Oud 27-09-2004, 18:08
Mindfields
Mindfields is offline
Inderdaad, studie kost nou eenmaal veel tijd. Buiten dat, je ouders hebben er zelf voor gekozen om een kind te maken, dan moeten ze het ook niet gelijk in het diepe laten vallen.

En E200 is ECHT NIET VEEL als je geen stufi krijgt!
Oud 27-09-2004, 18:11
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Balance schreef op 27-09-2004 @ 18:50 :
pff, ik vind dat je op je 21ste toch wel voor eigen inkomen mag zorgen hoor! Ja jij kan d'r niks aan doen als je het niet mag, maar op die leeftijd vind ik dat ouders het aan hun kinderen over moeten laten hoe die hun school of werk indelen. Je bent toch oud zat voor dat soort verantwoordelijkheden.
In België zit je niet met 't Nederlandse systeem, waarbij je studiepunten moet halen... Hier is't slagen of buizen per jaar.

Nu ja, in 't nieuwe systeem niet meer, maar daar zit ik niet in.

@sweetsterretje: mja, ik studeer Rechten en eigenlijk hebben we veel zelfstudie, waardoor 't lijkt alsof ik tijd genoeg heb (heb denk ik 18u les per week) maar dat is dus niet zo (en vanaf dit jaar heb ik ook veel werkcolleges en daar gaat ook veel tijd in kruipen )

Plus: 't is hier in België gewoon minder de gewoonte om als student alles zelf te betalen (eten en drinken en vervoer enzo).
Oud 27-09-2004, 23:46
p-chez
p-chez is offline
Ik woon (nog) niet op kamers, maar... geld krijgen van je ouders? Weinig kans dat mijn ouders me geld gaan lopen geven. "Zoek maar werk!", zeggen ze. En eigenlijk ben ik het met ze eens.
Tuurlijk geven ze zo nu en dan wel een keer wat geld, als er een financiëel meevallertje optreedt ofzo, maar op regelmatige basis, nee.

En terecht vind ik.
Oud 27-09-2004, 23:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 27-09-2004 @ 19:11 :
In België zit je niet met 't Nederlandse systeem, waarbij je studiepunten moet halen... Hier is't slagen of buizen per jaar.
Ja, maar dat blijft dan toch jouw verantwoordelijkheid? Als 21-jarige mag je die verantwoordelijkheid toch wel kunnen dragen?
En met een paar uurtjes per week werken dan 'buis' (raar woord ) je echt niet meteen. Oké, je zal er ook niet je complete huisraad van kunnen bekostigen, maar iig dingen als uitgaan en kleding enzo wel.
Oud 28-09-2004, 08:25
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-09-2004 @ 00:57 :
Ja, maar dat blijft dan toch jouw verantwoordelijkheid? Als 21-jarige mag je die verantwoordelijkheid toch wel kunnen dragen?
En met een paar uurtjes per week werken dan 'buis' (raar woord ) je echt niet meteen. Oké, je zal er ook niet je complete huisraad van kunnen bekostigen, maar iig dingen als uitgaan en kleding enzo wel.
Paar uurtjes per week, laat ons zeggen, 6. Da's dan €42 max per week, €160 per maand... Da's niet echt meteen de moeite, kleren kan ik daar niet of amper van kopen en uitgaan misschien net.

Ik ga na m'n studies al genoeg moeten werken, als ik nog eens 'n keer buis kan ik zelfs meteen beginnen werken. Dan laat ik die €150 per maand extra meteen schieten hoor.
Liever nu met iets minder () rondkomen dan vanaf komend jaar zonder diploma aan de slag te moeten.
Oud 28-09-2004, 09:11
miro
miro is offline
Ik vind het sowieso al heel wat dat ik wat van mijn ouders krijg. Ze hoeven niks te geven...Ik vind het btw niet normaal dat je een deel van je loon zou moeten afgeven.

Maar ik krijg van mijn ouders 150 euro in de maand en als ik in nood zit dragen zij altijd hun steentje bij. Verder werk ik en krijg ik ook nog stufi.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 09:52
Verwijderd
In Nederland zijn je ouders verplicht om een ouder bijdrage te betalen, de studenten van wie de ouders dat niet kunnen betalen krijgen extra studiefinanciering.

Als je in België helemaal niks krijgt, dan lijkt het me eigenlijk niet meer dan logisch als je ouders iets mee betalen, anders is het onmogelijk om rond te komen. Je kunt naast een voltijd studie nooit genoeg werken om alles daarvan te betalen, hier in Nederland zitten de meeste studenten al te mekkeren over dat ze te weinig geld hebben, kan me voorstellen dat ze in België dan nog meer reden hebben om te mekkeren (tenzij studeren daar gratis is, je voor 50 euro per maand een kamer hebt en ook de boodschappen vrijwel gratis zijn, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen).

200 euro omdat je per se uit wilt, vind ik dan weer een heel stuk minder logisch, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 28-09-2004 @ 09:25 :
Paar uurtjes per week, laat ons zeggen, 6. Da's dan €42 max per week, €160 per maand... Da's niet echt meteen de moeite, kleren kan ik daar niet of amper van kopen en uitgaan misschien net.
kleren kan je daar niet van kopen en uitgaan misschien net?
laten we het er dan op houden dat ons bestedingspatroon enorm verschilt
Oud 28-09-2004, 10:07
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 27-09-2004 @ 18:27 :
Maar ik heb verder niet gevraagd om dat bedrag, hoor, dat zou ik zelf ook te hoog vinden.
In die situatie zit ik ook. Maar ja, je gaat zoiets ook niet weigeren
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 12:01
Verwijderd
Mijn ouders betalen mijn collegeld, boekengeld en kamerhuur. Daarnaast krijg ik elke maand nog studiefinanciering en werk ik elke zaterdag. Zakgeld en kleedgeld krijg ik nu niet meer, maar dat vind ik ook wel logisch. Ik vind dat m'n ouders meer dan genoeg betalen, heb dus ook niks te klagen. Als jij van die 200 euro alles zelf moet betalen, vind ik het wel vrij weinig eerlijk gezegd. Zeker als je daarnaast ook geen studiefinanciering krijgt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 12:26
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-09-2004 @ 10:52 :
Als je in België helemaal niks krijgt, dan lijkt het me eigenlijk niet meer dan logisch als je ouders iets mee betalen, anders is het onmogelijk om rond te komen. Je kunt naast een voltijd studie nooit genoeg werken om alles daarvan te betalen, hier in Nederland zitten de meeste studenten al te mekkeren over dat ze te weinig geld hebben, kan me voorstellen dat ze in België dan nog meer reden hebben om te mekkeren (tenzij studeren daar gratis is, je voor 50 euro per maand een kamer hebt en ook de boodschappen vrijwel gratis zijn, maar dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen).
Ik las wel in deze topic dat collegegeld 500 euro was, maar boodschappen zijn meestal duurder dan in Nederland kijk daarvoor maar eens op www.prijsslag.nl
Oud 28-09-2004, 13:08
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Balance schreef op 28-09-2004 @ 11:07 :
kleren kan je daar niet van kopen en uitgaan misschien net?
laten we het er dan op houden dat ons bestedingspatroon enorm verschilt
Nu ja, bij uitgaan reken ik ook gsm-kosten. En uitgaan is toch al snel zo'n €30/week bij mij hoor.

Kleren worden betaald door de mama, voorlopig moet ik goeiekope spullen kopen omdat ik nog te zwaar sta, maar ik hoop asap weer duurder te kunnen kopen.
Oud 28-09-2004, 13:17
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
p-chez schreef op 28-09-2004 @ 00:46 :
Ik woon (nog) niet op kamers, maar... geld krijgen van je ouders? Weinig kans dat mijn ouders me geld gaan lopen geven. "Zoek maar werk!", zeggen ze. En eigenlijk ben ik het met ze eens.
Tuurlijk geven ze zo nu en dan wel een keer wat geld, als er een financiëel meevallertje optreedt ofzo, maar op regelmatige basis, nee.

En terecht vind ik.
En je betaalt je eigen studie zeker.

Op kamers heb je toch echt heel wat meer kosten dan als je thuis woont.
Oud 28-09-2004, 14:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is volgens mij niet zo wat veel mensen denken dat je in Belgie helemaal niets krijgt. Je krijgt geen studiefinanciering (of alleen als je ouders niet kunnen werken of als je in een eenoudergezin opgroeit ofzo) maar je krijgt wel een soort kinderbijslag dacht ik.
Oud 28-09-2004, 14:36
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-09-2004 @ 15:27 :
Het is volgens mij niet zo wat veel mensen denken dat je in Belgie helemaal niets krijgt. Je krijgt geen studiefinanciering (of alleen als je ouders niet kunnen werken of als je in een eenoudergezin opgroeit ofzo) maar je krijgt wel een soort kinderbijslag dacht ik.
Je kan inderdaad 'n studiebeurs aanvragen, maar dan mogen je ouders echt niet veel verdienen.

En kinderbijslag, dat wordt op de rekening van de ouders (in casu de moeder) gestort, indien men 'n geldig studie-attest kan voorleggen (tot je 25ste). Maar dit is minder dan wat men in Nederland aan StuFi krijgt, algemeen genomen. En 't wordt dus niet aan de student zelf uitbetaald.
Oud 28-09-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 28-09-2004 @ 15:36 :
Maar dit is minder dan wat men in Nederland aan StuFi krijgt, algemeen genomen.
Als het collegegeld idd 500 euro per jaar is, dan scheelt dat ook wel *iets* met het collegegeld in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:22
probeer
probeer is offline
zowieso, even een rekensommetje:

stel je doet een studie in utrecht, en zit daar op kamers.

dan betaal je toch al snel 300 euro huur (incl gwl), 100 eten, 50 aan verzekeringen ed. en vast ook nog wel ergens 50 a 100 voor.
dus zeg 500 - 550 euro per maand.

je krijgt: 220 + je werk + je ouders.

stel je werkt voor 5 euro per uur. en dat 8 a 9 uur per week.
(wat al best veel is, naast een (zware) voltijd studie.) 160 - 180 euro dus.

dit maakt 400, wat ervoor zorgt dat de meeste mensen 150 euro te weinig hebben.
Oud 28-09-2004, 18:18
Opa Roeleke
Opa Roeleke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-09-2004 @ 18:04 :
Als het collegegeld idd 500 euro per jaar is, dan scheelt dat ook wel *iets* met het collegegeld in Nederland.
Mja, is €500 ongeveer maar 't stijgt elk jaar.
Oud 28-09-2004, 18:47
probeer
probeer is offline
hier ook hoor
Oud 28-09-2004, 22:05
never mind
never mind is offline
Citaat:
scrolllock schreef op 28-09-2004 @ 18:22 :
zowieso, even een rekensommetje:

stel je doet een studie in utrecht, en zit daar op kamers.

dan betaal je toch al snel 300 euro huur (incl gwl), 100 eten, 50 aan verzekeringen ed. en vast ook nog wel ergens 50 a 100 voor.
dus zeg 500 - 550 euro per maand.

je krijgt: 220 + je werk + je ouders.

stel je werkt voor 5 euro per uur. en dat 8 a 9 uur per week.
(wat al best veel is, naast een (zware) voltijd studie.) 160 - 180 euro dus.

dit maakt 400, wat ervoor zorgt dat de meeste mensen 150 euro te weinig hebben.
en dan heb je de studie nog niet eens meegeteld.
Oud 28-09-2004, 23:14
Verwijderd
Het is inderdaad wel iets typisch nederlands dat mensen het doodnormaal vinden dat ze alles zelf betalen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 29-09-2004 @ 00:14 :
Het is inderdaad wel iets typisch nederlands dat mensen het doodnormaal vinden dat ze alles zelf betalen
Onzin, in de meeste westerse landen is het gebruikelijk dat je in je eigen levensbehoefte voorziet, ook als je student bent.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Opa Roeleke schreef op 28-09-2004 @ 19:18 :
Mja, is €500 ongeveer maar 't stijgt elk jaar.
Dat doet het overal. (Wat scrolllock al zei dus.)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:41
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 00:49 :
Onzin, in de meeste westerse landen is het gebruikelijk dat je in je eigen levensbehoefte voorziet, ook als je student bent.
In Nederland zijn je ouders 'verplicht' om bij te dragen tot je 21ste, als ik me niet vergis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 09:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-09-2004 @ 10:41 :
In Nederland zijn je ouders 'verplicht' om bij te dragen tot je 21ste, als ik me niet vergis.
ze zijn verplicht om ervoor te zorgen dat je niet dood neervalt doordat je geen eten hebt; niet om je studie te bekostigen.
de ib-groep ziet wel graag dat de ouders een ouderbijdrage betalen; de ib-groep kan dat niet echt verplichten.

daarnaast begint de ts erover dattie '50 euro per maand aan uitgaan doet'... dat zegt m.i. al veel over de houding van de ts.

ik bedoel, als ze nou (of is t een hij?) zou vragen aan pa&ma om de studie te betalen, dan is dat wat anders. maar ze wil gewoon geld zien, 'want ze hebben zelf voor een kindje gekozen'.

nou, ze kiest er ook zelf voor om te studeren (logisch), op kamers te wonen, weinig te werken (of erg weinig betaald te krijgen), enz....

daarnaast kan je heus wel wat werken naast je studie. zeg zaterdag (8 uur), en twee avonden of zo (2x3) = 8+6=14 uur in de week. (he, ik werk meer... nooit problemen mee gehad).

als je 'je studie niet aankan omdat je ernaast werkt', dan denk ik dat je toch iets te hoog gegrepen hebt eigenlijk.

en in elk land is het normaal dat je zelf je eigen spullen betaald, zeker uitgaan e.d. volgens mij is het meer typisch belgisch om op de portemonnee van je ouders te leven.

(en ja, ik betaal vrijwel alles zelf, ik leen alleen de auto van mn moeder vaak.)
Oud 29-09-2004, 11:21
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2004 @ 10:57 :
ze zijn verplicht om ervoor te zorgen dat je niet dood neervalt doordat je geen eten hebt; niet om je studie te bekostigen.
de ib-groep ziet wel graag dat de ouders een ouderbijdrage betalen; de ib-groep kan dat niet echt verplichten.
Hmm, toch eens nazoeken, want ik dacht dat als je als student een formulier invult dat je ouders weigeren geld te geven, je dit van de IB kreeg, en zij het op je ouders verhalen.

Citaat:
daarnaast begint de ts erover dattie '50 euro per maand aan uitgaan doet'... dat zegt m.i. al veel over de houding van de ts.
50 euro per maand aan uitgaan is echt niet zo absurd veel

Citaat:
ik bedoel, als ze nou (of is t een hij?) zou vragen aan pa&ma om de studie te betalen, dan is dat wat anders. maar ze wil gewoon geld zien, 'want ze hebben zelf voor een kindje gekozen'.
De topicstarter verdient toch al 150 euro per maand zelf?! Daar kan die 50 euro aan uitgaan makkelijk van af. En dan heeft hij nog steeds een deel dat hij zelf bijdraagt. Dus het is niet zo dat hij alleen z'n hand maar op houd.

Citaat:
nou, ze kiest er ook zelf voor om te studeren (logisch), op kamers te wonen, weinig te werken (of erg weinig betaald te krijgen), enz....
Dus jij stelt dat het een keuze is om weinig betaald te krijgen voor werk? Dat het een keuze is om op kamers te gaan (hoe weet je dat, misschien doet hij wel een studie die hij alleen op 2 uur reizen kan doen, en waardoor hij niet op vroege colleges kan zijn als hij geen kamer heeft)?

Citaat:
daarnaast kan je heus wel wat werken naast je studie. zeg zaterdag (8 uur), en twee avonden of zo (2x3) = 8+6=14 uur in de week. (he, ik werk meer... nooit problemen mee gehad).
Topicstarter werkt al. Misschien kan ie wel niet meer werk vinden, of moet hij harder werken voor z'n studie. Je oordeelt over een situatie die je niet kent.

Citaat:
als je 'je studie niet aankan omdat je ernaast werkt', dan denk ik dat je toch iets te hoog gegrepen hebt eigenlijk.
Dat hangt er maar net vanaf hoe zwaar de studie is, en hoeveel je werkt. Als jij al 50 uur of meer per week met je studie bezig bent, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je daarnaast niet (veel)meer kan werken.

Citaat:
en in elk land is het normaal dat je zelf je eigen spullen betaald, zeker uitgaan e.d. volgens mij is het meer typisch belgisch om op de portemonnee van je ouders te leven.

(en ja, ik betaal vrijwel alles zelf, ik leen alleen de auto van mn moeder vaak.)
Oh gossie, jij bent er dus zoeen die vind dat je alles zelf moet betalen omdat jij dat ook doet. Nou dikke pluim hoor.
Oud 29-09-2004, 12:02
Verwijderd
ik moest van mijn ouders op kamers ongeacht hoe ver ik elke dag moet reizen

moet ik dan ook alles zelf betalen?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Dan hebben wij een ander idee van verplichten. En als je ouders je eten betalen, dan houdt je wel geld over voor je studie, probleem opgelost.

Citaat:
Soms heb je daarin geen keuze.

Citaat:

Jouw situatie gaat niet meteen ook voor de rest van de studenten op.
Citaat:
Onzin, in principe moet je bij een studie uitgaan van werk voor 40 uur per week.

Citaat:

Dat vind ik werkelijk geweldig van je...maar moet een ander dat ook doen omdat jij dat doet?

(Ik betaal ook vrijwel alles zelf, ik leen zelfs zelden (nooit) de auto van m'n ouders...ben ik nu nog beter dan jij oid?)

Laatst gewijzigd op 29-09-2004 om 12:11.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 13:11
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-09-2004 @ 00:49 :
Toch is er wel sprake van een zeker metaliteits verschil, en het valt niet te ontkennen dat het zelfvoorzien in nederland wel erg hoog in het vaandel staat.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-09-2004 @ 18:04 :
Ik betaalde 512 euro collegeld en dat is incl. sportkaart van 17 euro. Het is dus iets minder en dat is het hoogste tarief. Je hebt ook nog het tarief voor beursstudent, dat is rond de 100 euro en voor bijna-beursstudent dat zit er ergens tussenin maar meer dan 500 euro ben je dus niet kwijt.
Oud 29-09-2004, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-09-2004 @ 16:19 :
Ik betaalde 512 euro collegeld en dat is incl. sportkaart van 17 euro. Het is dus iets minder en dat is het hoogste tarief. Je hebt ook nog het tarief voor beursstudent, dat is rond de 100 euro en voor bijna-beursstudent dat zit er ergens tussenin maar meer dan 500 euro ben je dus niet kwijt.
Wat is iets minder? (Als je bedoelt dat het iets minder is dan in Nederland: het scheelt ruim 800 euro met het collegegeld in Nederland.)
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 15:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 29-09-2004 @ 12:21 :
Hmm, toch eens nazoeken, want ik dacht dat als je als student een formulier invult dat je ouders weigeren geld te geven, je dit van de IB kreeg, en zij het op je ouders verhalen.
Als je dat zou op willen zoeken heel graag want mijn vader zou voor mij ouderbijdrage moeten betalen maar dat weigert hij dus en ik heb wel een formulier maar dan moet je aan allemaal eisen voldoen (geen contact meer hebben vanaf je 12e, niet erkend zijn, ernstig onverzoenlijk conflict enz.) en daar voldoe ik allemaal niet aan maar ondertussen krijg ik wel 200 euro minder dan ik nodig zou hebben volgende de IB-Groep.
Oud 29-09-2004, 15:29
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-09-2004 @ 16:21 :
Wat is iets minder? (Als je bedoelt dat het iets minder is dan in Nederland: het scheelt ruim 800 euro met het collegegeld in Nederland.)
Ik bedoelde iets minder dan de 500 euro die jij noemde
Oud 29-09-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:
dikke vette

aan €1,70 per stuk kan je er welgeteld 29 pintjes van drinken, en dat is absoluut niet veel als je rekent dat je die 29 pintjes moet verdelen over vier weekends, gesteld dat je door de week niet af en toe iets gaat drinken, want met dat bedrag word je niet eens licht in je hoofd, laat staan dat je het 'zwaar uitgaan' kan noemen.
en dan heb ik er de sporadische bioscoopticketjes (inclusief popcorn) oid niet eens bijgeteld.

je bent een saai iemand als je met €50 per maand in een studentenstad als leuven toekomt.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 16:14
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-09-2004 @ 17:03 :

je bent een saai iemand als je met €50 per maand in een studentenstad als leuven toekomt.
Hell, dat doe ik soms op op één avond.

Maar dat zijn wel uitzonderingen hoor mensen.
Oud 29-09-2004, 18:26
Briseïs
Briseïs is offline
Ik geef bij hoge uitzondering misschien eens 35 euro per maand uit aan uitgaan (concerten ed uitgezonderd) en ik kan niet zeggen dat ik nauwelijks uitga.

Oud 29-09-2004, 18:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 29-09-2004 @ 17:03 :
dikke vette

aan €1,70 per stuk kan je er welgeteld 29 pintjes van drinken, en dat is absoluut niet veel als je rekent dat je die 29 pintjes moet verdelen over vier weekends, gesteld dat je door de week niet af en toe iets gaat drinken, want met dat bedrag word je niet eens licht in je hoofd, laat staan dat je het 'zwaar uitgaan' kan noemen.
en dan heb ik er de sporadische bioscoopticketjes (inclusief popcorn) oid niet eens bijgeteld.

ik zeg niet dattie-dat niet uit mag geven aan uitgaan, ik vind het alleen nogal vreemd dattie dat aandraagt als argument om geld van pappie en mammie te krijgen.

maar goed, tis nogal veel gevraagd van je om dat in 1 keer te begrijpen, of niet soms...
Oud 29-09-2004, 19:22
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2004 @ 19:59 :
ik zeg niet dattie-dat niet uit mag geven aan uitgaan, ik vind het alleen nogal vreemd dattie dat aandraagt als argument om geld van pappie en mammie te krijgen.

maar goed, tis nogal veel gevraagd van je om dat in 1 keer te begrijpen, of niet soms...
Idd, geld voor de leuke dingen moet je zelf maar regelen denk ik altijd...als je ouders willen helpen om je onderdak, eten en studie enzo te betalen dat vind ik één ding, maar van dingen als uitgaan vind ik persoonlijk niet zo nodig dat ouders daarvoor n bijdrage leveren. Maarja, das mijn mening....

Maar k ben nu ondertussen wel nieuwsgierig of TS al ns inkomsten en uitgaven op een rijtje heeft gezet....
Oud 29-09-2004, 19:33
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-09-2004 @ 19:59 :

Ach ja, wij krijgen van thuis uit 75 per maand om uit te gaan en dergelijke... Maar ja, da's misschien moeilijk te begrijpen voor je, als je zelf graag laat merken dat jij stoer bent omdat jij werkt voor je geld.
Oud 29-09-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 29-09-2004 @ 20:33 :
Ach ja, wij krijgen van thuis uit 75 per maand om uit te gaan en dergelijke... Maar ja, da's misschien moeilijk te begrijpen voor je, als je zelf graag laat merken dat jij stoer bent omdat jij werkt voor je geld.
Ze zijn gewoon jaloers
Met citaat reageren
Oud 29-09-2004, 19:57
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Nederland is wat calvinistischer? je moet werken voor je geld/plezier enzow?
Ik voel me er niet prettig bij als mn ouders voor mijn feestjes zouden moeten betalen...maar goed...zal ook wel opvoeding enzow zijn...
Oud 29-09-2004, 20:35
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zit nu in Belgie op kamers en het valt me wel op dat die Belgen makkelijker hun geld uitgeven en volgens mij ook wel wat ruimer zitten dan ik.
Oud 29-09-2004, 23:38
waaromniet?
waaromniet? is offline
Hallo, aarde aan de arbeidersmentaliteit, de beste jongen de topicstarter WERKT. Hij VERDIENT al 150 euro in de maand. Als je stelt dat hij hier z'n uitgaan en een deel van z'n levensbehoefte al van betaald, zeik dan niet zo dat z'n ouders voor z'n uitgaan moeten betalen.
Oud 29-09-2004, 23:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-09-2004 @ 16:24 :
Als je dat zou op willen zoeken heel graag want mijn vader zou voor mij ouderbijdrage moeten betalen maar dat weigert hij dus en ik heb wel een formulier maar dan moet je aan allemaal eisen voldoen (geen contact meer hebben vanaf je 12e, niet erkend zijn, ernstig onverzoenlijk conflict enz.) en daar voldoe ik allemaal niet aan maar ondertussen krijg ik wel 200 euro minder dan ik nodig zou hebben volgende de IB-Groep.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar dan zou ik even de IB groep bellen.
Oud 30-09-2004, 05:16
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 30-09-2004 @ 00:38 :
Hallo, aarde aan de arbeidersmentaliteit, de beste jongen de topicstarter WERKT. Hij VERDIENT al 150 euro in de maand. Als je stelt dat hij hier z'n uitgaan en een deel van z'n levensbehoefte al van betaald, zeik dan niet zo dat z'n ouders voor z'n uitgaan moeten betalen.
U heeft een punt en volledig gelijk.In principe kan TS al 100 euro van zn budget voor onderdak en eten enzo dekken.
BLijft nog het punt of hij inkomsten en uitgaven al eens op een rijtje heeft gezet. Daarna kan ie ns met zn ouders om tafel gaan om te kijken wat beide partijen een reeel bedrag vinden als oudersbijdrage. Want op t moment lijkt het vooral bedragen uit de lucht plukken.
Oud 30-09-2004, 06:38
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef op 30-09-2004 @ 00:38 :
Als je stelt dat hij hier z'n uitgaan en een deel van z'n levensbehoefte al van betaald, zeik dan niet zo dat z'n ouders voor z'n uitgaan moeten betalen.
Zo stelt hij het zelf min of meer.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2004, 12:14
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 29-09-2004 @ 20:57 :
Nederland is wat calvinistischer? je moet werken voor je geld/plezier enzow?
Ik voel me er niet prettig bij als mn ouders voor mijn feestjes zouden moeten betalen...maar goed...zal ook wel opvoeding enzow zijn...
Ik werk genoeg, aan m'n studies (nou ja... ). Later gaat er tijd genoeg zijn om te werken, zo'n jaartje of 35-40.

En als je suggereert dat er met mijn opvoeding iets mis is: ...
Oud 30-09-2004, 13:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ik denk niet dat je me helemaal begrijpt... t ging niet over de hoogte van t bedrag (wat dat betreft; ik geef ongeveer hetzelfde uit, al verschilt dat nogal per maand)... t ging mij dr om dat dat kennelijk een argument is om even 200 euro van je ouders te moeten krijgen. ik bedoel, de ts ziet t niet eens als gunst dat pa&ma überhaupt iets aan dr geven, maar meer als een soort 'recht' omdat ze nu eenmaal hun kind is.

maar goed, je had t kennlijk nog steeds niet begrepen...
Oud 30-09-2004, 14:21
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-09-2004 @ 14:41 :
ik denk niet dat je me helemaal begrijpt... t ging niet over de hoogte van t bedrag (wat dat betreft; ik geef ongeveer hetzelfde uit, al verschilt dat nogal per maand)... t ging mij dr om dat dat kennelijk een argument is om even 200 euro van je ouders te moeten krijgen. ik bedoel, de ts ziet t niet eens als gunst dat pa&ma überhaupt iets aan dr geven, maar meer als een soort 'recht' omdat ze nu eenmaal hun kind is.

maar goed, je had t kennlijk nog steeds niet begrepen...
Ik zie 't als een soort recht ja. En 't burgerlijk wetboek met mij. Staat zelfs in de Belgische Grondwet.
Dat ik dus geld krijg om als ik in Leuven ben door de week, om eten en drinken van te kopen, vervoer mee te betalen en als er overschiet mee uit te gaan of 'n cd mee te kopen.

De TS maakt gewoon 'n inschatting van wat zijn uitgaven gaan zijn waarschijnlijk, en aangezien hij uitgaat zit dat er ook bij in. Als hij van zijn €150/maand al (nou ja, al...) €50 opdoet aan uitgaan, heeft hij dus €100 extra nog. Daar kan hij alles niet mee betalen en dus vraagt hij aan z'n ouders om geld. Logisch, want die staan nog in voor zijn opvoeding, onderhoud en onderwijs. Als hij dan denkt €200 per maand extra nodig te hebben, moet hij dat zeker vragen.
Oud 30-09-2004, 17:49
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 30-09-2004 @ 13:14 :
Ik werk genoeg, aan m'n studies (nou ja... ). Later gaat er tijd genoeg zijn om te werken, zo'n jaartje of 35-40.

En als je suggereert dat er met mijn opvoeding iets mis is: ...
Hmm, dat kan ook

Nee, niet dat er iets mis mee is. Ws alleen een beetje anders enzo...Daardoor is mijn instelling ws een beetje anders dan die van jou (zonder te zeggen dat een van beide verkeerd is hoor)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten