![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kunt ook een programma halen dat het gedrag van een mens simuleert maar dat werkt intern totaal anders als een menselijk brein. Je moet een enorm uitgebreid programma maken om het gedrag van een mens heel precies te simuleren. Ik denk dat dit velen malen moeilijker of misschien zelfs onmogelijk zal blijken. Het is niet voor niets dat de hersenen werken zoals ze dat doen. En dat over neutronen, dat heeft er al helemaal niets mee te maken. En waarom die persoon een tijdreiziger moet zijn snap ik al helemaal niet.
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
verder vind ik het bestaan van de vrije wil kopelen aan wle of neit voorspelbaarheid niet relevant ook iets wat je kunt voorspellen kan een vrije wil hebben ik snap niet waarom machienes geen vrije wil zouden kunnen hebben als je er van uit gaat dat de mens er wel 1 heeft |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
In eerste instantie lijkt het zo dat een machine ook vrije keuzes kan maken, maar dat is niet zo, want (1) een machine kan alleen keuzes maken uit voorgeschreven opties en (2) die machine kan alleen een keuze maken volgens welke het voorgeprogrammeerd is te kiezen. Een mens staat naast de bovenstaande ook andere mogelijkheden tot beschikking: (1) een mens kan naast bestaande keuzes op eigen initiatief keuzes scheppen en daaruit volgt dat (2) een mens kan andere dan voorgeprogrammeerde keuzes kiezen. Het verschil zit dus in dat een machine altijd op basis van door iets andere opgegeven keuzemogelijkheden de wil uitoefent, terwijl de mens ook eigen keuzes kan creëeren. Nu lokt dit het tegenargument uit, dat een machine geprogrammeerd kan worden om nieuwe keuzes te scheppen, doch in dat geval stelt nog steeds iets anders de grenzen tussen welke de machine kan kiezen - dwz dat de machine geen nieuwe opties kan scheppen buiten de voorgeprogrammeerde grenzen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() voor mij is het zo os je meot vinden dat mensen geen vrije wil hebben of je meot acceptere dat sommige machienes ook een vrije wil kunnen hebben |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
1. de mens heeft geen vrije wil, de machine heeft geen vrije wil 2. de mens heeft een vrije wil, de machine heeft geen vrije wil 3. de mens heeft geen vrije wil, de machine heeft een vrije wil 4. de mens heeft een vrije wil, de machine heeft een vrije wil Hieruit blijkt ook het antwoord op je vraag "ik snap niet waarom machines geen vrije wil zouden kunnen hebben, als je er vanuit gaat dat de mens er wel een heeft?". Mijn aanname betreft dat de twee verschillen. De een kan dus wel iets 'bezitten', terwijl de ander dat niet doet. Jouw aanname betreft dat de twee niet verschillen. Laatst gewijzigd op 16-04-2004 om 15:58. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
maar daar geloof ik niet in verder wil ik zeggen je hebt machienes en machienes je kunt een rekenmachiene natuurlijk neit gaan vergelijken met een mens dit had je wel door dnek ik maar even voor de duidelijk heid ![]() dat ik eht over de tekomst heb en dat de duige machienes die we hebben erder kunt vergelijken met insecten of muizen ofzo |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En iid: niet-kiezen is ook een keuze, wat duidt op dat de mens - anders dan een machine - vrij kan kiezen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Anderzijds kunnen we zijn gedachtengoed best toepassen op dit probleem. Het gaat bij Descartes' overtuiging meer om een epistemologische (kennistheoretische) these, waarvan we kunnen afvragen of die ook niet in gelijke mate opgaat voor een machine - hoewel ikzelf dat niet aannemelijk acht. Mijn argument daarvoor: hij ging op zoek naar die ene zaak, waarvan hij zeker wist dat het waar was. Maar hij vond het niet. Hij twijfelde aan alles en dat leverde hem uiteindelijk zijn waarheid op: de zekerheid dat hij aan alles twijfelde. Nu, deze kennis die betwijfeling is naar mijn mening een typisch menselijke eigenschap, die we bij machines niet (ongeprogrammeerd) terug kunnen vinden. Een verschil tussen mens en machine dus. Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Bovendien staat het ontkennen van keuzebeperkingen gelijk aan het ontkennen van de dingen om je heen, die je in je keuzemogelijkheden beperken. En: misschien dat onze hersenen een schier oneindig veel keuzes kunnen verzinnen, maar dat betekent niet dat die verzameling onuitputtelijk is. Er zal een moment bestaan, waarop alle mogelijke keuzes zijn aangeboord. Citaat:
Maar ik laat deze definitie verder aan jou over... Ik denk dat vrije wil mogelijk is binnen beperkingen, omdat je wellicht in je keuzes beperkt bent, maar niet in het maken van je keuze. |
![]() |
|
Vraagje aan Alluman:
Je zegt dat een machine geen vrije wil heeft omdat wij weten wat ie gaat doen. Maar stel nu we hebben alle processen van het menselijk lichaam in kaart gebracht (dus vanaf externe prikkel,verwerking in de hersens tot actie) dan weet je dus wie wat wanneer doet en waarom. Maar dan is de vrije wil toch nog steeds aanwezig, nietwaar?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dan nu een tegenvraag op jouw vraag: is vrije wil te voorspellen door op nano-biologisch terrein de mens volledig in kaart te brengen? |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||