Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2004, 14:08
fayt-D
fayt-D is offline
Voor het profielwerkstuk heb ik gekozen om te onderzoeken wat de invloed is van verschillende zuurgraden op de groei en ontwikkeling van een plant.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Hoe maak ik de aarde waarin de plant staat het beste zuurder, toevoeging van bijvoorbeeld zoutzuur of kan ik veel beter iets anders gebruiken?
Maakt het veel uit wat voor soort plant ik uitkies? Zo ja..welke kan ik dan het beste uitkiezen?
En vooruit..nog maar een vraag, ben toch bezig: Hoe lang duurt het waarschijnlijk ongeveer voordat de plant verschillen in groei en ontwikkeling vertonen? Een dag..een maand.

Alvast heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2004, 15:41
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
fayt-D schreef op 30-10-2004 @ 15:08 :
Voor het profielwerkstuk heb ik gekozen om te onderzoeken wat de invloed is van verschillende zuurgraden op de groei en ontwikkeling van een plant.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Hoe maak ik de aarde waarin de plant staat het beste zuurder, toevoeging van bijvoorbeeld zoutzuur of kan ik veel beter iets anders gebruiken?
Ik zou zelf eerder geneigd zijn om fosforzuur te kiezen.

Citaat:
Maakt het veel uit wat voor soort plant ik uitkies? Zo ja..welke kan ik dan het beste uitkiezen?
Misschien kun je daarvoor het beste eens een kijkje nemen op een biologiesite.

Citaat:
En vooruit..nog maar een vraag, ben toch bezig: Hoe lang duurt het waarschijnlijk ongeveer voordat de plant verschillen in groei en ontwikkeling vertoont? Een dag..een maand.
Ik denk dat dat afhankelijk is van het soort plant dat je kiest en van de zuurgraad van de bodem.
Oud 30-10-2004, 16:08
sdekivit
sdekivit is offline
of salpeterzuur als het een vlinderbloemige is (met van die wortelknolletjes ofzo)

ben niet zo thuis in planten dus kan ook nergens op slaan
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:17
swie
swie is offline
even iets zegen ben wel geen planten expert maar dit weet ik wel.

sommige planten heben juist zuurdere groend nodig.

ik zou als volgt te werk gaan.

zoek een kaart met info over de bodem in jou omgeving met zuurtegraden enzo.

als dat ni te vinden is of niet bestaat zou ik zelf de zuurtegraad van de bodem proberen te bepalen . (zit dat daarin als zouten ni?) iemand een idee hoe je dat aan moet paken.

zoek bodems uit met verschillende zuutegraden als dat lukt.

plant de planten (zoek wel planten die snel groeien maar ook snel de invloed van de zuurtegraad ondervinden) Gebruik ook verschillende soorten die anders reageren op de zuurtegraad.

!!! zorg voor dezelfde omstandigheden (licht, water, mestsoffen, temperatuur ....) simpel gezegt zet ze in dezelfde ruimte en geef ze alemaal evenveel water (afmeten met een maatclinder...)

van de rest veel plezier en als er nog vragen zijn zal ik ze proberen te beantwoorden
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 19:25
swie
swie is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 30-10-2004 @ 17:08 :
of salpeterzuur als het een vlinderbloemige is (met van die wortelknolletjes ofzo)

ben niet zo thuis in planten dus kan ook nergens op slaan
salpeterzuur is vloeibaar je moet dek ik altijd een zout gebruiken als je dat wilt doen.

plus da gaat geen invloed hebben zo als jij het denkt vrees ik. want word de stikstof ni opgenomen in gas vorm

(wie wat dit alemaal 100% zeker weet antwoord alstublieft)
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 10:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
swie schreef op 30-10-2004 @ 20:25 :
salpeterzuur is vloeibaar je moet denk ik altijd een zout gebruiken als je dat wilt doen.
Fosforzuur is in niet opgeloste vorm een vaste stof, dus daar zou het ook mee kunnen. Een andere kandidaat is het zout ammoniumnitraat, dat opgelost in water zwak zuur reageert.
Oud 31-10-2004, 14:09
swie
swie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-10-2004 @ 11:29 :
Fosforzuur is in niet opgeloste vorm een vaste stof, dus daar zou het ook mee kunnen. Een andere kandidaat is het zout ammoniumnitraat, dat opgelost in water zwak zuur reageert.
Bedankt voor de verbetering heb nog nooit vatse fosforzuur gezien. maar kan wel klopen. Hoe bekom je dan de vaste vorm? door uit te laten dampen of komt het gewoon onder vaste vorm in de natuur voor en kan je het zo kopen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
swie schreef op 31-10-2004 @ 15:09 :
Bedankt voor de verbetering heb nog nooit vaste fosforzuur gezien. maar kan wel klopen. Hoe bekom je dan de vaste vorm? door uit te laten dampen of komt het gewoon onder vaste vorm in de natuur voor en kan je het zo kopen.
Fosforzuur ontstaat door difosforpentoxide met water te laten reageren en vervolgens het ontstane produkt in te dampen. In de praktijk heb je meestal te maken met een oplossing van fosforzuur in water. Door indampen van zo'n oplossing krijg je ook weer de zuivere stof.
Oud 31-10-2004, 14:26
swie
swie is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 31-10-2004 @ 15:14 :
Fosforzuur ontstaat door difosforpentoxide met water te laten reageren en vervolgens het ontstane produkt in te dampen. In de praktijk heb je meestal te maken met een oplossing van fosforzuur in water. Door indampen van zo'n oplossing krijg je ook weer de zuivere stof.
Bedankt voor het antwoord. En dat van de praktijk klopt want ik heb het nog nooit als vaste stof gezien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten