Oud 10-09-2004, 14:16
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Ik weet niet echt of ik voor deze een nieuw topic mag openen of dat het eigenlijk in het centrale topic thuishoort. Als het daar thuishoort, dan zal deze wel gesloten worden en gaan we daar verder...

Ik ben een website aan het maken en heb 'm juist eventjes door de W3C-XHTML validator gehaald. Nu, de website is geprogrammeerd in ASP, en ik kreeg een hele resem foutmeldingen. Hele vreemde dingen allemaal die nergens in mijn broncode terug te vinden zijn. Net of hij de volledige CSS-file terug had omgezet naar HTML.
Wanneer ik de broncode van mijn ASP-files (dus zoals het in de browser komt van de bezoeker) in een gewone HTML-file plakte, dan valideerde hij die gewoon als volledig XHTML-compliant, dus zonder enige foutmelding.

Is dit een normaal verschijnsel, of valt hier iets aan te doen? Hebben mensen die php-files laten valideren dit ook aan de hand ?
Oud 10-09-2004, 16:05
dafelix
dafelix is offline
nee, ik heb hier nooit last van met PHP pagina's

je kan de validator ook de bron laten zien die hij gebruikt heeft voor het valideren van je site, misschien wordt je daar wat wijzer uit
Oud 10-09-2004, 23:53
Jordi
Jordi is offline
Ik maak gebruik van PHP en mijn pagina's zijn inmiddels XHTML-valid, dus ik neem aan dat ik dan geen problemen heb. Maar voordat ik zover was, kreeg ik soms de vreemdste foutmeldingen. Ik zou dus gewoon maar proberen om er toch nog eventuele fouten uit te halen.

Waar staat je site trouwens? Als we zelf kunnen kijken, kunnen we misschien ook beter helpen...
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 00:57
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Jordi schreef op 11-09-2004 @ 00:53 :
Waar staat je site trouwens? Als we zelf kunnen kijken, kunnen we misschien ook beter helpen...
Geen gek plan.

Omdat server side scripting toch wel een belangrijke rol speelt in je probleem zal ik dit topic wel even open laten. Normaal horen dit soort dingen inderdaad in het centrale topic.
Oud 11-09-2004, 08:51
TIGEK
TIGEK is offline
gebruik je de website sessies?
Oud 11-09-2004, 12:43
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Mijn site staat op www.speelplein-galbergen.be/test/ . Hij is nog niet volledig geupload want hij moet op een andere plaats komen te staan. Voorlopig staat hij maar hier om 'm eventjes te testen. Dus niet alle linken werken...

Toch zou alles XHTML valid moeten zijn.

Ik denk dat ik trouwens al weet wat het probleem is. Ik check eerst welke browser er gebruikt wordt (request.servervariables("http_user_agent") ), en aangezien de validator geen browser gebruikt, blijft dit object leeg, en daardoor geeft hij een foutmelding.
'k Heb helaas nog geen oplossing gevonden om het op te lossen. 'k heb al geprobeerd " if ( String(request.servervariables("http_user_agent")) != "undefined"){ ... } " maar dat gaf niet veel effect.
Oud 11-09-2004, 18:44
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 11-09-2004 @ 13:43 :
. Ik check eerst welke browser er gebruikt wordt.
Waarom doe je dat?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2004, 19:36
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Bootsman123 schreef op 11-09-2004 @ 19:25 :
Dit is je probleem:

1: <!DOCTYPE ....
Dank je, maar zo slim was ik nu zelf ook nog wel. Vandaar dat ik de oorzaak van mijn probleem in mijn vorige post ook al zei, want die error-message die je daar ziet, is wat ik beschreef in die vorige post
Oud 11-09-2004, 19:43
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
eddie schreef op 11-09-2004 @ 19:44 :
Waarom doe je dat?
Wel, omdat MSIE zich niet mooi aan de standaarden houdt.

Ik werk met één tabel voor de main lay-out van de pagina. Voor de rest gebruik ik div's en dergelijke.
Het kader waarin mijn tekst komt, de eigenlijk pagina zelf dus, dat is een colspan="7" of zoiets. Wanneer dit nu groter wordt dan de originele grootte van het ding, dan rekt heel de tabel (ipv de ene cel die voorzien is om uit te rekken) waardoor heel mijn layout in de soep draait.

Om er in MSIE voor te zorgen dat enkel die ene cel (of die ene rij cellen) uitrekt, en niet alles, moet ik op die <tr> -tag een "height: 100%" zetten. Alle andere logische oplossingen bleken niet te werken.
Maar wanneer je dit doet, draait de layout in andere browsers (zoals firefox, waar ik zelf mee werk) in de soep. (omdat ie daar zich aan de vaste hoogtes van de andere cellen houdt, en die ene cel zich wel mooi aanpast zoals het hoort. Maar met die "height: 100%" erbij, is dat niet meer het geval.)

Daarom heb ik twee stylescheets gemaakt: 14.css en 14_msie.css met als enige verschil die tr.left{height: 100%}
En om te weten welke van de twee CSS-files ik moet inladen, moet ik een browsercheck doen.

Beste oplossing is dus eigenlijk gewoon van iets te vinden waardoor die tabel in msie ook uitrekt zoals het hoort... Maar ja ...
Oud 11-09-2004, 19:47
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 11-09-2004 @ 01:57 :
Omdat server side scripting toch wel een belangrijke rol speelt in je probleem zal ik dit topic wel even open laten. Normaal horen dit soort dingen inderdaad in het centrale topic.
thanks by the way.
Oud 12-09-2004, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Kawoutertje schreef op 11-09-2004 @ 20:43 :
Wel, omdat MSIE zich niet mooi aan de standaarden houdt.
*verhaal*
Optie 1: Geen tabel gebruiken voor je layout maar div's e.d.
Optie 2: MSIE niet meer gebruiken in je layout test. MSIE is zowieso en oude browser; deze blijven ondersteunen is een onmogelijke opgave.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2004, 09:59
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
eddie schreef op 12-09-2004 @ 13:53 :
Optie 1: Geen tabel gebruiken voor je layout maar div's e.d.
Optie 2: MSIE niet meer gebruiken in je layout test. MSIE is zowieso en oude browser; deze blijven ondersteunen is een onmogelijke opgave.
Optie twee lijkt me niet een goed plan omdat nog steeds tussen de 80 en 95% van je publiek IE gebruikt. Optie 1 is daarentegen zeer aan te raden, het gebruik van tables voor layout is niet de bedoeling. Begin bijvoorbeeld hier.
Oud 26-09-2004, 21:30
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Eindelijk heb ik tijd gehad om nog wat aan de site te klooien, en op aanraden van Manuzhai heb ik mijn layout-table eruit gesmeten en alles geherprogrammeerd met DIV's.

Nu zouden mijn problemen dus van de baan moeten zijn, maar jammer genoeg is niets minder waar. In MSIE krijg ik nu van die leuke witte lijnen. See for yourself.

www.speelplein-galbergen.be/test/
en
www.speelplein-galbergen.be/test/14.css

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Thanks anyway!!!
Oud 26-09-2004, 22:53
Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Ik check eerst welke browser er gebruikt wordt (request.servervariables("http_user_agent") ), en aangezien de validator geen browser gebruikt, blijft dit object leeg
Ook de W3C Validator heeft gewoon een userAgent. Kwestie van even checken of de userAgent de string "W3C_Validator" bevat, kun je hem er zo uithalen
Citaat:
Kawoutertje schreef op 26-09-2004 @ 22:30 :
Eindelijk heb ik tijd gehad om nog wat aan de site te klooien, en op aanraden van Manuzhai heb ik mijn layout-table eruit gesmeten en alles geherprogrammeerd met DIV's.
Mwoah, zo te zien heb je gewoon je structurele layout gehouden, maar alle tabellen vervangen door <div>s, wat zo'n beetje alle voordelen van een CSS-based layout teniet doet.

Ik zou nog eens kijken naar hoe een CSS-based layout werkt - ik denk dat als je meer dan 10 <divs> nodig hebt voor je layout (en dan neem ik het nog vrij ruim), dat je het toch niet helemaal goed doet

Je probleem voor nu kun je mogelijk verhelpen door de regel div {margin: 0;} toe te voegen. Het lijkt alsof MSIE hier en daar nog wat margins er tussen gooit.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 23:21
Enlightenment
Enlightenment is offline
Iedere byte die in de HTML source voorkomt, heb jij zelf ingetypt of wordt gegenereerd door ASP/PHP functies. Goed je source nachecken dus.
Oud 26-09-2004, 23:32
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Leshy schreef op 26-09-2004 @ 23:53 :
Ook de W3C Validator heeft gewoon een userAgent. Kwestie van even checken of de userAgent de string "W3C_Validator" bevat, kun je hem er zo uithalen
Dat betwijfel ik toch, want dan had ie het met mijn programmering wel juist moeten doen. Enkel MSIE werd naar een andere CSS-flie verwezen, bij alle andere gevallen zou de gewone CSS-file gebruikt worden.
Het probleem is dat er van de Servervariable(http_user_agent) gewoon geen object aangemaakt wordt, zodus lijkt het mij dat de validator geen user_agent (browser dus) gebruikt.

Als je het tegendeel kan bewijzen, be my gast... Dan kan ik het misschien toch nog aanpassen.

Citaat:
zo te zien heb je gewoon je structurele layout gehouden, maar alle tabellen vervangen door <div>s. ik denk dat als je meer dan 10 <divs> nodig hebt voor je layout (en dan neem ik het nog vrij ruim), dat je het toch niet helemaal goed doet
Ik heb niet gewoon de tabel vervangen door div's, er is wel degelijk wat aan gepuzzeld. Maar ik geef toe dat het met minder div's ook had gekunt, hoewel het er nog een een pak meer zouden zijn dan 10 hoor.
Als jij deze layout kan maken, met minder dan 10 div's, dan ben je meer dan welkom om je suggesties te posten!!!

Citaat:

Je probleem voor nu kun je mogelijk verhelpen door de regel div {margin: 0;} toe te voegen. Het lijkt alsof MSIE hier en daar nog wat margins er tussen gooit.
Had je even naar de CSS-file zelf gekeken, dan had je gezien dat dit al overal zo is. Kortom, daar zit de fout niet.

Laatst gewijzigd op 26-09-2004 om 23:36.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 23:35
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-09-2004 @ 00:21 :
Iedere byte die in de HTML source voorkomt, heb jij zelf ingetypt of wordt gegenereerd door ASP/PHP functies. Goed je source nachecken dus.
Citaat:

Toch zou alles XHTML valid moeten zijn.

Ik denk dat ik trouwens al weet wat het probleem is. Ik check eerst welke browser er gebruikt wordt (request.servervariables("http_user_agent") ), en aangezien de validator geen browser gebruikt, blijft dit object leeg, en daardoor geeft hij een foutmelding.
'k Heb helaas nog geen oplossing gevonden om het op te lossen. 'k heb al geprobeerd " if ( String(request.servervariables("http_user_agent")) != "undefined"){ ... } " maar dat gaf niet veel effect.
Sourcecode heb ik al opnieuw en opnieuw bekeken, zonder een fout te bespeuren.

Als je verwijst naar mijn laatste post (de herprogrammering met div's), in FireFox doet hij het perfect, dus lijkt het mij dat de source toch juist is. In m'n CSS vind ik trouwens ook helemaal niets dat die spaties tussen die rijen zou kunnen veroorzaken.
Oud 26-09-2004, 23:57
Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Kawoutertje schreef op 27-09-2004 @ 00:32 :
Het probleem is dat er van de Servervariable(http_user_agent) gewoon geen object aangemaakt wordt, zodus lijkt het mij dat de validator geen user_agent (browser dus) gebruikt.
http://www.leshy.net/dev/browserinfo.php

Haal 'm maar even door de W3C Validator, en vink even de optie aan voor dat ding om ook de source die hij gebruikt weer te geven. Regel 14 bevat hetgene je wilt hebben: W3C_Validator/1.305.2.148 libwww-perl/5.800, de userAgent van de W3C validator.

Via PHP gewoon op te vragen met $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"], ik weet niet wat het corresponderende ASP commando is.
Citaat:
Als jij deze layout kan maken, met minder dan 10 div's, dan ben je meer dan welkom om je suggesties te posten!!!
Het is nu een beetje laat om uitgebreid te gaan knutselen, maar ik gok erop dat ik je layout kan dupliceren met ongeveer 5 divs en twee unorganised lists. Maar dat is een vlugge gok, dus pin me er niet op vast. Als ik morgenavond tijd heb, zal ik er even naar kijken.

Het gaat erom dat je je pagina als geheel makkelijk kunt opdelen in een paar basis-vlakken
Citaat:
Had je even naar de CSS-file zelf gekeken, dan had je gezien dat dit al overal zo is. Kortom, daar zit de fout niet.
Ah, je hebt ook zoveel divs, ik dacht dat er enkele tussen zaten die geen margin hadden. Mijn fout, het is al wat laat

Laatst gewijzigd op 27-09-2004 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 00:49
Leshy
Leshy is offline
Goed, ik kon het dan toch dus weer niet laten

Ik had even verkeerd gekeken, je hebt maar één menu, dat tweede vlakje is wat informatie. Het is dus niet 5 divs en 2 unorganised lists geworden, maar 6 divs en 1 unorganised list

http://www.leshy.net/dev/kawouter/index.html

Ik heb niet alle effecten toegevoegd, maar je ziet dat het al wel ietwat aan code scheelt
Oud 27-09-2004, 10:46
Manuzhai
Manuzhai is offline
Zo moet het dus! Netjes hoor, Leshy.
Oud 27-09-2004, 12:25
Kawoutertje
Kawoutertje is offline
Citaat:
Leshy schreef op 27-09-2004 @ 00:57 :
http://www.leshy.net/dev/browserinfo.php

Haal 'm maar even door de W3C Validator, en vink even de optie aan voor dat ding om ook de source die hij gebruikt weer te geven. Regel 14 bevat hetgene je wilt hebben: W3C_Validator/1.305.2.148 libwww-perl/5.800, de userAgent van de W3C validator.
Ahaa, nu begrijp ik waarom hij het bij mij niet doet. Ik maak er een string van en split 'm dan op " ; ", omdat dat Request.servervariable("http_user_agent") bij elke browser een string geeft met een ; in.
Dat ik er niet aan gedacht heb om de user_agent van de validator na te vragen... Dom dom dom van me. Shame on me

Citaat:
Leshy schreef op 27-09-2004 @ 01:49 :
Goed, ik kon het dan toch dus weer niet laten

Ik had even verkeerd gekeken, je hebt maar één menu, dat tweede vlakje is wat informatie. Het is dus niet 5 divs en 2 unorganised lists geworden, maar 6 divs en 1 unorganised list

http://www.leshy.net/dev/kawouter/index.html

Ik heb niet alle effecten toegevoegd, maar je ziet dat het al wel ietwat aan code scheelt
Idd, heel netjes!!! Ik heb nog veel te leren blijkbaar
Ik ga het zo doen. Hartelijk bedankt !!!

Mocht je nog tips of links hebben, feel free om ze te posten!
Oud 27-09-2004, 16:59
Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 27-09-2004 @ 11:46 :
Zo moet het dus! Netjes hoor, Leshy.
Dank je
Citaat:
Kawoutertje schreef op 27-09-2004 @ 13:25 :
Idd, heel netjes!!! Ik heb nog veel te leren blijkbaar
Ik ga het zo doen. Hartelijk bedankt !!!
Dat is het leuke aan webdesign, je bent nooit uitgeleerd. En je leert altijd het meest van kijken hoe andere mensen dingen doen

Veel succes. Ik ken niet zo gauw een aantal echt goede CSS tutorials, het is voornamelijk een kwestie van kijken op sites die dat soort layouts gebruiken hoe het werkt.

http://www.csszengarden.com en http://www.w3schools.com zijn wel goede resources etc
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten