Oud 20-09-2004, 21:59
mara18
mara18 is offline
Hey allemaal,

Vele mensen hebben het wel al eens meegemaakt: een voorbijganger klampt je aan en vraagt je om een gunst.

Ikzelf kom vrijwel iedere dag in het station. Onlangs vroeg een jong koppel half paniekerig: heb jij soms een gsm bij? Kan ik daar alstublieft eens even mee bellen want wij staan hier al uren te wachten?? De jongen deed daarbij ook nogal hysterisch tegen zijn vriendin.

Vandaag smeekte een jongeman me om een paar euro's want hij en zijn vriendin waren de trein uitgezet en zijn vriendin was ziek geworden en zat daar tegen de muur.

Nu is mijn vraag:

Helpen jullie onbekenden uit nood door bv een klein beetje geld te geven of je gsm even uit te lenen? Of vertrouw je het zaakje niet en verzin je een smoesje? Welke uitvlucht verzin je dan?

Ik heb bij beide gevallen geholpen omdat ik in die omstandigheden ook graag zou geholpen worden, wat is jullie mening?

Alvast bedankt
groetjes,
mara
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2004, 22:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik zeg met mijn meeste norse gezicht 'NEE' en loopt veel vaart door.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 22:10
Quiana
Quiana is offline
Grappig; ik heb vanochtend ook meegemaakt dat er iemand
naar me toe kwam met de vraag of hij als-je-blieft m'n mobiel
mocht gebruiken.

Over het algemeen ben ik vrij makkelijk met dit soort dingen
(ook met geld geven ed), als het in mijn macht ligt een ander
te helpen; waarom niet?

Een béétje opletten met wat je aan wie geeft doe ik wel,
maar dat is niet meer dan logisch lijkt me; ik zal minder snel
bijv m'n telefoon uitlenen aan één of andere gangster dan aan
een doorsnee persoon oid...

Maar dat heeft vooral met m'n gevoel te maken; als de persoon
voor mijn gevoel te vertrouwen is/het goed zit, dan zie ik geen
probleem.

;

En het 'behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden'
gaat hier ook wel bij op denk ik idd.

Laatst gewijzigd op 20-09-2004 om 22:14.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 22:11
ILUsion
ILUsion is offline
Ik zou ook vaak 'nee' zeggen, maar tegen volwassen mensen/mensen die betrouwbaar lijken, zal ik ook wel eens 'ja' zeggen.
Als ik in een gelijkaardig geval zit, zal ik niet snel om hulp roepen. In de trein zou ik bv. gewoon zonder ticket reizen (in België kan dat wel redelijk, denk ik: op verschillende treinen gewoon geen controle gehad enzo). Mja, op een of andere manier ben je wel altijd op je hoede denk ik dat er geen misbruik van komt (heb al verhalen gehoord dat gsm gestolen werd enzo). Als ik weiger, is het net zoals Mark Almighty: gewoon geen emotie tonen en doorlopen. Een smoesje zal ik niet verzinnen, dat is niet eerlijk: als je niet wilt helpen, moet je dat maar toegeven (tenzij de situatie zoiets natuurlijk uitlokt, bv. als je je bedreigd voelt door de ander)
Oud 21-09-2004, 01:04
Verwijderd
Citaat:
mara18 schreef op 20-09-2004 @ 22:59 :
Helpen jullie onbekenden uit nood door bv een klein beetje geld te geven of je gsm even uit te lenen? Of vertrouw je het zaakje niet en verzin je een smoesje? Welke uitvlucht verzin je dan?
Ligt aan de situatie. Gelukkig kan ik mensen en gedrag wel tot op een bepaalde hoogte peilen, en weet ik dus meestal wel of het wel 'zo erg is'.
Ja, ik wil best helpen. En dat doe ik ook. GSM? Prima. Zolang je maar naast me blijft staan...
Euro's? Als ik het heb, en het is niet teveel.

Er kwam in mijn oude buurt regelmatig een bekende 'zwerver' aan de deur voor geld; 'kan ik wat lenen, dan kan ik eten kopen'.
De eesrte keer heb ik m 5 euro meegegeven, en 'm later erop aangesproken. Hij scheen er drank en shag van gehaald te hebben.
Nu heb ik later met diezelfde man afgesproken dat hij elke maandag een brood, blok kaas en een pak melk mocht komen halen. Simpel toch.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 07:58
Verwijderd
Zou ik denk ik niet doen, misschien als ze er heeel betrouwbaar uit zouden zien. Bij mij op het station loopt ook iemand rond die kleingeld wil omdat hij niet genoeg heeft voor zn kaartje naar Leeuwarden. En dan eke dag weer opnieuw, kijk zo iemand ga ik natuurlijk niet helpen door geld te geven (want het lijkt me logisch dat hij niet naar Leeuwarden gaat ).
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 08:30
Verwijderd
Ik geef meestal niks en zeker m'n mobiel niet...je kunt in elke telefooncel collect bellen, om te bellen hebben ze mijn mobiel dus niet nodig. Qua geld is het wat lastiger, maar meestal vragen ze om weet ik het hoeveel geld (geen euro oid, maar echt euro's, die ze dan later, zogenaamd, terug zullen geven ed)...mjah, dat vertrouw ik dan dus niet...en dan krijgen ze dus niks. Mijn 'uitvlucht' is meestal dat ik geen geld bij me heb, wat vaak zelfs ook nog zo is ook.

Laatst nog vroeg een man, die er vrij betrouwbaar uit zag, het me...toch heb ik het niet gedaan. Negen van de tien keer is het gewoon een praatje om geld los te krijgen voor hele andere dingen als waar ze het voor vragen en ik heb geen zin om voor een ander zijn drugs of drank te betalen.

Misschien maakt het verschil dat ik in een grote stad woon en de situaties die jij omschrijft (die met het geld dan iig) vrij regelmatig voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 10:14
Nonaj
Nonaj is offline
Mijn mobiel zou ik niet geven, straks gaan ze er nog mee vandoor. Als mensen op straat zitten te bedelen,geef ik ze ook niks, behalve als ze me er rechtstreeks op aanspreken, dan geef ik ze 50 cent ofzo.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 10:26
Gebakken Lucht
Gebakken Lucht is offline
Altijd hulp bieden.
Oud 21-09-2004, 10:55
ware man
ware man is offline
Ja, ik zou het wel doen. Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 11:10
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik geef sowieso geen geld aan onbekende mensen, liever kies ik ervoor op een andere manier te helpen.
Wat heeft de jongeman bijvoorbeeld aan geld als zijn vriendin ziek is en ze de trein uitgezet zijn? Wat is de motivatie?

Bellen daarentegen mag altijd. Als ik ergens gestrand zou zijn is contact met een bekende het enige wat ik nodig heb om het probleem op te lossen. Dat zou ik dus vice-versa ook waarderen.

Als ik niet in wil stemmen zeg ik gewoon eerlijk waarom niet. Ik loop ook niet met een stalen gezicht door alsof ik niks hoor want dat helpt niet, maar werkt imo averechts (ze worden opgefokt).
Oud 21-09-2004, 11:15
Nona
Nona is offline
Mijn mobiel geef ik nooit af. Iemand kan altijd collect bellen vanuit een telefooncel. In een stille of donkere omgeving zal ik ook nooit mijn portemonnaie tevoorschijn halen. Dan moet ik toevallig iets in mijn zak hebben zitten, wil ik iets geven. Anders hebben ze pech.
Maar als ik iemand op een andere manier kan helpen doe ik dat wel. Opstaan voor oudere mensen in het OV, iemand even helpen met koffers of kinderwagens of de weg wijzen, desnoods een stukje meelopen.
Oud 21-09-2004, 13:46
Eend
Eend is offline
Ik zeg altijd dat ik geen beltegoed heb (ik heb abbonnement). Als ik de situatie niet vertrouw, zal ik nooit meewerken. Wanneer ik inzie dat er echt iets aan de hand is zal ik echt wel mijn hulp aanbieden. Maar hoe vaak word je door dit soort rotsmoesjes wel niet genept en lopen ze naar de eerste de beste drugsdealer?!
Laatst vroeg een zwerver of ie mijn cola mocht hebben. Ik heb m een heel nieuw flesje gegeven en een vers belegd broodje. Om eten bedelen is heel wat anders dan om geld. Ik geef zulke mensen liever 10 euro aan brood, dan 2 euro los. Simpelweg om zeker te weten, dat het echt om de reden gaat die ze vertellen.
Oud 21-09-2004, 13:49
Eend
Eend is offline
Citaat:
Zotje schreef op 21-09-2004 @ 12:10 :
Ik geef sowieso geen geld aan onbekende mensen, liever kies ik ervoor op een andere manier te helpen.
Wat heeft de jongeman bijvoorbeeld aan geld als zijn vriendin ziek is en ze de trein uitgezet zijn? Wat is de motivatie?
En waarom word je nou de trein uitgezet?! Idd! Omdat je geen treinkaartje hebt en als je geen kaartje hebt, weet je wel dat in deze maatschappij gewoon niet zonder kaartje gereisd mag worden. Ik vind het dan toch iets van eigen schuld. Ik zal ook echt niet helpen. Ja, een asperientje geven.
Negen van de tien keer zijn het gewoon junks met schulden, die geld voor drugs bij elkaar proberen te sparen.
Oud 21-09-2004, 13:50
Eend
Eend is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 21-09-2004 @ 02:04 :
Er kwam in mijn oude buurt regelmatig een bekende 'zwerver' aan de deur voor geld; 'kan ik wat lenen, dan kan ik eten kopen'.
De eesrte keer heb ik m 5 euro meegegeven, en 'm later erop aangesproken. Hij scheen er drank en shag van gehaald te hebben.
Nu heb ik later met diezelfde man afgesproken dat hij elke maandag een brood, blok kaas en een pak melk mocht komen halen. Simpel toch.
Inderdaad, daar help je ze veel beter mee.
Oud 21-09-2004, 13:53
Eend
Eend is offline
Citaat:
Quiana schreef op 20-09-2004 @ 23:10 :
En het 'behandel een ander zoals je zelf behandelt wilt worden'
gaat hier ook wel bij op denk ik idd.
Mee eens, maar toch blijft de angst dat je geld voor een verkeerd doel wordt gebruikt. Als ik om geld zou bedelen voor eten zou ik ook blij zijn met een broodje.
Daarom geef ik die mensen liever een broodje dan geld.

Verder kwam er iemand langs die knuffeltjes verkocht voor 5 euro om een blinde stichting. Dan koop ik wel zo'n knuffeltje. Daar ben ik dan wel toe in staat.

Maar losgeld geven "want mijn hond zit ziek thuis en ik heb geen geld voor een treinkaartje" daar trap ik niet in Tenzij er getuigen zijn. Bijv. een dierenarts die gebeld kan worden oid.
Oud 21-09-2004, 14:38
Redhair
Redhair is offline
Een poos geleden was er een junk op het winkelpleintje bij ons. Ze vroeg me om geld om eten te halen, ik vertrouwde dat niet, dus ben met dr de super in gegaan. heb gezegt dat ze voor 5 euro dingen mocht kopen, maar geen drank. nou toen heeft ze wat brood, beleg, melk en fruit gekocht. zo ging het prima. mijn telefoon zou ik nooit uitlenen, wel geld geven voor de telefooncel. moet ie wel gaan bellen.
Oud 21-09-2004, 15:17
Saltwater
Saltwater is offline
Zaterdag zat ik in de trein en een jongen vroeg of hij even met mijn mobiel mocht bellen. Goedgelovig als ik ben, leen ik dat ding natuurlijk aan hem uit. Ik zag mijn vriend (die zat naast me) 'nee' schudden, maar ach, wat zou er nou kunnen gebeuren.
Die jongen deed wel heel vaag, hij begon tegen iemand te praten en toen hield-ie opeens op en zette hij 'm uit. Daarna toetste hij heel lang iets in en belde weer. Of deed alsof.
Daar ben ik nog niet uit... M'n vriend zei dat er een code bestaat, waardoor anderen via jouw nummer kunnen bellen.
Helaas weet ik pas over een maand of die jongen dat heeft gedaan....

Conclusie: Ik ben een beetje terughoudender geworden wat het uitlenen van m'n gsm betreft. Wie weet is het verhaal waar dat er zo'n code bestaat.

Geld aan junkies/zwervers geef ik nooit zomaar en ik ben ook een beetje bang voor mensen die je heel erg aanklampen om een daklozen krant te kopen. Ik koop wel eens kaarten van daklozen op straat, sommigen vragen je het heel netjes en dan ben ik sneller bereid om ze wat te geven.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 16:04
DvoorA
DvoorA is offline
geld aan alcoholisten en junks geef ik niet, ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het voeden van hun verslavingen.
ik wil wel ze meenemen naar een eettent als ze vragen om geld voor eten.

gsm uitlenen, ook best, moet hij/zij wel naast me staan.
euro's uitlenen aan iemand in nood, ook best, ik heb liever dat ik een keer wat geld verlies door oplichterij dan dat ik een wantrouwende paranoia word.

als iemand geslagen ofzo word op straat en ik zie het dan ga ik me er ook mee bemoeien. ik kan toch niet zomaar weglopen als een ander in de problemen zit..

maar goed, mn pincode krijgt niemand
Oud 21-09-2004, 16:20
Verwijderd
Ik denk niet dat ik snel wat zal uitlenen. Geld geven doe ik niet aan, iets te eten wel mits daarom gevraagd wordt en mn mobiel uitlenen doe ik al helemaal niet. Ik ben toch bang dat mensen dan bijvoorbeeld veel te lang bellen of er niet goed mee zullen omgaan. Maar het ligt er ook heel erg aan wie het vraagt, als die persoon er betrouwbaar uitziet denk ik dat het ik het eerder zou doen.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 19:35
phensicske
phensicske is offline
'k Denk niet dat ik geld zou geven. Als ik zelf wat meer geld zou hebben, mja, geen probleem, maar ik kom zelf al niet rond.
Mijn gsm krijgen ze ook niet in handen, de volle 3 euro die er opstaat zou er wel rap doorgejaagd zijn.

Eten zou ik wel delen of zo, maar echt dingen beginnen kopen voor mensen, nee. Rechtstaan, hen steunen, hun katten eten gaan geven...ja, dat wel. Iets doen voor de mensen doe ik liever dan geld weg te geven, al neemt dat meer tijd in.

Mss kom ik wel egoïstisch over, maar 't kan me niet veel schelen.
'k Had echt niet verwacht dat er zoveel mensen geld gaven, zeker als ik zie hoeveel mensen de zwervers met n blik op oneindig voorbij lopen...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 20:19
Verwijderd
t ligt aan de hulpvraag.

als ze ff willen bellen, zullen ze iemand anders moeten zoeken, ik ben zelf amper met me telefoon, en da voor n reden

en geld... sja.. als ik t bij heb, en tis nie veel wa ze nodig hebben, en ik ben in n gulle bui, dan krijgen ze wel wa.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 21:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dat je ze geholpen hebt, zeg... Gristus, wat goedgelovig! Zo was er in Utrecht eens een man, die een beetje kreupel liep te doen, die ik al op verschillende terrasjes mensen lastig had zien vallen. Toen kwam-ie naar mij en m'n ex en vroeg of-ie €15 mocht hebben en m'n adres. Hij had namelijk de verkeerde trein gepakt, zei hij, en moest eigenlijk naar huis in Nijmegen. Die €15 zou hij later terugsturen, zei hij.

Ja, dááááááááááág....

Laatst gewijzigd op 22-09-2004 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 15:57
Verwijderd
dat soort 'hulp' geef ik niet.

niemand is er bij gebaat als er een of andere oetlul met mijn gsm vandoorgaat, of van mijn geld drugs gaat kopen.
Tussen Duivendrecht en Amsterdam centraal, is er wel vaak een gast die in de trein voor stichting de regenboog voedsel inzamelt, dus meestal geef ik dan wel een paar appels, of bolletjes mee...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 16:08
Verwijderd
kijk, als iemand even wil bellen, dan heb ik daar geen problemen mee. maar ik ga geen geld verstrekken aan mensen met hele zielige aangedikte verhalen. maar verder ben ik bereid om op alle fronten wel te helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2004, 17:16
Big M
Big M is offline
Citaat:
Nattigheid schreef op 22-09-2004 @ 17:08 :
kijk, als iemand even wil bellen, dan heb ik daar geen problemen mee. maar ik ga geen geld verstrekken aan mensen met hele zielige aangedikte verhalen. maar verder ben ik bereid om op alle fronten wel te helpen.
haha, bij mij is dat precies andersom. Hoewel ik geen geld meer geef, gaat allemaal aan drugs op. Maar voor je het weet is je telefoon weg...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 18:00
Nijn*
Nijn* is offline
Als iemand mij de wegvraagt, wil ik best de wegwijzen, en als ik dezelfde kant op ga, wil ik ook best nog eens meelopen..

Als iemand met mijn mobieltje wil bellen, geef ik hem wat kleingeld voor de telefooncel, ik heb geen zin om mijn mobieltje ervan door te zien gaan..

Ik wil best opstaan voor iemand die zwanger of oud is in bussen/treinen. Ik help ook wel eens iemand naar de overkant, en ik help ook wel eens een kinderwagen de bus in. Of dingen kopen voor goede doelen oid wil ik ook best doen..

Ik heb trouwens ook een vast rondje; op zaterdag ga ik altijd naar toneel, en dan moet ik door hoog catharijne. Daar kom ik dan allemaal zwervers tegen. Drie hebben daar ook altijd vaste posten en die geef ik altijd wat kleingeld, dat zit standaard in mijn zak. Net zoals het 50 muntje uit het AH karretje, dat altijd aan de zwerver aan de deur gegeven wordt.

Grappig dit topic: laatst kwam er een oude man naar mij toe, en die vroeg in het frans (!) de weg naar het station. Ik (in mijn gebrekkige frans) uitleggen waar het is. Hij bedankt me en loopt de richting van het station op. Ik ga de andere kant uit. Voor ik het wist liep hij weer naast me en vertelde me dat ik zo knap was ed, en of hij wat geld kon lenen, hij zou daarna gaan pinnen en het terugbetalen later op de dag. Toen heb ik mijn mp3 weer opgezet, en ben ik vlugweggelopen. Dat soort mensen vertrouw ik dus helemáál niet!
Oud 23-09-2004, 09:13
Falkh
Falkh is offline
Ik geef alleen om mijn dierbaren, verder kan iedereen de tering krijgen dus ook iemand die een gsm nodigt heeft, of een euro.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten