Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2004, 22:01
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 03-04-2004 @ 21:47 :
nee de vader word god genoemd, jezus is ook god en de heilige geest ook.
Jezus is toch de zoon van god volgens christenen?
En de heilige geest is.. erm iets
en samen zijn ze god, toch?
Oud 05-04-2004, 11:40
Einherjar
Einherjar is offline
Wil men weten wat men bedoeld met de drieëenheid bedoeld wordt, kan men het best de christelijke geloofsbelijdenissen er op na slaan.

Geloofsbelijdenis van Athanasius

1) Al wie behouden wil worden, moet voor alles het algemeen geloof vasthouden; (2) als iemand dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal hij ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
(3) Het algemeen geloof nu is dit, dat wij de ene God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren, (4) zonder de Personen te vermengen of het wezen te delen. (5) Want de Persoon van de Vader en die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden, (6) maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid, dezelfde eeuwige majesteit.
(7) Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest. (8) Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest; (9) onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest; (10) eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest. (11) En toch zijn Zij niet drie eeuwigen, maar één eeuwige; (12) zoals Zij niet drie ongeschapenen of drie onmetelijken zijn, maar één ongeschapene en één onmetelijke.
(13) Evenzo is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig; (14) en toch zijn Zij niet drie almachtigen, maar één almachtige.
(15) Zo is de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God; (16) en toch zijn Zij niet drie Goden, maar één God. (17) Zo is de Vader Here, de Zoon Here, de Heilige Geest Here; (18) en toch zijn Zij niet drie Heren, maar één Here. (19)Want zoals de christelijke waarheid ons noodzaakt elke Persoon afzonderlijk als God en als Here te belijden, zo belet het algemeen geloof ons van drie Goden of Heren te spreken.
(20) De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht. (21) De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht. (22) De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van hen uit. (23) Eén Vader dus, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten. (24) En in deze Drieéenheid is geen sprake van eerder of later, noch van meer of minder, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid. (25) Daarom moet, zoals reeds gezegd werd, in alle opzichten zowel de Eenheid in de Drieheid als de Drieheid in de Eenheid vereerd worden.
(26) Wie dus behouden wil worden, moet wat betreft de Drieëenheid deze overtuiging hebben.
(27) Maar het is voor zijn eeuwig behoud noodzakelijk dat hij ook de vleeswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft. (28) Het ware geloof is nu, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is. (29) God is Hij uit het wezen van de Vader, voortgebracht voor de tijden, en mens is Hij uit het wezen van zijn moeder, geboren in de tijd; (30) volkomen God en volkomen mens, met een menselijke ziel en een menselijk lichaam; (31) gelijk aan de Vader naar zijn goddelijke natuur, minder dan de Vader naar zijn menselijke natuur. (32) En hoewel Hij God en mens is, is Hij toch niet twee, maar één Christus. (33) Eén is Hij, echter niet doordat zijn goddelijke natuur in de menselijke veranderde, maar doordat Hij als God de menselijke natuur aannam. (34) Eén is Hij, volstrekt niet door vermenging van naturen, maar door eenheid van Persoon. (35) Want zoals ziel en lichaam één mens zijn, zo zijn God en mens één Christus.
(36) Hij heeft geleden voor ons behoud, is neergedaald in de hel en op de derde dag opgestaan uit de doden. (37) Hij is opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden. (38) Bij zijn komst zullen alle mensen opstaan met hun lichaam en zij zullen rekenschap afleggen van hun daden. (39) En zij die het goede gedaan hebben, zullen het eeuwige leven ingaan, maar zij die het kwade gedaan hebben, het eeuwige vuur.
(40) Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnen worden.
Oud 05-04-2004, 18:30
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
De drie-eenheid is te vergelijken met water: water kan een gas zijn, vloeibaar of ijs, maar het blijft water. De vergelijking met de drieeenheid is niet helemaal sluitend, maar wat rest is dat God, Jezus en de Heilige Geest één van denken zijn en van doen. Ze zijn gelijk, en toch niet gelijk. Jezus is bijvoorbeeld honderd procent God en honderd procent mens. De Heilige Geest is trouwens zeer beslist een persoon, absoluut geen kracht (zoals eerder door ik weet niet wie werd beweerd). Verder is het gewoon bijbels (Johannes 1, 1 Johannes5) gefundeerd en is het geen verzinsel afkomstig van een een of ander concilie. Eraan toe moet gevoegd worden dat in het Christelijk geloof het heel moeilijk is om een beeld te vormen van God, dus als je dit niet begrijpt moet je niet gaan proberen het wel te begrijpen.
Oud 05-04-2004, 18:52
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 03-04-2004 @ 19:13 :
ja, misschien wel, maar dat is polytheisme of het is iiog net zo goed op de goden van de olympos te projecteren als op jouw god.
1. De suggestie van polytheisme is natuurlijk volslagen onzin. Nogmaals: dat wat deze drie personen God maakt, is gelijk, de rest is verschillend.

2. Inderdaad zou deze leer ook op de goden des Olympus te projecteren zijn (een soort polyeenheid), echter, deze polyeenheid is geen onderdeel van de leer van de oude Grieken en de drie-eenheid is wel onderdeel van de leer van het Christendom, simpelweg omdat dat in de Bijbel staan (Jacobus 5)
Oud 05-04-2004, 19:32
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Il organista schreef op 05-04-2004 @ 19:52 :
simpelweg omdat dat in de Bijbel staan (Jacobus 5)
hahaha
Oud 06-04-2004, 19:23
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 05-04-2004 @ 20:32 :
hahaha
Hoezo hahaha? Begrijp me goed: ik zeg niet dat de drie-eenheid per definitie waar is, omdat deze in de Bijbel staat.

Ik zeg dat de drie-eenheid deel uitmaakt van de christelijke leer, omdat deze theorie in de Bijbel genoemd wordt. Dat is niet lachwekkend, doch realiteit, lijkt me.
Oud 07-04-2004, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 05-04-2004 @ 19:30 :
De drie-eenheid is te vergelijken met water: water kan een gas zijn, vloeibaar of ijs, maar het blijft water.
Ik had het zelf niet beter kunnen uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 09:21
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 05-04-2004 @ 19:52 :
1. De suggestie van polytheisme is natuurlijk volslagen onzin. Nogmaals: dat wat deze drie personen God maakt, is gelijk, de rest is verschillend.

2. Inderdaad zou deze leer ook op de goden des Olympus te projecteren zijn (een soort polyeenheid), echter, deze polyeenheid is geen onderdeel van de leer van de oude Grieken en de drie-eenheid is wel onderdeel van de leer van het Christendom, simpelweg omdat dat in de Bijbel staan (Jacobus 5)
wat jou mens maakt, is gelijk wat mij mens maakt, en gelukkig ben ik toch jou niet
Oud 07-04-2004, 10:11
Verwijderd
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2004 @ 17:31 :
daarom schrijven we god op internet als god.
O mijn god!

ik kon het niet laten
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 10:43
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 28-03-2004 @ 14:33 :
Jezus was een half god he, net als Hercules. Alleen hoefde Jezus geen werken te verrichten. En was Hij minder sterk.
???? Nee -joh!

Hoe weird het ook klinkt, Jezus was 100% God èn 100% mens!!!

Goeie vraag trouwens, zelfs als christen weet ik niet precies wat ik er mee moet, maar het volgende weet ik wel:

De Heilige Geest voedt en inspireert je geloof. Je geloof komt niet gewoon ergens vandaan, nee, daar is de Heilige Geest bij betrokken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 10:47
Verwijderd
Citaat:
thabomb1986 schreef op 07-04-2004 @ 11:43 :
???? Nee -joh!
Hoe weird het ook klinkt, Jezus was 100% God èn 100% mens!!!
Klinkt eigenlijk best logisch,

"G-d schiep de mens naar zijn evenbeeld"

Dus G-d heeft een lichaam. Dus hij zou een kind kunnen krijgen.
En aangezien iemand zijn zoon ook weleens "eigen bloed" noemt. Van hetzelfde vlees dus. Dus eigenlijk ben je dan van hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:22
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 07-04-2004 @ 11:47 :
Klinkt eigenlijk best logisch,

"G-d schiep de mens naar zijn evenbeeld"

Dus G-d heeft een lichaam. Dus hij zou een kind kunnen krijgen.
En aangezien iemand zijn zoon ook weleens "eigen bloed" noemt. Van hetzelfde vlees dus. Dus eigenlijk ben je dan van hetzelfde.
de meeste Christenen lynchen je nu, gooien je achter een bosje, verontschuldigen zich en vertellen dat je niet wist wat je zei.

ok, iets genuanceerder dan:
ik heb van een hoop Christenen altijd geleerd dat dat evenbeeld alleen maar psychisch was, en zeker niet lichamelijk, en dat ik dacht dat dat wel zo was om dat ik me god te menselijk voorstelde.

maar dat is alleen maar wat ik gehoord heb hoor, van slechts zowat iedereen waarmee ik er over praatte...
Oud 07-04-2004, 18:04
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 07-04-2004 @ 10:21 :
wat jou mens maakt, is gelijk wat mij mens maakt, en gelukkig ben ik toch jou niet
Desalniettemin zijn we allebei mens, doch verschillend: Karel en Bärry, doch beide mensen, Jezus, de Vader, de Heilige Geest, doch alledrie God. Je begint het te begrijpen...
Oud 08-04-2004, 09:22
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Il organista schreef op 07-04-2004 @ 19:04 :
Desalniettemin zijn we allebei mens, doch verschillend: Karel en Bärry, doch beide mensen, Jezus, de Vader, de Heilige Geest, doch alledrie God. Je begint het te begrijpen...
idd je begint het te snappen:

karel, bärry, doch beide mens
jezus, vader, doch beide God

vertel me eens, mijn waarde: hoeveel mensen zijn karel en bärry samen?
Oud 08-04-2004, 09:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JaJ schreef op 07-04-2004 @ 18:22 :

ik heb van een hoop Christenen altijd geleerd dat dat evenbeeld alleen maar psychisch was, en zeker niet lichamelijk, en dat ik dacht dat dat wel zo was om dat ik me god te menselijk voorstelde.
Waarom komen christenen dan met een man met een lange baard in en wit gewaad aan?

voorbeeldje:
Oud 08-04-2004, 12:30
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-04-2004 @ 10:37 :
Waarom komen christenen dan met een man met een lange baard in en wit gewaad aan?

voorbeeldje:
[afbeelding]
geen idee

michelangelo gaf God het hoofd van de toenheersende paus, die man had stijl
Oud 08-04-2004, 12:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
JaJ schreef op 08-04-2004 @ 13:30 :
geen idee

michelangelo gaf God het hoofd van de toenheersende paus, die man had stijl
haha was dat vrijwillig of had de paus m dat opgedragen?
Oud 08-04-2004, 13:14
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Gatara schreef op 08-04-2004 @ 13:49 :
haha was dat vrijwillig of had de paus m dat opgedragen?
een paus in de renaissance die beveelt dat zijn beeltenis overal te vinden moet zijn???

waar haal je het lef dat te suggereren vandaaaaan?

Oud 08-04-2004, 14:06
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
JaJ schreef op 08-04-2004 @ 14:14 :
een paus in de renaissance die beveelt dat zijn beeltenis overal te vinden moet zijn???

waar haal je het lef dat te suggereren vandaaaaan?

Oud 08-04-2004, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 08-04-2004 @ 10:37 :
Uhm...volgens "ons" geloof mag je geen beeltenis maken van G_d. Niet als beeld, schilderij of hoe dan ook. En ik weet niet hoe jij eraan komt dat christenen G_d als man met witte lange haren komt.

Zoiets is zeker niet bedacht door echte christenen want die mogen eigenlijk geen beeld maken van G_d.
Trouwens dit staat in de 10 geboden. En waarom zou G_d dit gebod hebben bedacht als hij geen lichaam had? Naar mijn mening heeft G_d een lichaam. Alleen niet zoals ons, want Hij is perfect. En dan word er gezegt dat alle christenen me zouden lynchen? Hoezo? Mag ik geen mening hebben ofzo?

En dat dingetje wat ik typte een aantal post hierboven was meer als voorbeeld trouwens hoor. G_d heeft natuurlijk niet letterlijk een kind gekregen met Maria ofzo. Dus DAT stukje bedoelde ik niet letterlijk.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:45
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 08-04-2004 @ 15:36 :
Uhm...volgens "ons" geloof mag je geen beeltenis maken van G_d. Niet als beeld, schilderij of hoe dan ook. En ik weet niet hoe jij eraan komt dat christenen G_d als man met witte lange haren komt.

Zoiets is zeker niet bedacht door echte christenen want die mogen eigenlijk geen beeld maken van G_d.
Trouwens dit staat in de 10 geboden. En waarom zou G_d dit gebod hebben bedacht als hij geen lichaam had? Naar mijn mening heeft G_d een lichaam. Alleen niet zoals ons, want Hij is perfect. En dan word er gezegt dat alle christenen me zouden lynchen? Hoezo? Mag ik geen mening hebben ofzo?

En dat dingetje wat ik typte een aantal post hierboven was meer als voorbeeld trouwens hoor. G_d heeft natuurlijk niet letterlijk een kind gekregen met Maria ofzo. Dus DAT stukje bedoelde ik niet letterlijk.
wat vreemd dat ik wel weet hoe ze er aan komt, want er zijn ik weet niet hoeveel plaatjes van een bejaarde man met baard te vinden, ook in kerken. in Christelijke kerken zelfs. en aangezien we het over de drieeenheid hebben, is Christus ook god, en daar zijn nog veeeeel meer plaatjes van. dus of alle kerken worden door ketters gebouwd, of je gedachtte dat Christenen zich aan hun regeltjes houden klopt niet.
(sorry)

zeggen dat men je niet mag afbeelden lijkt me zeer passen bij een god zonder lichaam, onder het motto, zo maken ze een verkeerd beeld van me, door me een lichaam toe te dienen.

jij mag rustig een mening hebben.
Reageren

Regels voor berichten