldheid zit (dus voor je 13e ongeveer) en na de eerste ongesteldheid groei je nog een klein stukje door. Borsten groeien gewoon door hoor, dat heeft weinig met ongesteldheid te maken.

Misschien was jij eerder dan 13 ongesteld, dus heb moest die bepaalde groeispurt daarna nog komen.

Mja, elke arts zegt weer wat anders.
ja, er zijn idd veel mensen die zoiets zeggen.
maar ik geloof er eigenlijk niet zo in...
naja, voor bepaalde mensen zal het vast kloppen hoor!
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 18:20
Bartje
Bartje is offline
Ik heb een paar jaar last van groeispurten/pijnen gehad.
Meestal ging dat ook gepaart met moe zijn en pijn (in m'n knieën vooral). Ik ben nu 2.00 en wel uitgegroeid ondertussen.
Oud 30-10-2004, 18:22
Erbenda
Erbenda is offline
Ik heb ook last gehad van groeispurten... toen ik 9, 10, 11, 12 was ik ongeveer minimaal een kop groter dan de rest van m'n klas. Ik weet ook wel dat ik toen ik 10 was in drie maanden echt onwijs veel gegroeid was. Maargoed ik ben op m'n 11e voor het eerst ongesteld geworden, en daarna is m'n groei vrijwel gestopt. Ik zou iig rond de 1.80 worden ofzo, maar ben nu maar 1.68.
Maar je was al ongesteld geweest... tja tegen mij hebben gezegd dat je daarna niet meer zoveel groeit... dus als het goed is moet het wel gaan stoppen dan... maarja ze kan het ook verkeerd hebben...
Oud 30-10-2004, 19:13
Wammus
Wammus is offline
Ik heb het ook gehad. Bij mij kwam het rond m´n 16e pas. Daarvoor groeide ik wel wat maar niet overdreven veel gewoon "normaal" zegmaar. Ik had het om een of andere gare reden altijd in de lente. Dan groeide ik in 2 maanden tijd een paar centimeter. Dat is nu bijna helemaal opgehouden. Ik ben bij 1.85 ongeveer opgehouden en denk ook niet dat ik veel verder groei.
Oud 30-10-2004, 21:32
Aquasia
Aquasia is offline
Ik heb denk ik maar een echte groeispurt gehad. Ik groeide van 1,55 naar 1,73 in een jaar of anderhalf.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:58
Verwijderd
ik ben altijd al wel groter geweest dan de rest van mn klas, en met groeispurten ook altijd last van mn knieen ik ben nu 16, en sta al zo'n twee jaar stil. Ik ben 1.84, één centimetertje groter dan voorspeld en ik vind het wel best, mooie lengte. Alleen als ik met groepje of naast vriendin loop en ik steek er zo bovenuit, dan vind ik het niet altijd even leuk, maar ja, niks aan te doen he.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:34
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik hoop trouwens dat de pijn die ik aan m'n knieen heb ook niet aan een of andere groeispurt ligt, maar dat zal wel niet. Hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:05
Fat_Bastard
Fat_Bastard is offline
Ik ben amper 17 en 1.94 ofzo
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 19:26
Cookie
Cookie is offline
kben 16 en 1.68 volgens mij heeft mijn lichaam de groeispurt overgeslagen...ksta al 2 jaar stil..maar ik ben blij met mn lengte...
Oud 09-11-2004, 16:29
0o-pearl-o0
0o-pearl-o0 is offline
ik ben nu 15 en had een paar maanden geleden nog een groeispurtje maar ik hoop dat ik nu wel gestopt ben!! ik ben nu ietslanger dan 1.70, en ik ben er wel blij mee!
Oud 09-11-2004, 19:48
Mara
Mara is offline
Ben maar 1,66 geworden en heb volgens mij niet echt een groeispurt gehad. Groei ook al niet meer sinds eind brugklas.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:25
Anaïs
Anaïs is offline
Bij mijn nichtje is het omgekeerd... Sinds haar eerste communie is ze nauwelijks nog gegroeid... Ze is kleinste meisje van school, en ook haar zusje groeit enorm traag. Maar ze zou toch nog een groeispurt krijgen volgens de dokters.

Als je er echt last van hebt, kan je misschien aan je dokter vragen om (natuurlijke) hulpmiddelen tegen die vermoeidheid en zo?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:56
OceanEye
OceanEye is offline
Mja ik heb dat ook en m'n dokter zegt dat ik sowieso nog langer wordt omdat ik nog steeds groei. Ik ben nu 1.81 en 15 jaar, dus ook een stuk langer dan anderen in mijn klas. Sommige mensen doen een moord voor zo'n lengte maar af en toe best stom maarja je kan er weinig aan doen dus je moet het gewoon accepteren
Oud 11-11-2004, 18:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Pff... Als ik weer naar het ziekenhuis moet voor controle willen ze uit gaan zoeken wanneer ik m'n groeispurten heb gehad. Ze willen zo ook kunnen achterhalen of dat te maken heeft met de pijn in m'n knieen. Hopen dat ze dan niet zien of ik er nog een zal krijgen. Ik wil echt niet meer groeien.

Op m'n paspoort ben ik 1.80.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 19:04
OceanEye
OceanEye is offline
Ik ook...al ben ik onderhand al 1 cm gegroeid Ze kunnen precies zien of je al uitgegroeid bent en ze kunnen tegenwoordig ook al een schatting maken van hoe lang je nog zal worden. Ik moet binnekort ook naar het ziekenhuis omdat ze medicijnen willen voorschrijven waardoor ik minder hard groei ofzo
Oud 11-11-2004, 20:12
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hm, net voor de kerstvakantie of erna moet ik weer naar het ziekenhuis. Dus ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:16
Verwijderd
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een echte groeispurt had ofzo. Ik was ook nooit langer dan mensen uit m'n klas. (Ik ben ook niet heel lang hoor).
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:25
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 11-11-2004 @ 21:12 :
Hm, net voor de kerstvakantie of erna moet ik weer naar het ziekenhuis. Dus ben benieuwd.
Good luck anyway
Oud 11-11-2004, 20:40
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ik ben nu 17 en ongeveer 1.87... Maar dat ben ik al een tijdje. Ik groei al 2 jaar ofzo niet meer in de lengte. maar goed ook.. wat mij betreft. Ik he ook lang onder controle gestaan. Ze wilde me aan speciale hormonen zetten om het groeien te stoppen. maar dat wilde mijn ouders niet.. Ik vind het niet zo erg

Regels voor berichten