Advertentie | |
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niemand kan weten dat God er niet is. Niemand kan bewijzen dat Hij er wel is.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Maar voor veel mensen (ook voor mij) doet het pijn om met de realiteit geconfronteerd te worden. En ook al zou ik liever in een droomwereld leven en geloven dat de almachtige god mij na dit leven noch een leven in de algoede hemel gunt, ik ben ervan overtuigd dat het zo niet in elkaar zit. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het was eerder als een vraag bedoeld, al heb ik mezelf mss niet zo goed uitgedrukt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Feit blijft dat je ook geen onomstoten bewijs kan geven voor het niet bestaan van een God, eventueel anders dan hij in de christelijke bijbel wordt omschreven. Die argumenten die jij geeft voor het niet bestaan van een God zijn onzin. God zou best verandwoordelijk kunnen zijn voor de loop van de natuur zoals die nu is, wat jij wetenschap noemt. Overigens vind ik het ook onzin om aan te nemen dat hij wel bestaat, en al helemaal om aan te nemen dat hij is zoals het christendom of de islam dat aangeeft. Je past je leven aan aan het ideaalbeeld van een waanzinnige priester die een aantal duizend jaar geleden beweerde dat hij het woord van God heeft opgeschreven. Leef je eigen leven, met je eigen doelen. Ik weet niet wat waanzinniger is: Aan nemen dat dit alles puur toeval is, of aannemen dat dit alles is zoals een perfecte barmhartige meelevende God het gewilt zou hebben.
||
Citaat:
Hij is mannelijk ja. Lees alleen maar eens het eerste bijbelboek. Het gaat over 'Hem' en Hij schiep Adam naar Zijn beeld. Verder gaat het over de Vader en Abba (=papa). |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
uitwerking voor meer open-minded personen De reden dat God Hij wordt genoemd heeft te maken met het tijdbeeld waarin Hij is verzonnen, zo'n 5700 jaar geleden. Toendertijd had men in het midden-oosten (en vrijwel overal op de wereld) erg patriagala samenlevingsvormen, de man was de baas. Logisch dan ook om de hoogste baas ook maar mannelijk te maken. Volkeren met een rijkere fantasie en liberalere samenlevingsvormen bedachten varieteiten aan goden en godinnen, wat tevens gedsdienstoorlogen voorkwam (aanbad iemand een andere god, OK schreven ze Hem of haar gewoon erbij ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder wilde ik met dit stukje aangeven dat er zoveel verzinsels zijn van mensen waar je ook in kan geloven, maar dat het nut ervan ver te zoeken is. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Verder denk ik niet dat je naar de evangelieën moet kijken als een geschiedschrijving, maar als boeken met een specifiek doel. Of dit nou een doel was dat direct van God kwam, of een doel dat in gegeven was door de gevestigde orde 2000 jaar terug, daar mag je over twisten.
||
Citaat:
De link tussen de laatste twee zinnen mis ik even hoor. Alle geschriften uit de geschiedenis worden eigenlijk geloofd, maar de bijbel niet omdat mensen dat hebben geschreven? Wist je dat er naast de bijbel talloze andere bronnen zijn die over Jezus en de kruisiging vertellen? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien over het gebeuren, maar maakt het feit dat er iemand genaamd Jesus gekruisigd is hem de zoon van god? De bijbel wordt niet altijd geloofd omdat dat ten eerste geschreven is door primitieve en *drummroll plz, magic word* bijgelovige mensen die nog geen f*ck wisten hoe de wereld om hen heen werkte, al het onverklaarbare was een wonder (of straf, meestal straf) van god. En trouwens de bijbel heeft zo'n houding van "alles wat in de bijbel staat is waar, want dat staat in de bijbel want de bijbel is gedicteerd door god, want dat staat ook in de bijbel". vindt jij daar niks vreemd aan?
|
Verwijderd
|
ik denk niet dat God het wil dat mensen zoals jou buurjongen op zo'n vroege leeftijd overlijden. Net als dat God heus niet wil dat er mensen gemarteld worden en je kan denk ik niet zeggen dat het je tijd is om te gaan of dat het God's wil geweest is. Maar dat is maar net hoe jij er tegenaan kijkt. en wat je zelf gelooft
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Soms kun je wel zeggen; ''ik geloof niet''', maar sommige mensen denken dan dat je zegt; ''ik geloof niet in God...''
Ik geloof ook niet in een man of een vrouw (of wat dan ook) die de wereld gemaakt heeft...In elk mens schuilt agressie (op welke manier dan ook) en op welke manier je dat uit, moet je zelf bepalen (kerk, museum, disco enz).
||
![]() |
Citaat:
http://www.skepp.be/thema/bijbelse_t...jdigheden.html 1. DE OPSTANDING VAN JEZUS Geen enkele ernstige geschiedkundige en zelfs vele theologen twijfelen niet aan het mytische karakter van de opstanding. Laat de tegenstrijdigheden voor zich spreken: VERSIE PAULUS: (teksten opgetekend ca. 50 - 56 n.C.): Bij Paulus staat er dat Jezus begraven is, dat hij de derde dag volgens de schriften verschenen is aan Petrus, aan de 12, aan 500, aan Jacobus, aan de apostelen en aan Paulus zelf. Dus geen vermelding van plaats of tijd, en geen leeg graf. VERSIE MARCUS: (teksten opgetekend ca 69-70 n.C.) krijgen we een beschrijving van de begrafenis en het wikkelen in een lijkwade, door Jozef van Arimathea, met de 2 Maria's als getuigen. De zondag gaan drie vrouwen naar het graf om hem te balsemen (alsof hij nog niet gebalsemd was door Jozef van Arimathea!). "De zon is juist op" "De steen is weggerold" VERSIE MATTHEUS: (teksten opgetekend ca 80 n.C.) Mattheüs volgt gedeeltelijk Marcus, maar voegt er iets aan toe: het is een smetteloze lijkwade en een nieuw graf. De zondag komen de 2 Maria¹s naar het graf (geen drie, zoals bij Marcus) Er is een aardbeving (geen enkele van de drie andere evangelisten en geen enkele historicus of astronoom weet iets van die aardbeving - ook legendarisch dus) Een engel daalt uit de hemel, rolt de steen weg en gaat buiten op die steen zitten. Bij Marcus zit er één engel in het graf, nu zit er één engel buiten op de steen van het graf. VERSIE LUCAS: (teksten opgetekend ca. 80 - 90 n.C.) is het helemaal andersom. Heel vlug is er een verschijning van Jezus aan de leerlingen van Emmaüs, dan aan Petrus, en aan de elf. Hij toont zijn handen en voeten, hij eet voor hun ogen. Nog dezelfde dag vaart hij ten hemel. Er zijn dus geen verschijningen in Galilea. Kortom, volgens Marcus en Mattheüs zijn er alleen verschijningen aan de leerlingen in Galilea. Volgens Lucas kunnen er alleen geweest zijn in Judea! Versie Johannes (teksten opgetekend ca. 90 - 110) heeft Jozef van Arimathea met 100 pond(!) welriekende kruiden het lichaam gebalsemd. Men vraagt zich af waarom die vrouwen (bij Mc en Mt) nog willen gaan balsemen, aangezien ze het gezien hadden! Maria Magdalena komt nu alleen bij het graf (er is geen sprake van andere vrouwen). Het is nog donker (bij Marcus was de zon net op). Er is geen aardbeving (zoals bij Mattheüs) Er zijn geen engelen aanwezig (volgens de andere evangelisten wel) Deze tegenstrijdige versies tonen duidelijk aan dat er van onfeilbare goddelijke inspiratie geen sprake kan zijn, maar dat dit het resultaat is van menselijke verhalen die ontstaan zijn in de tradities van verschillende kerken en religieuze gemeenschappen, die toen bestonden.
Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 09:10. |
![]() |
|
'Dat de evangeliën wat van elkaar afwijken is misschien zo, maar ja de een kijkt er zo tegenaan, de ander weer zo.
Ze zijn ook voor verschillende groepen geschreven, mischien heeft de een iets wat voor joden heel normaal was uitgelegd voor de andere mensen van die tijd met een situatie uit die tijd. Dan is toch niet de hele bijbel meteen onwaar? Onzin. Trouwens de een vertelt ook andere gebeurtenissen als de ander, omdat ze allemaal verschillende dingen belangrijk vonden, en het waren geen domme mensen die dat schreven, sommigen ware geschiedkundigen geloof ik. Lucas was in elk geval dokter, dus denk je nou echt dat ze het allemaal gaan zitten verzinnen? Oh ja en deze wereld is trouwens mijn bewijs voor het bestaan van een God. Dit kan toch niet allemaal ontstaan zijn door een knal door 2 opeenbotsende moleculen (waar kwamen die moleculen dan vandaan?) als je dat gelooft heb je pas een sterk geloof...
||
![]() |
Citaat:
Nu gaan jullie wel in op de details die verschillen, maar jullie gaan niet in op het feit waarom god dan verschillende versies toelaat in zijn bijbel, terwijl hij dat met zijn superkrachten makkelijk had kunnen voorkomen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Overigens; waarom zou God wachten met het verkondigen van De Waarheid, tot de mens het schrift heeft uitgevonden...
Laatst gewijzigd op 29-10-2003 om 15:28. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() over die verschillende versies: noem eens een verschil tusen de evangeliën ik kan er zo niet een bedenken...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()