Oud 20-02-2002, 21:07
gna
gna is offline
o.a. cola-light en suikervrije kauwgoms bevat zoetstoffen, meestal is dit de stof aspartaam.

Ik hoorde het eerst van mijn vader wat de gevolgen hier van kunnen zijn, en mijn eerste reaktie was ook: "heh? nee, dat kan toch niet, dan zou het toch verboden zijn?"

maar verschillende bronnen bevestigen het
Aspartaam wordt vanaf ca. 30 graden celsius omgezet in o.a. Formaldehyde en mierenzuur: met name Formaldehyde (een ZENUWGIF) zeer schadelijk!

deze site heeft veel links bij elkaar gezocht: http://www.imagin.net/~abredon/links_aspartame.htm

ik vraag me toch echt af of zoiets verzonnen kan zijn, als zoveel verschillende bronnen ervoor waarschuwen!

[Dit bericht is aangepast door gna (28-02-2002).]
Oud 20-02-2002, 21:52
Requiem II
Requiem II is offline
Ik heb hier ook wel eens wat over gelezen. Ik schrok ook wel een beetje, maar je moet natuurlijk niet gaan overdrijven.

Bovendien zijn bronnen op internet niet altijd even betrouwbaar. Vooral de bron van nethwork.com trekt op nogal schreeuwerige manier allemaal onjuiste of onvolledige conclusies.

Kijk liever eens naar de originele publicaties van de onderzoeken over toxiciteit van aspartaam en ontledingsproducten.

Het gaat voornamelijk over mensen met diabetes die "zoetjes" gebruiken over zeer lange periodes. Bovendien zitten er door de negatieve publiciteit ook vaak andere zoetstoffen in dan aspartaam.

In frisdranken zitten slechts zeer kleine hoeveelheden aspartaam en eventueel gevormd formaldehyde reageerd door met het koolzuur. Bovendien drinken maar weinig mensen hun frisdrank warm. Het gaat dus voornamelijk om zoetjes in koffie en thee.

Maar ook dan gaat het maar om uiterst kleine hoeveelheden formaldehyde - je zal over hele lange tijdsperiodes grote hoeveelheden zoetjes moeten eten om er gezondheidsschade van te ondervinden(vergelijkbaar de MAC waarden van formaldehyde met de concentraties die je binnen krijgt).

De carcinogene/mutagene werking treedt pas op als je over lange periodes bepaalde hoeveelheden formaldehyde binnen krijgt.

Maar voor diabetici die dus tientallen jaren lang mogelijk grote hoeveelheden aspartaam binnen krijgen in hun thee kan dit dus wel mogelijk vervelend uitpakken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 22:47
beertje16
beertje16 is offline
hmm... ik drink altijd cola-light... k'heb trouwens ook altijd suikervrije kauwgom!
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 23:01
Verwijderd
Alles teveel is niet goed. Tot een bepaalde hoeveelheid is zoetstof nog niet schadelijk. Ik zal het wel moeten gebruiken, ben allergisch voor suiker. Denk je btw dat suiker goed is voor mensen? Das net zo slecht.

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (21-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:51
Günther
Günther is offline
Citaat:
beertje16 schreef:
hmm... ik drink altijd cola-light... k'heb trouwens ook altijd suikervrije kauwgom!
ja ik ook (d`r staat nu ook een coca-cola light fles naast me) ik denk dat als het echt x-treem schadelijk is dat ze het niet meer verkopen duzz
Oud 21-02-2002, 18:54
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
daarom drink ik altijd pepsi

hmz maar iig als het echt zo was en het was echt erg schadelijk dan ozu het uit de verkoop wortden gehaald
Oud 21-02-2002, 18:58
Tom
Tom is offline
Als het echt zo erg was zouden ze het niet verkopen...
Oud 21-02-2002, 19:03
Verwijderd
Citaat:
MelodyofÐeath schreef:

't gaat niet om het merk, maar om de zoetstoffen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:31
beuk
beuk is offline
De NRC-link vermeldt juist dat het voor het grootste deel uit de lucht gegrepen is..
Oud 21-02-2002, 20:32
gna
gna is offline
Citaat:
Tom' schreef:

dan weet jij nog niet hoe deze wereld in elkaar zit
Oud 21-02-2002, 20:33
Requiem II
Requiem II is offline
En toevallig las ik vandaag in een chemie boek dat aspartaam vrijwel volledig ontleedt in L-alanine en D-alanine en dat is ook vele onderzoeken aangetoond.

En ik kon geen enkele verwijzing vinden naar een wetenschappelijke publicatie op de site's die je gaf, dus ik vind het allemaal maar zeer twijfelachtig hoor.

Gewoon cola blijven drinken dus .
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:36
Verwijderd
Zoetstoffen zijn bij overmatig gebruik schadelijk voor je gezondheid, das wetenschappelijk bewezen. Maar zo is alles bij overmatig gebruik schadelijk voor de gezondheid, dus ja.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:49
gna
gna is offline
nog enkele goede bronnen! http://www.nethwork.com/health/martini.html http://neuro-www.mgh.harvard.edu/for...rtametheP.html

wat betreft dat nrc-artikel, het zou me niks verbazen als dit onder druk (of door veel geld) van NutraSweet geplaatst is!
Oud 21-02-2002, 20:52
gna
gna is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Zoetstoffen zijn bij overmatig gebruik schadelijk voor je gezondheid, das wetenschappelijk bewezen. Maar zo is alles bij overmatig gebruik schadelijk voor de gezondheid, dus ja.
het gaat hier om een ander ontledingsproduct van aspartaam dan formaldehyde!

Oud 21-02-2002, 20:54
gna
gna is offline
Citaat:
Requiem II schreef:
[B]En toevallig las ik vandaag in een chemie boek dat aspartaam vrijwel volledig ontleedt in L-alanine en D-alanine en dat is ook vele onderzoeken aangetoond.
VRIJWEL volledig. Dus jij vind het niet erg dat je een klein beetje van het ZEER giftige formaldehyde binnenkrijgt? Gif is nou eenmaal vaak al werkzaam bij kleine hoeveelheden!
Oud 21-02-2002, 20:56
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
het gaat hier om een ander ontledingsproduct van aspartaam dan formaldehyde!

Wat bedoel je???

[Dit bericht is aangepast door Leonoor (21-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:03
gna
gna is offline
De wetenschap heeft het over de schadelijkheid van andere stoffen dan formaldehyde (het zenuwgif waar ik het over heb),
die ook ontstaan als aspartaam ontleedt.
over deze stoffen hoef je je inderdaad niet al te druk te maken. volgens mij staat dat ook op de verpakking van kauwgom, overmatig gebruik kan een laxerend effect tot gevolg hebben
Oud 21-02-2002, 21:06
Verwijderd
Zoetstoffen hebben niet alleen een laxerend effect. Als je het echt teveel gebruikt (in super grote mate, amper haalbaar), kan het kanker veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:08
gna
gna is offline
ok, maar dat zijn waarschijnlijk die andere stoffen, aan een halve kilo zout ga je ook dood, maar inderdaad niet erg haalbaar
Oud 21-02-2002, 21:09
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
ok, maar dat zijn waarschijnlijk die andere stoffen, aan een halve kilo zout ga je ook dood, maar inderdaad niet erg haalbaar
Welke andere stoffen? Het zijn iig de zoetstoffen, welk ontleed deeltje er van zou ik niet weten, ik ben geen bioloog, medicus of laboretoriumpief.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:13
gna
gna is offline
correct, misschien de alanine waar requiemII het over had?
Oud 21-02-2002, 21:14
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
correct, misschien de alanine waar requiemII het over had?
Zoals ik al zei 'welk ontleed deeltje er van zou ik niet weten, ik ben geen bioloog, medicus of laboretoriumpief.' Ik zou het dus niet weten, al zou ik het willen. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:16
gna
gna is offline
het forum lijkt wel een chatbox ondertussen
Oud 22-02-2002, 16:55
dolores_temp
dolores_temp is offline
Citaat:
beertje16 schreef:
me 2...

Oud 22-02-2002, 20:13
gna
gna is offline
Ik snap dat het moeilijk te geloven is dat je vergiftigd wordt door zo'n onschuldig lijkend kauwgompje, maar als je een regelmatig gebruiker bent, neem dan in ieder geval even de moeite om die links te bekijken (allemaal) en oordeel zelf!
t zou een hoop ellende kunnen schelen!
Oud 23-02-2002, 09:03
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
MelodyofÐeath schreef:
hmz maar iig als het echt zo was en het was echt erg schadelijk dan ozu het uit de verkoop wortden gehaald

was het maar zo mooi, sigaretten worden toch ook nog verkocht (en waren jarenlang zonder waarschuwing), asbest werd ook jarenlang gewoon overal in verwerkt, en er zijn nog meer voorbeelden van dit soort dingen,
dus denken dat een regering of een mutlinational voor jou gezondheid gaat uitkijken, lijkt me niet verstandig

Oud 23-02-2002, 10:22
sweetgirl00
sweetgirl00 is offline
halloa gewone cola is juist slecht,gewoon cola is slecht maar cola LIGHT is lichter,de naam zegt het al,gewone cola is juist slecht!!!
Oud 24-02-2002, 11:43
Verwijderd
Citaat:
sweetgirl00 schreef:
halloa gewone cola is juist slecht,gewoon cola is slecht maar cola LIGHT is lichter,de naam zegt het al,gewone cola is juist slecht!!!
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je denkt dat 'gewone cola' meer van die stoffen bevat, heb je het mis. Cola Light is juist cola zonder suiker en met zoetstoffen, die zal dus (wanneer die zoetstof echt slecht is) slechter zijn dan 'gewone cola'.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 12:12
Mad^Athlete
Mad^Athlete is offline
Ach ik drink zo veel Cola en Cola Light en aan verwante producten, het zal best slecht zijn, maar ja je leeft maar 1x he. Hier kan ik me nu niet bepaald druk om maken, maar et is toch nix nieuws dat Cola niet bepaald gezond is ??
Oud 24-02-2002, 13:52
sanne60
sanne60 is offline
Citaat:
~*Mad^Athlete*~ schreef:
Ach ik drink zo veel Cola en Cola Light en aan verwante producten, het zal best slecht zijn, maar ja je leeft maar 1x he. Hier kan ik me nu niet bepaald druk om maken, maar et is toch nix nieuws dat Cola niet bepaald gezond is ??

Het gaat niet alleen om de cola, het gaat gewoon om de zoetstoffen. En dit zit niet alleen in cola-light hoor, ook in alle andere light-drankjes en veel light-producten of kauwgom.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:09
Verwijderd
ik maak me er geen zorgen om, het is toch al lang bekend dat zoetstoffen schadelijk zijn? ik heb toch nog steeds liever zoetstoffen dan suiker. en ik rook ook..laat mij maar lekker ongezond zijn..echt het boeit me totaal niet.
*bereidt zich alvast voor op reacties*
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 19:52
cyrillic
cyrillic is offline
Citaat:
Tom' schreef:
Precies, en daarom ligt er ook nogsteeds tabak en alcohol in de winkel.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2002, 20:02
gna
gna is offline
ik heb het oorspronkelijke bericht aangepast door 1 goede link te plaatsen:
http://www.imagin.net/~abredon/links_aspartame.htm

als je het niet gelooft en denkt 'als het zo slecht was verkochten ze het niet' check dan de links die op die site staan!
Oud 01-03-2002, 08:54
MelodyofÐeath
MelodyofÐeath is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Citaat:
MelodyofÐeath schreef:

't gaat niet om het merk, maar om de zoetstoffen.
weet ik wel maar omdat er zo duidelijk cocacola staat...snap
Oud 01-03-2002, 15:08
miss Elise
miss Elise is offline
ik hoorde ook ergens dat je kanker kon krijgen van die cola-light enzo. maar ik neem aan dat het niet in ZULKE grote hoevelen in iets zit dat je meteen dood neervalt. dus het zal uiteindelijk wel meevallen........ (hoop ik)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 22:15
gna
gna is offline
dat klopt, het is ook alleen echt gevaarlijk
(levensbedreigend) als je ruim 2 liter cola per dag drinkt, maar elke hoeveelheid is schadelijk, iedere dag een blikje of glas zou na een paar jaar ook vervelende verschijnselen kunnen opleveren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten