Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk gedicht is het beste?
Gedicht 1: wat zou ik een slechte... 3 10.34%
Gedicht 2: Spulletjes voor de thee 2 6.90%
Gedicht 3: 5878-729464 7 24.14%
Gedicht 4: 1828, cellar door 2 6.90%
Gedicht 5: DEUREN 2 6.90%
Gedicht 6: Malice and Misery 3 10.34%
Gedicht 7: Vannacht is er iemand... 6 20.69%
Gedicht 8: Samendrang 4 13.79%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2007, 07:35
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 28-03-2007 @ 09:38 :
Volgens mij was dat omdat er iemand toen ontzettend vals had gespeeld. Zulke dingen merk je dan achteraf
Tenzij je tussendoor ook even een plus laat kijken (ik wil me best opofferen).

Maar misschien komt dat vooral omdat ik het zelf altijd zo onzinnig vind om alleen maar te reageren met: "ik heb op die en die gestemd". (Normaal post ik er daarom een onderbouwing bij, maar soms is het vooral een gevoelskwestie die zich niet goed laat onderbouwen. Wat dit keer dus het geval is.)
Advertentie
Oud 29-03-2007, 07:50
CSN
CSN is offline
Hoeft niet Leonoor, normaal gesproken controleert Mutant het in elk geval . Thing is, zoals sketch al zei, in het verleden is het meerdere malen gebeurd dat mensen UCs gebruikten, vriendjes opriepen e.d. Als men nou ook gewoon nog even in het topic post, bestaat die kans nog steeds, maar 't houdt het in elk geval overzichtelijker .
Oud 29-03-2007, 07:50
CSN
CSN is offline
En ohja,

ik ben er nog steeds niet uit! Ahhhh
Oud 29-03-2007, 08:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
CSN schreef op 29-03-2007 @ 08:50 :
En ohja,

ik ben er nog steeds niet uit! Ahhhh

Nog maar een week dus Misschien helpt het als je elk gedicht even kort bespreekt?
Oud 31-03-2007, 11:05
flyaway
flyaway is offline
Het wordt 3,4,5 of 8...

Drie omdat ik het een geweldige interpretatie vindt van de melodie; "Welkom bij het huis van de verloren melodieën"
Vier omdat het heerlijk zangerig klinkt, hoewel ik er niets van begrijp
Vijf door de originaliteit die de eindzin helemaal afmaakt
En acht om het 'ze gaat me zelfs met een lepel te lijf zegt ze'

Ik stem denk ik niet op drie, omdat ik het niet helemaal goed uitgewerkt vind met het begin en al die talen.
Om een gedicht te kiezen om één enkele zin vind ik op dit moment geen goed idee, dus daarom valt acht ook af.

Het wordt gedicht vijf omdat ik deze het beste bij de muziek vind passen. Het komt over als een geheel en vooral dat 'paarden(-)lijken' en 'vluchten' vind ik er goed bij passen. En ook dat streepje doet het 'm daarin goed, mooi!
Oud 01-04-2007, 16:35
elysea
elysea is offline
NOG DRIE DAGEN en vanavond OM TE STEMMEN JONGENS HUP HUP TOE DAN
Oud 03-04-2007, 07:50
Halogeen
Halogeen is offline
Ik heb lang getwijfeld tussen gedicht 6 en 8, maar heb toch maar op gedicht 8 gestemd. Voor de motivatie, lees ook maar een paar posts terug waar ik het heb geprobeerd te analyseren.
Oud 03-04-2007, 08:46
Verwijderd
ik stem uiteindelijk toch op gedicht 4
Oud 03-04-2007, 09:38
Anoniem
Ik stem op 8, die spreekt me absoluut het meeste aan. Eervolle vermelding voor gedicht 3, toen ik de gedichten voor het eerst doorlas sprong jij eruit. Totdat ik gedicht 8 las, I'm sorry
Oud 03-04-2007, 12:23
gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik stem op 7, de gedachte om in de snavel van een pelikaan te verdrinken, tja; meer heb ik niet nodig.
Oud 03-04-2007, 14:46
elysea
elysea is offline
Gedicht 2
Ik vind de eerste en laatste strofen heerlijk. In de eerste de sfeer en het taalgebruik, dan dat in de tweede strofe de titel nog even terugkomt. Ik vind ook dat de titel het goed dekt. De laatste strofe is eigenlijk de enige die het goede begin doorzet.
Wel is er wat rommelig met grammatica, leestekens en hoofdletters omgegaan. Ik heb het idee dat het met wat werk een mooi, goedlopend gedicht zou kunnen worden. Ook vind ik de regel, 'ze had de mensen lief en dat was wat ze deed' mooi, hoewel hij waarschijnlijk alleen om het eindrijm zo loopt.
Oud 03-04-2007, 15:31
CSN
CSN is offline
Alors, mijn commentaren..

Gedicht 1:
Hier zitten wel een paar leuke dingen in, maar het sterkste stukje is onherroepelijk "...en geen kusjes maar klusjes
geven. Ik zou me elke dag laten opvoeden."
Het einde vind ik dan weer wat minder, bovenstaande vormt wat mij betreft zelfs meer een einde. Hmm, de geadopteerde caravan vind ik een beetje flauw, de verdiende gekochte liefde dan wel weer leuk. Dit is absoluut niet het slechtse gedicht, maar ik denk toch niet dat het kans maakt op mijn stem.

2:
Poeh, het gebrekkige hoofdletter- en leestekengebruik en de enorme stortvloed aan verkleinwoorden irriteren me nogal. De ballade-achtige vorm vind ik op zich wel tof, maar niet zo goed uitgewerkt .. ik mis een echte clou, zoals iemand geloof ik al opmerkte, en het hele gedicht komt qua vorm (metrum e.d.) en inhoud nogal ongepolijst over.

3.
De eerste strofe vind ik echt geweldig, post-modernisme enzo , maar al die klanknabootsingen hoeven van mij niet zo. Ik had iets meer echte inhoud en minder getingeling sterker gevonden, want de zinnen die de schrijver m/v van dit gedicht echt geschreven heeft, zijn een stuk beter dan dat gejengel. Nu ik erover nadenk wekt het eigenlijk net zoveel ergernis bij me op als alle JAMBA! ringtones die je oren tegenwoordig iedere dag te verduren krijgen. Qua concept verder een heel leuk gedicht en toch wel een kanshebber.

4. Ohh ik heb even gegoogled op Kaspar Hauser omdat ik wel eens van hem had gehoord maar verder geen flauw idee had wie of wat hij nou precies was, en ik heb het nog niet gelezen maar het lijkt me een bloedinteressant verhaal. Waarschijnlijk heb je ook wel meer achtergrondkennis nodig om dit gedicht echt te kunnen waarderen, want als ik het nu zo lees, is het qua inhoud lastig te volgen. Er zitten hele mooie dingen in "wijs was hij of onnozel." en "we weten het niet of hij loog." maar al met al een gedicht dat een beetje vaag blijft.

De andere vier volgen nog.
Oud 04-04-2007, 14:58
elysea
elysea is offline
Ik stem op gedicht twee.
Oud 04-04-2007, 15:45
Lavender
Lavender is offline
Ik heb op gedicht zeven gestemd.
Oud 04-04-2007, 16:55
CSN
CSN is offline
5:
Mooi. Heel erg The Hours. Ik had de regels liever anders afgebroken gezien, om de twijfel beter uit te laten komen, maar het feit dat ik me lang heb afgevraagd wat de titel betekende voor ik ontdekte dat er De Uren staat ipv deuren, maakt goed.
Grappig, ik zie opeens allerlei dingen in het gedicht: de nepneus refereert vast naar de nepneus van Nicole Blackman in de film (even een bericht aan de schrijver danwel schrijfster van dit gedicht: Nicole Kidman had gewoon een nepneus nodig om op Virginia Woolf te lijken en Virginia Woolf is beeldschoon OK!)
...en verder, grappig, dat vechten als een 'wolf' in verband gebracht met Virginia's achternaam, en zoals ik eerder geloof ik al zei, de bakstenen, het water. Oh, en aan het eind ook nog de tweede afscheidsbrief voor Virginia, deze keer met 'succes' zelfmoord pleegde .. in de uren na het feest. De dichter vergelijkt Virginia Woolf in zekere in met haar eigen romanpersonage Mrs. Dalloway en nu ik er over nadenk: het klopt. Het ligt voor de hand, maar het was me nooit eerder opgevallen dat ze eigenlijk zoveel gemeen hebben. Goed, ik dwaal af. Ik vind het in elk geval geweldig hoeveel onderzoek hier aan vooraf is gegaan en dit gedicht maakt bij deze op mijn stem.

6
Goed, maar niet af. Ik heb het idee dat het geen geheel vormt: iedere strofe zou onderdeel van een ander gedicht kunnen zijn. Het lijkt nogal work in progress, alsof de schrijver nog moet schrappen, tenminste, dat is iets wat ik bij mezelf altijd merk: ik heb bepaalde zinnen gevormd, wil ze in het gedicht houden, en besef een week later dat ik wat ik tot dan toe heb uit elkaar moet trekken en de delen op zichzelf tot gedicht uit moet werken.
Afijn, dat idee dus een beetje. Neemt niet weg dat er sterke dingen inzitten, het is een intelligent gedicht, het lijkt alsof de schrijver heel goed weet wat hij/zij wil maar het nog niet helemaal onder woorden heeft kunnen brengen omdat deze wedstrijd nu eenmaal werkte met zo'n rotdeadline.

7
Mmm, de eerste strofe irriteert me een beetje. De inhoud vind ik te goed voor de manier waarop de zinnen/regels afgebroken worden. Ik zou denk ik na gestorven een komma in plaats van een punt zetten, de komma na 'keel' weggelaten. Volgens mij kun je geen dingen "dromen", slechts 'over' of 'van' iets dromen. Ik snap wel dat het poëtisch bedoeld is, maar daardoor komt het een beetje geforceerd over, juist omdat je denkt "hé, hier wilde iemand poëtisch zijn." Verder bestaat het gedicht mijns inziens een beetje uit one-liners: zinnen die afzonderlijk heel mooi zijn, maar in één gedicht teveel op zichzelf staan om echt iets op te bouwen. Nu komt het wellicht over dat ik dit een slecht gedicht vind, maar dat is niet zo, hoor - slechts slecht afgewerkt .

8
Het eind is echt heel goed, het beste einde van alle gedichten en daarmee een goede afsluiter wat lezen betreft, maar verder doet het gedicht me weinig. Dat begin, met het gehaper, is 'wel leuk', maar teveel gehaper en te weinig inhoud, of genoeg inhoud maar te lang gehaper. Het minder prozaische stuk dat daarna komt is veel beter, "Het is een kwestie van cohesie / of je dat kunst noemt of vermicelli" bijvoorbeeld. Wat ik wel jammer vind, is het flirteloze kutwijf en de teringwarmte. Niks mis met gevloek en getier, maar dit gedicht vind ik er niet cool genoeg voor. Ah, dat zal dan wel aan die teringwarmte liggen.

Het wordt waarschijnlijk gedicht 5, misschien gedicht 3, 6 of 8.

Laatst gewijzigd op 04-04-2007 om 16:57.
Oud 04-04-2007, 20:18
Toddish
Toddish is offline
Gedicht 4: 1828, cellar door
Oud 04-04-2007, 22:39
Sketch
Sketch is offline
Ik stem op gedicht 3 omdat dat het enige gedicht is waar ik de afgelopen twee weken heel even heb gedacht 'hey, misschien ga ik hier op stemmen'.

Tussenstand:

1: |
2: |
3: ||
4: ||
5: |
6: |
7: |||||
8: |||

Spanneeeeeeend

Laatst gewijzigd op 04-04-2007 om 22:44.
Oud 05-04-2007, 01:02
Porcelain
Porcelain is offline
Okeeee ik ben niet op tijd om te stemmen, maar ik probeer het toch nog, ookal heb ik er maar 40 minuten voor (internet is hier betaald natuurlijk ). Nog even afbekritiseren, ik haal mijn zorgvuldig voordat-ik-op-reis-ging-uitgeprinte blaadjes met gedichten er weer even bij.
O even vantevoren: ik had gedicht 5 al van kritiek voorzien maar de avond daarna zat het gedicht nog in mijn hoofd en toen kreeg ik ineens een helder moment: De uren, niet deuren! En ik wilde er nog even over zeggen dat ik het gedicht leuker vond worden naarmate ik het vaker las.

Gedicht 6
Oh, ik vind het zo jammer dat ik hier de muziek niet kan luisteren bij het gedicht, want volgens mij is dit gedicht echt een wederhelft van het muziekstuk en ik wil zo graag ontdekken wat wat vertegenwoordigt en of je de zinnen kunt lezen als muziek. Ik probeer het me nu maar te herinneren.
Ik vind het een mooi gedicht - ik heb het wel vaak moeten lezen. Ik had (voordat ik wegging) Malice and Misery ook gegoogled. Mij is opgevallen hoe goed 'nothing but a being of malice and misery' als antwoord op 'what is human' past bij de eindstrofe van dit gedicht.
Ik kan me goed vinden in wat Halo zei over de cello die de vriend zou kunnen vertegenwoordigen. Heel mooi, maar ik had dus wel Halo nodig om dat te ontdekken.

Gedicht 4
Had ik nog niet gehad omdat ik wilde googlen naar Kaspar Hauser. Ik heb het globaal gelezen, wat een triest verhaal. Het gedicht vind ik interessant, maar niet heel veel meer dan dat. Er had meer in gekund denk ik. Het is nu vooral de vertelling van een verhaal dat op zich al bestond.

Gedicht 7
Ik vind het wel een tof gedicht, het is wel lekker weird. 'Ik heb hem nooit meer zien gaan' klinkt erg ruw en onaf, op die zin na vind ik het echt mooi geschreven. Toch krijgt het niet mijn stem, het zijn me wat te losse gedachtenflarden en dat kan erg tof zijn maar hier vind ik het net niet.

Gedicht 8
Ik hou wel van het ritme en de vaart in het beginstuk, maar de schrijver is er wel wat te lang mee doorgegaan. Het had wel wat gefilterd mogen worden. Ik vind het leuk aan dit gedicht dat het echt bestaan uit twee stukken die enkel worden verbonden door die twee regels en door de eindzin. Dat geeft het verschil tussen de twee personen en de twee muziekstukken ook wel weer.

Hmmm, ik twijfel. Gedicht 1 omdat het grappig en scherp is, Gedicht 5 omdat het lang in mijn hoofd bleef en ik toch wel hou van puzzeltjes-verwijzing-zoek-dingen en Gedicht 6 omdat het naar mijn mening echt een mooie wederhelft van 'the Poet Acts' is en daardoor het best aan de opdracht voldoet.

het wordt zes.

p.s. voor de geinteresseerden, het is hier geweldig mooi, ik hop van hostel naar camping en probeer te leven van zo weinig mogelijk dollars en me ondertussen zo vol mogelijk te zuigen met alle mooie dingen hier. Gisteravond liep ik onder een glowwormsterrenhemel, het was avond en pikdonker en op de bomen en de rotsen hingen honderden lichtgevende glowworms. Wauw .

Laatst gewijzigd op 05-04-2007 om 01:06.
Oud 05-04-2007, 15:58
Verwijderd
Ik zal straks tellen, jullie krijgen wat respijt om te stemmen, ik kan alleen niet zeggen hoe laat precies, dus profiteer ervan als je het stiekem bent vergeten.
Oud 06-04-2007, 16:48
CSN
CSN is offline
ik heb trouwens op 5 gestemd
Oud 07-04-2007, 20:56
CSN
CSN is offline
De poll is al enige dagen gesloten, maar vanaf nu kan er ook onofficieel niet meer gestemd worden!

Regels voor berichten