Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2001, 16:23
Jozzy
Jozzy is offline
Natuurlijk, ik begrijp dat ze tijdens het "transport" een veel hoger voltage gebruiken, omdat een deel onderweg verdwijnt. Maar in de post van Fleet Admiral staat dat ze nu op 1,5kV werken (dan bedoel ik dus níet die transportspanning). Beetje ehh... apart om van 1,5 naar 25 kiloVolt te gaan, vandaar dat ik zo verbaasd was.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2001, 16:31
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Beetje ehh... apart om van 1,5 naar 25 kiloVolt te gaan, vandaar dat ik zo verbaasd was.
Frankrijk en Belgie zitten ook op 25kV geloof ik, dat is de reden dat nederland ook naar die spanning wil. Als je naar 3kV gaat heb je zo weer problemen.

Probleem is dat overal nieuwe bovenleidingen opgehangen moeten worden, je kunt op de huidige bovenleidingen geen 25kV zetten.

Met citaat reageren
Oud 28-11-2001, 16:34
Jozzy
Jozzy is offline
Hmm dat gaat wel wat eurocentjes kosten ja (en wie mag dat betalen? ). Maar het is idd goed, om als je de spanning toch al omhoog gooit, het meteen goed te doen om wat "achter de hand" te houden...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2001, 16:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Zullen we het weer even over auto's hebben ipv treinen?
Oud 29-11-2001, 17:29
imre
imre is offline
Citaat:
xXwillemXx schreef:

juist ja, als je 1 keer zoiets veroorzaakt ben je in mijn ogen het rijbewijs niet waard.
Precies, dat vind ik ook.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2001, 18:31
Myst
Myst is offline
Voor de mensen die tégen het puntenrijbewijs zijn:

Klinkt alsof jullie van plan zijn om binnen 5 jaar veel te hard te gaan rijden, dronken achter het stuur te gaan zitten en je auto total loss te rijden... Wees blij als je levend uit ook maar één van deze overtredingen komt, je bent toch niet van plan om 3 x in 5 jaar je eigen leven te gaan riskeren?

Logisch dat de regering het zo aanpakt, lekkere instelling. Ga zo door.

Overigens ben ik wel voor om dit puntenrijbewijs voor iedereen te laten invoeren, ervaren automobilisten kunnen zich net zo goed roekeloos gedragen in het verkeer:

"Ik ben een motorrijder, en ben deze zomer van achteren aangereden terwijl ik stil stond voor een rood verkeerslicht.
De dader was een heer van +/- 40 jaar en een "ervaren" chauffeur. Deze man reed gewoon te hard, en was niet met het verkeer bezig. (12 dagen oude baby lag achterin...)
Waarom wordt het puntenrijbewijs niet voor iedereen ingevoerd? Elke bestuurder, niet alleen een beginnende, rijdt immers in een brok ijzer van zo'n 800 kilo. Een potentiële bom."
Pim Schilperoort - 27.11.2001
Bron: Nu.nl
Met citaat reageren
Oud 29-11-2001, 18:39
Sirius
Sirius is offline
Ik vind het wel cool dat we nu van het puntenrijbewijs naar de NS zijn gedaald. ja gedaald, want het OV staat tegenwoordig niet boven het zelf-rijden... k vraag me trouwens af of dat ooit nog gebeurd... dennk vannie! Wie wil r nou vertraging! whaha, not me
Oud 29-11-2001, 18:49
Sirius
Sirius is offline
ok! ja sorry, ik had weer eens niet goed gelezen, ja doe ik wel vaker! We zijn dus inmiddels alweer een pagina verder! excuus

Wat betreft het puntenrijbewijs: Het is juist een heel goed idee van de regering om het zo aan te pakken. Er gebeuren nou een maal hier in Nederland, in dat overvolle land met de overvolle snelwegen, veel ongelukken met veel schlachtoffers. Dat aantal moet natuurlijk verminderd worden, zo min mogenlijk gewonden en doden, dus wat doe je? Juist, je wordt strenger. En als je een jongere bent is het logisch dat je je verzet tegen een strengere hand, laten we daten even het voor-de-hand-liggende gedrag noemen (denk aan school!), maar er wordt toch wel verwacht dat je in het verkeer en achter het stuur een andere metaliteit toont en je dus volwassen gedraagt. Voor de volwassenen moet dat overigens niet moeilijk zijn.

Ik hoop dus wel van harte dat dat puntenrijbewijs gaat lukken, en dat er uit cijfers gaat blijken dat er inderdaad minder verkeersschlachtoffers vallen.

grtzzz
Oud 29-11-2001, 22:17
^Duke^
^Duke^ is offline
Citaat:
Heb geen zin om op al je idiote argumenten te antwoorden.
Juist ja. Leuk discussieren met jou.

Citaat:
Voor mij is het door een eenrichtingsweg rijden (in de verkeerde richting ) wel egelijk een ernstige zaak. Vorig jaar ben ik aangereden door een auto die uit een eenrichtingsweg kwam.
Niet erg objectief he?

Wel klote voor je trouwens
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 00:36
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Dat wil zeggen:

-stoptreinen rijden 160 ipv. 120
-sneltreinen en intercitys rijden 200 ipv. 140
-hogesnelheidslijnen voor 250 tot 350 km/h door het hele land
-prijzen met 30% omlaag
-het geld dat nu aan wegen wordt verspild aan de spoorwegen en overig OV besteden
-meer ruimte voor gehandicapten in het OV
-Luxer OV en meer scheiding tussen korte en lange-afstandsverkeer
-voltage verhogen van 1500V naar 3000V
-oude spoorlijnen heropenen
-meer internationaal treinverkeer, en goedkoper
-meer soorten treinen invoeren
-treinen ook s'naachts laten rijden

Allemaal dingen in Duitsland al succesvol zijn gedaan.

Heb je ergens nog 30 miljard liggen?
Oud 30-11-2001, 08:44
ExTeRmInAtOr2
ExTeRmInAtOr2 is offline
Ik vind dat als je dodelijke ongelukken veroorzaakt dat ze dan wel je rijbewijs mogen afpakken maar voor te hard rijden?
En ook dat promilage is veel te laag.
0,2 promile? Dat is iets van 1 a 2 bierjes. Dat is absurd laag.
Oud 30-11-2001, 23:43
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
ExTeRmInAtOr2 schreef:
Vinnik nie. Zo voorkom je juist dat mensen denken "nou ja, die paar biertjes voel ik toch niets van". Bij een biertje of 2/3 gaat je reactievermogen al meetbaar achteruit.
Oud 01-12-2001, 08:14
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
ExTeRmInAtOr2 schreef:
0,2 prm is veel te hoog vind ik. de grens moet gelegd worden bij 0,0 prm!!
en nee, voordat je het gaat vragen, ik vind bier ook ernstig lekker
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 11:32
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
The Wanderer schreef:

Dat zijn natuurlijk kansloze argumenten he!
Iedereen maakt wel eens een vergissing, maar in dit geval zou je dan echt zwaar de lul zijn, dat vind ik niet kunnen. 1 maal = scheepsrecht, yeah right!
Misschien moet je het recht hebben om je goed te kunnen onderbouwen. Als je kunt aantonen dat het niet duidelijk was dat het een 1 richtingsweg was (bijvoorbeeld door dat het ooit een 2 richtings weg was en ze de haaietanden aan de ene kant nog niet hebben weggehaald of dat het bord niet te zien was doordat er een boom voor stond), lijkt me niet dat je schuldig bent en die ene punt verdient.
In het algemeen is het duidelijk en kun je behoorlijke ongelukken veroorzaken door een 1 richtingsweg in te rijden.
Wat dacht je van de mensen die daar wonen, kinderen bijvoorbeeld, die geen flauw benul hebben dat er plotseling een auto van de andere kant de weg in komt? En wat als er een tegenligger komt, die wel goed rijdt?

Groetjes,
Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (01-12-2001).]
Oud 01-12-2001, 11:36
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Dat wil zeggen:

-stoptreinen rijden 160 ipv. 120
-sneltreinen en intercitys rijden 200 ipv. 140
-hogesnelheidslijnen voor 250 tot 350 km/h door het hele land
-prijzen met 30% omlaag
-het geld dat nu aan wegen wordt verspild aan de spoorwegen en overig OV besteden
-meer ruimte voor gehandicapten in het OV
-Luxer OV en meer scheiding tussen korte en lange-afstandsverkeer
-voltage verhogen van 1500V naar 3000V
-oude spoorlijnen heropenen
-meer internationaal treinverkeer, en goedkoper
-meer soorten treinen invoeren
-treinen ook s'naachts laten rijden

Allemaal dingen in Duitsland al succesvol zijn gedaan.

Jaaaa, maar, maar,.. de huidige rails schijnen niet in staat te zijn om de treinen snel te laten vervoeren. Ook in sommige delen van het land is het niet mogelijk om teveel "dubbeldekkers" te laten rijden, omdat het teveel energie kost en ze dat op die trajecten niet aankunnen.
Om te verwezenlijken wat in Duitsland is, moet dus enorm geinvesteerd worden. Dat kost enorm veel geld..... ik denk dat dat het laatste is wat de NS wil gaan uitgeven. En ik denk ook niet dat de reiziger nog meer voor dat kaartje wil gaan betalen!

Misschien dat ze zouden kunnen gaan beginnen met de belangrijkste lijnen:
Haarlem - Maastricht
Den Haag - Heerlen
Amsterdam - Amersfoort
Utrecht - Groningen/Leeuwarden

(dacht dat dat ze waren)

Groetjes,
Suzan
Ps.: sorry dat dit off-topic was

Oud 01-12-2001, 14:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ModuM schreef:
0,2 prm is veel te hoog vind ik. de grens moet gelegd worden bij 0,0 prm!!
en nee, voordat je het gaat vragen, ik vind bier ook ernstig lekker
Dat werkt dus niet, die apparaten zijn te onnauwkeurig. Ik had een keer een promillage van 0.49 volgens zo'n ding, terwijl ik gewoon geen drup alcohol had gehad (was zo'n muur-ding in een disco).

Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 22:08
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Dat werkt dus niet, die apparaten zijn te onnauwkeurig. Ik had een keer een promillage van 0.49 volgens zo'n ding, terwijl ik gewoon geen drup alcohol had gehad (was zo'n muur-ding in een disco).
Ja, maar ik kan me ook voorstellen dat die disco dat ding heeft aangeschaft voor twee tientjes ofzo... Ik bedoel dus dat de kwaliteit van de apparaten die de politie heeft waarschijnlijk 10x zo goed zijn dan zo'n gaar ding wat in een disco hangt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2001, 22:09
Jozzy
Jozzy is offline
btw: in een disco en dan niet gezopen??

Met citaat reageren
Oud 02-12-2001, 11:08
marlies
marlies is offline
Citaat:
dario schreef:
tis 3 in 5 jaar he
dat bedoel ik, ik bedoelde eigenlijk nog langer dan 5 jaar....

Oud 27-12-2001, 14:38
perzik
perzik is offline
ok...ik ben op zich wel voor het puntenrijbewijs, maar ik moet op school een discussie houden voor nederlands, en ik moet ertegen zijn. en ik merk dat er hier heel veel tegen het puntenrijbewijs zijn, dus wil ik goede argumenten en niet van : tis alleen maar voor de jongeren, want das dus niet waar.

dus ...leef je uit.
Oud 28-12-2001, 01:25
durex
durex is offline
ik vind dat er ook wel iets tegenover mag staan
als je bv. al een punt bent kwijt geraakt en je rijd een jaar zonder ongelukken dat je er dan weer een punt bij krijgt

en nu krijg je van die mensen die hun rijbewijs halen en gewoon 5 jaar lang niet of heel weinig rijden
en die zijn dan na 5 jaar van hun puntenrijbewijs af en dan zijn ze (denk ik) nog een groter gevaar op de weg omdat ze al zo lang niet meer gereden hebben

[Dit bericht is aangepast door durex (28-12-2001).]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 09:39
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
durex schreef:
en nu krijg je van die mensen die hun rijbewijs halen en gewoon 5 jaar lang niet of heel weinig rijden
en die zijn dan na 5 jaar van hun puntenrijbewijs af en dan zijn ze (denk ik) nog een groter gevaar op de weg omdat ze al zo lang niet meer gereden hebben
hmmm, daar had ik dus nog helemaal niet aan gedacht ze zouden het eigenlijk aan 75000km moeten koppelen ofzo, maar dat is weer zo moeilijk na te gaan (hoewel, dat kun je natuurlijk in dat zelfde boxje programmeren als het rekeningrijden)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2001, 12:15
Verwijderd
Volgens mij bestaat er nu ook al zo'n puntensysteem. Het verschil is alleen dat ze in de huidige situatie je rijbewijs niet af kunnen pakken. Ze kunnen je slechts een tijdelijke rij-ontzegging opleggen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 16:04
Verwijderd
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen (maar dat geeft HEEL veel administratieve rompslomp IMHO) dat je een x aantal punten krijgt. En dat moet wel hoger dan 3 zijn, maar dat zul je zo wel zien
Elke overtreding, hoe licht ook, kost je een x aantal punten, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding. Als je geen punten meer hebt, ben je je rijbewijs kwijt voor een periode van bijvoorbeeld een jaar en je moet verplicht een nieuw examen afleggen. De regeling moet dan wel voor iedereen gelden, ook voor ervaren rijders.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 17:02
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
DutchECK schreef:
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen (maar dat geeft HEEL veel administratieve rompslomp IMHO) dat je een x aantal punten krijgt. En dat moet wel hoger dan 3 zijn, maar dat zul je zo wel zien
Elke overtreding, hoe licht ook, kost je een x aantal punten, afhankelijk van de zwaarte van de overtreding. Als je geen punten meer hebt, ben je je rijbewijs kwijt voor een periode van bijvoorbeeld een jaar en je moet verplicht een nieuw examen afleggen. De regeling moet dan wel voor iedereen gelden, ook voor ervaren rijders.

Probleem alleen:
iemand die een rijbewijs krijgt op een leeftijd van 18 jaar en 500 punten krijgt,
verschilt relatief gezien met iemand die een rijbewijs krijgt op een leeftijd van 30 jaar en dan 500 punten krijgt. Of wil je het relateren aan leeftijd?

Dan nog kom je op het volgende probleem:
de een sterft eerder dan de ander. Als iemand nog lang door kan gaan, is de kans groter dat de punten op zijn, terwijl de idioot die zichzelf heeft doodgereden, de punten nog lang niet ophad.

Grt,
Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (13-01-2002).]
Oud 13-01-2002, 18:35
Verwijderd
1) Dat probleem heb je maar tijdelijk. Het overgrote deel van de examenkandidaten voor het rijbewijs zitten omennabij de leeftijd 20. Na een tijdje krijg je dus dat iedereen op ongeveer dezelfde leeftijd begint. Voor de beginfase zou je natuurlijk wel punten kunnen relateren aan leeftijd.
2) Als je jezelf doodrijdt, heb je niks meer aan je overgebleven punten . Je kunt moeilijk met de levensverwachting per persoon rekening houden. Je moet hier van gemiddelden uitgaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 19:10
Jozzy
Jozzy is offline
dan is er nog een probleem: volgens de wet is een overtreding verboden (DUH!!!!!!), maar hoeveel punten wil je dan koppelen aan wat voor overtreding?? dat je 20x door rood mag rijden en 12x te hard ofzo? dat is natuurlijk héél moeilijk vast te stellen...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 20:27
klinkguppie
of dat je bijvoorbeeld 3x door mag rijden na een ongeluk of 400x door rood licht en een totaal van 5000 km te hard?

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 16:39
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
dario schreef:

Wel moeten beschonken beginnende bestuurders al vanaf begin 2002 verplicht een cursus volgen als ze worden gepakt met een promillage van 0,8 of hoger.
wat voor onzin is dit. een cursus volgen? 1 keer teveel drinken en gelijk een cursus. Onzin. Niet dat ik met drank ga rijden maar zo'n cursus helpt echt niet hoor.
Oud 14-01-2002, 16:45
Verwijderd
Het is idd een moeilijk systeem, maar dat is het huidige puntensysteem ook, hoewel in mindere mate. Hoeveel kilometer te hard is een zware overtreding? 10, 100, iets ertussenin? Moeilijk te bepalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten