![]() |
|
![]() |
Bezetting opleidingscentrum IND
Op dit moment houden zo’n 15 aktivisten van AAGU (Anarchistische Anti-deportatie Groep Utrecht) het Kennis- en Leercentrum (KLC) van de IND aan Nijenoord 6 in Utrecht bezet. Hiermee willen zij de lessen voor een dag stilleggen, uit protest tegen het asielbeleid van minister Verdonk en de rol van de IND in het afwijzen en uitzetten van mensen die in Nederland een beter bestaan zoeken. “Wij blijven hier zo lang mogelijk. Als het aan ons ligt wordt er hier helemaal geen les meer gegeven en wordt het gebouw omgebouwd voor bewoning door vluchtelingen. Open grenzen en gelijke rechten voor iedereen!”, aldus één van de aktivisten. Het KLC is het landelijk opleidingscentrum van de IND (Immigratie- en naturalisatiedienst); hier leren nieuwe IND-medewerkers het vak. De IND is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid in Nederland. Dit wil zeggen dat haar medewerkers de beslissing nemen of iemand in Nederland mag komen (of blijven) wonen. Volgens haar website doet zij dit op een ‘snelle en zorgvuldige manier’. In de praktijk betekent dit dat binnen 48 uur wordt beslist of iemand een redelijke kans heeft op een verblijfsvergunning; zo niet dan wordt men direct op straat gezet of terug gestuurd. Dit is inderdaad snel te noemen, maar zorgvuldig? Een heel groot deel van deze aanvragen wordt als ‘kansloos’ gezien omdat men geen documenten bij zich heeft en dus niet kan bewijzen wie hij/zij is en uit welk land afkomstig. Heeft men deze papieren echter wel, dan wordt dit vaak ook met wantrouwen bekeken: hoe kan iemand die bijvoorbeeld zegt vervolgd te worden de mogelijkheid hebben gehad bij de overheid een paspoort aan te vragen? Binnen 48 uur bewijzen reden voor asiel te hebben is voor veel mensen haast onmogelijk: veel traumatische ervaringen kunnen niet meteen verteld worden. Zo wordt van vrouwen (of mannen) die verkracht zijn en bang zijn voor herhaling verwacht dat zij dit binnen 48 uur via een (vaak mannelijke) tolk vertellen, terwijl de verjaringstermijn voor verkrachting in Nederland niet voor niks 15 jaar is: niemand kan hier zomaar tegen een wildvreemde over praten. Voor de ‘gelukkigen’ die door de 48-uurs loterij komen is het vaak voorbij met de snelheid van de IND. Mensen kunnen jaren in de procedure blijven hangen, waardoor ze absoluut geen zekerheid hebben over hun toekomst, met alle gevolgen vandien. Nederlands leren, vrienden maken, ‘inburgeren’, wie zijn kinderen als Nederlander opvoedt loopt een groot risico energie te verspillen en (gedwongen) terugkeer alleen maar moeilijker te maken. Zo verzinken mensen vaak in depressies en apathie. Slechts een heel klein deel van de mensen die niet in Nederland mogen blijven gaat vrijwillig terug naar het land van herkomst. Het overgrote deel verdwijnt in de illegaliteit, in ‘terugkeercentra’ of wordt onder dwang uitgezet. Van deze laatste groep wacht in het land van herkomst niet zelden gevangenisstraf, marteling, armoede en/of sociaal isolement. De IND zegt niet verantwoordelijk te zijn voor het beleid rond de toelating van ‘vreemdelingen’; dit is immers besloten door de Eerste en Tweede Kamer. Maar zij is wel degelijk verantwoordelijk voor de manier waarop dit beleid uitgevoerd wordt, en al haar medewerkers hebben hun eigen verantwoordelijkheid naar ieder persoon dat door hun toedoen op straat, in de gevangenis, gemarteld, verkracht, vervolgd, gedood wordt, honger lijdt, de kinderen geen toekomst kan bieden enzovoort. Het AAGU bestaat uit een groep idealistische, anarchistische mensen die zeer verontrust zijn over de manier waarop niet alleen minister Verdonk en haar medewerkers en medestanders, maar ook voorgaande bewindspersonen met mensen omgaan. AAGU is voor open grenzen en voor de vrijheid van iedereen om te reizen en te wonen waar zij/hij dat wil. Het simpele feit van de plek van je geboorte of van de nationaliteit van je ouders zou geen reden mogen zijn tot het krijgen of weigeren van het recht te gaan en te zijn waar je wilt en waar het voor jou (en je kinderen) het best wonen is. AAGU bron: http://www.indymedia.nl/nl/2004/06/19730.shtml Ik vind dit een hele goede actie, ![]() Wat vinden jullie? |
