Oud 24-05-2004, 19:03
iekie
iekie is offline
hallo!

Er gaat al jaren lang een discussie of geestelijk gehandicapte mensen wel of niet een kind mogen krijgen en zelf opvoeden. Wij zouden graag willen weten hoe jullie hier over denken, om zo een discussie los te krijgen.
Vinden jullie dat geestelijk gehandicapte mensen een kind mogen krijgen? of moeten ze per se de pil gebruiken of gesterilseerd worden?

Wij zelf zijn van mening dat gehandicapte mensen niet de verantwoordelijkheid hebben om zelf een kind op te voeden, maar steriliseren is wel weer heel overdreven.

Wij zouden jullie mening graag willen weten, om te kijken hoe jullie hier over denken...

groetjes Femke & Selcan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2004, 19:07
Legend Of Rusj@
Legend Of Rusj@ is offline
Ik vind zeker dat ze geen kinderen mogen krijgen, geestelijke gehandicapten kan best vergelijken met slimme kinderen ( ze weten veel meer dan kinderen maar gedragen zich als een kind)
Later als het kind ouder word zal de geestelijk gehandicapte niet meer goed in staat zijn om voor zo kind te zorgen (puberteit), het kind zal op ze eigen willetje gaan leven. En zo kind word altijd mee gepest dat zijn vader of moeder niet 'normaal' is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:21
Verwijderd
Domheid is een geestelijke handicap, en de meerderheid van de mensen is dom.

Niemand heeft er echter bezwaar tegen dat domme mensen kinderen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:35
Legend Of Rusj@
vind niet dat je die mensen specail dom moet noemen maar anders, want sommige zijn zkr niet dom op hun eigen specaile manier
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:38
Verwijderd
Dat is niet waar ik op doelde.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:39
sellie
sellie is offline
Citaat:
Justjoop schreef op 24-05-2004 @ 20:35 :
vind niet dat je die mensen specail dom moet noemen maar anders, want sommige zijn zkr niet dom op hun eigen specaile manier
Hey ik ben het echt 100000% met je eens, je hebt echt gelijk gewoon... Als je geestelijk gehandicapt bent dan heb je een ziekte en daar kan je niks aan veranderen....het is een fout in hun hoofd en dat kan je niet fixen, maar daarom mag je ze ook niet dom noemen......
Ik vind dat geestelijk gehandicapten niet in staat zijn om voor kinderen te zorgen en het dus niet mogen krijgen, uiteindelijk komt de opvoeding toch aan op andere mensen, ook heeft dat kind kans om ook geestelijk gehandicapt te worden. En de vraag is of je dat het kind aandoet??????
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:39
sellie
sellie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-05-2004 @ 20:38 :
Dat is niet waar ik op doelde.
Op wat doelde je dan wel????????
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:40
Verwijderd
Ik had het over domme mensen in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:42
SiNtJa
SiNtJa is offline
Ik vind dat geestelijk gehandicapten geen kinderen zouden moeten krijgen. Ze zijn zelf namelijk geestelijk nog kinderen en als de kinderen een jaar of 8 zijn moeten zij hun ouders gaan opvoeden. Als geestelijk gehandicapten kinderen krijgen, komt de zorg voor die kinderen meestal bij iemand anders te liggen en dat moet niet de bedoeling zijn.

Steriliseren is erg overdreven, de (prik)pil is een betere oplossing!!
Oud 24-05-2004, 19:43
misty1986
misty1986 is offline
Wanneer noem je iemand dom? Een gehandicapte kan er niets aan doen dat hij/zij gehandicapt is. Soms weten ze het wel, maar anderen leven in een eigen wereld. Misschien zien zij ons wel als dom aan, weet jij veel.
En er zijn volgens mij een hele hoop gehandicapte mensen die gewoon een kind kunnen opvoeden, het kind went eraan en weet niet anders dan dat dat voor hem/haar normaal is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:43
sellie
sellie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-05-2004 @ 20:40 :
Ik had het over domme mensen in het algemeen.
Maar vind je dan wel dat gehandicapten mensen kinderen mogen krijgen of niet?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:46
Verwijderd
Het lijkt me niet zinvol. Immers, ze zullen toch altijd hulp nodig hebben en dan zijn de ouders eigenlijk anderen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:49
luv_ikke
luv_ikke is offline
Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer geestelijk gehandicapte mensen kinderen krijgen. Ik vind het wel belangrijk dat er daarnaast mensen zijn die (vrijwillig) meehelpen aan de opvoeding van die kinderen, omdat ik van mening hebben dat geestelijk gehandicapten dat niet voldoende kunnen. Maar deze mensen kunnen net zoveel liefde geven als 'normale' ouders en dat vind ik erg belangrijk bij het hebben van kinderen: liefde geven. En als de kinderen de andere zorgen van andere mensen krijgen, vind ik dat niet zo'n groot probleem. Cariere-moeders laten toch ook voor het grootste gedeelte de zorg over aan oppasmensen en opa's en oma's? En als ze thuis zijn geven ze de liefde aan de kinderen die ze nodig hebben. Dit vind ik vergelijkbaar met geestelijk gehandicapte ouders. Ik vind het dus geen probleem, maar vind wel dat er wel goed overlegd moet worden met de omgeving en dat het een weloverwogen keuze is, want de omgeving moet het er ook mee eens zijn!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:50
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Misty17 schreef op 24-05-2004 @ 20:43 :
Wanneer noem je iemand dom? Een gehandicapte kan er niets aan doen dat hij/zij gehandicapt is. Soms weten ze het wel, maar anderen leven in een eigen wereld. Misschien zien zij ons wel als dom aan, weet jij veel.
En er zijn volgens mij een hele hoop gehandicapte mensen die gewoon een kind kunnen opvoeden, het kind went eraan en weet niet anders dan dat dat voor hem/haar normaal is.
de veel gezinnen die jij opnoemnt zijn een uityzondereing het gaat in de regel veel vaker fout dan goed
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:54
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Misty17 schreef op 24-05-2004 @ 20:43 :
En dan komen ze in de echte wereld en staan ze ervan versteld dat niet iedereen kwijlt en woorden maar half uitspreekt? Verstandelijk gehandicapt is namelijk niet normaal , het wijkt immers af van de norm, anders zouden we hier de discussie voeren of niet verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen.
Hoe aardig lief leuk en knuffelbaar die mensen nu ook zijn, die kunnen geen kind normaal (naar de norm dus) opvoeden omdat ze zelf niet normaal zijn. Geen besef hebben van wat het kind zou moeten worden.
Oud 24-05-2004, 19:55
Legend Of Rusj@
Citaat:
Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer geestelijk gehandicapte mensen kinderen krijgen. Ik vind het wel belangrijk dat er daarnaast mensen zijn die (vrijwillig) meehelpen aan de opvoeding van die kinderen, omdat ik van mening hebben dat geestelijk gehandicapten dat niet voldoende kunnen. Maar deze mensen kunnen net zoveel liefde geven als 'normale' ouders en dat vind ik erg belangrijk bij het hebben van kinderen: liefde geven. En als de kinderen de andere zorgen van andere mensen krijgen, vind ik dat niet zo'n groot probleem. Cariere-moeders laten toch ook voor het grootste gedeelte de zorg over aan oppasmensen en opa's en oma's? En als ze thuis zijn geven ze de liefde aan de kinderen die ze nodig hebben. Dit vind ik vergelijkbaar met geestelijk gehandicapte ouders. Ik vind het dus geen probleem, maar vind wel dat er wel goed overlegd moet worden met de omgeving en dat het een weloverwogen keuze is, want de omgeving moet het er ook mee eens zijn!
ik vind dat er wel een waarheid in is
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:57
its
its is offline
ik vind dat geestelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen. Bij lichaamlijke gehandicapten in sommige gevallen wel. Ik bedoel als een lichaamlijk gehandicapte in een rolstoel zit kan ze niet voor het kind zorgen. Wellicht kan een lichaamlijk gehandicapte wel voor een ouder kind zorgen dat ze al voor de handicap had! Maar dan moet het kind wel zelfstandig zijn,anders word het lastig! De vader/moeder die niet gehandicapt is kan dan gewoon werken en zorgen dat er brood op de plank komt. Ik vind niet dat een lichaamlijk gehandicapte een kind kan krijgen als ze al gehandicapt is. Wie zorgt er voor het kind? Er moet geld verdient dus de vader/moeder moet werken. En om nu een kind te adopteren als die al 12/13 jaar is lijkt me minder goed idee.
En geestelijk gehandicapten hebben vaak geen relatie dus daar gaat het niet voor op (dat 1 ouder niet gehandicapt is).
Dus ik zeg dat ze GEEN kinderen mogen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Er zijn genoeg mensen die dom zijn, geen verantwoordelijkheid hebben, niet weten hoe ze een kind op moeten voeden en soms niet eens bewust voor een kind hebben gekozen. Als die mensen het mogen mogen geestelijk gehandicapten het ook, zolang hun handicap niet erfelijk is.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 19:58
misty1986
misty1986 is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 24-05-2004 @ 20:54 :
En dan komen ze in de echte wereld en staan ze ervan versteld dat niet iedereen kwijlt en woorden maar half uitspreekt? Verstandelijk gehandicapt is namelijk niet normaal , het wijkt immers af van de norm, anders zouden we hier de discussie voeren of niet verstandelijk gehandicapten kinderen mogen krijgen.
Hoe aardig lief leuk en knuffelbaar die mensen nu ook zijn, die kunnen geen kind normaal (naar de norm dus) opvoeden omdat ze zelf niet normaal zijn. Geen besef hebben van wat het kind zou moeten worden.
Okay, stel nou dat dat zo is. (Waarbij ik dus hier ff niet op inga, maar goed)
Dan kun je ook zeggen dat bv. streng gereformeerde mensen geen kinderen mogen krijgen, omdat zij deze "volgens jouw norm" niet goed opvoeden. Wie bepaalt die norm? De overheid? Ja, ik zie Balkenende al daarvoor een reden verzinnen die de meerderheid van de Nederlandse mensen niet goed vind. Referedum? Zie dat dan maar eerst eens te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:08
professor2
professor2 is offline
Citaat:
its schreef op 24-05-2004 @ 20:57 :
ik vind dat geestelijk gehandicapten geen kinderen mogen krijgen. Bij lichaamlijke gehandicapten in sommige gevallen wel. Ik bedoel als een lichaamlijk gehandicapte in een rolstoel zit kan ze niet voor het kind zorgen. Wellicht kan een lichaamlijk gehandicapte wel voor een ouder kind zorgen dat ze al voor de handicap had! Maar dan moet het kind wel zelfstandig zijn,anders word het lastig! De vader/moeder die niet gehandicapt is kan dan gewoon werken en zorgen dat er brood op de plank komt. Ik vind niet dat een lichaamlijk gehandicapte een kind kan krijgen als ze al gehandicapt is. Wie zorgt er voor het kind? Er moet geld verdient dus de vader/moeder moet werken. En om nu een kind te adopteren als die al 12/13 jaar is lijkt me minder goed idee.
En geestelijk gehandicapten hebben vaak geen relatie dus daar gaat het niet voor op (dat 1 ouder niet gehandicapt is).
Dus ik zeg dat ze GEEN kinderen mogen krijgen.
het lichamelijke deel vind ik een beetje onzin
als iemand in een rolstoel zit kan hij/zij nog wel een kind opvoeden hoor t zal wat lastiger gaan en er is misschien wat ondersteuning nodig maar het is niet on overkomelijk
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:15
Halogeen
Halogeen is offline
Ik ben altijd wel benieuwd hoe kinderen van geestelijk gehandicapten zich ontwikkelen. Maarja, kruisingsexperimenten opzetten is ethisch niet verantwoord. Ik had zo'n idee ook over homoseksualiteit om te bewijzen dat het niet genetisch is.
Oud 24-05-2004, 20:18
its
its is offline
Citaat:
professor2 schreef op 24-05-2004 @ 21:08 :
het lichamelijke deel vind ik een beetje onzin
als iemand in een rolstoel zit kan hij/zij nog wel een kind opvoeden hoor t zal wat lastiger gaan en er is misschien wat ondersteuning nodig maar het is niet on overkomelijk
ok daar ik ben ik het mee eens. Maar wat als het kind 2 jaar oud is en de persoon zit in een rolstoel?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:43
Legend Of Rusj@
je hebt ook huisen special gebouwd voor mensen met rolstoelen dus dat is niet zo probleem
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:48
marleen110
marleen110 is offline
ik vind dat mensen die geen verantwoording over hun kind kunnen dragen ook geen kinderen mogen krijgen. vaak moeten deze vrouwen ook dit kind alleen opvoeden (zonder man) de verzorgers toezichthouders van deze mensen krijgen er dan een extra last bij. ik vind dat je het en de gehandicapten en de kinderen dat niet aan kan doen. als het kind normaal is en gewoon goed kan leren krijgt hij/zij er later moeilijkheden mee, gepest, verantwoordelijkheids gevoel voor hun eigen ouders.

als deze mensen zelf graag kinderen willen moeten ze maar kiezen voor een huisdier als een hondje of kat.

maar ik vind sterilisatie toch wel ver gaan. je kunt dat niet zomaar doen ik denk dat de beste oplossing de pil is maar als die mensen weglopen (wat nog al eens gebeurt) kunnen ze toch zwanger worden... dan prikpil ofzo
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:51
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Misty17 schreef op 24-05-2004 @ 20:58 :
Okay, stel nou dat dat zo is. (Waarbij ik dus hier ff niet op inga, maar goed)
Dan kun je ook zeggen dat bv. streng gereformeerde mensen geen kinderen mogen krijgen, omdat zij deze "volgens jouw norm" niet goed opvoeden. Wie bepaalt die norm? De overheid? Ja, ik zie Balkenende al daarvoor een reden verzinnen die de meerderheid van de Nederlandse mensen niet goed vind. Referedum? Zie dat dan maar eerst eens te krijgen.
Dat gaat mi compleet krom, nu heb je het over de inhoud van de opvoeding, niet over het al dan niet kunnen opvoeden. En verstandelijk gehandicapte heeft om maar wat te noemen, niet voldoende communicatieve vaardigheden om een kind op te kunnen voeden, en dan doel ik niet op het eerder aangehaalde inslikken van woorden. Ze hebben er gewoon de capaciteiten niet voor.
Overigens vind ik dat al dan niet streng gelovige opvoedingen verboden moeten worden, maar dat is een beetje lastig realiseerbaar.
Oud 24-05-2004, 20:57
its
its is offline
[QUOTE]marleen110 schreef op 24-05-2004 @ 21:48 :
[B]ik vind dat mensen die geen verantwoording over hun kind kunnen dragen ook geen kinderen mogen krijgen. vaak moeten deze vrouwen ook dit kind alleen opvoeden (zonder man) de verzorgers toezichthouders van deze mensen krijgen er dan een extra last bij. ik vind dat je het en de gehandicapten en de kinderen dat niet aan kan doen. als het kind normaal is en gewoon goed kan leren krijgt hij/zij er later moeilijkheden mee, gepest, verantwoordelijkheids gevoel voor hun eigen ouders.

als deze mensen zelf graag kinderen willen moeten ze maar kiezen voor een huisdier als een hondje of kat.

Helemaal mee eens. dat bedoel ik nou!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:58
phensicske
phensicske is offline
Ik vind het geen goed idee mensen met een mentale handicap een kind te laten hebben. In het grootste deel van de gevallen is de handicap erfelijk, zodus.
Mensen met een mentale handicap kunnen meestal zichzelf nog niet goed verzorgen, laat staan een kind.
Ik vind het onverantwoord als je hen niet steriliseert. Die mensen beseffen soms zelfs niet dat het om een levend wezen gaat en gaan er eerder mee om alsof het een speeltje, een pop is.
Een handicap is een stoornis, waar niet veel aan valt te aan te doen, waarom dan bewust kiezen voor een kind als het kind zoveel meer kans zal hebben op een handicap? Als het kind geen normale ouders (of zelfs maar één) heeft en daardoor geen opvoeding geniet zoals het zou moeten? Waarom problemen zoeken als het kan vermeden worden?

Het zou me eigenlijk verbazen als een persoon met een mentale handicap een kind wilt, bewust bedoel ik dan. Meestal begrijpen deze mensen niet wat het inhoud. Meestal leven mensen met een mentale handicap niet zo lang. Meestal hebben ze het reeds moeilijk genoeg met zichzelf.

Ik ben er echt tegen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 24-05-2004 @ 21:15 :
Ik ben altijd wel benieuwd hoe kinderen van geestelijk gehandicapten zich ontwikkelen. Maarja, kruisingsexperimenten opzetten is ethisch niet verantwoord. Ik had zo'n idee ook over homoseksualiteit om te bewijzen dat het niet genetisch is.
Als wordt beweerd dat homoseksulatiteit genetisch bepaald is, waar ik het overigens mee eens ben, is dat iets heel anders dan wanneer beweerd wordt dat het genetisch overdraagbaar is!

Voorbeeld: het is genetisch bepaald dat een man een man is, maar dat wil niet zeggen dat alle kinderen van mannen ook mannen zijn. (en gelukkig maar )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 21:02
kakelkip
kakelkip is offline
De meeste mensen van 18+ zijn handelingsbekwaam, dat wordt je nl automatisch als je 18 jaar wordt alleen er zijn uitzonderingen.
Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niet zelfstandig grote beslissingen kunnen nemen zijn handelingsonbekwaam .. (minderjarigen/verslaafden?/verst. gehandicapten?)

Mensen die handelingsonbekwaam zijn moeten in mijn ogen geen kinderen kunnen krijgen omdat ze zelf niet zelfstandig/slim (wathever) genoeg zijn om helemaal voor zichzelf te zorgen dus al helemaal niet voor een kind.
Dus als gehandicapten handelingsonbekwaam zijn (en dat zijn ze volgens mij in de meeste gevallen) dan moeten ze geen kinderen krijgen.

Uitzondering: Als degene die verantwoordelijk is voor het handelingsonbekwame persoon er mee instemt dan moet het wel mogelijk zijn maar dan wordt diegene ook automatisch verantwoordelijk voor het kind..

Misschien zal het niet helemaal tot in de puntjes kloppen maar dat zal ik vast wel snel genoeg horen (wat betreft handelingsbekwaam en onbekwaam zijn)

Heb trouwens laatst een docu gezien over verst. gehandicapte mensen die een kind kregen, verbazingwekkend toch wel hoor..
Raad hem ook iedereen aan als ie nog eens op tv komt.
Oud 24-05-2004, 21:17
noorizle
noorizle is offline
Ik vind dat ze wel kinderen mogen krijgen als daar genoeg hulp bij krijgen. Ik vind dat ze in dit soort gevallen gelijke rechten moeten hebben als alle andere mensen. bambam
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 21:19
Karimm
Karimm is offline
Citaat:
kakelkip schreef op 24-05-2004 @ 22:02 :
De meeste mensen van 18+ zijn handelingsbekwaam, dat wordt je nl automatisch als je 18 jaar wordt alleen er zijn uitzonderingen.
Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niet zelfstandig grote beslissingen kunnen nemen zijn handelingsonbekwaam .. (minderjarigen/verslaafden?/verst. gehandicapten?)

Mensen die handelingsonbekwaam zijn moeten in mijn ogen geen kinderen kunnen krijgen omdat ze zelf niet zelfstandig/slim (wathever) genoeg zijn om helemaal voor zichzelf te zorgen dus al helemaal niet voor een kind.
Dus als gehandicapten handelingsonbekwaam zijn (en dat zijn ze volgens mij in de meeste gevallen) dan moeten ze geen kinderen krijgen.

Uitzondering: Als degene die verantwoordelijk is voor het handelingsonbekwame persoon er mee instemt dan moet het wel mogelijk zijn maar dan wordt diegene ook automatisch verantwoordelijk voor het kind..

Misschien zal het niet helemaal tot in de puntjes kloppen maar dat zal ik vast wel snel genoeg horen (wat betreft handelingsbekwaam en onbekwaam zijn)

Heb trouwens laatst een docu gezien over verst. gehandicapte mensen die een kind kregen, verbazingwekkend toch wel hoor..
Raad hem ook iedereen aan als ie nog eens op tv komt.

Een echte kakelkip...

Het is per individu/situatie verschillend, de één kan rekenen op hulp in opvoeding van kids-----> dan wel aanvaardbaar...
De ander niet--------> niet aanvraadbaar...

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 21:25
noorizle
noorizle is offline
Citaat:
phensicske schreef op 24-05-2004 @ 21:58 :
Ik vind het geen goed idee mensen met een mentale handicap een kind te laten hebben. In het grootste deel van de gevallen is de handicap erfelijk, zodus.
Mensen met een mentale handicap kunnen meestal zichzelf nog niet goed verzorgen, laat staan een kind.
Ik vind het onverantwoord als je hen niet steriliseert. Die mensen beseffen soms zelfs niet dat het om een levend wezen gaat en gaan er eerder mee om alsof het een speeltje, een pop is.
Een handicap is een stoornis, waar niet veel aan valt te aan te doen, waarom dan bewust kiezen voor een kind als het kind zoveel meer kans zal hebben op een handicap? Als het kind geen normale ouders (of zelfs maar één) heeft en daardoor geen opvoeding geniet zoals het zou moeten? Waarom problemen zoeken als het kan vermeden worden?

Het zou me eigenlijk verbazen als een persoon met een mentale handicap een kind wilt, bewust bedoel ik dan. Meestal begrijpen deze mensen niet wat het inhoud. Meestal leven mensen met een mentale handicap niet zo lang. Meestal hebben ze het reeds moeilijk genoeg met zichzelf.

Ik ben er echt tegen.
helemaal mee eens!!! dat is het!!
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 21:27
kakelkip
kakelkip is offline
Citaat:
Karimm schreef op 24-05-2004 @ 22:19 :
Een echte kakelkip...

Het is per individu/situatie verschillend, de één kan rekenen op hulp in opvoeding van kids-----> dan wel aanvaardbaar...
De ander niet--------> niet aanvraadbaar...
Ik kakel teveel ja

Dankje voor de samenvatting haha

Hulp moet wel van de voogd komen en niet van instanties die het toch al zo druk hebben met andere dingen (natuurlijk wel in lichte mate maar niet dat ze daar 4 uur per dag over de vloer komen)

En zo kan ik nog wel even doorgaan net kakelen denk ik....
Oud 24-05-2004, 21:28
noorizle
noorizle is offline
Citaat:
noorizle schreef op 24-05-2004 @ 22:25 :
helemaal mee eens!!! dat is het!!
vvolgens een heleboel is dat zo, maar voor mij niet.. laat ze hun gang gaan... het lukt ze zowiezo wel, dan maar met een beetje hulp
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 22:24
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
noorizle schreef op 24-05-2004 @ 22:28 :
vvolgens een heleboel is dat zo, maar voor mij niet.. laat ze hun gang gaan... het lukt ze zowiezo wel, dan maar met een beetje hulp
Volgens een hele hoop mensen is dat zo, maar voor mij niet...

(nu weet je heel wat meer hé?? )
Met citaat reageren
Oud 24-05-2004, 22:26
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
noorizle schreef op 24-05-2004 @ 22:17 :
Ik vind dat ze wel kinderen mogen krijgen als daar genoeg hulp bij krijgen. Ik vind dat ze in dit soort gevallen gelijke rechten moeten hebben als alle andere mensen. bambam
'k Heb toch nog íets gevonden om op te reageren.

Waarom vind je dat mensen met een mentale handicap dezelfde rechten mogen hebben? Hebben ze die dan niet misschien?

Waarom worden zoveel mensen met een mentale handicap dan verlengd minderjarig verklaard?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 13:00
sellie
sellie is offline
Ik vind het allemaal wel leuk en aardig dat jullie zo tegen die opvoeding zijn, maar ik heb geen harde argumenten gehad over het feit dat ze niet in staat zijn om het kind te verzorgen....

hoe denken jullie over sterilisatie of prikpil,

ik bedoel dat is ook mogelijk of niet soms....?????
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 13:32
Verwijderd
1. Ik vind het geen goed idee om mensen met een geestelijke handicap kinderen te laten krijgen. Ten eerste, omdat ze de verantwoordelijkheid niet aankunnen. Deze mensen hebben zelf hulp nodig, dus hoe kun je nou verwachten dat ze een kind normaal kunnen opvoeden. Het kind kan sociaal achtergesteld raken.

2. Ik ben tegen het "laten helpen" van geestelijk gehandicapten. We hebben het niet over een huisdier die je even naar de dierenarts brengt, maar een levend, denkend mens. (Ook al is de denkwijze anders.

3. Ik heb gelezen dat sommige mensen van mening zijn dat "domme" mensen dan ook geen kinderen mogen krijgen. Ten eerste wie bepaalt wie dom is? Ten tweede, wil je daarmee beweren dat bijvoorbeeld mensen met VWO-niveau altijd goeie ouders zijn? Dan is het tegendeel in de hele wereld te vinden. Het is totaal niet bewezen dat "slimme" mensen altijd goeie ouders zijn.

