|
k had geen zin om al die pagina's te lezen hoor, dus waarschijnlijk noem ik wat dingen dubbel.
Ik ben TEGEN de doodstraf, in alle gevallen, maar ik zal hier nog wat argumenten zetten. Ik doe idd ook wat dubbele, maar die zijn voor mij té belangrijk:
- je iemands leven afneemt. Je zegt dat men geen mensen mag vermoorden, en dan mag de staat het wel? Dat klopt niet, vind ik.
Dit is mijn belangrijkste reden, maar toch nog wat:
- het gebeurt subjectief-> een neger die in amerika een blanke vermoordt krijgt sneller de doodstraf dan een blanke die een neger vermoordt. ook ligt het eraan hoeveel geld de dader heeft.
- Het loopt uit de hand: de drempel gaat steeds lager liggen. eerst moest je vele mensen hebben vermoord, maar nu kan je veel sneller de doodstraf krijgen. In Iran heeft een man de doodstraf gekregen omdat hij een vrouw kuste, en in China zijn er mensen veroordeeld omdat ze een fiets hadden gestolen! Dat gaat toch echt te ver. Het zijn misschien wat extreme gevallen, maar je moet niet vergeten dat sowieso de doodstraf sneller gegeven wordt.
-het lost niks op, ik vind dat je mensen moet helpen en hen leren te beseffen wat ze hebben gedaan. ze moeten behandeld worden, niet vermoord! dan leren ze niks!
- te vaak wordt de verkeerde gedood, de criminaliteit gaat er niet van achteruit, en het is duurder dan levenslang.
- Je geeft mensen het verkeerde voorbeeld. Ze hebben sneller het gevoel dat ze het recht in eigen hand mogen nemen. Nog een ander voorbeeld dat je iets verkeerds voordoet: in (volgens mij) Pakistan werden er mensen openbaar opgehangen, en in de dagen daarna zijn er vele kinderen gestorven. zij dachten dat het normaal was, en deden het dus na. Net zoals jij misschien vroeger oorlogje speelde. De kinderen hingen elkaar op, met springtouwen en zo, en in sommige gevallen kwam er gelukkig net op tijd een volwassene aan.
- ook worden mensen op gruwelijke wijze vermoord. In z-Amerika was er iemand die een spuit zou krijgen, maar tijdens zijn executie viel de stroom uit. hij heeft 11 minuten moeten lijden! dit lijkt misschien wat weinig volgens sommigen, maar dat gif is zo pijnlijk, dat 11 minuten een eeuwigheid is!
ook werd er ergens anders (azie dacht ik) iemand gefussileerd, en daarna naar het ziekenhuis gebracht. de organen van de moordenaars werden namelijk weer gebruikt. Hij bleek nog te leven! ze hebben hem toen teruggebracht naar het fussileerveld en hebben hem nog een keer door het hoofd geschoten. in totaal duurde dit zo'n 36 uur!
|