|
|
Bekijk resultaten poll: Moet roken in uitgaansgelegenheden verboden worden? | |||
Ja, veel mensen hebben last van de rook |
![]() ![]() ![]() ![]() |
42 | 51.85% |
nee, dat is onzin |
27 | 33.33% |
ik weet het niet zo goed, aan de ene kant wel, andere kant niet |
12 | 14.81% |
Aantal stemmers: 81. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik heb geen astma, en ik kan best tussen de rokers in een kroeg staan, maar als er echt flink gerookt wordt vind ik dat ook niet prettig. Zorg dan voor een goede ventilatie, denk ik dan. En dat carapatiënten er mee moeten leren leven dat er gerookt wordt in alle uitgaansgelegenheden, en dat ze dus niet uit kunnen gaan, vind ik op z'n zachtst gezegd flauw, op z'n hardst een ronduit asociale opstelling. Van mij hoeft niet de hele horeca 'ontrookt' te worden, maar een of twee rookvrije cafés in een stad zouden toch wel aardig zijn. Ik zou er zeker naar toe gaan zo nu en dan. En het tegenargument 'als daar vraag naar was bestonden die al' is gewoon gelul. Dit topic bewijst al dat die vraag er is, horeca-eigenaren zijn blijkbaar te lui om er op in te spelen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
wat je trouwes zegt over uitlaatgassen is echt hilarisch, dat het niet schadelijk is omdat het voornamelijk CO2 is...like, juist CO2 is schadelijk voor je (nah CO nog wel meer dat klopt...maar de hoeveelheid CO2 in uitlaatgassen is vele malen groter dan de hoeveelheid CO in cigaretten)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En waarom zou een horeca eigenaar zijn kroeg rookvrij moeten maken?? Begin zelf een rookvrije kroeg ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast is roken nog eens een zwaar kinderachtige bezigheid, laat die mensen gewoon lekker eten of uitgaan, zonder zichzelf te verpesten met die tjap.
||
Citaat:
Maar gelukkig is mijn stamkroeg de Genesis, waar je binnen nog gewoon lekker mag zuipen totdat je uiteenspat, roken tot je grijs ziet en blowen tot je versteend bent (of nou jah, op z'n vroegst tot 6 uur 's ochtends). Die zullen daar echt niet gauw verandering in brengen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het toch apart dat men zo zit te hameren op dergelijke excessen. Er zijn in verhouding maar heel weinig alcoholisten (ik drink zelf eigenlijk alleen maar na de training of als ik uitga), terwijl iedere roker een sterk verhoogde kans op longkanker heeft. |
![]() |
||
Citaat:
EDIT: Ik bedoel eigenlijk niet "mensen als jij", ik bedoel meer, mensen die op een bepaalde manier gaan eisen dat je bepaalde dingen doet. Heb niets specifieks tegen jou of andere niet-rokers, ik zei het alleen een beetje verkeerd...
Laatst gewijzigd op 11-06-2004 om 09:00. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast, wat het milieu betreft; de uitstoot van CO2 door auto's is nauwelijks relevant, de uitstoot van onze industrie is de grootste boosdoener. |
![]() |
||
Citaat:
Het enige wat ik en een groot aantal niet rokers vragen van de rokers, is dat ze roken op plekken waar anderen daar geen last van hebben. Dat lijkt me niet zo veel gevraagd eerlijk gezegd, en ik snap ook absoluut niet waarom het zo'n probleem is om ff buiten te gaan staan. We hebben het hier niet over gewoon een beetje overlast, maar door het roken kan een groot deel van de bevolking dat cafe niet in, en bovendien is het genot van de een, een groot gevaar voor een hoop anderen. Als men dat van je vraagt, en jij reageert daarop met "bij mensen als jij heb ik zin om de rook onverteerd in je gezicht te pompen", zegt dat echt een hoop over je persoonlijkheid. Sorry, maar ik vind dit echt ontzettend treurig. |
![]() |
||
Citaat:
In benzine/diesel zitten inderdaad al bijna geen kankerverwekkende stoffen meer, maar ze zitten er weldegelijk in. De uitstoot van een auto is vele malen hoger dan die van een roker en dus levert het dezelfde problemen op... Ben je nog niet overtuigd? Neem dan eens een hijsje van een uitlaat...