4. Het verschil tussen "domme mensen" die niet voor hun kinderen zorgen en geestelijk gehandicapten is dat die "domme mensen" het wel kunnen, maar ze het niet doen. Geestelijk gehandicapten zijn gewoon niet in staat om kinderen te verzorgen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 16:48
Schappie
Schappie is offline
Wat de stelling betreft, je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen geestelijk gehandicapten en lichamelijk gehandicapten! Geestelijk gehandicapten hebben zelf ontzettend veel hulp nodig bij hun leven, zeker hoe zwaarder die handicap is. Ze zijn feitelijk nog kinderen, hoe kunnen ze dan kinderen opvoeden. Dat is gewoon onmogelijk en dan zouden andere mensen weer hun kinderen op moeten voeden. En je moet natuurlijk ook bedenken dat er ook een kans is dat het kind ook weer geestelijk gehandicapt is. Verder wat lichamelijk gehandicapten betreft die hebben net zo goed een 'gezond' verstand als wij allemaal. Zij weten hoe ze een kind kunnen opvoeden en zijn er vaak ook gewoon voldoende toe in staat hun kind goed te kunnen opvoeden. Dus voor deze stelling moet je natuurlijk wel onderscheid maken, over lichamelijk gehandicapten hebben wij het recht niet eens iets te beslissen, je kunt het goed of slecht vinden maar je kunt er niets aan veranderen en dus heeft het geen zin daarover te discussieren. Geestelijk gehandicapten vind ik wel goed om over te discussieren want dat is wel een probleem.
Kusjes
Oud 25-05-2004, 16:51
Schappie
Schappie is offline
En nog even op Dr Zoidberg, mensen die WO hebben zijn lang niet altijd slim, slim ben je als je mensenkennis hebt en wereldkennis en als je een doel in je leven hebt. Dan vind ik persoonlijk iemand slim maargoed dat is mijn mening. Je kunt nog zo slim zijn en professor weet ik veel wat zijn maar als je je dagen dan slijt in kroegen en weet ik veel wat zonder doel vind ik je nog dommer dan iemand die een lage opleiding heeft en gewoon geen werk kan vinden.
Oud 25-05-2004, 17:08
Schappie
Schappie is offline
O en sellie als je argumenten wilt hebben waarom geestelijk gehandicapten niet in staat zijn hun kind op te voeden, nou dat is heel simpel ik heb met die mensen gewerkt. Sommige kunnen nauwelijks communiceren. De rest is feitelijk nog steeds een kind, ze denken nog als een kind en kan een kind dan een ander kind opvoeden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen van geestelijk gehandicapten die zo licht gehandicapt zijn dat ze het wel zouden kunnen maar dat moet ook in overleg met de mensen om hen heen als die als nog zouden moeten helpen bij de opvoeding is het gewoon egoïstisch om zomaar kinderen te nemen. En zoals eerder genoemd moet je natuurlijk ook rekening mee houden dat bij veel geestelijk gehandicapten de 'ziekte' ook weer doorgegeven kan worden aan de kinderen. Dat zou betekenen nog weer veeeel meer zorg voor ook die kinderen. Van mij part steriliseer je de gehandicapten als iedereen het ermee eens is ouders en als zij in staat zijn hun mening erover te laten weten zijzelf ook. Want vaak hebben ze een hekel aan de prikpil ookal is dat de makkelijkste en effectiefste oplossing in dit geval naast steriliseren. Maar veel hebben daar gewoon een hekel aan, en in sommige gevallen is steriliseren dan een betere oplossing.
Oud 25-05-2004, 17:11
Verwijderd
Zelfde verhaal als bij tienermoeders. Er moet van geval tot geval bekeken worden of die ouders in staat zijn het ouderlijk gezag en de opvoeding van hun kind redelijk uit te oefenen. Er zijn voorbeelden van geestelijk gehandicapten die een kind krijgen, maar dat kind soms gewoon vergeten eten te geven zodat het na een week op de intensive care terechtkomt.

Als pappa en mamma niet eens snappen dat een baby eten en drinken nodig heeft om te leven, dan zijn ze dus duidelijk niet in staat zelfstandig een kind op te voeden. Anderzijds zullen er ook mensen met een geestelijke handicap zijn die best wél een kind kunnen opvoeden, maar dat moet je dus telkens opnieuw bepalen.

Als bijv. een geestelijk gehandicapt paar kinderen krijgt, of een tienermeisje, dan kan het verstandig zijn dat een beetje te volgen, om er snel bij te springen als dat nodig is. Bij volwassen, 'normale' mensen kan het soms ook nodig zijn, alleen daar is de noodzaak iets minder klemmend omdat gewone volwassenen toch geacht worden hun kinderen normaal op te kunnen voeden. Sommige groepen hebben nu éenmaal een groter risico op opvoedingsproblemen dan anderen.,
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 17:42
Gordijn
Gordijn is offline
Ik vind dat geestelijk gehandicapten ook geen kinderen zouden moeten krijgen.
Om een hele hoop goede redenen die hierboven te lezen zijn.

Tegen de mensen die vinden dat geestelijk gehandicapten ook 'recht' op kinderen hebben:

Als mensen kinderen op de wereld zetten is het hun taak om die kinderen groot te brengen.
Als jouw moeder én je vader geestelijk gehandicapt zijn kunnen ze jou gewoon niet normaal grootbrengen. En als je al normaal opgroeit ( wat niet waarschijnlijk is omdat kinderen van deze mensen dikwijls ook niet de grootste verstandelijke vermogens hebben) ben je constant bezig met voor die mensen te zorgen.

Kinderen hebben ook recht om te leven!
Oud 25-05-2004, 18:08
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Schappie schreef op 25-05-2004 @ 17:48 :
Wat de stelling betreft, je moet natuurlijk wel onderscheid maken tussen geestelijk gehandicapten en lichamelijk gehandicapten! ...
Er is toch onderscheid gemaakt? We spreken nu enkel over mensen met een mentale handicap.

Maar verder ben ik het wel met je eens.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 20:33
Verwijderd
Citaat:
kakelkip schreef op 24-05-2004 @ 22:02 :
*verhaal*
Hier ben ik het 200% mee eens. Ik wil er nog even bijvoegen dat ik genog "normale" mensen zie die ook hun kinderen niet kunnen opvoeden, of willen opvoeden. Zulke mensen moeten ze het verbieden....
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 21:23
sellie
sellie is offline
Citaat:
brugmansia schreef op 25-05-2004 @ 18:42 :
Ik vind dat geestelijk gehandicapten ook geen kinderen zouden moeten krijgen.
Om een hele hoop goede redenen die hierboven te lezen zijn.

Tegen de mensen die vinden dat geestelijk gehandicapten ook 'recht' op kinderen hebben:

Als mensen kinderen op de wereld zetten is het hun taak om die kinderen groot te brengen.
Als jouw moeder én je vader geestelijk gehandicapt zijn kunnen ze jou gewoon niet normaal grootbrengen. En als je al normaal opgroeit ( wat niet waarschijnlijk is omdat kinderen van deze mensen dikwijls ook niet de grootste verstandelijke vermogens hebben) ben je constant bezig met voor die mensen te zorgen.

Kinderen hebben ook recht om te leven!
Ja maar kijk!! Als diegene niet zo'n hele erge handicap heeft, dan moet het wel mogelijk zijn, ik bedoel er zijn zoveel fondsen die helpen enzo. Diegene moet het dan wel overleggen en dat soort dingen.... maar toch vind ik dat het mogelijk moet kunnen zijn....
Als diegene dat kind wil verzorgen...en diegene is niet in een erge toestand...dan moet het gewoon mogelijk zijn (maar met overleg dan!!)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2004, 23:10
Verwijderd
Een lichamelijk gehandicapte kan best een kind opvoeden, misschien niet 'eigenhandig', maar kan wel zelf bepalen hoe de opvoeding eruit moet zien. Een geestelijk gehandicapte kan dat niet (altijd).
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 00:13
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
etpacidnahg nesnem negom neeg thcersnaatseb nebbeh, neizegnaa ez laatot neeg tsmokeot nebbeh ne la laameleh neeg negardjib roov ed jippahcstaam njiz.

maar dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 00:18
Verwijderd
Kut, waar is een spiegel wanneer je die nodig hebt
Met citaat reageren
Oud 26-05-2004, 00:39
El Kim
El Kim is offline
Mensen mogen van mij geen kinderen krijgen wanneer ze het niet goed kunnen opvoeden, een geestelijk gehandicapte kan dit meestal niet, m.i.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten