Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Nu ja, in 't nieuwe systeem niet meer, maar daar zit ik niet in. ![]() @sweetsterretje: mja, ik studeer Rechten en eigenlijk hebben we veel zelfstudie, waardoor 't lijkt alsof ik tijd genoeg heb (heb denk ik 18u les per week) maar dat is dus niet zo (en vanaf dit jaar heb ik ook veel werkcolleges en daar gaat ook veel tijd in kruipen ![]() Plus: 't is hier in België gewoon minder de gewoonte om als student alles zelf te betalen (eten en drinken en vervoer enzo). ![]()
||
Citaat:
En met een paar uurtjes per week werken dan 'buis' (raar woord ![]()
||
Citaat:
![]() Ik ga na m'n studies al genoeg moeten werken, als ik nog eens 'n keer buis kan ik zelfs meteen beginnen werken. Dan laat ik die €150 per maand extra meteen schieten hoor. ![]() Liever nu met iets minder ( ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() laten we het er dan op houden dat ons bestedingspatroon enorm verschilt ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Kleren worden betaald door de mama, voorlopig moet ik goeiekope spullen kopen omdat ik nog te zwaar sta, maar ik hoop asap weer duurder te kunnen kopen. ![]() ![]()
||
Citaat:
Op kamers heb je toch echt heel wat meer kosten dan als je thuis woont.
||
Citaat:
![]() En kinderbijslag, dat wordt op de rekening van de ouders (in casu de moeder) gestort, indien men 'n geldig studie-attest kan voorleggen (tot je 25ste). Maar dit is minder dan wat men in Nederland aan StuFi krijgt, algemeen genomen. En 't wordt dus niet aan de student zelf uitbetaald. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de ib-groep ziet wel graag dat de ouders een ouderbijdrage betalen; de ib-groep kan dat niet echt verplichten. daarnaast begint de ts erover dattie '50 euro per maand aan uitgaan doet'... dat zegt m.i. al veel over de houding van de ts. ik bedoel, als ze nou (of is t een hij?) zou vragen aan pa&ma om de studie te betalen, dan is dat wat anders. maar ze wil gewoon geld zien, 'want ze hebben zelf voor een kindje gekozen'. nou, ze kiest er ook zelf voor om te studeren (logisch), op kamers te wonen, weinig te werken (of erg weinig betaald te krijgen), enz.... daarnaast kan je heus wel wat werken naast je studie. zeg zaterdag (8 uur), en twee avonden of zo (2x3) = 8+6=14 uur in de week. (he, ik werk meer... nooit problemen mee gehad). als je 'je studie niet aankan omdat je ernaast werkt', dan denk ik dat je toch iets te hoog gegrepen hebt eigenlijk. en in elk land is het normaal dat je zelf je eigen spullen betaald, zeker uitgaan e.d. volgens mij is het meer typisch belgisch om op de portemonnee van je ouders te leven. (en ja, ik betaal vrijwel alles zelf, ik leen alleen de auto van mn moeder vaak.)
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() (Ik betaal ook vrijwel alles zelf, ik leen zelfs zelden (nooit) de auto van m'n ouders...ben ik nu nog beter dan jij oid?) Laatst gewijzigd op 29-09-2004 om 12:11. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() aan €1,70 per stuk kan je er welgeteld 29 pintjes van drinken, en dat is absoluut niet veel als je rekent dat je die 29 pintjes moet verdelen over vier weekends, gesteld dat je door de week niet af en toe iets gaat drinken, want met dat bedrag word je niet eens licht in je hoofd, laat staan dat je het 'zwaar uitgaan' kan noemen. en dan heb ik er de sporadische bioscoopticketjes (inclusief popcorn) oid niet eens bijgeteld. je bent een saai iemand als je met €50 per maand in een studentenstad als leuven toekomt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Maar dat zijn wel uitzonderingen hoor mensen. ![]()
||
Citaat:
maar goed, tis nogal veel gevraagd van je om dat in 1 keer te begrijpen, of niet soms... ![]()
||
Citaat:
Maar k ben nu ondertussen wel nieuwsgierig of TS al ns inkomsten en uitgaven op een rijtje heeft gezet....
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik voel me er niet prettig bij als mn ouders voor mijn feestjes zouden moeten betalen...maar goed...zal ook wel opvoeding enzow zijn...
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
BLijft nog het punt of hij inkomsten en uitgaven al eens op een rijtje heeft gezet. Daarna kan ie ns met zn ouders om tafel gaan om te kijken wat beide partijen een reeel bedrag vinden als oudersbijdrage. Want op t moment lijkt het vooral bedragen uit de lucht plukken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() En als je suggereert dat er met mijn opvoeding iets mis is: ...
||
Citaat:
maar goed, je had t kennlijk nog steeds niet begrepen...
||
Citaat:
![]() Dat ik dus geld krijg om als ik in Leuven ben door de week, om eten en drinken van te kopen, vervoer mee te betalen en als er overschiet mee uit te gaan of 'n cd mee te kopen. De TS maakt gewoon 'n inschatting van wat zijn uitgaven gaan zijn waarschijnlijk, en aangezien hij uitgaat zit dat er ook bij in. Als hij van zijn €150/maand al (nou ja, al...) €50 opdoet aan uitgaan, heeft hij dus €100 extra nog. Daar kan hij alles niet mee betalen en dus vraagt hij aan z'n ouders om geld. Logisch, want die staan nog in voor zijn opvoeding, onderhoud en onderwijs. Als hij dan denkt €200 per maand extra nodig te hebben, moet hij dat zeker vragen. ![]()
||
Citaat:
Nee, niet dat er iets mis mee is. Ws alleen een beetje anders enzo...Daardoor is mijn instelling ws een beetje anders dan die van jou (zonder te zeggen dat een van beide verkeerd is hoor)
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
maandelijks (zak)Geld voor op kamers cedrikske | 1 | 25-09-2004 17:38 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Uitschot. Ieke | 0 | 06-04-2004 21:44 |