Oud 23-05-2004, 18:18
wendy85
wendy85 is offline
Ik heb 2 boeken van Pincode
Oud 24-05-2004, 13:29
Wielrenner_R
Wielrenner_R is offline
Dat gedeelte over de effecten beurs hoef je volgens mij ook niet te kennen.
Oud 24-05-2004, 16:34
luchtballon
luchtballon is offline
Whoohee!
Domein F Bankwezen uitgesloten

daar snapte ik dus echt geen reet van.
Oud 24-05-2004, 19:34
JsH
JsH is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 24-05-2004 @ 17:34 :
Whoohee!
Domein F Bankwezen uitgesloten

daar snapte ik dus echt geen reet van.
hoe zit dat met die domeinen, heb lesbrieven van de LWEO, 6 stuks in totaal, ik heb helemaal geen domeinen, en wat is bankwezen?
Oud 24-05-2004, 20:21
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
JsH schreef op 24-05-2004 @ 20:34 :
hoe zit dat met die domeinen, heb lesbrieven van de LWEO, 6 stuks in totaal, ik heb helemaal geen domeinen, en wat is bankwezen?
die domeinen zijn officiele -en dus voor iedereen geldende- opdelingen in onderwerpen.
Bankwezen is eng: uitleggen hoe banken werken en zichzelf kunnen financieren enzo

http://www.kennisnet.nl/vo/examen/ha...dx=12&swtch=12 <- Daar staat wat je wel en niet hoeft te leren.
Oud 24-05-2004, 20:29
JsH
JsH is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 24-05-2004 @ 21:21 :
die domeinen zijn officiele -en dus voor iedereen geldende- opdelingen in onderwerpen.
Bankwezen is eng: uitleggen hoe banken werken en zichzelf kunnen financieren enzo

http://www.kennisnet.nl/vo/examen/ha...dx=12&swtch=12 <- Daar staat wat je wel en niet hoeft te leren.
bedankt voor de uitleg en het is idd eng, ken hetn iet en hoef het gelukkig ook niet te kennen
Oud 25-05-2004, 14:40
vincentlover
vincentlover is offline
wij hebben percent
staat veel te veel tekst in vind ik, maar verder wel een fijn boek
maar ik leer toch wel uit samengevat, weet je tenminste zeker dat je alles leert.
Oud 26-05-2004, 17:28
Rachel
Rachel is offline
weet iemand wat we over mogen slaan van Praktische Economie
(ik zie die domeinen wel staan, etc. maar daar werkt dat boek niet mee niet dat ik iets wegstreep wat we moeten kennen)
Oud 26-05-2004, 21:43
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 26-05-2004 @ 18:28 :
weet iemand wat we over mogen slaan van Praktische Economie
(ik zie die domeinen wel staan, etc. maar daar werkt dat boek niet mee niet dat ik iets wegstreep wat we moeten kennen)
idd heb hetzelfde boek als je die domeinen erbij neemt weet je nog niet wat je niet moet leren

kan iemand ons helpe

en hoe pakken jullie het aan?
Oud 27-05-2004, 07:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Tot nu toe heb ik 1 keer mn samenvattingen doorgelezen (die ik al vorig jaar en dit jaar gemaakt had) en veel opgaven uit mn examenbundel gemaakt. Daar staat overigens ook steeds bij welke opgaven je voor je examen dit jaar niet hoeft te maken.. Dus dan krijg je er wel een beetje zicht op (zo verbaast het me bijv. dat je de dekkingspercentage ed niet hoeft te kennen).

Had trouwens voor alle examens nog een voldoende Dus weet niet zo goed wat ik er nu nog aan moet doen (toch nog ergens bang om te zakken natuurlijk).
Oud 27-05-2004, 08:03
SSER
SSER is offline
Citaat:
luchtballon schreef op 24-05-2004 @ 21:21 :

Kasliquideit, solvabiliteit etc hoeven dus niet? Lijkt me sterk want die hebben we uitgebreid behandeld.
Oud 27-05-2004, 08:14
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 26-05-2004 @ 22:43 :
idd heb hetzelfde boek als je die domeinen erbij neemt weet je nog niet wat je niet moet leren

kan iemand ons helpe

en hoe pakken jullie het aan?
haha ik weet alleen dat je van Module 5 Hoofdstuk 3 niet hoef te kennen, dat is Domein O... wij hebben die ook nog nooit geleerd
maar dat bankwezen zit in Module 6

@SSER; Kasliquideit, solvabiliteit ? Solvabiliteit ben ik nog nooit (!!!) in mijn boek tegen gekomen
Oud 27-05-2004, 08:19
Ui
Ui is offline
He ik hoorde net dat we domein F niet hoefde te leren.. maar ik weet niet welk hoofdstuk dat in mijn boek is, ik heb praktisch Economie als boek..

En dat boekje samengevat .. weten jullie wat ik daaruit dan niet hoef te leren?
Oud 27-05-2004, 08:21
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Ui schreef op 27-05-2004 @ 09:19 :
He ik hoorde net dat we domein F niet hoefde te leren.. maar ik weet niet welk hoofdstuk dat in mijn boek is, ik heb praktisch Economie als boek..

En dat boekje samengevat .. weten jullie wat ik daaruit dan niet hoef te leren?
Lieve schat, dat vroeg ik me ook al af
Ik weet dat Domein F (Bankwezen) bij ons IN module 6 zit maar waar allemaal
en Domein O is Ontwikkeling en dat is Module 5, Hoofdstuk 3
Oud 27-05-2004, 08:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
SSER schreef op 27-05-2004 @ 09:03 :
Kasliquideit, solvabiliteit etc hoeven dus niet? Lijkt me sterk want die hebben we uitgebreid behandeld.
Het is dus wel zo... En ook wij hebben t uitgebreid behandeld, mijn leraar heeft er zelfs niets over gezegd dat we dat niet hoeven te kennen. Maar het is wel zo.
Oud 27-05-2004, 08:33
SSER
SSER is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 09:14 :
haha ik weet alleen dat je van Module 5 Hoofdstuk 3 niet hoef te kennen, dat is Domein O... wij hebben die ook nog nooit geleerd

@SSER; Kasliquideit, solvabiliteit ? Solvabiliteit ben ik nog nooit (!!!) in mijn boek tegen gekomen
Zo dan
Ik heb even gezocht, en hier staat precies waat je wel en niet hoeft te weten : http://examenblad.kennisnet.nl/9303000/d/beconoh.doc bij eindterm 28 staat wat over de liquiditeitenmassa enzo. Dat is wel simpel, maar ik zie inderdad niets over solvabiliteit, hebben we dat voor niks behandeld.
Oud 27-05-2004, 08:34
SSER
SSER is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-05-2004 @ 09:32 :
Het is dus wel zo... En ook wij hebben t uitgebreid behandeld, mijn leraar heeft er zelfs niets over gezegd dat we dat niet hoeven te kennen. Maar het is wel zo.
Jep. Ach ja, echt makkelijk was het niet dus wel beter toch
Oud 27-05-2004, 08:35
Verwijderd
kan iemand mij miss uitleggen waarom een toename van de goud-en deviezen voorraad onder uitgave staat en een afname onder ontvangsten staat van de salderingsrekening?
dit staat btw op blz 25 europese integratie van de lesbrieven
thnx
Oud 27-05-2004, 09:40
Ui
Ui is offline
als je een proefexamen van economie maakt en je wilt zien welk cijfer je hebt kan je dat gewoon uitrekenen in de uitrekenen tabellen van de dit jaar?
Oud 27-05-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Ui schreef op 27-05-2004 @ 10:40 :
als je een proefexamen van economie maakt en je wilt zien welk cijfer je hebt kan je dat gewoon uitrekenen in de uitrekenen tabellen van de dit jaar?
nee denk het niet. mar achter in de examenbundel staaan die tabellen, staan geloof ik ook op internet
Oud 27-05-2004, 10:16
Dandy
Dandy is offline
Citaat:
vincentlover schreef op 25-05-2004 @ 15:40 :
wij hebben percent
staat veel te veel tekst in vind ik, maar verder wel een fijn boek
maar ik leer toch wel uit samengevat, weet je tenminste zeker dat je alles leert.
Ja idd...same here. Echt teveel tekst, maar gelukkig hadden wij van onze leraar al wat uitleg gehad over het (nieuwe) belangstelsel en vraag en aanbod enzo...maar de meeste standaard dingen die ken je toch wel...zoals primaire sector.
Oud 27-05-2004, 10:22
Liss
Liss is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 27-05-2004 @ 09:35 :
kan iemand mij miss uitleggen waarom een toename van de goud-en deviezen voorraad onder uitgave staat en een afname onder ontvangsten staat van de salderingsrekening?
dit staat btw op blz 25 europese integratie van de lesbrieven
thnx
Om het uiteindelijke saldo gelijk te krijgen.
Als je bijvoorbeeld meer ontvangen hebt als uitgegeven en je de toename ook nog eens onder ontvangsten zou zetten dan zou die kant veel groter zijn dan de uitgaven. Als je dus de toename van goud en deviezen onder uitgaven zet dan moeten ze gelijk zijn.
Oud 27-05-2004, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 27-05-2004 @ 11:22 :
Om het uiteindelijke saldo gelijk te krijgen.
Als je bijvoorbeeld meer ontvangen hebt als uitgegeven en je de toename ook nog eens onder ontvangsten zou zetten dan zou die kant veel groter zijn dan de uitgaven. Als je dus de toename van goud en deviezen onder uitgaven zet dan moeten ze gelijk zijn.
ow oke, ik snap het. dankje wel!
Oud 27-05-2004, 12:06
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 27-05-2004 @ 09:14 :

Wij hebben gewoon een heel haar boek
Oud 27-05-2004, 12:30
stinkdiertje
stinkdiertje is offline
Weet er iemand of je bij lesbrief 5 europese integratie hfst 5 niet hoeft, dat gaat nl. over dat bankwezen dacht ik??

Maar wij hebben dat in de klas wel heel uitgebreid behandeld, beetje verwarrend dus..
Oud 27-05-2004, 13:12
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 27-05-2004 @ 13:06 :
Wij hebben gewoon een heel haar boek
Ja een debiel PIEP boek
Oud 27-05-2004, 13:42
Wielrenner_R
Wielrenner_R is offline
Citaat:
Sannepanne schreef op 27-05-2004 @ 13:30 :
Weet er iemand of je bij lesbrief 5 europese integratie hfst 5 niet hoeft, dat gaat nl. over dat bankwezen dacht ik??

Maar wij hebben dat in de klas wel heel uitgebreid behandeld, beetje verwarrend dus..
op examen.nl staat dat dat niet hoeft dus ik ga dat nie leren
Oud 27-05-2004, 13:42
Frank_YY
Frank_YY is offline
economie.. kutver!
ik haat het!
ik snap helemaal niks over die balansen, korte termijn-deposito's en dergelijke.. weet iemand over dat stukje een goede samenvatting.. voor mensen met lesbrieven; staat het in de rode of gele lesbrief..? ik ben m'n lesbrieven een beetje kwijt. naja sommige dan ik MOET een 5,0 halen.. damn..

de examens.. mwa.. op oefendingetjes haal ik soms net een 5.. maar zitten veel moeilijke opdr88 bij man
Oud 27-05-2004, 13:44
Wielrenner_R
Wielrenner_R is offline
Bedoelen ze met domein O onderontwikkeling de ontwikkelings landen?
Oud 27-05-2004, 13:45
stinkdiertje
stinkdiertje is offline
Citaat:
Wielrenner_R schreef op 27-05-2004 @ 14:44 :
Bedoelen ze met domein O onderontwikkeling de ontwikkelings landen?
Ja geloof het wel toch??
Oud 27-05-2004, 13:51
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik heb de stof geleerde en heb Vragen, vragen, vragen

* Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met reële loonstijging (inkomen in goederen)/nominaal (inkomen in geld) etc
bijv. Bij een reële loonstijging van 3% en de inlatie van 4% daalt of stijgt de koopkracht van de werknemers dan?
bijv. De CPI stijgt in een jaar van 104.1 naar 105.2. Het nominaal inkomen van Marieke stijgt met 2.1%. Stijgt of daalt het reëel inkomen?
---------------

* Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met werkgelegenheid in arbeidsjaren/personen
bijv. De werkgelegenheid in arbeidsjaren stijgt met 5%. De werkgelegenheid in personen met 4%. Wat betekent dat dan?
---------------

*Snapt iemand deze vraag: Een onderneming verkoopt drop. De verkoopprijs daarvan ligt boven de gemiddelde marktplrijs. Het marktaandeel van deze onderneming , berekend op basis van de omzet is 16%. Hoezo is het marktaandeel op basis van de afzet is dus kleiner dan 16%?
---------------

* Hoe kan je met vraag/aanbodfunctie de omzet bepalen? En reken je het aanbodtekort/overschot uit door deze vergelijking op te lossen? dus Qv=Qa? maar dat doe je toch ook bij evenwichtsprijs?
bijv. Qv=-5p + 100q en Qa= 3p - 20p. Wat is de omzet en aanbodtekort/overschot?
---------------

* Hoezo heb je meer voordeel bij inflatie als je schulden hebt??
---------------

Hopelijk heeft een econoom of iemand die goed geleerd heeft (en duidelijk boek heeft) ff zin om iets uit te leggen THX
Oud 27-05-2004, 13:55
APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Snap al dat gelul van julle lesbrieven niet dat heb ik nooit gehad volgens mij in mij piep boek
Oud 27-05-2004, 13:58
Frank_YY
Frank_YY is offline
[QUOTE]johnbiezen schreef op 27-05-2004 @ 14:51 :
[B]Ik heb de stof geleerde en heb Vragen, vragen, vragen

* Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met reële loonstijging (inkomen in goederen)/nominaal (inkomen in geld) etc
bijv. Bij een reële loonstijging van 3% en de inlatie van 4% daalt of stijgt de koopkracht van de werknemers dan?
bijv. De CPI stijgt in een jaar van 104.1 naar 105.2. Het nominaal inkomen van Marieke stijgt met 2.1%. Stijgt of daalt het reëel inkomen?

---------------------------------------

reëele loonstijging betekent dat wat je aan goederen kunt kopen van het uitbetaalde inkomen.. in dit geval is dat dus 3% gestegen, maar de inflatie (stijging van het algemeen prijspeil), is 4%, en dus hoger dan de reëele loonstijging, waardoor de koopkracht van de werknemers dus daalt.. meer weet ik je niet te vertellen
Oud 27-05-2004, 14:03
Frank_YY
Frank_YY is offline
oja en je hebt meer voordeel bij inflatie als je schulden hebt omdat de rente die je moet betalen lager wordt.. want er moet namelijk voor gezorgd worden dat mensen de inflatie kunnen bijhouden zeg maar. En als je schulden hebt is het natuurlijk altijd gunstiger als je minder rente hoeft te betalen
Oud 27-05-2004, 14:05
Trisia
Trisia is offline
Even een vraagje, ik heb een best wel goede samenvatting gevonden (wel uitgebreid, maar dat is goed) van economie. Linkje: http://www.dusink.org/samenvatting%2...2,3.htm#Module 8

Maar ik vraag me eigenlijk af of dit alle examenstof is, ik heb namelijk niet het boek praktische economie. Iemand die er een antwoord op kan geven?
Oud 27-05-2004, 14:10
Frank_YY
Frank_YY is offline
pfffffff.. ik heb zelf lesbrieven.. maar tis wel een énorme samenvatting dus ikneem aan dat er wel redelijk wat instaat, en ik denk zelfs alle examenstof want volgens mij heeft dat boek inderdaad 8 modules..
Oud 27-05-2004, 14:17
Trisia
Trisia is offline
Ja het hij is inderdaad wel erg lang..... Heeft er iemand misschien een kortere....Ben al een tijd op zoek naar beknopte samenvattingen van de lesbrieven, maar die kan ik helaas niet vinden. Dus weet iemand een goeie beknopte samenvatting dan hoor ik het heel graag!
Oud 27-05-2004, 14:18
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 15:03 :
oja en je hebt meer voordeel bij inflatie als je schulden hebt omdat de rente die je moet betalen lager wordt.. want er moet namelijk voor gezorgd worden dat mensen de inflatie kunnen bijhouden zeg maar. En als je schulden hebt is het natuurlijk altijd gunstiger als je minder rente hoeft te betalen
dus als ik het goed begrijp wordt bij inflatie die rente lager????

dus...als de rente lager wordt, hoeven de mensen met schulden relatief minder rente terug te betalen en hebben ze er dus voordeel bij....

(ik wist niet dat rente automatisch lager werd bij inflatie)
Oud 27-05-2004, 14:21
johnbiezen
johnbiezen is offline
Ik heb de stof geleerde en heb nog Vragen, vragen, vragen

* Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met werkgelegenheid in arbeidsjaren/personen
bijv. De werkgelegenheid in arbeidsjaren stijgt met 5%. De werkgelegenheid in personen met 4%. Wat betekent dat dan?
---------------

*Snapt iemand deze vraag: Een onderneming verkoopt drop. De verkoopprijs daarvan ligt boven de gemiddelde marktplrijs. Het marktaandeel van deze onderneming , berekend op basis van de omzet is 16%. Hoezo is het marktaandeel op basis van de afzet is dus kleiner dan 16%?
---------------

* Hoe kan je met vraag/aanbodfunctie de omzet bepalen? En reken je het aanbodtekort/overschot uit door deze vergelijking op te lossen? dus Qv=Qa? maar dat doe je toch ook bij evenwichtsprijs?
bijv. Qv=-5p + 100q en Qa= 3p - 20p. Wat is de omzet en aanbodtekort/overschot?
---------------
Oud 27-05-2004, 14:29
LiL_DrOppY16
LiL_DrOppY16 is offline
sjonge wat zijn dat voor moeilijke vragen allemaal vwo ofzow? k doe kbl is t niet zo moeilijk nou jha moeilijk genoeg ik heb percent is best wel irri boek vind ik!!
Oud 27-05-2004, 14:49
Verwijderd
Ik wil nu beginnnen met leren voor mn economie examen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.. (heb van die lastige lesbrieven..)
Iemand een tip..? Is er ook een site waar je kunt oefenen?
Oud 27-05-2004, 14:55
Verwijderd
http://www.lweo.nl/
hier kan je oefenen.

waar je moet beginnen? geen idee. wij hebben uittreksels gekregen met begrippen die ga ik nu maar leren. maar anders. weet ik het echt niet sorry
Oud 27-05-2004, 15:04
Verwijderd
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 27-05-2004 @ 15:55 :
http://www.lweo.nl/
hier kan je oefenen.

waar je moet beginnen? geen idee. wij hebben uittreksels gekregen met begrippen die ga ik nu maar leren. maar anders. weet ik het echt niet sorry
thnx!!
Oud 27-05-2004, 15:04
Ui
Ui is offline
2 personen die bijvoorbeeld ieder een halve baan hebben vormen samen 1 arbeidsjaar.

en de rest snap ik ook niet
Oud 27-05-2004, 15:46
*iefje*
*iefje* is offline
keej, ik heb t als volgt aangepakt, en dr zijn telkens nog hoge cijfers uitgekomen!!

per lesbrief heb ik de punten van de leerdoelen opgezocht, en geleerd, en vervolgens heb ik de toets van lweo gemaakt...(deze toets is onderverdeeld over alle blokke, zodat je hem per blok kan leren en maken!) werkt super goed!!

succes ermeej morge!!!
kussies
Oud 27-05-2004, 15:58
Frank_YY
Frank_YY is offline
jaa arbeidsjaren is als je t werk verdeeld ofzo.. en werkloosheid in personen is gewoon hoeveel personen er zonder werk zitten... dus als er werkloosheid is met arbeidsjaren dan heb je per persoon minder werk te doen ofzo, en dat kan gebeuren omdat er meer mensen op de arbeidsmarkt toetreden waardoor er arbeidsverdeling ontstaat.. met meer mensen doe je dan dus minder werk.. snappie.. arbeidsverdeling dus

en *iefje*, volgens mij wel een goeie methode
nu kijken of ik me lesbrieven nog kan vinden

Laatst gewijzigd op 27-05-2004 om 16:01.
Oud 27-05-2004, 16:07
Frank_YY
Frank_YY is offline
vraag.. wat is precies het KEYNESIAANSE model... en weet iemand in welke lesbrief dat staat ?
Oud 27-05-2004, 16:11
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 27-05-2004 @ 17:07 :
vraag.. wat is precies het KEYNESIAANSE model... en weet iemand in welke lesbrief dat staat ?
weet niet, nog nooit geleerd
maja... als je naar oude exames krijgt zijn het nooit begrippen die ze vragen
Oud 27-05-2004, 16:15
Energie
Energie is offline
wat is een lesbrief en wat houd deze site in? http://www.lweo.nl/
Oud 27-05-2004, 16:17
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Energie schreef op 27-05-2004 @ 17:15 :
wat is een lesbrief en wat houd deze site in? http://www.lweo.nl/
ja ik snap die lesbrieven ook niet echt meer... en die site is een economie site haha maarre.. ja ik ga die lesbrieven ook niet meer printen ben daar toch al telaat mee
Advertentie

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten