5:
Mooi. Heel erg The Hours. Ik had de regels liever anders afgebroken gezien, om de twijfel beter uit te laten komen, maar het feit dat ik me lang heb afgevraagd wat de titel betekende voor ik ontdekte

dat er De Uren staat ipv deuren, maakt goed.
Grappig, ik zie opeens allerlei dingen in het gedicht: de nepneus refereert vast naar de nepneus van Nicole Blackman in de film (even een bericht aan de schrijver danwel schrijfster van dit gedicht: Nicole Kidman had gewoon een nepneus nodig om op Virginia Woolf te lijken en Virginia Woolf is beeldschoon OK!)
...en verder, grappig, dat vechten als een 'wolf' in verband gebracht met Virginia's achternaam, en zoals ik eerder geloof ik al zei, de bakstenen, het water. Oh, en aan het eind ook nog de tweede afscheidsbrief voor Virginia, deze keer met 'succes' zelfmoord pleegde .. in de uren na het feest. De dichter vergelijkt Virginia Woolf in zekere in met haar eigen romanpersonage Mrs. Dalloway en nu ik er over nadenk: het klopt. Het ligt voor de hand, maar het was me nooit eerder opgevallen dat ze eigenlijk zoveel gemeen hebben. Goed, ik dwaal af. Ik vind het in elk geval geweldig hoeveel onderzoek hier aan vooraf is gegaan en dit gedicht maakt bij deze op mijn stem.
6
Goed, maar niet af. Ik heb het idee dat het geen geheel vormt: iedere strofe zou onderdeel van een ander gedicht kunnen zijn. Het lijkt nogal work in progress, alsof de schrijver nog moet schrappen, tenminste, dat is iets wat ik bij mezelf altijd merk: ik heb bepaalde zinnen gevormd, wil ze in het gedicht houden, en besef een week later dat ik wat ik tot dan toe heb uit elkaar moet trekken en de delen op zichzelf tot gedicht uit moet werken.
Afijn, dat idee dus een beetje. Neemt niet weg dat er sterke dingen inzitten, het is een intelligent gedicht, het lijkt alsof de schrijver heel goed weet wat hij/zij wil maar het nog niet helemaal onder woorden heeft kunnen brengen omdat deze wedstrijd nu eenmaal werkte met zo'n rotdeadline.
7
Mmm, de eerste strofe irriteert me een beetje. De inhoud vind ik te goed voor de manier waarop de zinnen/regels afgebroken worden. Ik zou denk ik na gestorven een komma in plaats van een punt zetten, de komma na 'keel' weggelaten. Volgens mij kun je geen dingen "dromen", slechts 'over' of 'van' iets dromen. Ik snap wel dat het poëtisch bedoeld is, maar daardoor komt het een beetje geforceerd over, juist omdat je denkt "hé, hier wilde iemand poëtisch zijn." Verder bestaat het gedicht mijns inziens een beetje uit one-liners: zinnen die afzonderlijk heel mooi zijn, maar in één gedicht teveel op zichzelf staan om echt iets op te bouwen. Nu komt het wellicht over dat ik dit een slecht gedicht vind, maar dat is niet zo, hoor - slechts slecht afgewerkt

.
8
Het eind is echt heel goed, het beste einde van alle gedichten en daarmee een goede afsluiter wat lezen betreft, maar verder doet het gedicht me weinig. Dat begin, met het gehaper, is 'wel leuk', maar teveel gehaper en te weinig inhoud, of genoeg inhoud maar te lang gehaper. Het minder prozaische stuk dat daarna komt is veel beter, "Het is een kwestie van cohesie / of je dat kunst noemt of vermicelli" bijvoorbeeld. Wat ik wel jammer vind, is het flirteloze kutwijf en de teringwarmte. Niks mis met gevloek en getier, maar dit gedicht vind ik er niet
cool genoeg voor. Ah, dat zal dan wel aan die teringwarmte liggen.
Het wordt waarschijnlijk gedicht 5, misschien gedicht 3, 6 of 8.