Advertentie | |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien is het maar de vraag of hier mensenrechten geschonden worden. Daarover moet de rechter zich uitlaten en toevallig heeft de hoogste vreemdelingenrechter bepaald dat deze uitzettingen geoorloofd zijn. Ik ben niet zo'n formalist die maar zegt dat het goed is 'omdat de rechter of de wet het zegt' maar het enkele feit dat er een kans bestaat op een mogelijke schending wil niet zeggen dat dat complete blokkering van besluitvorming en uitvoering rechtvaardigt. Het moet gaat om schendingen die naar geen enkele maatstaf aanvaardbaar zijn, en zoals ik zei geldt dat dus pas wanneer het écht in strijd komt met bepaalde natuurrechtelijke beginselen, zoals het recht op leven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Twee: Ik ben voor de idealistische boodschap, er zijn veel te weinig idealisten! Dit is een goede boodschap die aanzet tot actie. Hiermee worden de realisten weer uitgedaagd een tegenantwoord te geven. Drie: Het maakt me niet uit hoeveel rechters het beleid volgens de regeltjes terecht vinden. Ik vind het onterecht. Mensen kan je niet zomaar op straat zetten, zonder pardon een asiel weigeren op het 'buitenlands zijn'.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Hele goede actie van het AAGU, mee eens.Ten eerste: het is een actie. Een actie tegen een beleid waar veel meer mensen tegen zijn. Het is goed dat er dan een daad bij het woord wordt gevoegd. Er worden geen vernielingen gepleegd, de aktievoerders maken uitdrukkelijk hun indentiteit bekend en het valt op. Twee: Ik ben voor de idealistische boodschap, er zijn veel te weinig idealisten! Dit is een goede boodschap die aanzet tot actie. Hiermee worden de realisten weer uitgedaagd een tegenantwoord te geven. Drie: Het maakt me niet uit hoeveel rechters het beleid volgens de regeltjes terecht vinden. Ik vind het onterecht. Mensen kan je niet zomaar op straat zetten, zonder pardon een asiel weigeren op het 'buitenlands zijn'.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
doordat 6 EVRM m.i. niet goed nageleefd wordt, worden andere mensenrechten zoals het recht op persoonlijke vrijheid en veiligheid ( 5 EVRM), het recht op leven van art 2 en het folterverbod van art 3 niet voldoende beschermd. natuurlijk kan je als westers land niet verantwoording dragen voor wat er in andere landen gebeurt. maar op het moment dat wij hier politieke vluchtelingen krijgen moet daar op een andere manier mee omgegaan worden dan dat nu het geval is. in 48 uur is het gewoon niet mogelijk om een goed beeld van een vluchteling te krijgen, dus kan het nederland aangerekend worden dat mensen bij terugkeer gestraft worden. dat een meerderheid dat wil, daar hoef je in geval van grove schending m.i. geen boodschap aan te hebben; zo was ook een meerderheid van de blanken voor de apartheid in de VS.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ook het folterverbod richt zich tot de Lid-Staten. Ook hier moet je inderdaad het overleveren aan folterende staten die geen partij zijn bij het verdrag aanmerken als een schending, maar dan moeten er concrete(re) aanwijzingen zijn dan nu. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
[QUOTE]nare man schreef op 15-06-2004 @ 15:46 :
Dat valt te betwijfelen, omdat 'eerlijk proces' ('fair trial') in 6 EVRM vooral ziet op de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de rechter die de zaak beoordeelt, niet op de (on)mogelijkheid van de bewijspositie van de justitiabelen. Die wordt gewoon beheerst door Nederlands burgerlijk of bestuurlijk procesrecht. Dat het voor een vluchteling moeilijk is om te bewijzen wie hij is en dat de ondervragingen misschien moeizaam gaan, brengt niet meteen met zich dat er een schending is van 6 EVRM. de letterlijke verdragstekst spreekt over een 'eerlijke' behandeling. aangezien daar gezien de omstandigheden geen sprake van is, is er m.i. sprake van een schending. het is niet zo dat het moeilijk is om te bewijzen, er worden gewoon onmogelijke eisen gesteld. je kan niet bewijzen wie je bent als je geen id hebt en als je een politieke vluchteling bent dan heb je geen id en dan kan je die ook niet in je land gaan aanvragen. 6 EVRM gaat lang niet altijd alleen over onafhankelijkheid en onpartijdigheid (zie bijvoorbeeld de arresten over de anonieme getuigen of de arresten over redelijke termijn) Maar die bepalingen richten zich tot de Lid-Staten. Het recht op vrijheid en veiligheid is niet absoluut in die zin, dat een Lid-Staat bij het verdrag zonder meer gehouden is om een niet-EU-onderdaan in elk land ter wereld te beschermen. Als er echt concrete aanwijzingen zijn dat iemand gemarteld zal worden is uitzetting onaanvaardbaar, maar het is de vraag of daarvan hier sprake is. het EVRM beschermt eenieder die ressorteert onder de rechtsmacht van een staat, ook mensen die niet uit de EU komen. door op deze manier een procedure in te richten, aanvaard je willens en wetens het risico dat er veel fouten gemaakt worden wat als gevolg heeft dat mensen gemarteld of gedood zullen worden. natuurlijk kan je vergissingen niet voorkomen, maar op deze manier is het systeem ingericht dat vergissingen eerder regel dan uitzondering zijn. wellicht kan je het niet van elk individu afzonderlijk bepalen, maar in het algemeen is te stellen dat nederland op deze manier meewerkt aan het folteren en doden van politieke vluchtelingen. Maar dan moet de hele asielprocedure getoetst worden aan allerlei vereisten en waarborgen en het lijkt me niet een goed idee om dat te doen d.m.v. het domweg bezetten en blokkeren van IND-opleidingscentra. Zoals ik al zei, laat een gewezen asielzoeker maar naar het EHRM stappen. Ik ben benieuwd. natuurlijk kan zo'n actiegroep toch niet de hele procedure laten omgooien of alle instanties die meewerken bezetten. maar op deze manier wordt wel het debat opgestart of nederland op de goeie weg zit; als zij dat gebouw niet bezet hadden, dan waren wij hier nu niet aan het discussieren
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat jij nu noemt zou je met enige fantasie wel onder 'eerlijke' behandeling kunnen brengen, maar dat is niet wat er met dat artikel bedoeld is. Waar het eigenlijk om gaat is dat iemand gevraagd wordt iets te bewijzen wat hij niet kán bewijzen. Dat valt niet onder de reikwijdte van art. 6. Er vinden zoveel zaken plaats waarin iemand iets stelt maar het niet kan bewijzen. Citaat:
Ik zie wel een duidelijke schending van art. 8 EVRM: schending van het recht op een ongestoord gezinsleven doordat kinderen en ouders en echtparen soms van elkaar gescheiden worden. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Voor alle duidelijkheid, ik zie zelf ook wel een aantal realistische bezwaren (ik hoor ze trouwens niet hier) en ben ook niet voor het 'binnenlaten' van álle mensen (waarschijnlijk wel veel meer dan jij in gedachten hebt) maar het beleid dat er nu is keur ik zeker af. 1 - Het gaat hier om mensen die volgens mijn redenering dus ook menselijk behandeld moeten worden. Het in 48 uur beoordelen van asielzoekers op papieren die ze bijna niet kunnen hebben en op verhalen die naar mijn idee terecht incompleet en warrig zijn is naar mijn idee niet menselijk. Vooral omdat er een groot risico bestaat dat de mensen die worden teruggestuurd bij terugkomst opgepakt, vervolgd of gemarteld worden. 2 - Het actievoeren door middel van het bezetten van een leercentrum van het IND vind ik volkomen terecht. Want, het is relevant, de IND is de organisatie die de vluchtelingen uitzet. In de lijn van het ideaal van de aktievoerders is dit een logische stap. De financiële schade weegt mijns inziens op tegen de humanitaire schade die het huidige plan aanricht. Plus dat deze actie mensen bewust maakt van het feit dat er een probleem is.
||
Citaat:
![]() Maar waarschijnlijk neem ik je vraag veel te serieus ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ik snap je punt, kijk eens naar het asielbeleid in Canada, daar doen ze het anders. In vakgebieden waar een tekort is aan mensen worden de banen opgevuld met immigranten. Dit heeft dan weer als nadeel een 'brain-drain' vanuit de thuislanden van de immigranten en een soort van 'vaksgebieddiscriminatie' (?).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De 48 uur procedure is natuurlijk ook onzin, bedacht door een absolute gek, maar een snellere procedure dan tegenwoordig is ook wel weer wenselijk aangezien we die mensen anders jarenlang verkeerde hoop geven en hen daarna het hier opgebouwde leven weer ontnemen, en ook de kans om hun oude leven weer op te pakken. Maar 48 uur is inderdaad veels en veels te kort. De meeste mensen die hier komen zijn trouwens economische vluchtelingen (90% toch?), waarbij er eigenlijk geen kans erop bestaat dat ze opgepakt, vervolgd of gemarteld worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk moet je er nu ook het asiel en immigratie beleid van zweden erbij pakken, wat zou er gebeuren als zweden zn grenzen open zou zetten. Voelt zich nu een SP'er van 20 jaar geleden ![]() edit: wetgeving? Bedoel je niet de verzorgingsstaat? ![]() Ik zou die mensen die hier asiel aanvragen het ookwel gunnen dat ze hier mogen blijven en mee mogen genieten van onze welvaart, alleen moeten we er wel realistisch naar kijken, en dan ziet die optie er niet bepaald rooskleurig uit ![]() Laatst gewijzigd op 15-06-2004 om 23:34. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Dit soort demostraties zijn het toppunt van democratie. Burgelijke ongehoorzaamheid is het toppunt van democratie. Er is niets democratischer. Laat staan dat ze tegen een democratie zijn.
En over die onbetaalbare verzorgingsstaat. Als rechtse mensen zeggen dat dat onbetaalbaar is bedoelen ze dat ze niet kunnen concureren met landen waar mensen als werkslaven behandeld worden. Landen als de VS, Japan, China, India, Z Korea enz. En dat is maar goed ook. Wie wil daar in godsnaam mee concureren. Dan liever arm. Voor mij part gooien we de grenzen dicht voor dat soort landen en/of multinationals. Dat is een mooi punt om Europees afspraken over te maken.
||
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|