Oud 15-03-2004, 20:47
nienie
nienie is offline
Ik heb een scheikundeproef gedaan met een buffer. Dit was de opdracht:
Pipetteer 10 mL HCl-oplossing en 10 mL bufferoplossing (HAc, Ac-) in een bekerglas. Vul deze aan tot 75 mL en titreer met een titreerspuit NH3 oplossing. De computer meet de geleidbaarheid en zet deze uit tegen het volume toegevoerde NH3 oplossing.
De molariteiten van HCl en NH3 zijn bekend. De gegeven geleidbaarheden zijn NH4+ 73,5; H3O+ 349,8; Cl- 76,3; CH3COO- 40,9 en OH- 198,3 (ik weet niet zeker of die laatste relevant is voor deze proef) Dit leverde het volgende resultaat:

Nu moet ik het verloop van de grafiek bepalen, maar ik begrijp niet precies wat er gebeurt. Volgens mij reageert eerst de H3O+ weg volgens
H3O+ + NH3 -> NH4+ + H2O
waardoor de geleidbaarheid afneemt (de geleidbaarheid van H3O+ is heel hoog).
Daarna, wanneer de H3O+ op is, reageert de toegevoerde NH3 met CH3COOH volgens:
NH3 + CH3COOH -> NH4+ + CH3COO-
Daardoor stijgt de geleidbaarheid weer, omdat de concentratie NH4+ groter wordt. Dit gaat door totdat de CH3COOH op is.

Maar dan? Waarom daalt de grafiek dan weer?
En klopt bovenstaande redenering helemaal?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2004, 21:32
sdekivit
sdekivit is offline
misschien omdat je 2 reacties hebt heb je te maken met 2 equivalentiepunten Daarna zal er geen merkbaar verschil zijn in geleidbaarheid.

trouwens je had een bufferoplossing HAc --> er wordt meer Ac- gevormd met een lage geleidbaarheid (2e reactie) --> deze neemt toe waardoor de gelidbaarheid van de oplossing zal dalen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 21:48
nienie
nienie is offline
Maar de toename van Ac- en NH4+ gaat gelijktijdig (tussen het 1e en 2e equivalentiepunt)! Na het 2e equivalentiepunt neemt de Ac- niet nóg verder toe, daarom kan dat geen invloed hebben op de tweede daling. Lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 13:28
nienie
nienie is offline
Okee, ik ben er al uit!
Voor de geïnteresseerden: het volume neemt toe als je NH3 toevoert, waardoor de concentratie NH4+ afneemt. Daardoor zal de geleidbaarheid dus ook weer een beetje afnemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten