![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En dat mag in principe niet aangepast worden in een ongrondwettige wet, dus zal dan eerst de grondwet aangepast moeten worden. Daarna zal de rechter echter nog toetsen aan EU verdragen, dus ben je nog geen stap verder ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
maar om wat is Verder wil ik even vragen wat men nou kan bereiken door een fout te negeren (een moordenaar vermoorden) in plaats van de fout te verbeteren. (ervoor zorgen dat de moordenaar inziet dat-ie fout was, en dat die dit recht mag zetten als hij weer teruggaat in de samenleving). REIE
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
REIE
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() de andere belangrijke redenen waren de kosten (niet naar amerika kijken, daar klopt wel wat meer niet) en het gevoel van veiligheid dat mensen krijgen |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik had het idee dat jij eraan refereerde dat die persoon wel dood is, en dat dat niet fijn is, ook al zou het dat wel kunnen zijn. Waarop ik stel dat jij (naar ik aanneem) niet weet hoe het is om dood te zijn. Daarom zie ik doodstraf ook niet als wraak, nog als straf. De enige waarvan je (bijna) zeker weet dat je ze pijn zal doen zijn de nabestaanden, en dat vind ik al vrij oneerlijk, andere mensen straffen voor de daden van de veroordeelden.
||
![]() |
Citaat:
Kosten zouden hier in Nederland ook hoog zijn, aangezien men vaker tot op het hoogst een juridische strijd zou gaan voeren, dat kost een hoop meer geld. Bovendien komt het veiligheidsgevoel komt het denk ik níet ten goede.
|
ik ben tegen de doodstraf.
Je kan wel zeggen alleen als het 100% zeker is Maar dan is de vraag wat is 100%?? als het op video staat? als er vingerafdrukken zijn? als een ambtenaar het gezien heeft?? De rechter weet het nooit 100% zeker als hij een beslissing maakt. In sommige zaken kan je wel zeggen dat het echt duidelijk is wie de moordenaar is. En verdient iemand het ook om de doodstraf te krijgen. maar ik vind liever dat je geen doodstraf kan hebben want het is beter om 1000 kindermoordernaars niet de doodstraf te geven dan 1 onschuldig iemand wel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. De kosten van doodstraf zijn hoger, of hooguit gelijk aan die van levenslang. Als ze de doodstraf veel goiedkoper dan levenslang konden maken, hadden ze dat ook wel gedaan. Lijkt me niet meer dan logisch. 3. Het gevoel van veiligheid als de doodstraf wordt ingevoerd? Niet in het geval van rationele mensen, want er is geen enkel bewijs dat de doodstraf op enige wijze de veiligheid verhoogt. Irrelevant argument dus.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() 2. speculatief, zeker als je het door een bedrijf (waar ze in sommige staten in amerika mee bezig zijn) laat doen of door de dierenarts kan het een stuk goedkoper 3. ik ben bereid die te aten vallen, maar het argument dat het de criminaliteitscijfers niet tegen gaat omdat dat in amerika het geval is spreek ik tegen, in Singapore werkt het perfect..... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Bovendien kan ik het feit waarom ik het doel de middelen níet vind heiligen wel gaan uitleggen, maar dat vind ik op dit moment niet nodig.
||
![]() |
Citaat:
Andere 2 wel ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() 2. Punt is dat niet de straf uitvoeren zelf veel kost, maar het juridische gebeuren er omheen de voornaamste kostenpost is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is al vaak genoeg voorgekomen dat iemand na jaren in de gevangenis gezeten te hebben toch vrij worden gesproken vanwege onschuld. Dat bedoel ik dus
||
![]() |
Citaat:
![]() Ben ik niet me je eens, een mening moet je kunnen onderbouwen, anders is het nutteloos. Ik heb een hekel aan dooddoeners als ieder zijn mening, en over smaak valt niet te twisten. Heb op dit moment enkel geen zin om het verder uit te gaan werken, sla er maar enkele werken van filosofen op na ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
met een rechter die een onschuldige ter dood veroordeelt zelf ook de doodstraf krijgt. en levenslang betekent in Nederland na aftrek van voorarrest en het tonen van goed gedrag acht jaar, maargoed, dat zou je kunne oplossen met bindende uitspraken wat straffen betrefd. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Onzin, er zijn veel bredere mogelijkheden ![]() ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. vijftig jaar tussen vier muren 2. direct sterven -het lijkt me dat iemand die levenslang zit ook nog zn leven lang kan procederen, en dat zo'n persoon ook niet veel perspectief heeft op reïntegratie. -een gevangene zal over het algemeen enkel kosten, bovendien, zou jij veel zin hebben om te werken als je toch nooit vrijkomt? ik zou vroegtijdig met pensioen gaan. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar je zegt ook 'gedeelte' en daarmee geef je indirect toe dat de doodstraf goedkoper is. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
laat dat bv 50% zijn (lijkt me nog zeer onrealistisch). een jaar gevangen zitten kost bv. inc. lonen bewakers, eten ,gas/licht/water en onderhoud gebouw, 20.000 euro (ook weer te weinig, maargoed), dan kost hij/zij 10.000 keer 50 is 500.000 euro. voor duizend euro wil ik best wel de schakelaar van de elektrische stoel omhalen hoor. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar kunnen we het financiele er uit laten? Dat vind ik eerlijk gezegd van minder belang, en we kunnen geen van beide absoluut bewijs leveren dat een van de 2 opties goedkoper is danwel duurder (wel aannemelijk maken, en ik vind persoonlijk dat ik het aannemelijker maak, maar daar ben jij het ongetwijfeld niet mee eens ![]()
Laatst gewijzigd op 13-10-2002 om 00:05. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar ethiek is wel zo vaag |
![]() |
||
Citaat:
Als een pedo iets met een klein meisje deed dat net nog in de zandbak speelde klopt het inderdaad voor 100% dat als deze vieze man wordt doodgemaakt hij het vanzelfsprekend niet weer zal doen. Maar als we zo gaan denken is "Fijenoord vak X" ook een potentiele kinderverkrachter. Verder zou dit meisje er niet bij gebaat zijn mocht Fijenoord vak X zich ook aan haar vergrijpen. Zo zie je maar dat wraak niets goed maakt, het zou jammer zijn als we een forummer minder hebben. Ik zei al dat straffen weinig zin heeft. Vooruitgang is constructief, achteruitgang destructief, kijk maar naar het verval van Ivoorkust. REIE
||
Citaat:
![]() (Dit wil niet zeggen dat ik er mee eens ben. Beter een slechte gezondheidszorg dan geen. Mijn oordeel daarover is iets genuanceerder. Doel je hier op euthanesie, Tefnacht? Dat lijkt me een keuze van de patient zelf, maar de overheid laat niet bewust mensen stikken. Dat valt onder interne organisatieproblemen bij ziekenhuizen...) REIE
||
Citaat:
M.b.t. het kostenargument: Zo heel veel mensen zitten hier niet een erg lange straf uit. Op dit moment zijn er (meen ik) 19 mensen in Nederland die een straf van 20 jaar uitzitten. Als levenslang in Nederland zou worden ingevoerd, zouden het er misschien een paar meer zijn, maar echt niet meer dan 50, schat ik). Zo extreem veel kan dat niet kosten (die tv's en spelcomputers betalen ze zelf), en voor die kosten wil ik maar al te graag belasting betalen.
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 16-10-2002 om 22:15. |
![]() |
||
Citaat:
En ik blijf er bij dat als iemand met opzet het leven van een ander ontneemd zijn/haar leven ook ontnomen moet worden, het liefst een langzame pijnlijke dood
||
Citaat:
||
Citaat:
Echt zo verschrikkelijk laag zijn die straffen ik kan er echt kwaad om worden ![]() Je kunt tegenwoordig gewoon iemand vermoorden en na een paar jaar weer vrij rondhuppellen ECHT BELACHELIJK!
||
![]() |
Citaat:
Hoe sneller ze weer gewoon kunnen functioneren, des te sneller gaan ze weer geld opbrengen voor de maatschappij.
|
[QUOTE]waaromniet? schreef:
Wat is daar zo belachelijk aan? Die mensen die een moord plegen moeten gewoon gelijk uit de samenleving worden verwijdert. Zulk soort mensen horen niet in de maatschappij. Word jij er slechter van als ze weer vrij rondlopen? Ja, die mensen zijn gewoon gevaarlijk Word het land er slechter van? Worden zij zelf er slechter van?Nee, tuurlijk niet! Hoe sneller ze weer gewoon kunnen functioneren, des te sneller gaan ze weer geld opbrengen voor de maatschappij. Die mensen kunnen ze dan nog altijd beter in de gevanenis laten werken daar kunnen ze ook functioneren en geld opbrengen
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Ieder mens weet dat moorden fout is dus zou het niet nodig moeten zijn dat mensen daar nog eens op gewezen worden. Iedereen verdient een 2e kans? Als de doodstraf er is denken de "normale" mensen wel een 2e x na voordat ze een moord plegen en de mensen die dat dan alsnog doen zijn gewoon ziek en nemen zelf dat risico. Btw, zoals ik al zei: Beter de doodstraf ( Waaromniet? schreef: Nee, waarom zouden ze in de gevangenis moeten blijven. Onnodige kosten) Die paar mensen minder daar wordt de bevolking ook ZEKER niet slechter op!
|
![]() |
|
|