||
Citaat:
Alles moet je netjes vragen, maar als er een roker naast je staat, mag je blijkbaar ineens eisen dat hij oprot. Dat vind ik jammer. Maar nogmaals, er zijn geen rookvrije kroegen en als je hier op dit forum blijft doorhuilen zullen die er ook nooit komen. Ik denk dat je verstandig genoeg bent om in te zien dat je actie zult moeten ondernemen om een rookvrije kroeg te krijgen, ipv te roepen dat je stikt en "er niet meer tegen kan". Sterker nog, ik wil je zelfs wel helpen met het opzetten, dan zijn we ook weer van het gezeik af...
|
Het is niet de CO2 die gevaarlijk is, het is die smerige SO2. En tabaksrook zit vol met verbrandingsresiduen en kleine deeltjes, die zijn een stuk irriterender dan de gassen.
Het gaat te ver om voor de astmatische medemens alle zaken die voor hun longen prikkelend kunnen zijn maar af te schaffen, omdat het hun eigen afwijking is dieze kwetsbaar maakt. Mijn huisdieren zijn voor mij en voor normale mensen niet gevaarlijk, maar astmatici grijpen bij ons thuis onmiddelijk naar hun inhaler. Tja, dan komen ze maar niet, maar die katten blijven. Maar rook is schadelijk voor iedereen, alleen voor mensen met gevoelige luchtwegen is het nog een paar graadjes erger. Na een avondje cafe heb ik keelpijn en ben ik hoesterig. Door die rotrook. Als roker merk je dat niet, omdat de binnenkant van je longen bekleed raakt met een verdikte laag slijm, wat je longcapaciteit aantast, maar de longblaasjes beschermt tegen de irriterende stoffen in de rook. Als niet-roker zijn mijn longen onbeschermd, en daarom heb ik fysiek last van de verslaving van een ander. En dat vind ik belachelijk. Je gaat maar afkicken, of je rookt waar niemand er last van heeft. Thuis dus. Ook niet op straat, want ook daar heb ik er last van, als de wind mijn kant opstaat. Was het nou maar genot, dat zou ik je dan nog wel gunnen, maar dat is het niet. Kun jij je je eerste sigaret nog herinneren, hoe vies je die vond? Die klap op je longen bij de eerste keer inhaleren? Het enige genot dat die sigaret brengt is het tijdelijk opheffen van de ontwenningsverschijnselen van de nicotine, een verdovend middel. Ga lekker aan de nicorettekauwgom als drug, daar doe je mij tenminste geen kwaad mee. Ik wens niet geconfronteerd te worden met iets wat slecht is voor mijn gezondheid omdat een of andere zwakkeling de kracht niet heeft om een weekje lang de lichamelijke ontwenningsverschijnselen van de nicotineverslaving te doorstaan. Beetje hoofdpijn, beetje duizelig, beetje de bibbers. Kruip een week onder de wol en je hebt het gehad. |
![]() |
||
Citaat:
Dus dat mijn 'huilen' (alsjeblieft zeg, doe dan tenminste alsof je een beetje volwassen bent) dat proces gaat vertregen betwijfel ik ten zeerste. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar dan stel ik me zeker aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Dat pompje is niet geheel onschadelijk voor zijn gezondheid, het vertraagt zijn groei en zijn ontwikkeling en tast zijn immuunsysteem aan. Het is geen snoepje. Maar als je de keus hebt tussen een stikkend kind en een pompje, dan in vredesnaam dat pompje maar, maar ik voorkom het liever. Dus of je svp niet zou willen roken bij dat kind in de buurt.
Hij stelt zich niet aan, hij is ziek, en kan nooit meer beter worden. Jij stelt je aan, je bent gewoon een verslaafde stakker, die na een week geen last meer zal hebben als je die stap eenmaal zet en je paffies het raam uitgooit.. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Je bent een stakker omdat je afhankelijk bent van de nicotine om tot rust te komen. Ja, na stoppen ben je een week lichamelijk ziek, en dan nog een jaar een bonk stress. En dan is het over. Voor de rest van je leven, zonder hulpmiddlen van buitebaf.
Marre. als het om die verslaving gaat, is een nicorettepleister toch veel beter voor jou en voor de rest van de wereld. Je krijgt dan alleen het stofje binnen waar het om gaat, zonder koolstof en zwavel en andere giftige stoffen. Qua prijs maakt het volgens mij niet veel meer uit. |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien worden alle cafe's over niet al te lange tijd rookvrij, dus heeft het weinig zin nu die stap al te nemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als (naar niet-rokers zeggen) de grote meerderheid van de mensen tegen roken is, waarom zouden ze dan niet zeer eenvoudig hun eigen kroegen kunnen oprichten en draaiende houden? Ik heb er wel een antwoord op: omdat heel veel stappende niet-rokers helemaal niet zoveel problemen hebben met roken. Het zijn juist die eeuwige miemelzeikerds die er écht altijd een probleem van maken, en dáárvan zijn er inderdaad (gelukkig) maar net genoeg om éen wortelsap-bar te openen in Amsterdam ofzo. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder snap ik nog steeds niet wat er zo 'zeikerig' is het vervelend te vinden dat je gezondheid gevaar loopt. Niemand misgunt je je genot, misgun ons onze gezondheid dan ook niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb een vriend die jarenlang zeer stevig verslaafd was, en ik herken in dit topic al zijn argumenten. Allemaal argumenten waarvan hij nu doorheeft dat het kutsmoezen waren, die de schuld bij de niet-rokers legden, omdat hij nou eenmaal niet bij machte was om te stoppen. Pas toen de lichamelijke gevolgen van meer dan een pakje per dag zo erg werden dat afkicken niet eens meer zo afschrikwekkend leek, door de 24/7 benauwdheid, kon hij die stap zetten.
Hij is een jaar flink depressief geweest, dat blijft een tijdlang, ook nadat de lichamelijke ziekteverschijnselen verdwenen zijn. De eerste weken was hij niet te genieten, de eerste maanden was hij niet echt gezellig, zeg maar. Daarna was het nog een half jaar doorbijten, en nu is hij weer gewoon zichzelf. Het enige nadeel vindt hij dat hem nu opvalt hoeveel last je als niet roker hebt van de rook van een ander. Daar stond hij toen hij zelf rookte bewust niet bij stil, want zijn belang bij het uitstellen van de afkickverschijnselen was voor hem belangrijker. Maar ja, hij had het zichzelf aangedaan, door expres te gaan roken omdat het zo stoer stond, en zichzelf verslaafd te laten worden, dus het afkicken moest hij ook zelf verdragen. Zo eerlijk was-ie nou ook wel weer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met het feit dat je niet tegen rook kunt kun je aankomen zetten, aan de andere kant ga jij toch graag met je vrienden naar de kroeg, dus zoveel problemen zul je er toch niet mee hebben. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Persoon A doet iets wat in het algemeen en ook voor hemzelf, maar goed, dat is zijn keuze, schadelijk is. Mag van hem geeist wordendat hij die handeling nalaat? Of dienen die anderen hem zijn gang te laten gaan en moeten ze hem maar vermijden. Als roker vindt jij van wel, want jouw sigaret is heilig, alles moet daarvoor wijken. Ruil het fenomeen roken eens in voor het fenomeen dronken achter het stuur zitten? Mag je dan van anderen eisen dat ze maar niet op de weg komen als jij zonodig met een stuk in je kraag de snelweg opwil? Nee toch zeker? Waarom eis je van gewone mensen dan wel dat ze jou als abnormale roker, (je wordt immers niet als roker geboren) zich terugtrekken en jou je gang laten gaan? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|